Erityisherkät ihmiset
Onko täällä sellaisia? Mistä huomasitte olevanne erityisherkkiä? Miten olette pärjänneet elämässä?
Viime vuoden lopussa on perustettu Suomeenkin ihan oma yhdistys erityisherkille. http://erityisherkat.wix.com/erityisherkat
Kommentit (27)
Ihanko totta kofeiinilla ja sokerillakin on noin suuri vaikutus? Mä olen pahasti riippuvainen molemmista... Epäilen myös olevani erityisherkkä kun luin aiheesta. En ole ennen kuullukaan. Täytyypä lukea vähän lisää...
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:54"]
Mä olen.
Rankkaa on, varsinkin nyt kun asun suurkaupungin keskustassa (olen kyllä muuttamassa pois).. Väsyttää kaikki nää ihmisjoukot ja melu.
Mulla on kyllä stressi vähentynyt nyt kun lopetin kahvin/kofeiinin ja sokerin.
[/quote]
Meillä on tyttö saanut aistiyliherkkyys diagnoosin lastenneurologilta ja hän on todella tarkka märän suhteen sekä myös miltä kankaat ja saumat tuntuvat ihoa vastaan ja jos jossain jokin vähänkin puristaa tai on huonosti hän ei pysty olemaan normaalisti vaan se pitää laittaa kuntoon. Tälle lapselle on erittäin vaikea löytää esim vaatteita ja kenkiä joissa pystyy olla mutta muuten ei aiheuta sen suurempaa vaivaa.
Aistiyliherkkyys on käsittääkseni vähän eri asia, tosin jotkut erityisherkät saattavat olla myös aistiyliherkkiä ihan diagnoosillakin.
Täällä kans yksi herkkä yksilö. Kohtalaisesti olen pärjäillyt tähänastisessa elämässä. Perheasiat ovat kunnossa, työelämä on melko haasteellista, kun on kovin vaikeaa motivoitua tekemään työtä vain työn vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:12"]
Meillä on tyttö saanut aistiyliherkkyys diagnoosin lastenneurologilta ja hän on todella tarkka märän suhteen sekä myös miltä kankaat ja saumat tuntuvat ihoa vastaan ja jos jossain jokin vähänkin puristaa tai on huonosti hän ei pysty olemaan normaalisti vaan se pitää laittaa kuntoon. Tälle lapselle on erittäin vaikea löytää esim vaatteita ja kenkiä joissa pystyy olla mutta muuten ei aiheuta sen suurempaa vaivaa.
[/quote]
Minä olen tuollainen aikuinen. Vaatteet pitää olla luonnonmateriaalia, ei keinokuitua vähääkään. Keinokuidun sähköistys tekee vaatteesta todella ikävän. Lisäksi keinokuitu narisee ihoa vasten. Tunnen materiaalit sormilla ei tarvi katsella valmisteluetteloa. Lisäksi sormenpääni ovat niin herkät että joudun pitämään pitkiä kynsiä ettei ne osu mihinkään.
Lakanoissa oleva ryppy sattuu petissä, ja jos siellä on jotain esim hiekanjyvä. Samoin farkkujen sauma ja kengissä olevat saumat. Pesulappu raapii ihoa ja sitten se vasta raapiikin jos sen leikkaa pois.
En voi pitää kynsilakkaa koska kynnet tuntuvat todella oudoille. Myös kynsien leikkuu sattuu. Samoin ripsivärin käyttö, ripset tuntuvat painavilta ja oudoilta.
Tunnen päänahassani hiusten leikkuun.
Hassua että luulin kaikkien olevan samanlaisia. Lankakaupassa hämmästytin myyjän kun sormilla erottelin ne langat joissa oli keinokuitua. Hämmästyin siinä itsekin kun tajusin että tämä ei ole yleistä.
Jos kerran 15-20% ihmisistä on sellaisia, niin taidan minäkin olla...