Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen päiväkoti pilaa urani

Vierailija
29.01.2014 |

Hei!

Olen töissäkäyvä äiti ja minulla on seuraava ongelma:

Lapseni päiväkodista soitetaan pari kertaa kuussa, että lapsi pitää hakea kotiin, koska on kipeä. Todellisuudessa lapsella saattaa olla yskää tai nenä hieman vuotaa ilman että on väsynyt saati kuumeessa. Ja näitä pikku pöpöjähän liikkuu jatkuvasti päiväkodissa, joten voitte vaan kuvitella miten usein me olemme "saikulla!".

Tilanne on todella kamala töideni osalta. Joka toinen viikko saikuttelua ei voi olla vaikuttamatta työelämääni.

ONKO TÄMÄ TEISTÄ KOHTUULLISTA JA OIKEIN TOIMITTU PÄIVÄKODILTA?

Eipä tarvitse kohta viedä lasta enää päiväkotiin, kun menee työpaikka alta..

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan erilaisia kokemuksia.Kerran hakiessani lasta hoidosta hoitaja sanoi, että lapsi on ollut kauhean vaisu, ei leikkinyt juuri kenenkään kanssa ulkoilessa, voisinko kysellä lapselta että kaikki on kunnossa. Lapsen silmät kiilui kuumeisina ja kokeillessani niskasta lämpöä, niin lapsi oli ihan kuuma. Kotona mittarissa 39 astetta. Olisin kyllä hakenut lapseni kotiin heti, jos olisin vain tiennyt.

Vierailija
62/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas päinvastainen kokemus, pakko kertoa. Tyttö oli aamulla ihan normaali kun vein päiväkotiin. Päivän aikana oli väsähtänyt, ruoka ei ollut maistunut, ja oli vain maannut pöydän alla (!!) eikä ollut jaksanut leikkiä. Olivat mitanneet kuumeen, lämpöä oli ollut 37,4. Olivat kuitenkin ajatelleet etteivät soita mulle "noin pienestä". Siellä se tyttö posket punaisina ulkoili talvisäässä kun töiden jälkeen tulin hakemaan, kotona kuumetta olikin sitten jo yli 38.

Ei ihan oikein minusta tämäkään :) Itse toivoisin, että soiteltaisiin mieluummin vähän vaikka turhaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meidän lastemme päiväkodissa olisi sama käytäntö, että joka yskäisystä lapset lähetetään kotiin "sairaina", siellä ei olisi ollut yhtään lasta enää lokakuun jälkeen.

Jos on kuumetta tai lapsi ei jaksa osallistua normaaliin toimintaan, vaikka ei olisikaan kuumetta, silloin lapsi ei kuulu päivähoitoon. Mutta pelkkä yskinminen tai nuha ei ole hoidossa olon este. Ystäväni lapsi oli 6-7 viikkoa yskässä, sitä ennen vajaan viikon oikeasti sairas (poissa hoidosta tuon ajan), olisiko pitänyt olla 2 kuukautta poissa päiväkodista ja vanhemman poissa töistä tuon yhden yskivän lapsen vuoksi? Entä lapsen sisarukset, jos sairastuvat vähän myöhemmin, niin kuukausi-pari lisää saikkua? Haluaisin nähdä sen työpaikan, jossa tuollainen onnistuu, vaikka vanhemmat vuorottelisivat poissaolot...

Vierailija
64/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ymmärrän ap sinua, meidän kolmesta hoitopaikasta yksi oli sellainen mistä aina soittivat pienestäkin yskästä. Kerrankin hädissäni juoksin hakemaan lasta kun niinniinniin sairas muka oli, kuumettakin piti olla. Kuumetta oli sit 37,1. Onhan se pientä lämpöä, mutta ei nii vakava, etteikö olisi voinut olla sitä 2 viimesintä tuntia siellä. Lapsilla yleensäkkin on korkeampi lämpö kuin aikuisilla, että en tiedä lasketaanko tuo edes kuumeeksi lapsella. Lapsemme oli tällä hoitajalla silloin viimeisenä ja tuli vain olo, että haluaa aiemmin kotiin sinä päivänä. No kotona lapsi oli ihan hyvässä kunnossa, riehui ja riekkui niinkuin aina. Illalla ei ollut lämpöäkään.

