Sopiva palkka lastenvahdille?
Millaisia määriä olette maksaneet yhden yön vahtimisesta? Lähtisimme illalla kuudelta ja tulemme kotiin seuraavana päivänä klo 12. Lapsi on alakouluikäinen. Ei ole ennen ollut tarvetta 'vieraammalle' hoitajalle joten ei mitään hajua sopivista hinnoista! En haluaisi vaikuttaa liian pihiltä mutta toisaalta satanen tuntuu liian paljolta.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:16"]
Minun mielestäni kohtuullinen hinta voisi olla about 8-10€/tunti, koska kokemuksesta voin sanoa lastenhoidon olevan todella helppoa, etenkin kouluikäisten kohdalla. Riippuu toki lapsen luonteesta mutta rauhallisissa tapauksissa hoitajalle tuskin tulee mitään vaivaa, luultavasti katselisi lapsesi kanssa televisiota yms. :)
[/quote]
Sopisiko sinulle, että päiväkodissa hoitajien palkkoja lasketaan, koska lastenhoito on helppoa. Sopisiko esim LTO:n palkaksi 1100 e/kk ja muille 700 e/kk.
[/quote]
On varmaan pikkusen eri asia kun niitä lapsiakin on yleensä enemmän kuin yksi...
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 02:59"]
AP on ilmiselvä provo. Lopettaisit jo.
[/quote]
Ja milläköhän perusteella? 11-vuotias lapseni osaa syödä ja juoda ja ottaa ruokansa itse, lähinnä tarvitsee vaan jonkun pitämään seuraa ja olemaan paikalla. Ei tuon ikäistä voi vielä yksinkään jättää yöksi. Mutta ei joku 200 euroa ole mitenkään kohtuullinen summa?
Ei minunkaan nuoruudessani saatu tuhatta markkaa naapurin lapsien vahtimisesta.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 03:20"]
Ei minunkaan nuoruudessani saatu tuhatta markkaa naapurin lapsien vahtimisesta.
[/quote]
Et sitten ole kuullut inflaatiosta?
harkitse myös onko teini luotettava, tunnetko hänet. voiko teini ollessanne matkalla kutsua ketään kylään. olkaa varovaisia. itse luottaisin vain sukulaislle, en teineille eikä vieraalle palkatulle lapsenvahdille.
Olen työtön lastentarhanopettaja ja kokemusta alalta n.10 vuotta ja 2 omaa lasta. Olen usein hoitanut yhtä 3-vuotiasta yh-isän lasta viikonloppuisin klo 18-12 (eli lauauntai-illasta sunnuntaipäivään) ja saanut tuolta ajalta 50 euroa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 02:53"]
Kyseessä on siis miehen työkaverin teini. Eikö tollaset 200e ole vähä yläkanttiin kuitenkin lukiolaiselle joka ei ole mikään koulutettu ja pätevä lastenhoitaja. Ja en nyt alkaisi laskemaan mitään kympin tuntipalkkoja jostain lautapelien pelaamisesta.
Taidan kyllä taipua johonkin max 70e pintaan ja toivoa että tytöllekkin sopii!
Ap
[/quote]
No tämähän muuttaa tilanteen täysin. Maksa vain 70€. Miehesi varmaan maksaa loput luonnossa? Tai siitä taitaa tulla lisää maksettavaa. Miehesi lompakosta, tietysti.
Lopputuloksena kaikki saa mitä haluaa ja kaikilla hyvä mieli.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 22:14"]
Ainakin satanen käteen, jääkaappiin paljon mässyä ja reilusti pitsarahaa (herkkua jolla säästyy ruoanlaiton vaivalta!), sekä pari tuliaispulloa risteilyltänne.
Tämä siis jos lapsi on helppo, ja hoitaja voi keskittyä lähinnä telkkariin, saunomiseen, palstailuun...
[/quote]
Tässä on aloittajalle se toimivin vastaus. Kaikilla on kivaa, eikä vain sinulla.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 06:01"][quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 02:53"]
Kyseessä on siis miehen työkaverin teini. Eikö tollaset 200e ole vähä yläkanttiin kuitenkin lukiolaiselle joka ei ole mikään koulutettu ja pätevä lastenhoitaja. Ja en nyt alkaisi laskemaan mitään kympin tuntipalkkoja jostain lautapelien pelaamisesta.
Taidan kyllä taipua johonkin max 70e pintaan ja toivoa että tytöllekkin sopii!
Ap
[/quote]
No tämähän muuttaa tilanteen täysin. Maksa vain 70€. Miehesi varmaan maksaa loput luonnossa? Tai siitä taitaa tulla lisää maksettavaa. Miehesi lompakosta, tietysti.
Lopputuloksena kaikki saa mitä haluaa ja kaikilla hyvä mieli.
