Lapsen päiväkoti pilaa urani
Hei!
Olen töissäkäyvä äiti ja minulla on seuraava ongelma:
Lapseni päiväkodista soitetaan pari kertaa kuussa, että lapsi pitää hakea kotiin, koska on kipeä. Todellisuudessa lapsella saattaa olla yskää tai nenä hieman vuotaa ilman että on väsynyt saati kuumeessa. Ja näitä pikku pöpöjähän liikkuu jatkuvasti päiväkodissa, joten voitte vaan kuvitella miten usein me olemme "saikulla!".
Tilanne on todella kamala töideni osalta. Joka toinen viikko saikuttelua ei voi olla vaikuttamatta työelämääni.
ONKO TÄMÄ TEISTÄ KOHTUULLISTA JA OIKEIN TOIMITTU PÄIVÄKODILTA?
Eipä tarvitse kohta viedä lasta enää päiväkotiin, kun menee työpaikka alta..
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 16:23"]
No, tuntuuko yhä siltä, että kannatti kiristää mieheltä lapsi pois sossutätien armollisella myötävaikutuksella? Mitäs nyt sitten täällä kitiset. Lapsi on miehen yhtä lailla kuin sinunkin. Ehkä kannattaisi pikkuhiljaa antaa miehellekin taas lapsiaikaa. Se voisi sitten vuorotellen kanssasi hakea lasta sieltä päiväkodista. Mutta eihän se taida käydä, kun sinä olet jo tottunut käyttämään lasta vallan välikappaleena.
[/quote]
En tosiaan ole ollut missään tekemisissä sossutätien kanssa enkä kieltänyt isää näkemästä lastaan. Olen pyytänyt häntä jopa auttamaan mutta melko vähäistä on hänen apunsa lapsen kanssa ollut sitten eromme. Ap
Siis haetko töitä lähempää vanhempiasi? En oikein ymmärrä, miksi jäät paikkakunnalle, jossa sinulla ei ole mitään, ei miestäsi, ei sukulaisia eikä varmaan vielä kovin hyviä ystäviäkään. Jos vain saat työtä muualta, muuta ihmeessä. Lapsesi on niin pieni vielä, että tulet tarvitsemaan lastenhoitoapua vielä monta kertaa, ihan senkin vuoksi että saat joskus hengähtää.
Sanot asiallisen tiukasti päiväkodissa, että lapsesta soitetaan ja tulen hakemaan, jos on kuumetta yli 37,5, jos oksentaa tai sattuu tapaturma. Muista syistä ei tarvitse soittaa, koska en voi kesken päivää lähteä syistä, josta lääkäriltäkään ei saa sairaslomatodistusta. Pelkkä nuha tai yskä eivät ole aihe sairaslomalle. Sinuna laittaisin ehkä myös asiallisen sähköpostiviestin päiväkodin vastaavalle johtajalle.
Itsellä nyt kolmasluokkalainen ja eskari-ikäinen. Kuluneilta päiväkotiajoilta muistan, että kaikkien edeltävien hoitovuosien aikana on kaksi kertaa soitettu hakemaan jompikumpi lapsista kesken päivän kotiin. Kumpikin kerta oli pieni tapaturma (haava kädessä, huuli halki). Nuhasta, yskästä tms. ei ole KOSKAAN soitettu. Kerran on lapsi ollut kuumeessa kun on haettu, mutta eivät soittaneet kesken päivää, koska kuume nousi vasta iltapäivällä ja lapsi haettiin puol neljän nurkilla. Kuumeisena tai selvästi väsähtäneenä ei ole lasta hoitoon koskaan viety, nuhassa ja flunssan jälkiyskässä monta monituista kertaa, jos lapsi muuten jaksaa leikkiä ja touhuta. Eli kyllä on eroja päiväkotien ja päivähoitoryhmien välillä tässä soittoherkkyydessä. Varmasti on enemmän kyse henkilökuntamääristä ja hoitajien työmääristä kuin todellisesta lapsen hyvinvoinnin ja jaksamisen huolehtimisesta.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 11:59"]
Lapsen isä jätti minut tänä talvena ja päiväkodissakin tietävät, että olen yh. Toki myös töissä se tiedetään, mutta eihän se nyt mikään tekosyy saa olla.
[/quote]
Jättikö isä myös lapsensa?
Jaa-a. Kun lapseni aloittivat hoidossa pari vuotta sitten, olin kotona n. Viikon kuukaudesta. Joulukuussa taisi olla 4 työpäivää. Koko ajan olen tehnyt lyhennettyä päivää, ja silti sain vaativamman paremmin palkatun paikan samassa työpaikassa syksyllä, edelleen lyhennetty työpäivä, ja nuorin kolmesta päiväkodissa...
