Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omituinen tunne kuin joku tarkkailisi

Vierailija
29.01.2014 |

Minulla on jatkuvasti outo olo, aivan kuin joku tarkkailisi minua koko ajan. Tunnetta on jatkunut muutaman viikon. Minulla on rappeuttava silmäsairaus, jonka takia olen melkein sokea, erotan vain valon ja varjon vaihtelut. Sairauteni vuoksi muut aistini ovat korostuneet, tunnen ihmisten läheisyyden muutaman metrin päästä ja kuulen herkästi pienetkin äänet. Nykyään minua pelottaa olla iltaisin yksin kotonani, koska kuulen jonkun liikkuvan hiljaa asunnossani. 

Soitin eräänä iltana ystävälleni voisiko tämä tulla käymään luonani. Hetkeä ennen kuin ystäväni tuli, kuulin parvekkeen oven aukeavan. Asuntoni on alin kerros, parvekkeelta pääsee suoraan pihalle. Kun ystäväni tuli, kerroin hänelle asiasta. Hän oli sitä mieltä että kuvittelin koko asian. Tunne ei vain jätä minua rauhaan. Mitä voin tehdä?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysäise kunnan vammaispalvelusta labbista kaveriksi.

Vierailija
2/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on noin paha rappeuttava silmäsairaus, miten voit sitten palstailla?

Ettet vaan olisi katsonut leffaa "Julian silmät " ja saanut siitä idean mahtavaan provoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käytössäni erikoistietokone joka muuntaa puheen tekstiksi ja toisin päin. En omista televisiota, enhän edes pystyisi katsomaan sitä..

Aloittaja

Vierailija
4/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä seuraksi joku tuttu ja tarkkaile, tunnetko tämän aikana samoja tunteita. Näin itse tekisin.

Vierailija
5/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitten luulisit, että tuo johtuu? Käykö mielestäsi asunnossasi joku ulkopuolinen ihminen? Jos näin on, niin onko lähiaikoina ollut tilannetta että olisit hukannut avaimesi edes hetkiseksi, tai luovuttanut sen jonkun muun käyttöön?

Kerroit sairaudestasi. Onko sulla ollut avustajia ja jos on, onko joku niistä ollut mielestäsi epäluotettavan oloinen?

Sinuna vaihdattaisin ihan ekaksi lukot. Toiseksi, pyytäisin jonkun kaverin luokseni muutamaksi päiväksi tai vieläkin mieluummin, jos jollakin kaverillasi on koira, niin lainaisin sitä.

Vierailija
6/33 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tässä kävi ap?

Vierailija
7/33 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosi

Vierailija
8/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö ottamaan videota tälläisessä tilanteessa esim. kännykällä ja pyydät luotettavaa kaveria katsomaan sen? Oletko jutellut havainnoistasi muiden samaa sairautta sairastavien kanssa, jos tuo on kuitenkin jonkinlaista kuuloaistin ylivirittymistä puuttuvaa näköä paikkaamaan.

Vierailija
9/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi olis maailman kauheinta. tsemppiä sulle

Vierailija
10/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen vähän tuota erikoistietokonetta, en ainakaan ole tuollaiseen koneeseen törmännyt työssäni että puhetta muuttaisi tekstiksi. Näkövammaisten näppäimistö sen sijaan on kyllä olemassa ja tekstin saa muutettua puheeksi..

Vierailija
11/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin vasta uuteen asuntoon, en tiedä voiko jollain vuokraisännän lisäksi olla avaimet asuntoon. Minulla käy 3 kertaa viikossa avustaja, 2 vakituista ja silloin tällöin sijaistajia.

Voisin yrittää tuota että kuvaisin ääniä kohti ja näyttäisin videon jollekkin. Lukkoja en saa vaihtaa ilman vuokraisännän lupaa.

En ymmärrä mistä oloni johtuu. Olen aina ollut jalat maassa oleva melko mielikuvitukseton ihminen. Nykyään tunne on jatkuvasti läsnä, sekä kuulen ääniä kuin joku liikkuisi asunnossani hiljaa. Liikun kaupungilla keppiä apuna käyttäen, ja myös siellä tunne seuraa minua.

Aloittaja

Vierailija
12/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui,untemuksesi kuulostavat pelottavilta.Sinuna pyytäisin joko tuttua luoksesi muutamaksi päiväksi, tai sitten asettaisit kameran kotiisi?Onko sinulla läheisiä, joiden luokse voisit mennä asumaan joksikin aikaa?

Vierailija
13/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, hanki koira seuraksesi ja turvaksesi.

Vierailija
14/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tosi tyhmä kysymys mutta miten se sinun tietokoneesi muuttaa meidän kirjoitukset ääneksi?

Vierailija
15/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:37"]

Minulla on käytössäni erikoistietokone joka muuntaa puheen tekstiksi ja toisin päin. En omista televisiota, enhän edes pystyisi katsomaan sitä..

Aloittaja

[/quote]

ai sinä vastasitkin jo tuohon... en kyllä vieläkään ymmärrä miten se voi toimia? Onko siinä joku oma ohjelmansa vai mitä? HIeno juttu kylläkin :)

Vierailija
16/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku kävisi jatkuvasti salaa luonasi? tekemässä mitä? miksi sinua seurattaisiin kaupungilla? mitä sellaista sinulla on, jota tämä joku sinusta tahtoo? jos hän haluaisi varastaa sinulta jotain, tai tehdä jotain pahaa, miksei hän ole jo tehnyt sitä? kuinka tällä henkilöllä on aikaa tällaiseen toimintaan?

Eivät tuntemuksesi ole mitenkään tavattomia, ne ovat hyvin tyypillisiä ihmisillä joilla on paljon psyykkistä rasitusta. voi olla että sairautesi aiheuttama stressi ja muut elämän paineet aiheuttavat nyt tällaisia oireita, vaikket ehkä itsekään tunnistaisi stressiä itsessäsi. 

Vierailija
17/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yks joulu vaari hukkas lasisilmänsä,
me haettiin sitä kimpassa.
Ei kukaan tajunnut etsii silliliemestä;
kun syötiin oo-oli kummallinen tunne,
oo-oli kummallinen tunne,
kuin joku ois salaa katellut."

Vierailija
18/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen hakemaan apua näihin tuntemuksiin, sillä pitkittyessään ne voivat pahentua entisestään. käyt ehdottomasti juttelemassa jollekin ammattilaiselle asiasta. muista että ei ole häpeä hakea apua. 

Vierailija
19/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:37"]

Aloittaja

[/quote]

ei siihen mitään erikoistietokonetta tarvita vaan yksinkertainen, ihan joka koneelle käypä ohjelma joka muuttaa tekstin puheeksi...mulla on se & näkövamma ja sä tunnut provoilevan.

Vierailija
20/33 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://aviris.nkl.fi/fi/etusivu/kauppa/tietotekniikka/apuvalineohjelmat/ruudunlukuohjelmat/jaws-universal tämä on se ohjelma ja tämäkään ei kykene muuttamaan puhetta tekstiksi!! provojen kanssa ei kannata kikkailla liikaa.