Mammografiasta???
Oon menossa mammografiaan ja mulla on tosi pienet rinnat joten kyselisin kokemuksia kuinka onnistuu???? Onko kohtalotovereita jotka olis käyneet???345
Kommentit (33)
Mäkin olin tosiaan menossa ultraan, mutta lääkäri olikin halunnut otattaa samalla myös mammon. Silti mulla jäi vähän epäileväinen mieli, kun tuo rinta on kipuillut niin paljon. :(
Mutta pakko kai siihen lääkärin arvioon ja tuplatutkimukseen on luottaa?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:09"]
Mäkin olin tosiaan menossa ultraan, mutta lääkäri olikin halunnut otattaa samalla myös mammon. Silti mulla jäi vähän epäileväinen mieli, kun tuo rinta on kipuillut niin paljon. :(
[/quote]
Oliko lausunnossasi / saitko kuitenkin jotain selitystä kivulle vai jäikö kivun syy ihan epäselväksi? Luulisi kyllä, että voit olla luottavaisin mielin, kun molemmat tutkimukset tehty.
Toki itse kannattaa tarkkailla rintoja ja jos tulisi muutoksia, menisin varmaan uudelleen.
Onko ollut jotain oireita, kun olet hakeutunut mammografiaan tai ultraan? Vai käytkö säännöllisesti kontrolleissa?
Olen ottanut tavaksi käydä parin vuoden välein kontrollissa.
UÄ on täydentävä tutkimus, sillä ei yksin voi rintasyöpää poissulkea. Esim. mikrokalkit ei ultraäänellä näy. Kannattaa käydä paikassa jossa on kokeneet hoitajat osaavat kuvata ja tietävät ettei tarvitse puristaa älyttömästi. Kannattaa ottaa burana n. tuntia ennen, jos kovasti kipua pelkää.
Mulla ei sattuneesta syystä ole toista tissiä ollenkaan, mammografia otetaan silti, ilman ongelmia ja kipuja. Ole huoleti pienitissinen, kyllä se siitä!
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:19"]
[/quote]
Oliko lausunnossasi / saitko kuitenkin jotain selitystä kivulle vai jäikö kivun syy ihan epäselväksi? Luulisi kyllä, että voit olla luottavaisin mielin, kun molemmat tutkimukset tehty.
Toki itse kannattaa tarkkailla rintoja ja jos tulisi muutoksia, menisin varmaan uudelleen.
[/quote]
No sehän jäi juuri vaivaamaan kun selkeää syytä toisen rinnan kivuille en saanut. Kipuilu alkaa yleensä ennen kuukautisten alkamista ja on toispuoleista. Todettiin vain, että se on kiertoon kuuluvaa... Kipuilu on kyllä aika kovaa välillä. Aion kyllä tarkkailla rintoja edelleen.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:19"]
[/quote]
[/quote]
No sehän jäi juuri vaivaamaan kun selkeää syytä toisen rinnan kivuille en saanut. Kipuilu alkaa yleensä ennen kuukautisten alkamista ja on toispuoleista. Todettiin vain, että se on kiertoon kuuluvaa... Kipuilu on kyllä aika kovaa välillä. Aion kyllä tarkkailla rintoja edelleen.
[/quote]
Itse ottaisin kuvat mukaan ja menisin toiseen paikkaan teettämään ultran ja kuvien arvioinnin uudelleen ja varmistaisin, että on hyvä ja kokenut lääkäri sen tekemässä. Saisin ainakin varmuuden.
Mutta varmaan on naisilla paljon epämääräistä kipuilua rinnoissa, varsinkin kierron eri vaiheissa.
Kipuoire ei yleensä selviä mammografialla eikä sillä ultraäänellä. Yleensä hormonaalista, lihaskipuja tms. Voi olla toisessa rinnassa enemmän rauhasrakennetta joka aiheuttaa toisenpuolen kipua.
Miten mammoon tai ultraan pääsee? Eiks pidä olla aina lähete vai voiko vain varata ajan yksityiselle??
Yksityisellä tehty ennen ultraa. A-kuppi ja eipä tuo juuri sattunut. Puristukseen otetaan kudosta lähes kyljestä ja kainalosta asti, että melkoista repimistä se oli :D
Mua ei sattunut yhtään ja hyvin onnistui A-kuppiin.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 21:52"]
Mammografia on kivulias toimenpide, eikä kerro kaikkea. En luottaisi siihen, mielumminkin ultraan.
Ja voin kyllä puhua kokemuksesta.Mammossa ei näkynyt mitään hälyyttävää, syöpä löytyi ultralla. Toimenpiteiden väli n.5 min...
[/quote]
Mutta eihän ne tutkimukset sulje toisiaan pois, ovat toisiaan täydentävät! Kuvaus näyttää jotain ja ultra taas toista. Siksi ne tehdään useimmiten molemmat.