Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen päiväkoti pilaa urani

Vierailija
29.01.2014 |

Hei!

Olen töissäkäyvä äiti ja minulla on seuraava ongelma:

Lapseni päiväkodista soitetaan pari kertaa kuussa, että lapsi pitää hakea kotiin, koska on kipeä. Todellisuudessa lapsella saattaa olla yskää tai nenä hieman vuotaa ilman että on väsynyt saati kuumeessa. Ja näitä pikku pöpöjähän liikkuu jatkuvasti päiväkodissa, joten voitte vaan kuvitella miten usein me olemme "saikulla!".

Tilanne on todella kamala töideni osalta. Joka toinen viikko saikuttelua ei voi olla vaikuttamatta työelämääni.

ONKO TÄMÄ TEISTÄ KOHTUULLISTA JA OIKEIN TOIMITTU PÄIVÄKODILTA?

Eipä tarvitse kohta viedä lasta enää päiväkotiin, kun menee työpaikka alta..

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:50"]

Minä hain kerran lapsen silmätulehduksen takia ja tämä on tosi juttu. Minulla oli silloin opiskelujen takia mahdollista joustaa aika paljon, joten ei ongelma. Mutta tuolloin sattui tentti ja tarvitsin lääkärintodistuksen, ettei mene uusintakertaa hukkaan. Lääkäri sanoi, että saisivat itse päiväkodissa kirjoittaa näitä todistuksia, sillä ei silmätulehduksen takia tarvitsisi hoidossa pois olla. Kyseessä oli kokenut naislääkäri ja minulla oli hänestä aiemmin tosi hyviä kokemuksia, joten olin valmis uskomaan. 

[/quote]

Harvoin meillekään on soitettu, että lapsi pitäisi hakea kesken päivän (meillä on neljä lasta, vanhin lukiossa). Yleensä soittoon on ollut hyvä syy (selvästi kuumetta, oksentamista ja kerran taisi olla pieni haava), mutta tänä talvena eivät kerran ottaneet lasta hoitoon, kun oli muka silmätulehdus, kun oli rähmää silmäkulmassa. Minä en sitä kyllä nähnyt. Paria päivää myöhemmin lapsi sai kyllä oikean silmätulehduksen, johon lääkäri määräsi tippoja. Lääkärin mielestä silmätulehdus ei ollut peruste olla pois päivähoidosta.

Minä ja vaimoni emme kyllä lähtisikään töistä hakemaan lasta, jos lapsi ei ole oikeasti sairas. Jos meille soitetaan, kysymme aina tarkentavia kysymyksiä, jotta saamme selville, onko kyse kiireellisestä tapauksesta.

Joskus meille on soitettu, että lapsi pitäisi hakea pois kymmenen minuuttia ennen kuin muutenkin pitäisi lähteä lasta hakemaan. Siinä ei ole kyllä mitään järkeä.

Hölmöä on myös se, että lapsen 16-v. isosisko ei saa hakea lasta päiväkodista edes poikkeustilanteissa. Näitä tilanteita on harvoin (pari kertaa vuodessa), mutta joskus on sattunut niin, että minulla ja vaimollani on molemmilla töissä tilaisuus, joka kestää viiteen tai kuuteen. Helpottaisi kaikkien elämää, että isosisko saisi hakea lapsen kotiin siksi yhdeksi tai kahdeksi tunniksi ennen kuin jompikumpi meistä vanhemmista pääsee kotiin. Sairastapauksissakin lapsi saataisiin paljon nopeammin kotiin, jos koulusta jo päässyt isompi sisarus voisi hakea lapsen päivähoidosta. Ei jokin pikkukuume vaadi lääkärikäyntiä (meillä tarvitaan lääkärintodistus neljännestä sairaspäivästä alkaen), joten lapset pärjäävät keskenään tunnin tai pari. Meidän täysi-ikäiset varahakijamme tarvitsevat matkaan vähintään tunnin.

Vierailija
82/86 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:23"]

Miksi lapsen yskä kestää viikkoja, jopa kuukausia? Siksi, että hän ei saa levätä itseään kuntoon kotona, vaan hänet viedään päiväkotiin puolikuntoisena.

[/quote]

Yskä voi kestää viikkoja, vaikka lepäisi. Myös lapsilla. Liian pitkä lepo voi jopa hidastaa toipumista. En tarkoita sitä, että pitäisi lähteä puolikuntoisena rääkkäämään itseään, mutta paranemassa oleva lievä yskä ei vaadi vuodelepoa, etenkään pakotetusti.

Jos on allergiaa tai peräti astmaa, yskää voi olla, vaikka ei olisi muuten millään tavalla sairas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on tottuneet siellä päiväkodissa siihen että vanhemmat haluaa niitä vapaita kunhan kuuluu niisk. Kakara kotiin katsomaan pokemoneja ja vanhempi sitten rentoilee. Sinä toimit toisi, työkaverit kiittää. Oikea asenne. Siellä päiväkodissa kaikki tarttuu kuitenkin joten turha yhden niisk takia tyhjentää sitä.

Vierailija
84/86 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä uraohjus, mitäs, jos palkkaisit kotiin sille lapselle hoitajan sairaspäiviksi. Ihan yksityisistä kotisairaanhoitopalveluista saa palkattua. Siten ei ole sitä riskiä, että sinulle maailman tärkein asia, urasi, kärsisi. Ehkä lapsesi emotionaalinen kehitys jää vajaaksi, mutta sehän on hyvä vaan, koska tunneköyhistä ihmisistä tulee hyviä ja säälimättömiä uraohjuksia, sellaisia kuin Sinä. Ja siten hänkin oppii asettamaan uransa lähimmäisten edelle.

Kun itse olet vanha ja tarvitset apua, ehkä lapsesi ajattelee samoin, että olet hänen uransa esteenä. Muista vanha satu miehestä, joka laittoi vanhan isänsä syömään lattialle possunkaukalosta, ettei tämä suttaisi pöytää. Miehen pikkupoika alkoi veistää sitten possunkaukaloa oman isänsä varalle...

Vierailija
85/86 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 11:59"]

Voiko kunnallisesta päiväkodista tehdä valituksen jonnekin? En halua lapsenhoitajille ongelmia, mutta en myöskään itse halua potkuja töistä sen takia että saikutan jatkuvasti.

[/quote]

Jos sulla on lääkärintodistus lapsen sairaudesta niin ei "saikuttaminen" mikään potkujen peruste ole. Älkää nyt hyvät ihmiset sekoilko ja antako työnantajienne vaarantaa paitsi omaanne myös lastenne terveyttä.

Vierailija
86/86 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö niihin puheluihin voi vaan vastata, että vittu MUA EI KIINNOSTA, PITÄKÄÄ SE KAKARA VAAN SIELLÄ!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi