Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7. lk:n valinnaiset. Oletteko päässeet helposti yhteisymmärrykseen?

Vierailija
31.01.2014 |

Saako nuori valita vapaasti mitkä valinnaiset haluaa? Minkälaista keskustelua teillä on?

Meillä se tilanne että nuori haluaa vain höntsäaineita, en oikein itse ole samalla aaltopituudella...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannustan valitsemaan pelkkää höntsää. Koulu on aika rankkaa muutenkin ja meillä lapsilla on jo kuitenkin kaksi pitkää kieltä ja ruotsi päälle. Köksän, kässän ja kuviksen tunnit tuo ihan tervetullutta vaihtelua ja "aivolepoa" kouluarkeen.

Vierailija
2/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se nuori itse sen koulunsä käy. Olipa valinta mikä hyvänsä, ne eivät määritä nuoren tulevaisuutta kovin pitkälle... Anna nuoren tehdä omat päätöksensä ja tue niitä! Aika pienestä asiasta tässä nyt kuitenkin on kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika itse oli miettinyt valinnat, ja minusta ne oli oikein hyvin mietitty joten ne tehtiin sen mukaan mitä oli miettinyt.

Mitä tarkoitat höntsäaineilla. Meillä poika valitsi kasille kotitaloutta, ja minusta se oli hyvä valinta. Ei kaikkien aineiden tarvitse olla jotain matikan lisäkursseja tai c-kieltä..

Vierailija
4/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä valinnaisia opiskellaan lopulta aika vähän ja kaikista niistä voi olla hyötyä jossain elämän vaiheessa. 

Kukaan ei oikeasti tule kyselemään työhaastattelussa koskaan, että mitäs valinnaisia opiskelit yläasteella. Korkeintaan, jos meinaa vielä jotain kieltä opiskella, niin sellainen kannattaa aloittaa, mutta noin muuten... En nyt aloittaisi mitään maailmansotaa valinnaisten takia... 

Vierailija
5/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat itse saaneet päättää hehän sitä koulua käyvät.

Vierailija
6/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi eri liikuntakurssia ja musan tahtoisi. Minusta sen toisen liikan voisi vaihtaa johonkin muuhun..

ap

Vierailija
7/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapsi saa valita itse. Lapsihan opettelee tekemään omia valintojaan, ei ole kauaa aikaa siihen kun valitsee työnsä, kumppaninsa. Meinaatko sittenkin koittaa päästä yhteisymmärrykseen? :)

Vierailija
8/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti! Sen takiahan ne on VALINNAISET että nuori saa ITSE valita mitä haluaa!! Eikä 7.luokan aineet edes vaikuta mihinkään myöhemmissä opinnoissa. Kai sinä tyranni pidät myös peruskoulun jälkeen huolen, että lapsesi ei vaan saa opiskella mitä itse haluaa??

Vierailija
9/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori saa valita itse. Asiasta jutellaan mutta päätös on hänen. Näillä valinnaisaineilla ei lopulta kauhean suurta merkityst ole, ja mun  mielest on olennaista että nuori saa VALITA kun kyse on valinnaisista.

Meiltä menee ensi vuonna kolmas yläasteelle.

Vierailija
10/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika vaikka haluaa mennä liikunnanopettajaksi ja tykkää liikunnasta niin onhan noi hyviä valintoja, eikä mitään höntsää.

Ja olen samaa mieltä muittenkin kirjoittajien kanssa täällä, ettei noilla valinnoilla loppupeleissä ole juuri minkäänlaista merkitystä. Hyvä jos pois osaa itse miettiä mitä haluaa ja vielä parempi jos on osannut miettiä perustelut miksi niitä haluaa valita. Siitähän tässä on kyse, oman elämän opettelemisesta, eikä niinkään ottaako niistä aineista mitä valitsee.