Minä en ole sellainen äiti joka väkisellä vie lapsen hoitoon vaikka olisi kipeä, mutta en myöskään ole ylihysteerinen. Meillä yskä kestää kuukauden lapsille ja itsellänikin, ei sitä aikaa vaan voi olla kotona. En ole saanut lääkäriltä sairastodistusta yskän vuoksi. Nuhakin saattaa kestää viikkoja, siitäkään ei saa todistusta..

Vierailija
65/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin tehtävä on olla lapsen puolella. On niin paljon vanhempia, jotka tuovat lapsen lääkittynä hoitoon tai jättävät sen kuumettoman päivän välistä, että hoidossa on lapsia joiden paikka ei ole siellä sillä hetkellä. Silloin päiväkodin tehtävä on kertoa vanhemmalle, että sen katseen pitäisi vaivalloisesti irrota sieltä äidin/isän omasta navasta  ja siirtyä välillä siihen lapsenkin tarpeisiin. 

Kipeän lapsen paikka on kotona, ja on aivan naurettavaa verrata aikuisen nuhaa lapsen nuhaan. Suorastaan pistää vihaksi tuollainen oman lapsen terveyden laiminlyönti. Sellaista se nyt vaan on, että jos lapsi tarvitsee kotihoitoa, häntä hoidetaan kotona. Niin me muutkin tehdään. Nehän on meidän lapsia, ei päiväkodin lapsia!

Vierailija
66/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei omakohtaista kokemusta asiasta ole, kun lapset on kotihoidossa. Mutta ainakin meidän paikkakunnalla on muodostunut ihan ongelmaksi asti se, että päiväkodin henkilökunnan sairaslomia ei paikata lainkaan, vaan soitetaan vanhempia hakemaan "kipeitä" lapsia kotiin, jotta pärjätään vajaalla miehityksellä. Eräs ystäväni on kaksivuorotyötä tekevä yksinhuoltaja ja lähes joka iltavuoroviikko joutuu hakemaan lapsen kesken päivän hoidosta, kun on muka kipeänä.

Vierailija
67/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 09:59"]

... on aivan naurettavaa verrata aikuisen nuhaa lapsen nuhaan....

[/quote]

Ihmisiä molemmat ja nuha on nuhaa, ei siitä sairaslomalappua saa, oli ikä mikä tahansa.

Vierailija
68/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap "ongelmasi". Meillä oli yksi pk ryhmä kanssa samanlainen, josta soitettiin vähintään kerran kuussa, yleensä kaksi kertaa, et lapsi on sairas. Välillä oli ärhäkkä silmätulehdus ja välillä niin kuumeisen oloinen lapsi. Vein lapsen kiireisesti silmätulehduksen takia lääkäriin, niin lekuri nauroi minut ulos. Lapsella ollut ehkä silmässä joku pieni roska ja silmä punottanut hetken sen takia (siinä vaiheessa kun päiväkodin määräyksestä vien lääkäriin, niin silmä ei enää edes punottanut.)

Sitten nämä kipeän näköinen kommentit. Lapsella ei ollut kuumetta, ei edes nuhaa, vaan yskä. Kyseessä on lapsi jolla on infektioastma, joten yskä kuulostaa välillä tosi pahalla, vaikka ei ehkä niin paha olisikaan. Ja jos olisin pitänyt yskän takia koko ajan kotona, niin yleensä aika olisi ollut syyskuun lopusta maaliskuun loppuun.

Joo, tiedän että sairasta lasta ei saa viedä hoitoon, niin kuin en ikinä vienytkään. Yskää oli ja sillä selvä. Kuumetta ei tainnut olla tämän ko vuoden aikana kertaakaan.

Niin ja miksi aina soitettiin minulle. Itselläni työmatka on autolla 5 minuuttia, kävellen 15. Miehellä 50 minuuttia (eikä pysty vastaamaan välttämättä aina puhelimeen)

Vierailija
69/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on ura, eikä vain tavallinen duuni, luulisi että siitä saa sen verran palkkaa että voi palkata lastenhoitoapua.

Vierailija
70/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kerran soitettiin, et tytöllä "kuumetta" 36.9 astetta. Nyt pitää tulla hakee äkkiä kotiin.

Vierailija
71/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 08:47"]

Meillä loppui nuo turhat soittelut, kun ärähdin siitä, että kukaan normaali ihminen ei vaan pysty pitämään kahdesta lapsesta toista aina kotona. Pientä nuhaa yms. nyt on vähän väliä kenellä tahansa. Ei sitä töistäkään jäädä kotiin, jos niistää tarvii. Jos lapsi on oikeasti sairas, niin asia on ihan eri. Kuumeeton, pikkunuhainen virkeä lapsi ei ole kotihoidon tarpeessa.

[/quote]

Meillä myös soitettiin töihin, että lapsi kipeä. No menin hakemaan ja siellä leikki pirteä lapsia. Yskii, no niin tekee, kun on astma ja ulkona pakkasta ja siellä yskii. No mutta kun yskii. No niin tosiaan yskii, kun on astma ja on pakkasta tai kuiva sisäilma ja se on teillä tiedossa. No yskii...ja sitä jankkausta ja jankkausta terveestä lapsesta, kenellä ei ollut edes nuha.

No toisen lapsen kohdalla soitettiin, että hakea pois, on kipeä. Menin hakemaan ja näyttivät hurjana, että on näppyjä ja kipeä ja miksi olen tuonut hoitoon. Katsoin näppyjä ja ihan oli hikileikissä tulleita hikinäppyjä. Lapsi oli ihan terve.

Päiväkotihenkilökunta mielellään soittaa hakemaan silloin, kun ryhmässä on liikaa lapsia. Hankala oli lääkärille selittää, että mun pitää saada tää lapsisairaspäiväksi, kun lapsella on hikinäppyjä. Onneksi yksityinen lääkäri kirjoitti jonkun tekodiagnoosin, että sain työnantajalle lapun ja ei mennyt palkattomaksi.

Vierailija
72/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ymmärrän ap:n tilannetta, mutta päiväkodinkin näkökulman asiaan. Nuhainen lapsi on usein väsynyt, eikä pysty ottamaan osaa normaaliin päiväohjelmaan ja lisäksi lisää riskiä sairastuttaa muita ihmisiä.

Mutta, mutta. On paljon ammatteja, joista ei vaan voi lähteä kesken työpäivän! Kun perheen äiti on opettaja ja isä lääkäri, on aika mahdotonta usein kummankaan irroittautua kiireisestä työstä. Lapsen hakeminen kesken päivän on suorastaan mahdotonta! Opettaja ei voi noin vaan jättää luokallista 8-vuotiaita yksin, eikä sijaista saa ex tempore tuosta noin vaan (yleensä). Lääkäri ei voi jättää vastaanottoaan, jossa vakavasti sairaat odottavat omaa vuoroaan. Kaikilla ei ole isovanhempia lähellä.

Itse olen joutunut soiton saatuani toteamaan päiväkodille, että "voitteko ystävällisesti laittaa lapsen lepäämään, tulen niin pian kuin pääsen! Mutta en vaan pääse ennen neljää". Ovat aina ymmärtäneet tämän.

Eli miksi ap rientää juosten päiväkodille aina, kun sieltä soitetaan jos kerran työ sitoo ja on niin tärkeää? Vai onko ap ehkä liioitellut sitä, kuinka asiaan suhtaudutaan työpaikalla? Yksi vaihtoehto on palkata itselleen turvaverkkoa, jos työ ei salli poissaoloa ja sukuun ei voi turvautua. Monella ystävälläni on vakihoitajana opiskelija, joka pääosin hoitaa lasta silloin tällöin iltaisin, mutta on myös hyvä varavaihtoehto, kun lapsi sairastuu. Tutun hoitajan kanssa on kivempi sairastaa, kuin vieraan MLL:n hoitajan. Että voisi asiaa hiukan suunnitellakin.

Tai sitten isä jää kotiin vuorostaan, niin sairaudet eivät kohtuuttomasti rasita yhden työtä. Mikäli pystyy.

