Olen niin kateellinen etätyöntekijöille.
Miksi en lukenut alaa, missä voisin etäillä villasukat jalassa täällä kotona? Nyt ei ole rahaa opiskella kun lainat painaa päälle plus olen jo vanha. Pakko olla töissä alalla missä sairastumisen riski todella iso. Ja siis kaiken sairastamisen, ei vain koronan. Kyllä pännii. Sanokaa ettei se ole niin kivaa miltä kuulostaa.
Kommentit (59)
Se on niin järjetöntä että nuoret lepäävät työttömänä niin miksi pitäisi vielä raataa 68v asti? 17v aloittanut työnteon enkä ole edes nuorena levännyt. Vaihdetaan vuoroja että alan välillä tukipummiksi ja nuori pääsee tilalleni tienaamaan ja suunnittelemaan elämäänsä.
Mä olen FM. Käännän ja editoin työkseni erilaisia tekstejä.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka teette etätyötä niin mikä ammatti/koulutus teillä on?
BA in Marketing & Communication, en tiedä mikä on vastaava suomeksi (olen ulkosuomalainen)
/Viestin 31 kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
DI, automaatio, suunnittelu.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, ystäväni, joka on ollut etätöissä maaliskuulta lähtien, sai juuri koronan. Ja vastaavasti parikin kaupassa työskentelevää tuttuani ovat pysyneet koko ajan terveinä. Aika tuurista tuntuu olevan kiinni nämä ”osumat”
Nojuu täällä vähän samat jutut, lähipiiri ja perhe kaikenmaailman taudeissa (ei kuitenkaan koronaa). Itse posotan terveenä, en edes testissä ole joutunut käymään. No pakko toivoa, että pysyykin näin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ollaan miehen kans molemmat etätöissä.
Pakko sanoa että välillä aina sama naama tympii.
Aina kotiruokaa lounaaksi, aina sama lounasseura.
Persuukset leviää ja niska jumittuu kun ei tule hyötyliikuntaa eikä tule pidettyä taukoja.
Tätä samaa se olisi sitten eläkkeelläkin. Jos alkaa jo nyt tympiä toisen naama niin... Jos olisi lapsia niin varmasti niidenkin naama alkaisi tympiä.
Kaikkein terveellisintä on kotiruoka jota ei ole missään mikrossa lämmitetty. Ei ole lämpöhauteissa seissyttä ravinnotonta ja mahdollisesti prosessoitua ruokaa.
Mä olen KTM, isossa valtion virastossa. Mulla kyllä töitä riittää, ne ei tavallaan lopu koskaan. Aina on jotain luettavaa, kommentoitavaa, selvitettävää. Kylmästi vaan on itse pantava kone ja puhelin kiinni. Seuraan työaikoja excelillä, koska meillä ei ole etäleimausta ja on taipumusta tehdä liikaa töitä. Mitään Netflixissä roikkumista turha kuvitellakaan mun työmäärillä. Toisaalta kukaan ei oleta, että viikonloppuisin täällä joku päivystäisi.
Alkuun olin ihan fiiliksissä, nyt olo on vähän kahtalainen. Hyötyliikunta jäänyt pois, en saa motivoitua itseäni pihalle. Kunto suorastaan rapistuu. Kaipaan jonkun muun tekemää ruokaa, einekset ei uppoa. Puolison naama kyllästyttää, olisi kiva jutella jonkun muunkin kanssa joskus. Kaikki pienetkin epäkohdat kotona alkaa ketuttaa. En ihmettele tätä remppabuumia ollenkaan. Ei vaan oikein jaksa nyt alkaa mitään remppahommia. Teams välillä ihan yököttää. Vapaa-ajalla tietokoneen käynnistäminen inhottaa entistä enemmän, koska istun tässä ruudun edessä sen 7,5h päivä. Ennen kuitenkin kokoukset ja muut katkoi sitä. Teini-ikäinen on aika hiilenä, kun vanhemmat on kotona koko ajan. itsekin kaipaan sitä, että saisin olla enemmän yksin. Esim. töistä tullessa usein oli käty.
