Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siivoaako teidän teinipojat oman huoneensa?

Vierailija
29.01.2014 |

Meidän 12-vuotiasta ei vois vähempää kiinnostaa vaikka lattialla ei ois paikkaa mihin jalkansa asettaa. Lattia on täynnä legoja, vaatteita, kaikenlaista roskaa, roskat vyöryy yli roskakorin. Petiä ei petaa koskaan. Hyvä jos ei häntä häiritse, mutta minua häiritsee. Ovi täytyy pitää kiinni kun en voi katella sitä sotkua. Ja eilen illalla tuli mitta täys, siivosin siellä hullun lailla kun ei voi poika ite tehdä mitään. Ihmeellistä "sälää" myös kertyy kaikille vapaana oleville tasoille, 3 kk sitten muutettiin ja hetken oli tavarat kurissa, nyt on läksytkin tehtävä keittiön tai olkkarin pöydällä kun omalla pöydällä ei ole tilaa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka perjantai koulun jälkeen on huoneen siivous sekä 14 että 15 vuotiaalla pojalla. Se on yksi viikkorahan edellytyksistä. Siivous pitää sisällään vähintäänkin huoneen raivauksen astioista ja likaisista vaatteista jne yleinen siistiminen. Kesken viikon patistan tuomaan asioita huoneesta ja viemään vaatteita pyykkiin.

Ei nuo mitään siistejä teinejä ole, mutta tällä keinolla jonkunlainen "roti" pysyy.

Vierailija
2/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi-kolme kertaa vuodessa. Käyn siellä silloin kun mahdun. Poika 16.

Ja ei, ei häiritse, sitä varten minulla on omat kaksi huonetta, joissa on siistimpää. Ystävättäriä tapaan kahviloissa ja ravintoloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan :D eikä tytötkään. Sotku kuuluu ikäön eikö siitä kannata stressata, menee aikanaan ohi.

Vierailija
4/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen jatkaa vielä, että vaatteet vie pyykkiin ja likaiset astiat tuo keittiöön kyllä kaksi-kolme kertaa viikossa ;)

Vierailija
5/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole viikkorahakäytäntöä, niin en voi silläkään kiristää. t. ap

Vierailija
6/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kovin mielellään eikä usein siivoa, mutta ihmeen hyvin homma kuiten hoituu, ja meillä ei siivous ole edes "palkallista"

Vierailija
7/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siivoa.

Meillä on sääntönä, että ovi on pidettävä kiinni.

Kyllä tuo aina välillä sitten muistaa tuoda vaatteita pyykkiin ja astioita pesuun, kun ei ole päällepantavaa ja huoneessa haisee pahalle.

Vierailija
8/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika siivoaa heti kun pyydän, eikä ikinä päästäkään sotkuiseen kuntoon

Tyttä sensijaan elää kuin sikolätissä, puhtaat ja likaiset vaatteet kasoissa lattalla.  Pöydät ja tasot täynnä meikkejä, papereita, muovipusseja, hintalappuja, karkkipapereita.  Sängyssä aluslakana valuu pois ja tyynyt ja päiväpeitot lattalla niiden vaatteiden kanssa. Käyetttyjä astioita joka paikassa.  Siivoaa joskun riidan jälkeen, mutta seuraavana päivänä samassa kunnossa. Ei auta kuukausirahan poisto, ei aresti.

Vierailija
9/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mulle vaan on piirtynyt liian ruusuinen näkemys millaisia lasten huoneet pitäisi olla, kun kattelee lehtien sisustuskuvia tai käy asuntomessuilla :-) Mutta tosiasia on, että tärkeetkin tavarat tuppaa hukkumaan siihen kaatopaikkaan, välillä kysellään milloin minkäkin nippelin ja nappelin tai lempikalsarien perään. Usein on jopa koulutavarat hukassa ja paniikissa niitä aamulla etsiskellään. Huoh, kai se vaan on kestettävä ja odoteltava parempia aikoja... Kiitosta en tietenkään saanut kun eilen huhkin sen huoneen kuntoon. ap

Vierailija
10/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neljä poikaa, joista vanhin on 13 v. Vanhin poikamme on ehkä kaikkein sokuisin tyyppi, mutta vie silti jokapäivä pyykit koriin, petaa sänkynsä ja pitää huoneensa sillä lailla siistinä, että tunkee kaikki tavarat ja roskat koulupöydän laatikkoon.... ai että mua korpeaa kun olen joskus laittamassa jotakin pojan laatikkoon, niin sieltä hyökkää silmille karkkipapereita tms...

Mutta onneksi edes näyttää siistiltä... koska olen itse ihan fanaattinen sivooaja ;) 

Vierailija
11/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neljä poikaa, joista vanhin on 13 v. Vanhin poikamme on ehkä kaikkein sokuisin tyyppi, mutta vie silti jokapäivä pyykit koriin, petaa sänkynsä ja pitää huoneensa sillä lailla siistinä, että tunkee kaikki tavarat ja roskat koulupöydän laatikkoon.... ai että mua korpeaa kun olen joskus laittamassa jotakin pojan laatikkoon, niin sieltä hyökkää silmille karkkipapereita tms...

