Joutava lentely ympäri maailman on onneksi loppunut - toivottavasti pysyvästi!
Toivotaan että kunnon korona kestää niin kauan esim. 10 vuotta, että saastuttavaihnisapinasuku saadaan oppimaan uudet käytösmallit.
Järjettömän lentely sinne sun tänne on kertakaikkiaan loputtava. Esim. kiinalaisten rahtaaminen Suomen Lappiin.
Kommentit (222)
Juuri näin. Kirjoitin jo pari vuotta sitten erään matkabloggarin videokommentissa että harrastamallesi öykkäröinnille tulee pian loppu ja samalla muistutin tätä nuorehkoa naishenkilöä siitä kuinka moraalittomasta ja halveksittavasta toiminnasta täysin joutavassa viihdematkailussa on kyse. Vastaukseksi sain jotain tyhjänpäiväistä änkytystä mikä toki ei ollut yllätys jo aiemmin toteamaani varsin heikkoon henkiseen tasoon suhteutettuna. Sivistymättömyys, loputon itsekeskeisyys ja kyvyttömyys ymmärtää laajempia asiayhteyksiä olivat silmiinpistäviä. Periaate oli "Minähän matkustan ja ei kiinnosta v----kaan mitä siitä muille seuraa".
Jos jotain hyötyä koronasta on niin se on tämä matkustushulluuden rajoittaminen. Viihdematkailu kaukomaihin pitää käytännössä lopettaa, ainakin lentämällä. Lähimatkailu julkisilla kulkuneuvoilla tai vielä paremmin polkupyörällä voi jatkua ja sitä sopii jopa tukea.
Väeston rajoittamiseen koronasta ei ole, sen merkitys siinä suhteessa on olematon. Tämän "ongelman" ihminen hoitaa itse, siihen on työkalut jo valmiina
No mutta tuossa yllätän on ihan fiksuja kirjoituksia. Näinhän nämä asiat juuri ovat.
Ne lopettaa, ketkä lopettaa. Minä jatkan lentelyä tavalliseen tapaan, 1-2/kk täytyy päästä ulkomaille. Suomen kansalaisena minulla on aina oikeus lähteä ja tulla ja aion oikeuttani käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ne lopettaa, ketkä lopettaa. Minä jatkan lentelyä tavalliseen tapaan, 1-2/kk täytyy päästä ulkomaille. Suomen kansalaisena minulla on aina oikeus lähteä ja tulla ja aion oikeuttani käyttää.
MIksi sun "täytyy päästä ulkomaille tavalliseen papaan 1-2 kettaa /kk"?
Ehkä sun pitäisi sen sijaan päästä terapeutille yhtä usein?
Näin ongelmasi voitaisiin hoitaa kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIksi sun "täytyy päästä ulkomaille tavalliseen papaan 1-2 kettaa /kk"?
Ehkä sun pitäisi sen sijaan päästä terapeutille yhtä usein?
Näin ongelmasi voitaisiin hoitaa kuntoon.
Ai, jos taxfreejuomia haluaa tuliaisiksi, omaan käyttöön?
Ei taida terapeutti auttaa - vai mistä sen voi koskaan tietää:-D
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottua, sinulla on oikeus lähteä ja tulla. Kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottua, sinulla on oikeus lähteä ja tulla. Kävellen.
Kyllä monet osaa uidakin todella hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ne kaikki jotka menettää työpaikkansa ja elinkeinonsa, monet alueet on melko riippuvaisia turismista.
Turismi on elinkeino, joka on tullut tilalle kun nykyinen talouskeskeinen maailma on syrjäyttänyt perinteiset elinkeinot. Monihan näistä on elänyt ennen luonnosta, joka on nykyään valjastettu turismin välineeksi, kun mm. paikalliset kalakannat on ensin romahdutettu. Kysypä saamelaisilta kumpaan he olivat tyytyväisempiä, poronhoitoon sellaisena kun se oli satojen vuosien ajan, vai tähän nykyiseen meininkiin kun saa tapella porojen määrästä ja laidunalueiden säilyttämisestä valtion ja paikallisten kanssa ja lähes kukaan ei pysty enää elämään pelkästään poronhoidolla, vaan on pakko sivubisneksenä ottaa myös turisteja farmeille.
Sama meininki monessä suomalaistenkin suosimassa lomakohteessa, luuletko ihan oikeasti että teet jonkun palveluksen paikallisille kun käytännössä tuet heitä sortavan systeemin jatkumoa? Karhunpalveluksen ehkä, sillä hekin ovat osa systeemiä koittaessaan sen ehdoilla selvitä. Luulisin silti, että myös esim. jamaikalaiset olisivat onnellisempia jos voisivat edelleen hankkia elantonsa kalastamalla sen sijaan että passaisivat rikkaita länsimaalaisia surkealla palkalla.
Varmaan saamelaiset sitten muuttaisivat myös iloisina takaisin kotaan ilman sähköjä tai mitään muitakaan moderneja nykypäivän mukavuuksia? Ehkä ne saamelaiset olivat tyytyväisempiä siihen vanhanmalliseen poronhoitoon, mutta ei sitä nyt voida olettaa, että sillä samalla tavalla voidaan ylläpitää modernia elämäntyyliä.
Vähän sama kun me ajateltaisiin, että olisipas kiva, että kaikki vaatteet jouduttaisiin tekemään käsin, kun silloin ne oli parempi laatuisia ja se yksinäinen mummokin tienasi rahansa kutomalla, mutta sitten me kuitenkin odotettaisiin, että ne vaatteet on saman hintaisia kuin nykyään ja valikoima on yhtä laaja.
Oletko oikeasti niin tollo, että kuvittelet ettei nykyisellä teknologialla ole mahdollista ylläpitää mitään moderneja mukavuuksia, kuten sähköjä ilman että tuhotaan ihan koko maailma? Ei ne sillä turismilla tuota yhtään mitään muuta yhteiskunnan toimintaan kuin rahaa, ja raha on meidän itse kehittämä käsite joka ei liity niihin asioihin, millä yhteiskuntaa ja niitä mukavuuksia oikeasti pyöritetään. Saamelaisista olisi oikeasti enemmän yhteiskunnallista hyötyä, jos he voisivat keskittyä täysillä poronhoitoon ja ylläpitää yhteiskunnan huoltovarmuutta varmistamalla ruoantuotantoa muillekin, kuin itselleen. Turistit ovat oikeasti kulu yhteiskunnan resursseille (poislukien raha), sillä heidän tänne saapumisensa kuluttaa meidän ruokaamme ja luonnonvarojamme, sekä aikaa, jonka voisimme käyttää johonkin hyödyllisempään asiaan.
Ei ole oikeasti mikään pakko valita fanattista joko-tai-elämää, että "joko elätte luolassa niinkuin tuhansia vuosia sitten tai sitten ette käytä mitään moderneja keksintöjä".
Enkä ole itse saamelainen, mutta muuttaisin kyllä silti mieluummin kotaan pelkkien porojen kanssa kuin eläisin tällaisessa systeemissä, jos olisi nyt joku ihmeen pakko valita. Ja ennen kuin kukaan tulee sanomaan että muuta sitten, niin ei, en voi kun ei ole _rahaa_ ostaa maata ja poroja, niin järjetöntä kuin se onkin, että tuollainenkin elämäntyyli täytyy nykyään kyetä kustantamaan.
Heti näkee, että osaat asiasi, kun viesti alkaa haukkumalla. Mikä estää saamelaisia keskittymällä täysillä siihen poronhoitoon, jos he todella niin haluavat? Sähköistä ei edes tarvitse ensimmäiseksi luopua, mutta ylimääräistä rahanmenoa voi alkaa suitsimaan kovalla kädellä, jolloin tulee toimeen pienemmällä rahamäärällä.
Jos sä todella haluat elää itseäistä elämää, niin mitä teet asian eteen? Oletko vähentänyt kulutustasi, että saat enemmän säästöön? Oletko hankkinut taitoja, joilla pystyisit elämään itsenäisemmin? Esimerkiksi puutöiden osaaminen olisi varmasti hyödyllinen taito. Retkeiletkö ja opettelet selviämään luonnossa?
