Miksi ihmiset eivät käytä maskia julkisilla paikoilla?
Ihmetyttää ihan tosissaan, miksi niin moni käy koronan riskialueilla kaupassa ilman maskia tai istuu bussissa ilman suojaa. Mehän suojaamme toisiamme käyttämällä maskia. Minne on kadonnut vastuuntunto ja lähimmäisistä välittäminen?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä, koska
>niistä ei tieteellisten tutkimusten mukaan ole mitään hyötyä (tätä tukee myös havainnot ympäri maailmaa)
>ei mitään pätevää tutkimustulosta ole estietty sen puoleen, että ne jotenkin auttaisivat
>tauti itsessään ei ole mitenkään erityisen vaarallinen
>tautia ei juuri kellään ole
>suomalaiset pitävät luonnostaan etäisyyttä
>huolehdin omalta osaltani muilla ihan merkityksellisillä teoilla, etten vahingossa levitä tautia (en tule kipeänä julkisille paikoille, huolehdin käsihygieniasta, yskin ja aivastan hihaan)
Mutta suurin syy on ehdottomasti se, että en koe niistä olevan minkäänlaista hyötyä viruksen leviämisen ehkäisemisessä.
Tarkoitatko, että SINÄ KOET, että on jatkossa parempi, etteivät sinua hoitavat hammaslääkärit, kirurgit ym. käyttäisi enää ollenkaan maskeja työssään? Jos ei ne kerran miltään suojaa. Saisiko olla streptokokki vai VRE? Lopetetaanko myös käsien pesu? Saisko olla korona vai ESBL vai kenties tubi?
Luetun ymmärtäminen taas huipussaan...
Ja toisekseen, leikkaussaleissa tärkeimmät suojakeinot ovat todella voimakas ilmanvaihto, jos vie ilmassa leijuvat pöpöt mennessään (maskithan niitä eivät voi pysäyttää) ja erittäin steriili hygienia käsipesuineen. Maskit pysäyttävät sitten ne isoimmat pisarat, mitkä eivät ilmassa leiju. Eli ne, mitä yskäistäessä ja pärskiessä lentelee. Vaan jos ollaan siinä tilanteessa, että koronaa sairastava on pärskimiskunnossa kaupungilla, niin se ihan se ja sama, onko maskia vai ei. Niin paljon viruksia leviää muutenkin kuin niissä isoissa, maskin pysäyttämissä pisaroissa. Ja ne pisarat pysähtyvä ihan samalla tavalla hihaan, nenäliinaan tai käteen suun edessä.
Vierailija kirjoitti:
Uutisointi koronaviruksesta on ristiriitaista. Kaikista oudointa on se, että testi ei edes löydä koko koronavirusta. Ei ole siis keksitty vieläkään testiä, jolla itse virus voitaisiin todentaa. Kuolleiden määrää ei ole kerrottu oikein eli kaikki kuolleet, joilla on ollut flunssavirus on todettu koronakuolemiksi. Esim yhdysvalloissa sairaalat ovat saaneet järkyttäviä summia rahaa siitä, että kirjaavat ihmisiä kuolleiksi koronaan.
Ruotsissa kuolleiden määrä on hieman alempi kuin normivuonna influenssaan kuolevien määrä vaikka siellä ei ole rajoituksia.
Bill Gatesin pitkäaikaiset suunnitelmat kehittää geenimuunneltu rokote, jota nyt kovasti yritetään saada markkinoille jo tämän vuoden puolella. Ajatuksena että kaikki maailman ihmiset pakkorokotetaan rokotteella, joka voi olla todella vaarallinen varsinkin heikkokuntoisille.
Puhumattakaan mitä taka-ajatuksia Gatesilla on ollut jo vuosia...populaation raju vähentäminen ja mikrosiru. Afrikassa yritetään nyt lyödä läpi ihmisten pakkorokotus ja luvattu siitä iso palkkio...pitäähän jollain kansanosalla tämä testata ja äkkiä.
Tähän koko virukseen liittyy niin paljon outoja ja ristiriitaisia asioita, että en luota enää thl:n enkä valtamediaan, joka leimaa kaiken mikä ei aja tiettyjen tahojen agendaa huuhaaksi. Edes järkevää keskustelua asian eri puolista ei sallita. Kaikki teilataan heti ja silloin mielestäni pitäisi ihmisten hälytyskellojen soida, kun asioita aletaan salailemaan.
Ja joo...käytän maskia paikoissa joissa sen käyttöä vaaditaan mutta samalla ihmettelen, miten helppoa ihmismassoja on aivopestä ja ohjailla haluttuun suuntaan.
Noniin yksi järjen ääni täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli rokotetta ei saada moneen vuoteen ja virus jää kiertämään pysyvästi, niin montako vuotta jaksatte pitää maskia kaikilla julkisilla paikoilla ja tunnollisesti vaihtaa sitä jokaisen aivastuksen, yskäisyn, 2h välein?
Ihan mielenkiinnosta.
Duunissa tuli käytettyä melkein koko päivä maskia, että en ole kovin nopeasti murtumassa. Te murruitte jo ennen yrittämistä.
Minä ostin kangasmaskin, mutta sen narut oli niin jäykät jo kovat, että en pystynyt käyttämään sitä ollenkaan. Roskikseen meni se kötöstys enkä aijo maksaa yli kymmentä euroa uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nää suojakeinoihin välinpitämättömästi suhtautuvat ajattelevat ainoastaa sitä että kuoleman todennäköisyys omalla kohdalla on häviävän pieni. He eivät kuitenkaan tunnu ajattelevan ollenkaan kaikkia muista terveysvaikutuksia, joita kyllä nuoret ja terveetkin kohtaavat. Itse tunne noin 40-v henkilön jolla ei ole perussairauksia (paitsi atooppinen iho, jos se sairaudeksi lasketaan) joka sairasti keväällä koronan. Alkuun meni kuin mikä tahansa flunssa, ehkä vähän voimakkaammat oireet, mutta ei mitään hälyyttävää. Jälkioireet olivatkin sitten ihan toinen juttu. Todella pelottavia sydänoireita, joista tutkimukset edelleen kesken. Eri lääkkeitä kokeiltu, mutta sivuvaikutusten vuoksi lopetettu. Myös hengitysvajausta todettu rasituskokeissa. Kukaan ei ole osannut sanoa tuleeko hän näistä toipumaan, eikä myöskään sitä onko odotettavissa että hänen tilansa voisi vielä huonontua.
Jaa no itse kuulun riskiryhmään mutta en lähde massapsykoosiin mukaan. En ole kertaakaan käyttänyt maskia. Miksi ihmeessä käyttäisin?Korona ei ole sen pahempi kuin influenssakaa. Jos hieman miettisitte noita lukuja.
Minäkin kuulun riskiryhmään, mutta ei muiden tarvitse huolehtia mun terveydestäni. Huolehdin siitä ihan itse. Mulla ei ole enää kuin toinen munuainen ja varjelen sitä kuin kallista aarretta. En nimittäin halua joutua loppuelämäkseni dialyysihoitoon. Koronalla on todettu olevan vaikutusta munuaisten toimintaan. En silti odota, että muiden pitäisi olla huolissaan mun munuaisestani.
En käytä, koska en usko niiden hyötyyn. Jos niistä ei keväällä ollut hyötyä, miten muka nyt yhtäkkiä on? Saa hallitus, mitä tilasi!
Vierailija kirjoitti:
En käytä, koska en usko niiden hyötyyn. Jos niistä ei keväällä ollut hyötyä, miten muka nyt yhtäkkiä on? Saa hallitus, mitä tilasi!
Maskittomuus on sinulle poliittinen mielenilmaus? Jos hallitus vaihtuisi puoluekokoonpanoltaan sinulle mieluisaksi ja ko. hallitus vahvasti suosittaisi maskin käyttöä julkisissa paikoissa, niin alkaisitko käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap. automaattisesti oletat, että näkemilläsi maskittomilla syynä on itsekkyys? Mahdollisia syitähän on monia erilaisia:
- nenä vuotaa aina ulkoa tullessa kolealla ilmalla eikä maskista sen takia olisi hyötyä vaan pikemminin haittaa
- hengitysvaikeus maski naamalla
- ei varaa tai muuten mahdollisuútta hankkia maskia
- herkän ihon takia maskia ei voisi käyttää oikeaoppisesti (maski kutittaa naamaa, muttei voisi raapia)
- mt-ongelma minkä takia maskin pitäminen nolottaa
Tuossa muutama.