Toinen työpaikka ymmärtää, toinen ei...
älä vastaa puhelimeen, laita tx ja kysy miksi soittivat.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 08:31"]
Hei!
Olen töissäkäyvä äiti ja minulla on seuraava ongelma:
Lapseni päiväkodista soitetaan pari kertaa kuussa, että lapsi pitää hakea kotiin, koska on kipeä. Todellisuudessa lapsella saattaa olla yskää tai nenä hieman vuotaa ilman että on väsynyt saati kuumeessa. Ja näitä pikku pöpöjähän liikkuu jatkuvasti päiväkodissa, joten voitte vaan kuvitella miten usein me olemme "saikulla!".
Tilanne on todella kamala töideni osalta. Joka toinen viikko saikuttelua ei voi olla vaikuttamatta työelämääni.
ONKO TÄMÄ TEISTÄ KOHTUULLISTA JA OIKEIN TOIMITTU PÄIVÄKODILTA?
Eipä tarvitse kohta viedä lasta enää päiväkotiin, kun menee työpaikka alta..
[/quote]
Ymmärrän, ikävintä on että nuo sairastelut tulevat sillloin kun on juuri aloittanut ja asema on epävakaa ja esim. sairaslomalta ei saa mitään korvausta. Me joilla tukiverkkoja ei ole isovanhemmista olemme huonossa asemassa työmarkkinoilla.
Minut soitettiin ensimmäisellä työviikolla silmätulehduksen vuoksi (ei miestä tietenkään saatu kiinni) ja lääkärin mielestä lapsi on päiväkotikelpoinen eikä mitään sairaslomaa tarvita kun taas päiväkodin mielestä silmätulehdus tarttuu. En ole lääkäri enkä tiedä mitä ja ketä uskoa.
Laitettiin tipat silmiin ja päiväkoti uskoi lääkäriä.
Ymmärrän aptä täysin.
Se, että lapsen sairasteluista ei saa potkuja on vaan puolitotuus. Kun firma pitää parit yt:t vuodessa, niin jollakin perusteella ne irtisanottavat valikoituvat. Olisi aika naivia uskoa, että suuri määrä poissaolopäiviä ei vaikuttaisi. Omassa työpaikassani naiset ovat saaneet enemmän yt-potkuja kuin miehet, vaikka miehiä on enemmän :(
Nämä ehdotukset, että muuta parempaan paikkakuntaan ovat pitkän tähtäimen juttuja. Jos nyt ei satu olemaan hoitoalalla, niin paikkakunnan vaihtaminen voi olla vaikeaa. Pitää löytää työtä ja asunto. Nykyisin monella alalla on vaikea työllistyä.
Itse olen yrittänyt rakentaa turvaverkkoa. Se ei ole helppoa. En ole löytänyt ketään, joka haluaisi auttaa minua lastenhoidossa. Ei nykyajan aktiivieläkeläiset kenenkään vieraan lapsia hoitele, hyvä kun ehtivät kerran kuussa moikkaamaan omiaan. Pari tuntia hoitoapua voi saada kaverilta, mutta eivät hekään ota sairasta lasta omiaan tartuttamaan. MLL:n kautta saada tuurilla saada seuraavaksi päiväksi hoitajan, mutta kyllä sielätäkin tulee ei oo:ta. Joskus olen tutuksi tulleita opiskelijoita kysellyt lyhyellä varoitusajalla, mutta usein he eivät pääse - kun on ne opiskelut. Mä en ymmärrä, että mistä ihmiset joilla ei ole sukulaisia ne turvaverkot saa. Mulla on kaikki kaverit yhtä luukuunottamatta töissä.
Mulla kolme isovanhempaa neljästä ovat töissä ja se neljäs on itse muistisairaiden päiväkerhossa suurimman osan arkipäivistä. Eikä mun siskokaan todellakaan voi jäädä duunista hoitamaan mun lasta. Miehen kanssa vuorottelemme. Mutta kyllä meillä menisi elämä sekaisin, jos päiväkodista joka nuhasta soiteltaisiin. Onneksi siellä on aika tolkku meininki.
Meillä tuli soitto aina niinä päivinä, kun hoitajia oli liian vähän ja me "kiltit äidit" saimme tiedon lapsen sairastumisesta. Oli nuhaa ja yskää ja ties mitä. Soittelu loppui, kun ilmoitin pari kertaa, että olen työmatkala 150 km päässä ja lähden toki heti, mutta en ehdi päiväkodille pariin tuntiin. Outoa, miten siellä silloin aina odotti terve lapsi.