Tuossa on extreme minimalistista videoita, joista voisit ottaa oppia kulutuksen vähentämiseksi:
Se oli kysymys, annoin sinullekin mahdollisuuden todistaa osaatko asiasi vai oletko oikeasti ajatellut asian noin huonosti. Jos haluat mennä henkilökohtaisuuksiin sen sijaan, että esittäisit vasta-argumenttisi, jotka olisivat kaikenlisäksi vielä niin hyviä että kumoaisivat minun pointtini ja osoittaisivat että minä olenkin se tollo, niin sopii sekin.
Mikä estää saamelaisia? No edelleenkin se, ettei suurimmalla osaa heistä ole yksinkertaisesti varaa kattaa kulujaan pelkällä poronhoidolla. En tiedä, tunnetko yhtään ihmistä, joka elää poroinhoidosta tai oletko ikinä vieraillut farmeilla, mutta minä olen ja lähes jokaisella toistuu se sama tarina. Esi-isät ja vielä isoisät ovat pitäneet pelkkää porotilaa, mutta nuoremmat polvet ovat joutuneet ottamaan matkailun ja turismibisneksen sivuelinkeinoksi. Valtio myös rajoittaa porotaloutta porokiintiöillä, eli se kuinka monta poroa kullakin saa olla, on tarkasti määritelty.
Suurporonhoito on saamelaisten historiassa melko uusi asia. Omavaraistaloudessa poronhoito oli pienimuotoista ja sitä harjoitettiin muiden elinkeinojen, kuten kalastuksen ja metsästyksen yhteydessä. Luonto myös asetti tiukemmat rajat porokarjan koolle kuin nykyään, kun poroja säännöllisesti lisäruokitaan viljellyllä heinällä ja rehulla.
Voi voi kuule. Me matkustajat vaan odotetaan, että päästään taas lentämään, ja sitten on sokka irti kun se on mahdollista. Keinu sinä vaan täällä kiikkutuolissa, kuuntele kaappikelloa ja syö savusilakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi kuule. Me matkustajat vaan odotetaan, että päästään taas lentämään, ja sitten on sokka irti kun se on mahdollista. Keinu sinä vaan täällä kiikkutuolissa, kuuntele kaappikelloa ja syö savusilakkaa.
Minä
Minä minä minä minä
Taidat olla Jehtro
Mällätä me taas kohta lennellään. Joku asiantuntija ennusti, ett
10 vuoden kuluttua lentoliikenteestä on 35 % jäljellä.. se kun tuo koruuna ei katoa mihinkään ja rokotusuoja on hyvin lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kirjoitin jo pari vuotta sitten erään matkabloggarin videokommentissa että harrastamallesi öykkäröinnille tulee pian loppu ja samalla muistutin tätä nuorehkoa naishenkilöä siitä kuinka moraalittomasta ja halveksittavasta toiminnasta täysin joutavassa viihdematkailussa on kyse. Vastaukseksi sain jotain tyhjänpäiväistä änkytystä mikä toki ei ollut yllätys jo aiemmin toteamaani varsin heikkoon henkiseen tasoon suhteutettuna. Sivistymättömyys, loputon itsekeskeisyys ja kyvyttömyys ymmärtää laajempia asiayhteyksiä olivat silmiinpistäviä. Periaate oli "Minähän matkustan ja ei kiinnosta v----kaan mitä siitä muille seuraa".
Jos jotain hyötyä koronasta on niin se on tämä matkustushulluuden rajoittaminen. Viihdematkailu kaukomaihin pitää käytännössä lopettaa, ainakin lentämällä. Lähimatkailu julkisilla kulkuneuvoilla tai vielä paremmin polkupyörällä voi jatkua ja sitä sopii jopa tukea.
Väeston rajoittamiseen koronasta ei ole, sen merkitys siinä suhteessa on olematon. Tämän "ongelman" ihminen hoitaa itse, siihen on työkalut jo valmiina
No jos tuolla tyylillä ilmaisit asiasi niin en ihmettele jos ei viesti mennyt perille... Yleensäkin kannattaisi olla nimittämättä toisten harrastuksia hulluudeksi. Monesti ihmiset kuuntelevat sanomaasi mielummin jos et solvaa heitä.
Vierailija kirjoitti:
Mällätä me taas kohta lennellään. Joku asiantuntija ennusti, ett
10 vuoden kuluttua lentoliikenteestä on 35 % jäljellä.. se kun tuo koruuna ei katoa mihinkään ja rokotusuoja on hyvin lyhyt.
