Sopiva palkka lastenvahdille?
Millaisia määriä olette maksaneet yhden yön vahtimisesta? Lähtisimme illalla kuudelta ja tulemme kotiin seuraavana päivänä klo 12. Lapsi on alakouluikäinen. Ei ole ennen ollut tarvetta 'vieraammalle' hoitajalle joten ei mitään hajua sopivista hinnoista! En haluaisi vaikuttaa liian pihiltä mutta toisaalta satanen tuntuu liian paljolta.
Kommentit (55)
Siltä ajalta kun lapsi nukkuu = hoitajakin saa nukkua/tai mitä haluaa 4-5e/h, muuten 8-10e/h. Enemmän tietysti jos verokortin kanssa tehdään. 100e /18h on tuntipalkkana vain n.5? Mitä itse tekisit 5 euron tuntipalkalla?
Onko teillä tuttuja kenen kanssa voisi sopia lapsenhoitovaihtareista, niin ei tarvis rahaa liikutella jos se on ikävää?
Ite joskus opiskeluaikana kävin välillä vahtimassa kahta lasta, joista nuorempi (4v) oli erityislapsi. Menin yleensä illalla 18-20 aikaan ja pääsin kotiin 00-02 aikoihin, ajasta riippumatta sain joka kerta 150e. Köyhänä opiskelijana olisin tyytynyt vähempäänkin, mutta en alle 100e.
Yötyö on kallista, mutta toisaalta hoitajakin nukkuu (=päivystää) osan tuosta ajasta. Jos 8-tuntia olisi nukkuma-aikaa ja 10 tuntia työaikaa, niin satasesta ei jää kuin kymppi tunnissa. Eli kyllä bruttona pitää maksaa vähintään satanen, että hoitajalle jäisi jotain verojen jälkeenkin.
No kyllä satanen on minusta melkein liisn vähän. Että ainakin se nimenmaan koska vieraampi hoitaja
Mä työtön voisin tulla vahtimaan 20€. Jos saisi vielä syödä teillä niin toi riittäisi mulle. Yli 50 € tuntuu jo ihan älyttömältä summalta. Ei alakoululaista enää tarvi hoitaa niin kun vauvaa.
Itse oon tehnyt normaalisti 8e/tunti (verottomana). Yön yli hoidoissa tinkinyt jonkun verran. Esim kerran olin häissä hoitamassa hääparin lapsia ja tunteja tuli aika tasan 24h. Sain 120e ja olin tyytyväinen.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:37"]
Itse oon tehnyt normaalisti 8e/tunti (verottomana). Yön yli hoidoissa tinkinyt jonkun verran. Esim kerran olin häissä hoitamassa hääparin lapsia ja tunteja tuli aika tasan 24h. Sain 120e ja olin tyytyväinen.
[/quote]Lisään vielä että olen perheelle tuntematon hoitaja ja aikuinen, enkä 15vee naapurin flikka. Aikuinen as 25v.
Lapsia oli kolme, muistaakseni 7, 5 ja 1,5v.
Sopiiko, että hoitaja lähtee pois, kun lapsi nukkuu? Hoitaja voi päivystää kotonaan ja jos lapsi herää, voi soittaa hoitajan paikalle. Sellaista päivystystä kun ei ole, jossa pitää ilman palkkaa nukkua työpaikalla. Jos on työpaikalla, on töissä. Ei ne lääkäritkään saa huonompaa palkkaa työpaikalla nukutuista päivystysöistä verrattuna päivystysöihin, jolloin tekevät töitä ja saavat lisäkorvauksen jokaisesta potilaasta.
50 € maksoin lähes vastaavista tunneista tutulle, jo täysi-ikäiselle teinille. Oli tyytyväinen!
18 tuntia x 9 e/h = 162 e + yölisä 40% klo 22.00 - 7.00 noin 32 e => 194 e. Verokortilla.
Vaihtoehtoisesti hoitaja voi todeta, että jos et maksa, ei hänkään aio kovin aktiivisesti hoitaa. Lapsi pärjää kyllä yli yön yksinkin, jos et ole valmis siitä maksamaan.
Joo, saa nukkua tai ei, niin hälyvalmius on oltava koko ajan. 50€... Haloo! Se 120€ tuntuu pieneltä 18h. Paljonko sinä haluaisit vieraan ipanan vuorokauden hoidosta?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:38"]
Sopiiko, että hoitaja lähtee pois, kun lapsi nukkuu? Hoitaja voi päivystää kotonaan ja jos lapsi herää, voi soittaa hoitajan paikalle. Sellaista päivystystä kun ei ole, jossa pitää ilman palkkaa nukkua työpaikalla. Jos on työpaikalla, on töissä. Ei ne lääkäritkään saa huonompaa palkkaa työpaikalla nukutuista päivystysöistä verrattuna päivystysöihin, jolloin tekevät töitä ja saavat lisäkorvauksen jokaisesta potilaasta.
[/quote]
Lääkärinä nyt tähän vain asian vierestä totean, että itse asiassa nukutusta saa PALJON huonompaa palkkaa: siitä joko ei makseta korvausta tai maksetaan joku ihan minimaalinen varallaorokorvaus, vaikka siis nukkuisi työpaikalla. Aktiivityöajasta sitten saa sitä palkkaa.
Missä asutte, voin tulla 80 eurosta. Kolmen lapsen äiti olen ja muutakin hoitokokemusta löytyy.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:38"]
[/quote]
Lääkärinä nyt tähän vain asian vierestä totean, että itse asiassa nukutusta saa PALJON huonompaa palkkaa: siitä joko ei makseta korvausta tai maksetaan joku ihan minimaalinen varallaorokorvaus, vaikka siis nukkuisi työpaikalla. Aktiivityöajasta sitten saa sitä palkkaa.
[/quote]
Kummallista, meillä on päivystysaikana ihan normaali palkka yölisineen + hoidetuista potilaista lisäkorvaus. Jos nukkuu, saa vain palkan, mutta jos on potilaita, saa lisäkorvausta. Päivystys on tunteina työlistalla, ei se mitään palkatonta aikaa ole.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:16"]
Minun mielestäni kohtuullinen hinta voisi olla about 8-10€/tunti, koska kokemuksesta voin sanoa lastenhoidon olevan todella helppoa, etenkin kouluikäisten kohdalla. Riippuu toki lapsen luonteesta mutta rauhallisissa tapauksissa hoitajalle tuskin tulee mitään vaivaa, luultavasti katselisi lapsesi kanssa televisiota yms. :)
[/quote]
Sopisiko sinulle, että päiväkodissa hoitajien palkkoja lasketaan, koska lastenhoito on helppoa. Sopisiko esim LTO:n palkaksi 1100 e/kk ja muille 700 e/kk.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:31"]Siltä ajalta kun lapsi nukkuu = hoitajakin saa nukkua/tai mitä haluaa 4-5e/h, muuten 8-10e/h. Enemmän tietysti jos verokortin kanssa tehdään. 100e /18h on tuntipalkkana vain n.5? Mitä itse tekisit 5 euron tuntipalkalla?
Onko teillä tuttuja kenen kanssa voisi sopia lapsenhoitovaihtareista, niin ei tarvis rahaa liikutella jos se on ikävää?
[/quote]
Kyllä mä nukkuisin 5€ tuntipalkalla...
Ainakin satanen käteen, jääkaappiin paljon mässyä ja reilusti pitsarahaa (herkkua jolla säästyy ruoanlaiton vaivalta!), sekä pari tuliaispulloa risteilyltänne.
Tämä siis jos lapsi on helppo, ja hoitaja voi keskittyä lähinnä telkkariin, saunomiseen, palstailuun...
"Kyllä mä nukkuisin 5€ tuntipalkalla..."
Entä jos lapsi ei nukukaan normaalisti, kun vanhemmat ovat poissa ja hoitaja vieras? Jospa lapsi heräilee yöllä?
Kyseessä on siis miehen työkaverin teini. Eikö tollaset 200e ole vähä yläkanttiin kuitenkin lukiolaiselle joka ei ole mikään koulutettu ja pätevä lastenhoitaja. Ja en nyt alkaisi laskemaan mitään kympin tuntipalkkoja jostain lautapelien pelaamisesta.
Taidan kyllä taipua johonkin max 70e pintaan ja toivoa että tytöllekkin sopii!
Ap
Kyllä 18h maksaisin ainakin 120 €, eikä sillä päästä edes kahdeksan euron tuntipalkkaan. Ihan sama onko yö siinä välissä ja lapsi nukkuu, hoitaja on kantamassa vastuuta lapsesta eikä se katso vuorokaudenaikaa.