Siis sama juttu meillä. Yleensä soittavat jostain sellaisesta, jos vähän valuu räkää nenästä tai silmä pikkuisen rähmii. Eivätkö päivähoitajat osaa niistää nenää ja puhdistaa rähmää silmäripsestä? Olen havainnut, ettei kannata viedä lasta ainakaan mihinkään päiväkotiin, jossa on paljon nuoria hoitajia. Heillä ei ole elämänkokemusta ja he ovat itsekin tottuneet saikuttamaan joka pikku flunssan vuoksi. Vähän vastuuta sinne päiväkotiinkin.
Pelkästään kuume EI OLE sairauden sairauden mitta lapsilla. Pitää arvioida kokonaistilaa. Minkököhän takia lapsilla on koko ajan nuhaa/yskää. Sen takia, että ap:n kaltaiset ihmiset eivät hoida sairasta lasta kotona vaan tuovat ne tarttuttamaan muutkin lapset. Vähänkään sairaan lapsen paikka ei ole päiväkodissa. Kun lapsi yskii ja räkii, bakteerit tarttuvat välittömästi muihin lapsiin, koska lapset ovat koko ajan kontaktissa toisiinsa. Toiset selviävät pelkällä nuhalla, toisilla flunssa menee heti korviin.
Lapsen päivä päiväkodissa on rankka, yhteisessä ohjelmassa on pakko pysyä mukana ja ympärillä on kauhea häly koko ajan.
Miettikääpä lapsenteko vaiheessa tätäkin asiaa. Vituttaa ap:n kaltaisen ihmisen räkänokkalapset, jotka tartutavat muut lapset, jotka ovat sitten ehkä pahastikin sairaana.
4-6 perhesairauspäivää kuussa on ihan normaali määrä.
Minä hain kerran lapsen silmätulehduksen takia ja tämä on tosi juttu. Minulla oli silloin opiskelujen takia mahdollista joustaa aika paljon, joten ei ongelma. Mutta tuolloin sattui tentti ja tarvitsin lääkärintodistuksen, ettei mene uusintakertaa hukkaan. Lääkäri sanoi, että saisivat itse päiväkodissa kirjoittaa näitä todistuksia, sillä ei silmätulehduksen takia tarvitsisi hoidossa pois olla. Kyseessä oli kokenut naislääkäri ja minulla oli hänestä aiemmin tosi hyviä kokemuksia, joten olin valmis uskomaan.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:46"]
Pelkästään kuume EI OLE sairauden sairauden mitta lapsilla. Pitää arvioida kokonaistilaa. Minkököhän takia lapsilla on koko ajan nuhaa/yskää. Sen takia, että ap:n kaltaiset ihmiset eivät hoida sairasta lasta kotona vaan tuovat ne tarttuttamaan muutkin lapset. Vähänkään sairaan lapsen paikka ei ole päiväkodissa. Kun lapsi yskii ja räkii, bakteerit tarttuvat välittömästi muihin lapsiin, koska lapset ovat koko ajan kontaktissa toisiinsa. Toiset selviävät pelkällä nuhalla, toisilla flunssa menee heti korviin.
Lapsen päivä päiväkodissa on rankka, yhteisessä ohjelmassa on pakko pysyä mukana ja ympärillä on kauhea häly koko ajan.
Miettikääpä lapsenteko vaiheessa tätäkin asiaa. Vituttaa ap:n kaltaisen ihmisen räkänokkalapset, jotka tartutavat muut lapset, jotka ovat sitten ehkä pahastikin sairaana.
[/quote]
Minä en saa olla poissa töistä sairasta lasta hoitamassa ilman lääkärintodistusta. En edes tuntia. Niinpä ihan jokaisesta soitosta olen joutunut viemään lapseni päivystykseen ja kuullut haukut siitä, miten nuha EI ole sairaus ja että lapsilla yskä kestää viikkoja, jopa kuukausia. Jokainen kerta on todettu, että jos lapsella ei ole kuumetta ja hän on virkeä, ei ole syytä tuoda häntä lääkärille.
Kaikki lääkärit ovat onneksi kirjoittaneet niistä muutamasta tunnista todistuksen mutta ihan turhaa terveydenhuollon kuormittamista tämä tällainen on. Kun olen vienyt lapsen päiväkotiin seuraavana päivänä, olen aina saanut paheksuntaa henkilökunnalta, että yksi kuumeeton päivä ja että lapsi ei ole riittävästi levännyt. Aluksi sanoin vain kiltisti, että lapsi ei ollut lääkärin mukaan kipeä, mutta sitten kerran suutahdin, kun yhden viikon aikana soitettiin melkein jokainen päivä hakemaan kuumeen vuoksi, joka katosi siihen mennessä, kun olin päässyt lääkärille. Lapsella ei ollut nuhaa eikä yskää ja hän oli aivan reipas ja virkeä, ja työnantajani päästi sitten höyryjään minuun. Keräsin lääkärintodistukset kasaan koko vuodelta (ja niitä oli aikamoinen nippu), kirjasin ylös lääkärissä mitatun "kuumeen" ja oireet, joita ei yleensä ollut, katsoin yksityisen lääkäriaseman mukaisen taksan ja ilmoitin päiväkotiin tämän nipun kera, että he ovat soittaneet näin monta kertaa täysin turhasta ja tämän verran se maksaa veronmaksajille, että toivon, että he jossakin viikkopalaverissaan tutustuvat tähän ja miettivät toimintatapojaan uudestaan.