Mikä lie asiantuntija ollut... Kunhan tämä pahin koronahysteria laantuu, ihmiset matkustavat ihan niinkuin ennenkin. Jos rokotetta ei tule/se ei tehoa, niin ei voi mitään, sitten eletään sen kanssa. Mutta eletään normaalisti, eikä paniikin vallassa. Jokainen meistä kuolee johonkin, toiset aiemmin, toiset myöhemmin.
Minun koko sukuni on Suomessa. Itse asun toisessa maassa. Kolmannessa maassa on rakas loma-asuntoni. Kyllä minä näiden maiden väliä reissaan koronasta huolimatta. Tänä vuonna olen käynyt jo 2 kertaa loma-asunnollani, kerran Suomessa ja nyt vaan odotan hiukan tilanteen rauhoittumista, koska lockdownin kynsiin en halua, ja lähden taas.
Koronavirus ystävät hyvät ei häviä mihinkään, sen takia Warren Buffett myi kaikki lentoyhtiöosakkeensa, joita hänellä oli miljardeilla.
Lentäminen pysyy alamaissa vuoais ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ap:n tyyppiset kommentit laittaa pohtimaan, miten totaalisen tietämättömiä ihmiset voivat olla matkailun valtavasta merkityksestä maailmantaloudessa ja monille maille se bruttokansantuotteessa ykkösenä. Luuletteko tosiaan, että tämä bisnes ajetaan alas tuosta vaan? Karibian alue, Euroopan kohteet (Kreikka, Espanja, Italia, Islanti...), Thaimaa. Yhdysvalloillekin tulee turismista tuloja noin 200 miljardia normaalioloissa per vuosi. Puhumattakaan työpaikoista. Euroopassa noin joka kymmenes yritys toimii matkailualalla ja ne työllistävät melkein 14 miljoonaa ihmistä. Puhumattakaan välillisistä vaikutuksista esim kauppaan, ravintoloihin jne.
Luuleeko joku ihan oikeasti, että tuosta vaan koko tämä bisnes lopetetaan nyt koronan takia? Ei tule tapahtumaan. Vaatii toki olojen jonkinasteista normalisoitumista, mutta vuoden sisällä alkaa matkailu taas kasvaa, tavalla tai toisella. Intressit keinojen keksimiseen ovat varmasti korkealla ihan kaikkialla.Kyllä tämä kaikki on hyvin tiedossa. MUtta tiedossa on myös että maailman on muututtava perusteellisesti ja nopeasti. 10 vuotta on aikaa kertoi ilmastotalousprofessori tv:ssä eilen. Maailmantalous ei voi enää perustua joutavaan matkusteluun ja ylettömään kulutukseen. PISTE.
12.10. alkaa TV:lla se Kekseliäs nikkari", joka on todella mukava sarja, kaikenikäisille!
Siellä on kaikki mietitty viimiseen asti nerokaasti. En mie ainakaan lähtis enää lentelemään minnekään, vaikka ilmaiset matkaliput saatais.
Nonniin, nyt uusi jakso - eikä haittaa vaikka olis nähty se aikaisemminkin, kun on niin paljon asiaa aina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö tajua, että lopulta kysymys on vapaudesta? Vapaudesta liikkua sinne minne itse haluaa. Se ollaan nyt viemässä meiltä ja te toopet ootte siitä iloisia.
Ei kukaan vie vapauttasi liikkua, sen kun hyppäät junaan / laivaan / pyörän selkään! Toki kestää enemmän aikaa mutta sellaista se on. Lentomatkustelu on syy koko pandemiaan kun Kiinaa ei laitettu kiinni ja turistit lennähteli paikasta toiseen tartuttaen tautia. Hyvä pallollekin että lentomatkailu vähenee kun toista palloa ei ole saatavilla ihan heti jos tämä brakaa. Maapallo on tärkeämpi kuin sinun halusi nähdä vaikka Patagonia omin silmin. Joo ja kyllä mekin matkustettiin usein ennen pandemiaa mutta en nyt jaksa pitää sitä minään elintärkeänä toimintana. Etsi muuta sisältöä elämääsi jos ahdistaa.
Olen yrittänyt etsiä. Olen puhunut asiasta matkustavien ystävieni kanssa ja yksi jos toinenkin on sanonut etsivänsä mutta toistaiseksi ei ole kukaan kertonut löytäneensä. Toivottavasti et väännä taas huonoa trollausta siitä, kuinka matkustelevilla ihmisillä on paha olla kotona, koska siitä ei ole kysymys. Kaltaiseni tavis viettää kuitenkin parhaanakin vuonna matkoilla alle 2 kk vuodesta. Mutta se on intohimo, joka minua on vienyt uusiin paikkoihin kohta 40 vuoden ajan, jos lapsuuden matkoja perheen kanssa ei lasketa, ja josta olen haaveillut lähes 50 vuoden ajan.
Ihan mielelläni kuulen ehdotuksia muuksi sisällöksi matkailun tilalle. Pelkään vain, että ne ovat tasoa "tee elämästä kotona mukavaa/viihtyisää/sellaista että haluat olla siellä" - se ei nimittäin ole uutta sisältöä eikä siitä saa intohimoa.
Jos joku aktiivinen matkailija on löytänyt muuta sisältöä, mikä aidosti korvaa matkustamisen halun, niin todellakin haluan kuulla!
En usko. Niin monta ketjuakin on kadonnut. Varmaan monelta muultakin. Ihmiset sullotaan niin pieniin asuntoihin, että ei edes citypotkuria voi hankkia, kun ei se minnekään mahdu! Aloita siitä:-D
https://www.apuvalinekauppa.fi/product/493/esla-citypotkuri-3600
Tahtoo kans tuollaisen!
Vierailija kirjoitti:
Tiiäkkö, et hoitajat eivät poikkea noista säännöistä edes koronan aikana yhtään!
En tiedä, missä se kuvaus tehdään, mutta lähetepoliklinikoita on varmaan joka paikkakunnalla jo? Sieltä tuli kutsu enkä edes omaisena pystynyt estämään sitä!
"Lääketieteellisen johtajan mukaan Digifundus Oy tuottaa
Jyväskylän kaupungin diabeetikoiden silmänpohjakuvausten lisäksi oheispalvelut,
joita ovat silmälääkärin lausunto-, ajanhallinta-, kutsu- ja
vastauskirjepalvelu.
Palvelukokonaisuuden sisältö on sovittu yhdessä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin
silmätautien yksikön ja Jyväskylän kaupungin edustajien kanssa.
Lääketieteellinen johtaja toteaa, että vastauskirjeen lähettämisestä, sisällöstä
ja allekirjoituksesta on sovittu yhdessä Jyväskylän kaupungin kanssa.
Kirjeen tarkoituksena on lisätä diabeetikoiden tietämystä sairaudestaan ja sitä kautta
parantaa omahoitoa. Mikäli kirjeen saanut henkilö haluaa lisätietoja kirjeen sisällöstä,
on hänellä mahdollisuus saada lisätietoja paikalliselta diabeteshoitajalta tai omalta lääkäriltään."
---jos joku ei kuitenkaan jaksa/ehdi kokonaan lukemaan.
Lähettääkö ne kutsun kuvaukseen kaikille 100-vuotiaillekin?
Siinä kuvauksessa käytetään silmän mustuaista laajentavia tippoja, oftan Tropicamid
Sen pakkausseloste on kyllä melkoinen, kun apuaineiden listassa lukee Keuhkopöhön aiheuttava aine,
siis tuntien kuluttua!
Löytyy käyttöturvallisuustiedotteesta: B e n t s a l k o n i u m k l o r i d i :
"aine on syövyttävää silmille, iholle ja hengitysteille.
Syövyttävää nieltynä.
Liuoksen nieleminen voi aiheuttaa aineen joutumisen keuhkoihin ja kemiallisen keuhkotulehduksen vaaran"
Olet oikeassa. Ennen ulkomaanmatkoissa oli hohtoa, kun niitä ei päässyt kaikki tekemään ja piti säästää kovasti niitä varten. Nykyään rampataan monta kertaa vuodessa siellä ja täällä eikä mikään tunnu riittävän. Äkkipysäys on tervetullut muistutus, että onko siinä ollut mitään järkeä.