Mitä tehdä, kun seurusteleva teini ei suostu puhumaan seksistä ja ehkäisystä?
Ei halua keskustella, eikä suostu edes kuuntelemaan kun minä yritän puhua. Mitä pitäisi tehdä, jätänkö vain herran haltuun koko jutun?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini sekstailee, jos haluaa. Ei siinä vanhempien lupia tarvita.
Entä jos pamahtaa paksuksi?
Lupako sen estää? Se asia hoidetaan yhdessä sitten jos sen aika tulee. Parempi että teini puuhailee salailematta niin ei tuollaistakaan asiaa tarvitse käydä läpi yksin.
Vierailija kirjoitti:
Huolehdi vaan omasta elämästäsi.
Eli teini ovesta ulos ja on omillaan? Sitä meinaan peeäs tarkoittaa omasta elämästä huolehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäero on liian suuri, kuka 20 on kiinnostunut 16 vuotiaasta?
Epäilyttävää.Kröhkröh...
Olin juuri täyttänyt 17v kun tutustuin 23v kundiin, juuri vietimme 20v hääpäiväämme ja yhdessä oltu ensivkolla 28v.
Ja tämä todistaa kollektiivisesti että kaikki noin vanhemmat on hyvillä aikeilla liikkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilyttävää.Kröhkröh...
Olin juuri täyttänyt 17v kun tutustuin 23v kundiin, juuri vietimme 20v hääpäiväämme ja yhdessä oltu ensivkolla 28v.
Ja tämä todistaa kollektiivisesti että kaikki noin vanhemmat on hyvillä aikeilla liikkeellä?
Kuka olisi katsonut 23v:nä hyvällä jos joku samanikäinen kaveri olisi alkanut seurustella 17v:n kanssa? Niinpä.
Teinineitsytp*llun perässähän iso osa noista 20+ miehistä juoksee jotain 16 kesästä deittaillessaan. Surullista mutta totta.
Ei sillä etteikö normaali suhde voisi olla mahdollinen. Pienet tsäänssit vaan.
Ja joo teinit nykyään osaa hoitaa ehkäisyn aivan hyvin itse. Aiemmin olisi pitänyt keskustella aiheesta jos halusit. Nyt se on vaan awkward.
Vierailija kirjoitti:
No eihän kukaan halua jutella seksielämästään äidin kanssa. En minäkään ja olen kohta 50. Niiden jutteluiden aika on ennen kuin lapsen oma seksielämä alkaa.
Kyllä niistä voi olla paikallaan jutella myöhemminkin. Eipä nuori aina sisäistä kaikkea mitä koulusta tms. oppii ennen varsinaista tarvetta. Olen minäkin suositellut pillereitä kun tiedän epäsäännöllisen kierron/runsaat menkat ja raskauspelot, on juteltu testin tekemisestä jne. Enemmän kuin minä haluaisin, mutta jos näyttää siltä että tarvetta on ja nuori haluaa apua niin sillähän sitä mennään.
t. etä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kukaan halua jutella seksielämästään äidin kanssa. En minäkään ja olen kohta 50. Niiden jutteluiden aika on ennen kuin lapsen oma seksielämä alkaa.
Kyllä niistä voi olla paikallaan jutella myöhemminkin. Eipä nuori aina sisäistä kaikkea mitä koulusta tms. oppii ennen varsinaista tarvetta. Olen minäkin suositellut pillereitä kun tiedän epäsäännöllisen kierron/runsaat menkat ja raskauspelot, on juteltu testin tekemisestä jne. Enemmän kuin minä haluaisin, mutta jos näyttää siltä että tarvetta on ja nuori haluaa apua niin sillähän sitä mennään.
t. etä
Nykyään voi kirjoittaa googlen hakukenttään "e-pillerit" jos joku asia niissä mietityttää tai on mennyt ohi koulussa. Olin itse kerennyt jo testaamaan useita pillerimerkkejä (mikään ei oikein sopinut e-pillereistä tai minipillereistäkään) ja tehnyt muutaman raskaustestin ennen kuin vanhempi otti nuo asiat puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilyttävää.Kröhkröh...
Kuka olisi katsonut 23v:nä hyvällä jos joku samanikäinen kaveri olisi alkanut seurustella 17v:n kanssa? Niinpä.
Et taukki sitten ymmärrä todennäköisyyksiä yhtään saati lue mistä puhutaan?