Vierailija
73/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun pitäisi ymmärtää myös työelämän kovuutta. viimeisen neljän vuoden aikana YT neuvottelut vaan yleistyvät ja vain oikeasti tuottavat työntekijät ovat paikkansa ansainneet... Se vaan on tosiasia... joko tienaat tai oot työttömänä... valitettavasti yhä pienemmän joukon pitää tienata yhä kasvavan joukon työttömyyskulut...

Vierailija
74/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä teit lapsia?!

Vierailija
75/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:50"]

Minä hain kerran lapsen silmätulehduksen takia ja tämä on tosi juttu. Minulla oli silloin opiskelujen takia mahdollista joustaa aika paljon, joten ei ongelma. Mutta tuolloin sattui tentti ja tarvitsin lääkärintodistuksen, ettei mene uusintakertaa hukkaan. Lääkäri sanoi, että saisivat itse päiväkodissa kirjoittaa näitä todistuksia, sillä ei silmätulehduksen takia tarvitsisi hoidossa pois olla. Kyseessä oli kokenut naislääkäri ja minulla oli hänestä aiemmin tosi hyviä kokemuksia, joten olin valmis uskomaan. 

[/quote]

Minulla on samanlainen kokemus. Päiväkodista soittivat hakemaan lapsen, kun silmä punoitti ja rähmi. Päivystyksen lääkäri sanoi, että nykyisin lääketieteen kanta on se, että lapsi voi ihan hyvin mennä päiväkotiin, jos saa silmätippoja eli lääkitys on päällä. Ei tarvitse jäädä päiväkausiksi kotiin.

Vierailija
76/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen puhelimeen ei todellakaan ole pakko vastata, anna mennä vastaajaan ja mikäli kuulostaa siltä että on oikeasti syytä hakea (oksentaa, tapaturma jne), niin sitten lähdet. Ei mistään yskästä! Eikä päiväkodille kannata antaa työnantajan muuta numeroa mitä kautta saa kiinni. Monilla työpaikoilla (esim vaikka kaupan kassalla) ei edes saa pitää omaa kännykkää koko ajan ulottuvilla... Joskus olen ollut töissä sellaisessakin paikassa, missä ei ole kuuluvuutta.

Vierailija
77/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin työpaikalle vaikka oli ripuli.

Vierailija
78/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset oli pph:lla eikä 4 vuoden aikana kertaakaan tarvinnut hakea kesken päivän pois. Hoidossa oli vain kahden perheen lapsia ja hoitaja oli näille kuin oma mummi. Kipeän lapsen peitteli sohvaan katsomaan piirrettyjä.

Vierailija
79/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 21:19"]

Meillä lapsi on pari kertaa kuussa kuumeessa tai räkätaudissa. Tottakai vuorottelemme puolison kanssa. Mutta helpostikin tulee sairaspäiviä jopa enemmän kuin 4-6/kk. Teen etänä töitä sairaspäivinä, niin paljon kuin lapsi antaa myöden. Vaihda työpaikkaa, jos työantaja ei ymmärrä sairaan lapsen hoitoa kotona. 

[/quote]

Tuskin tässä nyt ymmärtämisestä on kyse. Työntekijä, joka ei ole töissä, on iso, kustannuserä. Pelkkää tappiota siis. Ja työt jää tekemättä tai pahimmassa tapauksessa päälle lätkähtää sijaiskulut.

Vierailija
80/86 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on isot lapset, mutta tunnistan 'ongelman' vuosien takaa. Tosin pitkästä aikaa noin kuukausi sitten koulusta oli opettaja/terveydenhoitaja yrittänyt tavoittaa minua soittamalla kännykkään useita kertoja. Olin kokouksessa enkä heti huomannut. Ei jättänyt viestiä. Kun avasin kännykän oli tekstari mieheltä, johon koulu oli saanut yhteyden. Viesti oli, että ei enää asiaa - olivat hätääntyneet koulussa kun pojalta (13v.) oli lähtenyt hammas (Ihan vaan 'tippunut' suusta). Olivat ehtineet myös jo soittaa hammaslääkäriin, josta saivat kuulla että ihan maitohammas ja sen kuuluukin lähteä. Hienoa kun välittivät, mutta vähän huvitti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi