Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mammografiasta???

Vierailija
29.01.2014 |

Oon menossa mammografiaan ja mulla on tosi pienet rinnat joten kyselisin kokemuksia kuinka onnistuu???? Onko kohtalotovereita jotka olis käyneet???345

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se onnistuu pieniinkin rintoihin tehdä, tehdään miehillekin tarvittaessa.

Vierailija
2/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl se onnistuu, mutta tekee kipeää. Siis hetken aikaa törkeän kipeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin onnistuu. Ei tunnu miltään, eli voit unohtaa samantien kauhujutut, että kävisi kipeää yms. Eikä kestä kauan.

Vierailija
4/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle todelle tekee kipeää. Ei pidä antaa katteettomia lupauksia. Ei ole kivutonta.

Vierailija
5/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rinnat litistetään pannukakun ohuksi puristamalla,kyllä se tuntuu.

Vierailija
6/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meinasin pyörtyä, sattui kovasti. Mutta uskon, että yksilöllistä. 

Vierailija
7/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kahdesti mammossa, mulla on pienet rinnat, eikä se ole tuntunut miltään, ei siis YHTÄÄN miltään. Ja kestää tosi vähän aikaa, joten jos jollain käy kipeää, niin ei oo tosiaan pitkäkestoista.

Vierailija
8/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille sattuu, toisille ei. Itse kuulun ensimmäiseen ryhmään. Mutta on tosiaan äkkiä ohi, kyllä sen kestää :)

Vierailija
9/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en moiseen keskiaikaiseen kidutukseen suostu. Ultraäänellä saa tämänkin hoidettua helpommin, luotettavammin ja kaiken kukkuraks KIVUTTOMASTI! 

Vierailija
10/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin sekä ultra että mammo, lääkäri halusi tehdä huolellista työtä. Mammo sattui, mutta oli hienoa, että sain mentyä ja mitään ei löytynyt. 

Vierailija
11/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riitti myös se puristus. Hoidan yksityisellä ultraäänen avulla. Menköön kuka ei muuten saa asiaa hoidettua.

Vierailija
12/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, saa nähdä kuinka käy.

Vierailija
13/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, ja ultrakin sattui perkeleesti. :( Mulla oli jokin ärtynyt mikälie rinnassa ja se lääkäri painoi ja kaiveli todella kipeästi sitä ultrallakin. Mutta mä oon varmaan erikoistapaus kipeine tisseineni. :( 

Vierailija
14/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ultrattu myös sydän, ei sattunut. Tällainen sydänvikainen ei mammoon enää mene. Rytmihäiriöt lisääntyivät siitä kidutuksesta.

Vierailija
15/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ajankohta kannattaa valita silloin, kun rinnat pehmeimmillään (usein kuukautisten jälkeen) ja se on aika kevyt puristus mikä riittää, vaikka jotkut hoitajat vetää puristuksen tosi voimakkaaksi. Se litistys ei kestä kauaa ja sen kärsii kyllä.

Itse käyn 1½ vuoden välein (lääkärin suosituksesta) ja aina tehdään sekä kuvaus että ultra.

Vierailija
16/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä oli jokin tietty aika, milloin mammoon sai mennä, oliko 10 päivää kuukautisten alkamisesta, tms. Näin mut ainakin ohjeistettiin lääkärissä. 

Miksi sun täytyy käydä noin usein 16?

Vierailija
17/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 21:23"]

Siinä oli jokin tietty aika, milloin mammoon sai mennä, oliko 10 päivää kuukautisten alkamisesta, tms. Näin mut ainakin ohjeistettiin lääkärissä. 

[/quote]

En ole 16, mutta mulle ultran tehnyt radiologi suositteli kaikille yli 40-vuotiaille mammografiaa vuoden välein.

Vierailija
18/33 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 21:23"]

[/quote]

Minulla on multikystinen mastopatia eli paljon kystia ja tiivis rintarakenne. Normaalisti suositellaan 2 vuotta väliä, jos muutoksia ei ole ollut, mutta tämän tyyppisille tuo 1½ vuotta on suotava.

En ole kuullut mitään ohjeistusta, mutta varmaan juurikin n. 10 pvää kuukautisten alusta rinta on pehmeimmillään.

Vierailija
19/33 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 21:35"]

Miten mammoon tai ultraan pääsee? Eiks pidä olla aina lähete vai voiko vain varata ajan yksityiselle??

[/quote]

Mä varasin ajan Tampereella Koskiröntgeniin, kun löysin kyhmyn rinnastani ja sain lähetteen sieltä. Onneksi se kyhmy oli vain kysta eikä mitään vakavaa, helpotti. Pelkäsin kovasti, mutta siellä oli aivan ihana henkilökunta! Eikä edes sattunut.

Vierailija
20/33 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammografia on kivulias toimenpide, eikä kerro kaikkea. En luottaisi siihen, mielumminkin ultraan.

Ja voin kyllä puhua kokemuksesta.Mammossa ei näkynyt mitään hälyyttävää, syöpä löytyi ultralla. Toimenpiteiden väli n.5 min...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi