Eräässä perheessä on kuusi lasta ja mitä tekevätkään
vanhemmat lapset! Hoitavat pienemmät ; ( ja tekevät kaikki kotityöt. Mitä tekee äiti, no istuu kahvikupin ääressä ja lukee lehtiä.
Kyllä se on kiva tehtailla paljon lapsia kun ei niitä itse edes hoida! Antakaa lasten olla lapsia ja hoitakaa itse omat lapsenne, laiskurit!!
Kyllä on vielä joskus lapsenne katkeria!
Kommentit (23)
Kyllä isossa perheessä (ja miksei pienessäkin) on annettava lapsillekin omia tehtäviä. Muutenhan äiti (tai isä) nääntyy työtaakan alle ja varmasti piuhaa kiristää. Nykyään vain on lapset niin hemmoteltuja ettei tarvitse kotona mitään tehdä ettei lapsiraukka vain rasitu...
vastuuta ja kotitöitä lapsille sopivassa määrin!
Ap:llä tuntuu riittävän aikaa olla kyttäämässä tätä äitiä kokoajan, kun tietää noinkin tarkkaan hänen asiat. jääköhän omat lapset siinä sivussa hoitamatta?
Asun itse sivistyksen parissa ja hän ei
ja kyylä luulen asioiden näin olevan kun itse kertoi ylpenä kuinka heillä leivotaan sämpylät ja leivät joka päivä, just no kyllä tolla tyontekijä määrällä ruokkii vaikka pienen ravintolan asiakkaat
-ap-
ja töitä on tehty ja onnellisia oltu.
kukin tyylillään, mutta jos niitä lapsia tehdään liuta, niin kyllä luulisi itse ne myös hoitavankin!?
-ap-
Musta tuntuu että joko
a) ap on nähnyt tän perheen porvoossa tai
b) ap:lla on jäänyt lääkkeet ottamatta
minä en usko, että kukaan hankkisi lapsia vain siksi, että tekisivät kotityöt. Kyllä siihen tarkoitukseen saisi hiukan vähemmallä vaivalla ja rahalla kodinhoitajan tai siivoojan.
lapsia vaan pyykkäävät, silittävät, toimivta lapsenvahteina nuoremmille mutta kun äiti on aina haaveillut suurperheestä.
vastuun opettamista voi antaa muillakin tavoilla
-ap-
Tunnen erään 6 lapsen yh:n, joka tekee juuri noin.
kyllä lapsellekin voi joskus kuulua oman perheen kesken joitakin hommia ja velvollisuuksai.
äitikö siis ei tee mitään?? istuu vaan ja juo kahvia? Kyllä se niin on että myös lapset tekevät kotitöitä, jos on isompi perhe niin luonnollisesti hieman enemmän kotitöitä. Jos minulla olisi kuusi lasta, niin totta maar haluaisin edes kahvini juoda rauhassa! Sen aikaa saisi kyllä lapset hoitaa toinen toisensa, se on ihan varma juttu!
tyypillistä tälle palstalle: toisessa yhteydessä kehotetaan äitiä ottamaan omaa aikaa ja taas toisessa yhteydessä maristaan, kun 6 lapsen äiti uskaltaa ottaa sitä omaa aikaa....huoh!
olen melkein varma, että liioittelet: lapset eivät varmastikaan tee KAIKKIA kotitöitä, kuten väitit. kyllä minäkin lasten kanssa kotonaollessa (kaksi lasta...) juon teeni rauhassa lehteä lukien ja sinä aikana saatan sanoa esikoiselle, että jaksaisiko auttaa pikkuveljeä käsien pesussa tai potan kanssa tms. enkä kyllä suostu siitä itseäni syyllistämään. meillä lapset osallistuvat myös kotitöihin, mielestäni ne kuuluvat kaikille kodissa asuville, ei vain äidille. kukin osallistuu taitojensa mukaan eikä tämä silti mikään työleiri ole.
Kyllä minusta on hyvä oppia pienestä pitäen auttamaan muita jne.. Tää nykyinen sukupolvi on kasvatettu ajattelemaan vaan itseään kun vielä 50 vuotta sitten oli vallalla familistinen ihmiskäsitys jolloin kaikki piti huolta kaikista! Ihan hyvä oppia vastuuta pienestä puitäen ja palkitsee se lastakin kun huomaa että onnistuu aikuisten töissä! :)
Saa myös monesti kotityöpuuskia ja laittaa astioita yms. mutta ei häntä kyllä pakottamalla saa kotitöitä tekemään, sen verran jääräpää on. Jonkun kiltin lapsen varmasti saa pakottamalla kotitöitä tekemään.
Äiti halusi pitää itse asiat järjestyksessä. Pesukonetta oli aivan turha mennä itse täyttelemään, koska äiti ei halunnut kenenkään muun sotkevan systeemejään. Jos hämmensin hellalla olevaa soppakattilaa tai vaihdoin pikkuveljelle vaipan, äiti suorastaan loukkaantui.
Olin todella kateellinen ikätovereille, joilla oli mahdollisuus tehdä kotitöitä ja jopa vastuuta niistä jo 12-vuotiaana. Minä en sellaista saanut vielä 15-vuotiaanakaan.
Muutin nuorena pois kotoa, koska halusin ottaa vastuuta.
mitään ' ikävämpiä' kotitöitä,jos kotitöitä ollenkaan. Kaiken pitää olla kivaa ja siitä pitää saada elämyksiä. On se sitten kivaa kun muuttaa pois kotoa eikä osaa mitään arkipäivän taitoja ja pitää tulla av:ltä kysymään neuvoja!
Kyttääkö ap kyseistä äitiä aamusta iltaan vai miten voit päätellä ettei hän tee mitään?
jossa eskari-ikäisen tulee keittää aamuisin kokoperheelle aamupuuro! Minusta on aika paljon jo vaadittu
Minusta on esimerkiksi kohtuullista se, että 10 ja 12-vuotiaat katsovat hetken pienempiä sisaruksiaan, kun laitan ruokaa tai kun olen pessyt ja lajitellut pyykin, vievät omat pyykkinsä kaappiin, sijaavat vuoteensa, järjestelevät huonettaan. He osaavat tarvittaessa esimerkiksi kuoria perunoita ja tehdä ruokaa ja muita kodin töitä, mutta harvoin tekevät niin. Pienemmät sisarukset ovat innokkaina aina auttamassa kaikessa, kun pyydetään. Monilla lapsilla on halu auttaa ja oppia, ja jos ei kotona saa yrittää tehdä ja ottaa vastuuta, niin missä sitten?