[/quote]
Jep. Muutenkin AP:n ajatuksenjuoksu on niin eriskummallista ja itseään vaik ajattelevaa MINÄMINÄMINÄ!!! -mallia, ettei sitä voi muuna kuin porvoolaisena pitää.
Hulluja hintoja maksatte lastenhoitajille, jotka usein vissiin teinejä?? Suuri osa koulutetuista aikuisista tekee töitä 9-13 euron palkalla ja samako pitäisi maksaa lastenvahdille?? Hullua...itse sain muutamia markkoja illan vahtikeikasta, mutta aikahan oli eri, mitä ilmeisimmin! AP, 70 on mun mielestä ihan hyvin maksettu. Ja joo, itse maksoin viimeksi tutulle teinille 20 euroa 4,5 tunnin hoitokeikasta ja tyttö sanoi, että on vähän liikaa. En kyllä poiskaan ottanut!
On mielenkiintoista vääntöä. Pitää päästä vipeltämään ja lapselle kaitsija yöksi. Sitten mietitään, että homma on helppo juttu, mitään ei tarvitse tehdä, voi kuitenkin nukkua suuren osan ajasta yms. yms.
No joo. En ainakaan rupeaisi pihtailemaan palkassa. Se nimittäin heijastuu suoraan siihen, miten kyseinen lapsenlikka sitoutuu hommaan. Sitten vaikka ihminen lähinnä vain olisi paikalla sen yön yli tekemättä mitään ihmeellistä, hän sitoo kuitenkin oman aikansa sinun tarkoittamaasi käyttöön. Siitä siinä maksetaan - ei välttämättä siitä, että pitäisi tehdä jotain erityistä ja palkka arvioitaisiin sen mukaisesti.
Lastenhoito on edelleen palkkauksen "ei kenenkään maata". Sen näkee au-pair ilmoituksissa, joissa haetaan lähes ilmaiseksi ihmistä hoitamaan lapsia, kotia, siivoamaan, laittamaan ruokaa, pyykkäämään, kuljettamaan lapsia harrastuksiin, varsinaiseksi kotiorjaksi ja palvelijaksi perunalastupalkalla. "Perheenjäsenen asemassa" tarkoittaa siis lähinnä huonoa vastikettta työstä. Tuli vaan ot mieleen tästä keskustelusta.
Itse maksoin 70e, 3 lasta, kello 18-12 suunnilleen myös. Ei tarvinnut tehdä muuta kuin vahtia (samalla katsella leffoja, surffata netissä, syödä herkkuja...), lapset on jo hyvin itsenäisiä (esim. aamulla syövät aamiaisen itse, hoitaja voi vaan vetää sikeitä). Parasta on kysyä hoitajalta paljonko haluaisi.
Jos suhteutetaan: 150e/yö tekisi kuukausipalkkalaiselle reilut 3000e/kk puhtaana käteen, eli vastaa aika asiantuntijan kuukausipalkkaa (n. 5000e/kk). Aika kovia liksoja olette valmiit maksamaan siitä että joku suurimman osan ajasta NUKKUU teillä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 07:59"]
Itse maksoin 70e, 3 lasta, kello 18-12 suunnilleen myös. Ei tarvinnut tehdä muuta kuin vahtia (samalla katsella leffoja, surffata netissä, syödä herkkuja...), lapset on jo hyvin itsenäisiä (esim. aamulla syövät aamiaisen itse, hoitaja voi vaan vetää sikeitä). Parasta on kysyä hoitajalta paljonko haluaisi.
Jos suhteutetaan: 150e/yö tekisi kuukausipalkkalaiselle reilut 3000e/kk puhtaana käteen, eli vastaa aika asiantuntijan kuukausipalkkaa (n. 5000e/kk). Aika kovia liksoja olette valmiit maksamaan siitä että joku suurimman osan ajasta NUKKUU teillä.
[/quote]
Tässä puhutaan kuitenkin 18h duunista, jolloin tuntiliksaksi jäisi tuolloin karvan yli 8 euroa, ja jos suhteutetaan se normiduunarin työaikoihin (8h*22työpäivää) niin liksaksi tulisi ~1450, mikä on sellainen summa, että sen voisi nuori saada todella helposti sellaisesta työstä, jota joutuu tekemään öisin.
Teen itse hommia iltaisin paikassa, jossa on myös lukiolaisia töissä, ja meillä saa lisien kanssa neljästä iltatunnista reilut 50 euroa. Asia on tietysti eri, jos nuori ei ole ennen tehnyt töitä, mutta 70 euroa 18 tunnista on mielestäni todella törkeä liksa.
mitä nro 42 ajattelee siis minusta eli olen se 43-vuotias koulutettu lastentarhanopettaja, joka otin 50e klo 18-12 hoidosta viikonloppuna. tosin oli vain yksi, äärimmäisen helppo 3-vuotias poika.
AP on ilmiselvä provo. Lopettaisit jo.