T: maskia silloin tällöin käyttävä
Jos maskin käyttö nolottaa, taitaa tosiaan olla mt-ongelma.
Mitä sitten, onko mielenterveysongelmassa jotain, mitä pitäisi hävetä? Inhottaa kaltaisesi, joiden asenteet on jostain sadan vuoden päästä. Ihmisillä voi eri elämänvaiheissa olla joku mielenterveysongelma, se ei tee heistä millään lailla huonompia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta teidän joukkoharhat. Siksi.
Muista laittaa sinua sairaalaan vietäessä lappu kaulaan "Ei elvytetä" ettet vie kenenkään paikkaa teholla.
Vierailija kirjoitti:
Mihin muuhun et parempana ihmisenä usko - et varmaan sitten käytä lääkkeitä taikka turvavyötä kun et usko niihin niihin. Lienet vain itsekäs pask-
Vierailija kirjoitti:
Mikäli rokotetta ei saada moneen vuoteen ja virus jää kiertämään pysyvästi, niin montako vuotta jaksatte pitää maskia kaikilla julkisilla paikoilla ja tunnollisesti vaihtaa sitä jokaisen aivastuksen, yskäisyn, 2h välein?
Ihan mielenkiinnosta.
Kas kun et vaadi vaihdettavan maskia jokaisen sisäänhengityksen jälkeen - ihan isompiakin haasteita sinulla ongelman hahmottamisessa?
Niitä saa jakelupisteestä vain rajallisen määrän kerralla, ja ne loppuisivat kesken jos käyttäisin niitä joka kerta kun olen julkisella paikalla. Kun ottaa huomioon, että samaa maskia ei voi päivän aikana pukea ja riisua useampaan kertaan.
Itse arvioin maskin käytön tilanteen mukaan. Käytön sitä töissä 8h/päivässä. Esimerkiksi, minulla on maski mukana aina. jos vaikka juna on lähes tyhjä ja turvavälit ovat kunnossa, en laita maskia, jos on ruuhkaa, laitan maskin. En käytä maskia julkisilla paikoilla vain siksi että minulla on maski, eikä kukaan pääse tuomitsemaan minua itsekkääksi, vaan käytän sitä silloin kun tilanne näyttää siltä, että tartunnan riski voisi olla kohonnut.
Maalaisjärjellä pärjää elämässä melko pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä, koska
>niistä ei tieteellisten tutkimusten mukaan ole mitään hyötyä (tätä tukee myös havainnot ympäri maailmaa)
>ei mitään pätevää tutkimustulosta ole estietty sen puoleen, että ne jotenkin auttaisivat
>huolehdin omalta osaltani muilla ihan merkityksellisillä teoilla, etten vahingossa levitä tautia (en tule kipeänä julkisille paikoille, huolehdin käsihygieniasta, yskin ja aivastan hihaan)
Mutta suurin syy on ehdottomasti se, että en koe niistä olevan minkäänlaista hyötyä viruksen leviämisen ehkäisemisessä.
Tarkoitatko, että SINÄ KOET, että on jatkossa parempi, etteivät sinua hoitavat hammaslääkärit, kirurgit ym. käyttäisi enää ollenkaan maskeja työssään? Jos ei ne kerran miltään suojaa. Saisiko olla streptokokki vai VRE? Lopetetaanko myös käsien pesu? Saisko olla korona vai ESBL vai kenties tubi?
Se on *hieman* eri asia, että ihmisellä on esim. leikkauksessa kaikki ihon kerrokset auki ja reitti apposen auki suoraan avohaavaan ja verenkiertoon. Sellaiseen bakteerien pääseminen on vaarallista tai jopa hyvin vaarallista. Sitä ei todellakaan voi verrata normaaliarkeen. Tubista on myös turha puhua, se on saatu rokotuksilla hävitettyä lähes kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta vttuakaan, koska olen ollut yksinäinen jo 30 vuotta, joten elämälläni tai sinunkaan elämälläsi ei ole minulle mitään merkitystä. Toki en tahallaan yritä ketään sairastuttaa, mutta kuljen kyllä ilman maskia jos huvittaa.
Saa haukkua itsekkääksi. 30 vuotta kiusattuna olemisen jälkeen nettihörhöjen ulinat on aika kevyttä kamaa.
Ja itsekäs sä oletkin. Olen pahoillani että sua on kiusattu, mutta samaa kaavaa jatkat itse eteenpäin.
Käytän työssäni maskia 8 h päivässä, olen kuntoutusalalla eli useat kuntoutujat lapsista aikuisiin kuuluvat riskiryhmiin. Tämän vuoksi käytän myös vapaalla maskia, jos tilanne niin vaatii. Maski on ikävä käyttää, mutta mieluummin näin kuin omantunnon tuskat siitä, että olen aiheuttanut toiselle ihmiselle perussairauden pahentumisen tai kuoleman.
Käytän maskia kun käyn isommin ostoksilla kaupassa ja jos kuljen julkisilla kulkuvälineillä. En viitsi kuitenkaan 10 minuutin pikapyrähdystä varten lähikauppaan maskia laittaa. Esimerkiksi kohta oon lähdössä ostamaan hedelmiä ja maitoa aamuksi. En varmaan ole sisällä kaupassa edes sitä kymmentä minuuttia eikä siellä montaa asiakasta lisäkseni todennäköisesti ole. Osaan myös noudattaa turvavälejä. Pitäisikö silti laittaa maski naamalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta teidän joukkoharhat. Siksi.
Onko miljoona kuollutta puolessa vuodessa joukkoharhaa? Eilenkin liki 10 000 ihmistä kuoli tähän "joukkoharhaan". Trumpin valheisiin te kyllä uskotte kuin muuriin (joka ei koskaan valmistunut), mutta faktat teitä ei kiinnosta pätkääkään.
Tarkasta sinäkin siis faktat ja vertaa tavalliseen kausi-influenssaan. Eipä ole maskeja näkynyt vaikka kuolleisuus on huomattavasti isompaa. Ja orange man bad, tiedetään.
Oranssimies on sairastanut aiemmin influenssoja ja niissä on samaa kuin koronasta. Elimistöllä oli jo koronaakin torjuvaa vastustuskykyä ja immuuni puolustus kehitti loput. Oranssimies osoitti ettei korona ole kuin uusi ärhäkkä nuhakuume.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä, koska
Se on *hieman* eri asia, että ihmisellä on esim. leikkauksessa kaikki ihon kerrokset auki ja reitti apposen auki suoraan avohaavaan ja verenkiertoon. Sellaiseen bakteerien pääseminen on vaarallista tai jopa hyvin vaarallista. Sitä ei todellakaan voi verrata normaaliarkeen. Tubista on myös turha puhua, se on saatu rokotuksilla hävitettyä lähes kokonaan.
Tuberkuloosi on melkein hävinnyt länsimaista mutta kehitysmaissa, Venäjällä, Kiinassa, Thaimaassa se on valloillaan.
Ohis, mutta pakko kommentoida...
Kiva jos teidän työpaikalla uudet ohjelmat ja käytännöt ovat olleet tarkoituksenmukaisia ja jopa hyviä. Eli että vaan änkyrät vastustaa.
Meillä viimeisen viiden vuoden aikana ainakin jokainen ns. uudistus on tarkoittanut ylimääräistä työtä, ohjelmia ja pilvipalveluja on suurin elein lanseerattu ja opeteltu ja sitten ne on yhtäkkiä vaihdettu. Ja kerran sinne tallennettu tieto on hävinnyt. Tai ei ole siirtynyt uuteen. meitä parin vuoden ajan tyrkittiin siirtämään kaikki matskut pilveen. Vaihtui ja tiedot jäi sinne. Pakostakin kyynistyy.