Nukkua voi pitempään. Ei tarvi meikata, voi käyttää vain mukavia vaatteita. Iltapäivällä usein päädytään puolison kanssa peittoa heiluttelemaan. Kotityöt hoituu siinä sivussa tauoilla. Ei tarvi ruuhkassa ajaa. Olen rauhallisempi ja stressaan vähemmän töistä. Jatkuvat ulkomaanmatkat on jääneet pois, inhosin niitä. Olen edistynyt valtavasti yhdessä puhelinpelissä, koska voin pitkin päivää tauoilla päivittää sitä. Nuorempi koululainen on tosi paljon tyytyväisempi, kun saa tulla kotiin, jossa joku on paikalla. Harrastusrumban kiire on hellittänyt ja on toisaalta ihan kiva lähteä työpäivän jälkeen kyytimään lapsia, kun on ollut kotona koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan miehen kans molemmat etätöissä.
Pakko sanoa että välillä aina sama naama tympii.
Aina kotiruokaa lounaaksi, aina sama lounasseura.
Persuukset leviää ja niska jumittuu kun ei tule hyötyliikuntaa eikä tule pidettyä taukoja.
Mekin ollaan miehen kanssa molemmat oltu etänä maaliskuusta lähtien, ja mukavaa on. Mies on yläkerrassa ja minä alakerrassa. Päivän aikana ehtii laittaa pyykit, palaverin aikana voi kuoria perunat ja pomodoro-taukojen aikana voi maata sohvalla. Etätyöt on ihania!
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, ystäväni, joka on ollut etätöissä maaliskuulta lähtien, sai juuri koronan. Ja vastaavasti parikin kaupassa työskentelevää tuttuani ovat pysyneet koko ajan terveinä. Aika tuurista tuntuu olevan kiinni nämä ”osumat”
Outoa. Mutta etätyö on vain yksi osa päivästä eli jos ravaa esim. harrastuksissa tai lapset on koulussa ja omissa harrastuksissaan tai on aktiivinen "seuraelämä" eli tapailee jatkuvasti muita ihmisiä niin sieltähän se korona saattaa tulla jotain reittiä. Mitä vähemmän noita pidempiaikaisia kontakteja muihin päivän mittaan, sitä pienempi koronariski. Sitten vaan tulee taas eteen se yksinäisyys.
Vierailija kirjoitti:
OTM
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on hyvät ja huonot puolet. Kotona olo on monella tapaa rennompaa, mutta pidemmän päälle yksinäistä jopa introvertille. Työpäivän ja vapaa-ajan välillä ei ole kunnollista siirtymää ja itsellä ainakin työasioista irrottautuminen tuntuu etänä ollessa vaikeammalta. Parasta olisi jos voisi olla pari päivää viikosta toimistolla ja loput etänä.
Ei pidä paikkaansa. En kaipaa kenenkään seuraa, yksinolo on ihmisen parasta aikaa. Työajan jälkeen lyön koneen kiinni ja siirryn sujuvasti vapaa-aikamoodiin eikä työt tule mieleenkään ennen aamua.
Minulla sama. Olen tehnyt eätöitä 5 vuotta. Pidän tiukat ajat sille milloin olen tavoitettavissa ja kertonut nämä myös työnantajalle ja työkavereille. Jos työnantaja yrittää tavoitella muulloin, turhaan tavoittelee, aivan samoin kuin töissä. Palaan asiaan, kun seuraava työpäiväni alkaa. En kaipaa toisten seuraa enkä motivaatiota, kun on mieleinen työ. Kunhan saan selkeät ohjeet, mitä asiakas/työkaveri/pomo haluaa, niin saan hommani tehtyä hyvin.
Tämä kysyy itsekuria ja myös rohkeutta pitää ne rajansa, koska Suomessa eätyökulttuuri on vielä niin nuorta, että joko kuvitellaan, että työntekijä vaan laiskottelee tai että etätyössä hänen työaikansa on nyt 24/7. Ihan turha potea huonoa omaatuntoa siitä, että pistää työkoneen kiinni klo 17 ja siirtyy vapaamoodiin vaikka työkaveri/pomo vinkuu klo 19 Whatsappissa jotain, minkä ehtii hoitaa huomennakin. Ei ne kauaa sitä jatka, jos niille näyttää, että toi ei toimi (koska meitä kohdellaan just siten, miten me sallitaan muiden kohtelevan meitä). Jos työnantaja on pälli, joka ei ymmärrä vapaa-ajan ja työajan eroa ja odottaa, että olet tavoitettavissa 24/7, siihen ei tartte suostua ja asian voi viedä eteenpäin. Peruste millekään potkuille ja irtisanomiselle ei ole se, että tavallinen toimistoduunari tai asiantuntija ei ole tekemässä töitä ja päivystämässä etätyössä 24/7 kun toimistokollegat tekevät vaan 8-16 päiviä.
N40
Vierailija kirjoitti:
Mä olen KTM, isossa valtion virastossa. Mulla kyllä töitä riittää, ne ei tavallaan lopu koskaan. Aina on jotain luettavaa, kommentoitavaa, selvitettävää. Kylmästi vaan on itse pantava kone ja puhelin kiinni. Seuraan työaikoja excelillä, koska meillä ei ole etäleimausta ja on taipumusta tehdä liikaa töitä. Mitään Netflixissä roikkumista turha kuvitellakaan mun työmäärillä. Toisaalta kukaan ei oleta, että viikonloppuisin täällä joku päivystäisi.
Alkuun olin ihan fiiliksissä, nyt olo on vähän kahtalainen. Hyötyliikunta jäänyt pois, en saa motivoitua itseäni pihalle. Kunto suorastaan rapistuu. Kaipaan jonkun muun tekemää ruokaa, einekset ei uppoa. Puolison naama kyllästyttää, olisi kiva jutella jonkun muunkin kanssa joskus. Kaikki pienetkin epäkohdat kotona alkaa ketuttaa. En ihmettele tätä remppabuumia ollenkaan. Ei vaan oikein jaksa nyt alkaa mitään remppahommia. Teams välillä ihan yököttää. Vapaa-ajalla tietokoneen käynnistäminen inhottaa entistä enemmän, koska istun tässä ruudun edessä sen 7,5h päivä. Ennen kuitenkin kokoukset ja muut katkoi sitä. Teini-ikäinen on aika hiilenä, kun vanhemmat on kotona koko ajan. itsekin kaipaan sitä, että saisin olla enemmän yksin. Esim. töistä tullessa usein oli käty.
Nukkua voi pitempään. Ei tarvi meikata, voi käyttää vain mukavia vaatteita. Iltapäivällä usein päädytään puolison kanssa peittoa heiluttelemaan. Kotityöt hoituu siinä sivussa tauoilla. Ei tarvi ruuhkassa ajaa. Olen rauhallisempi ja stressaan vähemmän töistä. Jatkuvat ulkomaanmatkat on jääneet pois, inhosin niitä. Olen edistynyt valtavasti yhdessä puhelinpelissä, koska voin pitkin päivää tauoilla päivittää sitä. Nuorempi koululainen on tosi paljon tyytyväisempi, kun saa tulla kotiin, jossa joku on paikalla. Harrastusrumban kiire on hellittänyt ja on toisaalta ihan kiva lähteä työpäivän jälkeen kyytimään lapsia, kun on ollut kotona koko päivän.
Osta kotia kuntopyörä. Itse ostin kuntopyörän ja nyt ajan voi käyttää paremmin. Toisinaan luen jotain oman alan julkaisua samalla kun poljen tai katson youtubesta jonkun ohjelmiston käyttövinkkejä, joita tarvitaan duunissa. Yksin asuvana työaika kyllä venähtää helposti ja ei huomaakaan, kun on istunut 12h tietokoneen äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Etätyön hyviä puolia on se, että säästää aikaa ja rahaa työmatkoissa, kukaan ei näe mitä teet, voi välillä vaihtaa muutaman sanan puolison kanssa ja ruokatunnilla voi mennä omalle jääkaapille.
Huonoja puolia on mielestäni enemmän. Kahdeksan tuntia sisätiloissa aiheuttaa jäykkyyttä ja päänsärkyä, keskittymiseni herpaantuu koko ajan, kaipaan työkavereita, ylitöitä päätyy tekemään helposti enemmän, liikunta jää aivan minimiin.
Olisin niin paljon mielelläni työpaikalla.
Minä käyn aamulla lenkillä ennen työpäivää ja ruokatunnilla käyn myös happihyppelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se olisi kiva aina välillä nähdä niita työkavereitakin. Eli ei tämä ole pelkkää ihanuutta.
No kyllä on ollut pelkästään ihanuutta. Työkavereiden kanssa juodaan joskus Teams-kahvit ja se riittää minulle ainakin oikein hyvin.
Motä tosiaan kannattaa opiskella,että pääsee etähommiin? Kaupallista alaa nyt ainakin ,mut mitä muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OTM
Rakennusinsinööri YAMK.
Vierailija kirjoitti:
Kääntäjä