Mutta onneksi edes näyttää siistiltä... koska olen itse ihan fanaattinen sivooaja ;) 

Vierailija
12/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien elämässä ja päässä kaikki niin sekaisin että tuntevat olonsa mukavaksi ja turvalliseksi sekaisessa huoneessaan.

Kerran vuodessa siivoan, kun ovat jossain reissussa, muuten saavat hoitaa törkypesänsä itse. Suihkin ilmanraikastinta jos haju alkaa levitä muihin huoneisiin :)

Vierailija
14/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika heikosti, mutta poikapa ei paljon sotkekaan. Että noin kuukauden huone pysyy siistinä ja eikun siivoamaan. Ei jätä astioita ja vaatteita yms. tavaroitaan lojumaan muuallekaan kämppään. Tiskit vie aina koneeseen, vaatteet likapyykkiin jne.

Tytär on ihan toinen luku. Se ei siivoais ja on levittäytynytkin ympäriinsä. Jatkuvaa taistelua.

Vierailija
15/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, että ihmiset hankkiutuu lasten ja nuorten lähelle ymmärtämättä perusasioita siitä, mitä lapsen ja nuorten kehitykseen kuuluu puhumattakaan siitä, että ymmärtäisivät, että lapsissa ja nuorissa on erilaisia luonteita kuten meissä aikuisissakin.

t. sotkuisen teini-ikäisen äiti ja yläkoulun opettaja

Vierailija
16/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojat 15 ja 16  siivoavat käskystä huoneensa ja vessan noin viikon tai kahden välein. Lisäksi pyykit tuodaan pesuun joka toinen päivä ja puhtaat pyykit laitetaan kaappeihin lähes päivittäin. Auttavat myös ruuanlaitossa ja lastenhoidossa.

Vierailija
17/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärränyt tuota ajatusmallia, että sotkuinen huone kuuluu teini-ikään. Mielestäni on vanhempien tehtävä pitää huolta siitä, että nuoret siivoavat huoneensa, jos heillä ei itsellään siihen ole halua. Siistit huoneet ovat osa kodin yleistä viihtyvyyttä. Miski ihmeessä nuoren pitäisi saada teini-ikään tullessaan ruveta elämään kuin elopellossa? Ovathan he siihenkin asti osallistuneet siivoukseen taitojensa ja kykyjensä mukaan. Meillä koko perhe on aina osallistunut siivoukseen ja nuorille on muodostunut luontevaksi tavaksi siivota oma huoneensa samalla, kun muutenkin siivoavat kotia. Eihän koti ole mikään hotelli, jossa vanhemmat siivoavat kaiken muun paitsi lasten huoneet.

Ei kannata alistua tuollaiseen sotkuun. Meiltä on kaksi lasta muuttanut jo pois kotoa ja molemmat pitävät omat kotinsa siisteinä ihan automaattisesti.

Vierailija
18/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 13:05"]

Kummallista, että ihmiset hankkiutuu lasten ja nuorten lähelle ymmärtämättä perusasioita siitä, mitä lapsen ja nuorten kehitykseen kuuluu

t. sotkuisen teini-ikäisen äiti ja yläkoulun opettaja

[/quote]

Mitähän mahdat tällä nuorten lähelle hakeutumisella tarkoittaa? Ai, että on kummallista, että ihmiset tekevät lapsia ja hankkiutuvat sitten heidän lähelleen?

Vierailija
19/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 15v vaihtaa itse lakanansa, pyyhkii pölyt huoneestaan muutaman kerran vuodessa, tuo itse vaatteet pyykkiin, laittaa puhtaat kaappiin, imuroi joskus huoneensa, yleensä minä. Astiat pitää tuoda joka päivä pois. Roskiksensa vie itse piharoskikseen.

Ei tuo aina sanomatta suju, mutta yleisarvosanaksi pojalle antaisin 8,5. Pikkuveli 10v on paljon laiskempi.

Vierailija
20/26 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääk! mä taidan olla kauhea nipo :)

Meillä nimittäin komennan 9-vuotiaan viikonloppuisin imuroimaan huoneensa, oikeasti ehkä kerran kahdessa viikossa. Lisäksi pitäisi pedata sänky päivittäin, vähintään viikonloppuisin.

Ei tarvi uhkailla, mutta sanon kyllä, että jos mä joudun tekemään kaikki kotityöt, niin en sit varmaan ehdi sun kanssa luistelemaan tms. Ja sehän on ihan totta.

Mutta ehkä sitä teini-ikäisen kanssa toimii vähän eri tavalla, kun ne saavat varmaan enemmän päättää miten elävät.