Olen kyllä samaa mieltä, että jos lapsi on väsynyt, ei hän ole hoitokunnossa, vaikka kuumetta ei olisikaan, mutta ei näitä oireita saa keksiä huvin vuoksi. Olen muutaman kerran ottanut palkatonta vapaata, kun lapsi on ollut niin tukkoisen oloinen, ei kuumetta eikä kuitenkaan mitään järkyttäviä oireita. Mutta enhän näin voi tehdä joka kerta, kun päiväkoti keksii, että lapsi on väsynyt, vaikka tosiasiassa on pirteä kuin peipponen koko illan. Jotain on silloin pielessä.
Miksi lapsen yskä kestää viikkoja, jopa kuukausia? Siksi, että hän ei saa levätä itseään kuntoon kotona, vaan hänet viedään päiväkotiin puolikuntoisena.
Ihmeen paljon on kokemuksia ihmisillä tällaisesta. Olen melko yllättynyt.
Mikä muuten on se 37,5 asteen raja jota täällä muutamat puhuivat? Eli jos on sen verran niin vasta haetaan kesken päivän. Onko se jossain yleisesti määritelty?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:46"]
[/quote]
No ei kyllä ole! Sairaana lapsia ei tietenkään hoitoon viedä, ja toipumispäivä on pidettävä. Mutta en kyllä ole koskaan kuullut, että joku joutuisi olemaan joka kuukausi VIIKON poissa töistään lapsen sairauden takia. Vaikka mikäs mukavampaa, palkka juoksee ja lapsen kanssa leikkii kotona. Onneksi en ole sun työnantajasi.
4-6 päivää kuussa pois hoidosta??!! Pitää olla kyllä jotakin todella huonosti jos noin on.
Jos ihminen on muutaman päivän joka hemmetin kuukausi poissa ts. jopa viikon, niin niin sehän on jo neljännes kuun töistä. Kyllä tuo on jo ihan epänormaali määrä. Meillä on ainakin nämä saikuttelijat päässeet lopullisesti saikuttelemaan, sillä meillä tehdään yleensä ekaksi vuodeski määräaikainen sopimus. Siinä ajassa jo näkee, kuka on jatkuvasti pois.
Minulla ei ole ap:lle kuin yksi ohje: Yksityinen päivähoito!
Kunnallisella puolella ryhmät pidetään ylitäynnä, koska ainahan joku on kipeänä. Yksityinen saisi sakot tälläisestä välittömästi, mutta eihän kunta itseään sakota. Kunnallisella puolella sitten keinotekoisesti pidetään ryhmäkokoja kurissa soittelemalla herkästi vanhemmille , että hakisivat "kipeät" lapsensa pois ja ryhmän koko olisi taas kohtuullinen.
Omalla lapsellani on astma ja hän sai herkästi tulehduksia. Pidin hänet todella helposti kotona vaikka ei ollut edes kuumetta, mutta vuodessa poissaolopäiviä oli pahmmillaankin vain 18.
Meillä oli sama ongelma kuin apllä. Ei tukiverkostoa ja koko ajan soiteltiin kesken päivän hakemaan lapsi. Just jotain silmä vähän rähmii terveellä lapsella -tyyppisiä juttuja. Oli todella hankala lähteä töistä kesken päivän useamman kerran kuussa. Siinä päiväkodissa oli henkilökuntapula ja melkein pelkästään nuoria, kouluttamattomia sijaisia töissä. Vaihdoin lopulta päiväkotia ja nykyinen mahdollistaa työssäkäyntini, siellä kokeneet, koulutetut hoitajat osaavat arvioida,milloin kuuluu soittaa ja milloin ei.
No, tuntuuko yhä siltä, että kannatti kiristää mieheltä lapsi pois sossutätien armollisella myötävaikutuksella? Mitäs nyt sitten täällä kitiset. Lapsi on miehen yhtä lailla kuin sinunkin. Ehkä kannattaisi pikkuhiljaa antaa miehellekin taas lapsiaikaa. Se voisi sitten vuorotellen kanssasi hakea lasta sieltä päiväkodista. Mutta eihän se taida käydä, kun sinä olet jo tottunut käyttämään lasta vallan välikappaleena.