Hei koska mä olen sieltä ja senikäinen niin kaikki samalla alueella asuvat ja kaikki samanikäiset tottta kai tekee kaiken yhtä hyvin kuin minä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. etäNykyään voi kirjoittaa googlen hakukenttään "e-pillerit" jos joku asia niissä mietityttää tai on mennyt ohi koulussa. Olin itse kerennyt jo testaamaan useita pillerimerkkejä (mikään ei oikein sopinut e-pillereistä tai minipillereistäkään) ja tehnyt muutaman raskaustestin ennen kuin vanhempi otti nuo asiat puheeksi.
Joo niin varmaan voi, Jos on tullut pillereitä vielä ajatelleeksikaan, varsinkaan sellainen jolla on ehkä sosiaalisia pelkoja mennä lääkäriin.
Ja minä otin puheeksi vasta kun tytär oli huolissaan menkkojen myöhästymisestä, että kuinka paljon muitakin etuja niistä ehkä olisi. Ehkä lapseni on vain sitten tyhmä kun ei osannut kaikkea punnita itse. Ja otin vieläpä puheeksi onko sitä seksielämää, kun tytön kanssahan hän oli aiemmin ollut,
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti olet jo ainakin muutaman vuoden myöhässä selostuksinesi.
Noin sanoi minunkin nuoreni.
Että olen selityksineni aivan myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos alat noista asioista puhua vasta kun seurustelukumppani on ajankohtainen, olet auttamattomasti myöhässä ja keskustelu ei voi olla muuta kuin kiusallista. Olet laiminlyönyt seksuaalikasvatuksen.
Toisaalta harva tarvitsee vanhempien apua ehkäisystä huolehtimiseen.
Tämä!!! Kyllä minä ja kaverini tiedettiin miten noi ehkäisy- ja seksijutut menee (teoriatasolla) jo viides-kuudesluokkalaisina, tai voi olla että jotkut oli aiemminkin ottaneet selvää, mutta tuon ikäisinä juteltiin noista asioista jo kavereidenkin kanssa.
Tämä tapahtui 2000-luvun alussa. Nykyään kun lapsillä on puhelimessaankin netti, niin tietoa saa haettua vieläkin helpommin!
On teinin aliarvioimista, jos vasta siinä vaiheessa kun hän jo seurustelee, alkaa sönköttää jotain "muistakaa ehkäisy" :D
Nuoret on fiksuja! Kyllä ne tasan tietää, että raskauden mahdollisuus olemass, ja suurinosa tekee kaikkensa väkttääkseen sen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti olet jo ainakin muutaman vuoden myöhässä selostuksinesi.
Noin sanoi minunkin nuoreni.
Että olen selityksineni aivan myöhässä.
Minä aikoinaan yritin muistuttaa poikaa kondomeista, hän sanoi että on käyttänyt tähänkin asti ja aikoo käyttää myös jatkossa. Muutenkin se keskustelu oli hyvin hämmentävä, vaikkei kovin paljon puhuttu, tajusin kyllä että poika tietää luultavasti paljon enemmän kuin äitinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. etäNykyään voi kirjoittaa googlen hakukenttään "e-pillerit" jos joku asia niissä mietityttää tai on mennyt ohi koulussa. Olin itse kerennyt jo testaamaan useita pillerimerkkejä (mikään ei oikein sopinut e-pillereistä tai minipillereistäkään) ja tehnyt muutaman raskaustestin ennen kuin vanhempi otti nuo asiat puheeksi.
Joo niin varmaan voi, Jos on tullut pillereitä vielä ajatelleeksikaan, varsinkaan sellainen jolla on ehkä sosiaalisia pelkoja mennä lääkäriin.
Ja minä otin puheeksi vasta kun tytär oli huolissaan menkkojen myöhästymisestä, että kuinka paljon muitakin etuja niistä ehkä olisi. Ehkä lapseni on vain sitten tyhmä kun ei osannut kaikkea punnita itse. Ja otin vieläpä puheeksi onko sitä seksielämää, kun tytön kanssahan hän oli aiemmin ollut,
Hetkonen, oletatko ettei tyttärelläsi ollut seksielämää jo tuon tytön kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä otin puheeksi vasta kun tytär oli huolissaan menkkojen myöhästymisestä, että kuinka paljon muitakin etuja niistä ehkä olisi. Ehkä lapseni on vain sitten tyhmä kun ei osannut kaikkea punnita itse. Ja otin vieläpä puheeksi onko sitä seksielämää, kun tytön kanssahan hän oli aiemmin ollut,Hetkonen, oletatko ettei tyttärelläsi ollut seksielämää jo tuon tytön kanssa?