Vierailija
11/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatio opiskeluun voi aika heikko jos aine on valittu vanhempien painostuksesta. Toki voi kannustaa lasta miettimään tarkoin mutta valinta on viime kädessä vain koululaisen omalla vastuulla.

Vierailija
12/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nuori ne omat kurssinsa valitsee. Mutta tärkeää on asiasta puhua/kysyä niin että nuori osaa selittää/perustella valintansa.

Kultainen keskitie jossa liian hälläväliä/tarkka kasvatus ei kuulu.

Vierailija
13/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinos eli ei kiinnosta. Nuori valitkoo itse mikä kiinostaa ja mikä ei. Hänen se on oltavat motivoitunut jne. Ja muutenkin yläkoululaisen kanssa on aika siirtyä vähän taka-alalle. Onhan iässä joka tähtää itsenäisyyteen ja aikuisuuteen, eikä joka asiassa voi enää kulkea käsikädessä vaan antaa tilaa tehdä omat arvionsa, valintansa ja päätöksensä niin ja ne virheet, niistä oppii.

Vierailija
14/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 09:30"]

kaksi eri liikuntakurssia ja musan tahtoisi. Minusta sen toisen liikan voisi vaihtaa johonkin muuhun..

ap

[/quote]

Mitä ehdottaisit liikunnan sijaan?

Vierailija
15/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Mielipiteenne on harvinaisen yksimielinen, eikä ap:ta edes ihan kamalasti tällä kertaa haukuttu :D

Tehdään sitten niin, että jos poika ehdottomasti juuri nämä haluaa, saa valita ne. Kunhan osaa perustella kunnolla. Mainostan kuitenkin paria muuta ainettakin, jospa innostuisi. Tykkää ruoanlaitosta, saattaapa olla että innostuu vaihtamaan toisen liikan köksään.

ap

Vierailija
16/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jotenkin ymmärtäisin, jos ap haluaisi lapsen esim. ottavan toisen kielen, joka olisi merkityksellistä aloittaa juuri nyt ja jolla voisi olla vaikutusta tuleviin opintoihin tai työmahdollisuuksiin.

Mutta liikunta ja köksä, ihan yhtä "höntsää", jos niitä sellaisiksi haluaa kutsua. Ihan sama ottaako kaksi liikuntaa vai yhden liikunnan ja yhden köksän. Sitä ruoanlaittoa voi opetella kotonakin ja jos se jää opettelematta, kyllä sen oppii vielä vaikka parikymppisenä helposti. Jos ei ole jotain erityisen hyvää perustetta haluta lapselle määrättyä valinnaisainetta, jolla on kauaskantoisia merkityksiä (ja jota on hyvin vaikea paikata myöhemmin), anna valita mitä huvittaa.

Vierailija
17/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köksää mietittiin juuri siksi että se kiinnostaa poikaa. Olisi varmasti ottanut sen, mutta kun kavereilla on muuta mielessä...

Toki haluaisin että poika opiskelisi ydinfysiikkaa ja latinaa, mutta kun ei ole innostunut sellaisesta, hyvä että jaksaa pakolliset tiedeaineet. Lähinnä mietin monipuolisuutta.

ap

Vierailija
18/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta edistää muuta oppimista. Ihminen on kokonaisuus.

(Olen muuten äidinkielen opettaja.)

Vierailija
19/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 09:27"]

Minä kannustan valitsemaan pelkkää höntsää. Koulu on aika rankkaa muutenkin ja meillä lapsilla on jo kuitenkin kaksi pitkää kieltä ja ruotsi päälle.

[/quote]

Ehkä sinunkin lastesi koulu olisi vähemmän rankkaa, jos ei olisi jo kolmea kieltä tuossa vaiheessa.

Vierailija
20/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin aikoinaan valinnaisiksi pitkän käsityön, pitkän kuvaamataidon ja lyhyen keramiikan. Tiesin jo, että haen Torkkelin taidelukioon ja sisään pääsin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan