Siivoaako teidän teinipojat oman huoneensa?
Meidän 12-vuotiasta ei vois vähempää kiinnostaa vaikka lattialla ei ois paikkaa mihin jalkansa asettaa. Lattia on täynnä legoja, vaatteita, kaikenlaista roskaa, roskat vyöryy yli roskakorin. Petiä ei petaa koskaan. Hyvä jos ei häntä häiritse, mutta minua häiritsee. Ovi täytyy pitää kiinni kun en voi katella sitä sotkua. Ja eilen illalla tuli mitta täys, siivosin siellä hullun lailla kun ei voi poika ite tehdä mitään. Ihmeellistä "sälää" myös kertyy kaikille vapaana oleville tasoille, 3 kk sitten muutettiin ja hetken oli tavarat kurissa, nyt on läksytkin tehtävä keittiön tai olkkarin pöydällä kun omalla pöydällä ei ole tilaa.
Kommentit (26)
Siivoaa itse. Jonkin aikaa piti tehdä niin, että istuin huoneen ovella ja kerroin asia kerallaan, mitä pitää tehdä. Jälki ei vieläkään ole huippua, mutta siivoaa toki.
Mitä astioita teidän teineillä on siellä huoneissaan? Miksi eivät syö ruokapöydän äärellä?
no kyllä siivoaa oman huoneensa oma-alotteisesti, samoin muuta kotia: kerran viikossa imuroi joka nurkan ja vie roskat, suunnilleen joka pvä tyhjentää tiskikoneen - saa tästä kk-rahaa 55 e/kk. Poika 15 v.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:49"]
Mitä astioita teidän teineillä on siellä huoneissaan? Miksi eivät syö ruokapöydän äärellä?
[/quote]
samaa ihmettelen...?
Kyllä siivoaa. Huomaan kyllä että ollaan tulossa vaiheeseen painostaminen ja kiristys.
Mutta kyllä se siivoaa kun uhkaan että ei pääse ulos tai että otan pelit pois.
Joskus siivotaan yhdessä. Silloin tehdään raivaus turhista leluista ja muutetaan vaikka vähän järjestystä.
Ruuat syödään keittiössä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 13:25"]
Kääk! mä taidan olla kauhea nipo :)
Meillä nimittäin komennan 9-vuotiaan viikonloppuisin imuroimaan huoneensa, oikeasti ehkä kerran kahdessa viikossa. Lisäksi pitäisi pedata sänky päivittäin, vähintään viikonloppuisin.
Ei tarvi uhkailla, mutta sanon kyllä, että jos mä joudun tekemään kaikki kotityöt, niin en sit varmaan ehdi sun kanssa luistelemaan tms. Ja sehän on ihan totta.
Mutta ehkä sitä teini-ikäisen kanssa toimii vähän eri tavalla, kun ne saavat varmaan enemmän päättää miten elävät.
[/quote]
Niin ja lisäksi pitää pitää pinnat suht koht siisteinä eli tavarapinoja pitää raivata. Vaatteita viedä pyykkiin jne. Poika on itsekin huomannut, että ei löydä tavaroitaan, jos kaikki on läjässä lattialla. Se yleensä lisää intoa siivota, kun huomaa, että pelisukat eivät löydykään.