Omituinen tunne kuin joku tarkkailisi
Minulla on jatkuvasti outo olo, aivan kuin joku tarkkailisi minua koko ajan. Tunnetta on jatkunut muutaman viikon. Minulla on rappeuttava silmäsairaus, jonka takia olen melkein sokea, erotan vain valon ja varjon vaihtelut. Sairauteni vuoksi muut aistini ovat korostuneet, tunnen ihmisten läheisyyden muutaman metrin päästä ja kuulen herkästi pienetkin äänet. Nykyään minua pelottaa olla iltaisin yksin kotonani, koska kuulen jonkun liikkuvan hiljaa asunnossani.
Soitin eräänä iltana ystävälleni voisiko tämä tulla käymään luonani. Hetkeä ennen kuin ystäväni tuli, kuulin parvekkeen oven aukeavan. Asuntoni on alin kerros, parvekkeelta pääsee suoraan pihalle. Kun ystäväni tuli, kerroin hänelle asiasta. Hän oli sitä mieltä että kuvittelin koko asian. Tunne ei vain jätä minua rauhaan. Mitä voin tehdä?
Kommentit (33)
Muuttaako se tietokone nämä meidän tekstit sitten ääneksi?
Kaikkea sitä kuulee...
Ennen sanottiin, että ihminen tulee mökkihöperöksi, kun on vain kotonaan koko ajan. Stressin aikana kuormitus vielä moninkertaistuu. Sinun pitäisi ehdottomasti lähteä kodistasi muualle aina kun vain voit.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 23:31"]
https://aviris.nkl.fi/fi/etusivu/kauppa/tietotekniikka/apuvalineohjelmat/ruudunlukuohjelmat/jaws-universal tämä on se ohjelma ja tämäkään ei kykene muuttamaan puhetta tekstiksi!! provojen kanssa ei kannata kikkailla liikaa.
[/quote]
OK, olin siiis oikeassa kun epäilin että tämä oli katsonut liikaa leffoja
Nyt pitäis löytää se uutinen siitä brittinaisesta, jonka kotona kävi joku mies salaa ja oli kuvannut naisen puhelimeen itseään. Nainen sanoi että kuvat oli otettu hetkinä kun hän on ollut mahdollisesti suihkussa tms. Että kyllä sellaista tapahtuu oikeasti. Yritän löytää sen uutisen ja linkittää.
Hei sinä ylimääräinen siellä asunnossa! Lähde pois!
Kukaan ei seuraa sinua. kuvailemasi vainoharhat, ovat aivan tyypillisiä psyykkisiä oireita. näkövammasi varmasti pahentaa tilannetta entisestään, sillä olet nyt puolustuskyvyttömämpi ja heikompi.
On myös mahdollista, etteivät kuulemasi äänet ole todellisia. Jos kyse on harhoista, ne kyllä tuntuvat täysin todellisilta, ja psyykkeesi alkaa vielä rakentaa sen ympärille lisää omaa todellisuuttaan.. tämän palstan vastauksista kuvitelmasi saattavat saada vain lisää boostia. olosi on varmasti hyvin ahdistunut. hae apua, ennen kuin olet psykoosissa.
Mitä minä teen? Muutin tähän asuntoon 3-4vk sitten. aina iltaisin kun olen menossa änkyyni, kuulen takanani askeleita! Asun kodissani yksin enkä tiedä kuk tai mikä talossani seikkailee. Lisäksi aina kun istun koneella tai katson tv:stä jotain kuulen outoja ääniä! ne eivät voi tulla naapurista koska naapurini ovat 2vk lomalla espanjassa! Tunteeko joku samoin? Aina joskus kun lähden pihalle, näen varjon joka ulee kotini nurkalta. Säikähdän melkeimpä aina ja lähden juoksemaan. En kuitenkaan koskaan ole nähnyt mikä sen varjon aiheuttaja oli922
Ota yhteyttä lääkäriin, sinulla on psykoosi, tarvitset apua!
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneeni on ohjelmoitu muuttamaan tekstin puheeksi, kuulostaa aika paljon samalta kuin navigaattorin puhe autossa, vähän töksähtelevää. Tietokoneeseeni on hankittu lisäosa amerikasta, joka ohjelmoitiin uudestaan Suomessa. Se muuttaa myös minun puheeni tekstiksi. Voin myös kirjoittaa koneellani, sokeille tarkoitetulla näppäimistöllä, mutta koska en ole kuin muutaman vuoden vasta tarvinut pistekirjoitusta, en osaa käyttää sitä vielä kovin hyvin.
Olen aiemmin törmännyt amerikkalaisella nettifoorumilla vastaavilla ohjelmilla kirjoitteleviin näkövammaisiin, joten minusta tämä on ihan uskottavaa enkä epäile aloittajan kertomusta.
Sinun paras vaihtoehto on laittaa video kuvaamaan asuntoasi muutamaksi illaksi ja sitten avustajan kanssa katsoa ne läpi. Silleenhän selviää sekin että jos stressi on saanut sinut kuvittelemaan sen ja saat siihen apua :)
Sinun pitäisi hankkiutua psykiatriselle hoitoon.
Tietokoneeni on ohjelmoitu muuttamaan tekstin puheeksi, kuulostaa aika paljon samalta kuin navigaattorin puhe autossa, vähän töksähtelevää. Tietokoneeseeni on hankittu lisäosa amerikasta, joka ohjelmoitiin uudestaan Suomessa. Se muuttaa myös minun puheeni tekstiksi. Voin myös kirjoittaa koneellani, sokeille tarkoitetulla näppäimistöllä, mutta koska en ole kuin muutaman vuoden vasta tarvinut pistekirjoitusta, en osaa käyttää sitä vielä kovin hyvin.
En mielelläni lähtisi kotoani kyläilemään minnekkään, koska joudun aina opettelemaan liikkumaan vieraassa paikassa. Eräällä ystävälläni on koira, voisin pyytää sitä lainaan muutamaksi päiväksi. En uskalla mennä nukkumaan. Vaikka järjellä tahtoisin uskoa ettei tämä ole mitään, en voi. Tuntemus on niin todellinen.