Onhan se mahdollista, vaikkei ehkä kuitenkaan ollut kovin fyysinen suhde. Mutta ainakaan menkkojen myöhästyminen ei raskauden mahdollisuudella selittynyt...
Minähän en tiennyt siinä vaiheessa onko tuo poika vain kaveri, kun aiemmin oli tytöistä kiinnostunut, joten tässä vaiheessa esitin tarkentavan kysymyksen.
Huolehdi jollakin tavalla, että kondomeja on saatavilla. Ehkä jopa annat paketin kouraan, ja sanot vain, että toivot, että hän ei käytä niitä ihan vielä, mutta jos kuitenkin aikoo harrastaa seksiä, niin vain ja ainoastaan kondomin kanssa. Lisäät, että ostat lisää niitä jos hän pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos alat noista asioista puhua vasta kun seurustelukumppani on ajankohtainen, olet auttamattomasti myöhässä ja keskustelu ei voi olla muuta kuin kiusallista. Olet laiminlyönyt seksuaalikasvatuksen.
Tämä!!! Kyllä minä ja kaverini tiedettiin miten noi ehkäisy- ja seksijutut menee (teoriatasolla) jo viides-kuudesluokkalaisina, tai voi olla että jotkut oli aiemminkin ottaneet selvää, mutta tuon ikäisinä juteltiin noista asioista jo kavereidenkin kanssa.
Tämä tapahtui 2000-luvun alussa. Nykyään kun lapsillä on puhelimessaankin netti, niin tietoa saa haettua vieläkin helpommin!On teinin aliarvioimista, jos vasta siinä vaiheessa kun hän jo seurustelee, alkaa sönköttää jotain "muistakaa ehkäisy" :D
Nuoret on fiksuja! Kyllä ne tasan tietää, että raskauden mahdollisuus olemass, ja suurinosa tekee kaikkensa väkttääkseen sen!
Jos jollekin teinille tulee nykyaikana yllätyksenä että seksistä tulee raskaaksi, on paljon pahempia ongelmia kuin ehkäisyvalistuksen puuttuminen. Tälle sukupolvelle nuo asiat on opetettu ikätasoisesti niin monta kertaa ettei niiltä ole voinut välttyä.
Eikö se koulua käy? Kyllä ne asiat siellä on hyvin iskostettu päähän
Vierailija kirjoitti:
Huolehdi jollakin tavalla, että kondomeja on saatavilla. Ehkä jopa annat paketin kouraan, ja sanot vain, että toivot, että hän ei käytä niitä ihan vielä, mutta jos kuitenkin aikoo harrastaa seksiä, niin vain ja ainoastaan kondomin kanssa. Lisäät, että ostat lisää niitä jos hän pyytää.
Öh, tytön seksikumppani on 20-vuotias mies. Tuskin tarvitsee tyttöystävän äitiä ostamaan kondomeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapahtui 2000-luvun alussa. Nykyään kun lapsillä on puhelimessaankin netti, niin tietoa saa haettua vieläkin helpommin!On teinin aliarvioimista, jos vasta siinä vaiheessa kun hän jo seurustelee, alkaa sönköttää jotain "muistakaa ehkäisy" :D
Nuoret on fiksuja! Kyllä ne tasan tietää, että raskauden mahdollisuus olemass, ja suurinosa tekee kaikkensa väkttääkseen sen!Jos jollekin teinille tulee nykyaikana yllätyksenä että seksistä tulee raskaaksi, on paljon pahempia ongelmia kuin ehkäisyvalistuksen puuttuminen. Tälle sukupolvelle nuo asiat on opetettu ikätasoisesti niin monta kertaa ettei niiltä ole voinut välttyä.
Minun mielestäni voi puhua myös tuplaehkäisystä, ehkä sitä ei koulussa painoteta? Taudit+raskaus? Vai kuinka? Plus sitten ne muut vaikutukset vaikkapa hormoniehkäisyssä, eivät kaikki nuoret niitä huomaa googlata?
Ehkä olen sitten se huono vanhempi kuitenkin...
Erikoinen suhtautuminen täällä peukuista päätellen. Itse olen tyytyväinen että välit ovat niin avoimet että näitäkin on voitu käsitellä, vaikka ympäristö ei minua vanhempana arvostakaan, ja itse lapsenkin kanssa on ollut välillä vaikeaa. Hän kuitenkin kääntyy puoleeni näissä asioissa ihan itse.
Kröhkröh...