Onko ylempi amk ja maisteritutkinto
Kommentit (202)
Olen sosiaalialalla ja nyt YAMK:n käytyäni pyrin tohtorikoulutukseen, olenko sitten tohtoriksi väiteltyäni akateeminen? Kun sehän on kuitenkin YLIOPISTOSSA suoritettu?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 19:47"]
Olen sosiaalialalla ja nyt YAMK:n käytyäni pyrin tohtorikoulutukseen, olenko sitten tohtoriksi väiteltyäni akateeminen? Kun sehän on kuitenkin YLIOPISTOSSA suoritettu?
[/quote]
Osaat varmaan itsekin päätellä :) Toivon ainakin niin..
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 19:51"]
[/quote]
[/quote]
Kysymys oli retorinen, jonka varmasti akateemisena ihmisenä osaat päätellä :) Ainakin toivon niin...
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 19:56"]
[/quote]
[/quote]
Kysymys oli retorinen, jonka varmasti akateemisena ihmisenä osaat päätellä :) Ainakin toivon niin...
[/quote]
Kiitos selvennyksestä, en sitä itse tietenkään tajunnut :)
No missäs yliopistossa voi valmistua kokiksi? Niinpä!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:03"]No missäs yliopistossa voi valmistua kokiksi? Niinpä!
[/quote]
Eipä missään, perhon ravintolakoulussa voi valmistua kokiksi, roihupellossa on kokkikikoulu/linja, kymenlaakson ammattioppilaitoksessa on laiva/ravintolakokkilinja, sekä laiva/ravintolatarjoilulinja. Hotellihaagassa oli ravintola/hotellialan amk tai joku vastaava korkeakoulu jossa pääsi opiskelemaan stuertiksi/keittiömestariksi, muistaakseni. Taitaa olla nykyään kyseinen koulu eri nimellä ja kai eri paikassa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:03"]
[/quote]
Moni kokki on niin hyvä suustaan, että osaa väitellä paremmin kuin te kaikki akateemikot.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:03"]
[/quote]
Moni kokki on niin hyvä suustaan, että osaa väitellä paremmin kuin te kaikki akateemikot.
[/quote]
Otapa selvää mitä "akateemikko" tarkoittaa...
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 18:00"]
Tämä ketju riittää täydellisesti perusteeksi sille, miksi en koskaan voisi kuvitella avioituvani AMK:n kanssa. Poikkeus saattaa vahvistaa säännön. Silti täällä jankkaavat amikset omaavat merkillisiä näkemyksiä.
[/quote]
Sanopa muuta.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et niin :)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:03"]No missäs yliopistossa voi valmistua kokiksi? Niinpä!
[/quote]
Eipä missään, perhon ravintolakoulussa voi valmistua kokiksi, roihupellossa on kokkikikoulu/linja, kymenlaakson ammattioppilaitoksessa on laiva/ravintolakokkilinja, sekä laiva/ravintolatarjoilulinja. Hotellihaagassa oli ravintola/hotellialan amk tai joku vastaava korkeakoulu jossa pääsi opiskelemaan stuertiksi/keittiömestariksi, muistaakseni. Taitaa olla nykyään kyseinen koulu eri nimellä ja kai eri paikassa.
[/quote]
Tuliko varmasti kaikki? (tirsk ja hih)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:37"]Aloitin juuri yamk:n suorittamisen työn ohessa. 90 op ei kyllä ole kovin paljon kun vertaa maisterin tutkintoon. Onhan se korkeakoulututkinto, mutta...
[/quote]
Koita ymmärtää että sinulla on alla jo amk tutkinto+työkokemus. Meillä aikuisopiskelijoilla joilla oli amis pohjalla, sekä työkokemusta, opiskeltiin amk:ssa 2,5 vuotta. Sen jälkeen jos haluaa yamk:hon, pitää olla työkokemusta 3 vuotta lisää, sitten olisi yamk:ta 1,5v käytävänä ja sillä saa master paperit. Amk:ssa ja yamk:ssa työkokemukset eli työskentely alan tehtävissä lasketaan koulutukseen mukaan. Tuo työkokemus on vähän niin kuin työharjoittelua. Työharjoittelun takia junnuilla, eli ylioppilailla, jotka ovat tulleet lukiosta suoraan, kestää amk 5 vuotta.
[/quote] niin maisterinopinnotkin 5-6 v yleensä
[/quote]
Niin eli jos olet käynyt amiksen niin siinä on jo 3 vuotta, sitten amk:hon, joka on 2,5v ja sitten yamk:hon joka on 1,5v. Se tekee yhteensä 7 vuotta ammatillista opintoa+työskentely alalla.
[/quote] niin edelleen monet kyllä tekee opintojen ohessa töitä siis yliopisto-opiskelijat
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Huhhuh, vieläkö jatkan? Riittikö jo? :)
Wau! Minäkin olen akateemikko, miksi nimeni ei ole listalla??? ainiin..eiku
On tämä kyllä jonkintyylistä viihdettä seurata, kuinka joillekin se oman statuksen pönkitys ja ylentäminen on tärkeää..... Noh, jos ihminen haluaa nimittää itseään ammattikorkeasta valmistuneeksi akateemiseksi akateemikoksi niin siitä vain, en laita vastaan..saatan ehkä hieman hymähtää mutta minulle se sallittakoon :)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Huhhuh, vieläkö jatkan? Riittikö jo? :)
[/quote]
Jatka toki :) Tämä on ihan mukavaa ajanvietettä. Aivotonta väittelyä, rentouttaa mukavasti. Vastapainona tohtorikoulutukseen tarvitsee välillä nollata aivonsa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:32"]
Jatka toki :) Tämä on ihan mukavaa ajanvietettä. Aivotonta väittelyä, rentouttaa mukavasti. Vastapainona tohtorikoulutukseen tarvitsee välillä nollata aivonsa.
[/quote]
Nollasummapeliä ollut jo monta sivua.
"Opetusministeriö on huolestunut sanan university myötä ammattikorkeakoulututkinnon antamasta jatko-opintokelpoisuudesta syntyvistä vääristä käsityksistä.[15] Lisäksi etenkin yliopistojen rehtorit ovat arvioineet, että sanan sciences käyttö loisi etenkin kansainvälisesti monia vääriä mielikuvia [16], koska ammattikorkeakoulu ei ole suomalaisessa koulutusjärjestelmässä tiedeyliopisto, eikä ammattikorkeakoulututkinto ole yliopistotutkinto. Kansainvälisesti University-termiä käytetään kuvaamaan korkeakouluja, myös suomalaisia ammattikorkeakouluja vastaavia korkeakouluja."
Kiitos tästä tiedosta. voimmeko nyt asian antaa olla?
Surkuhupaisaa, että AMK:n käyneet kokevat jatkuvasti kilpailevansa yliopistotutkinnon suorittaneiden kanssa, koska sehän ei ollut suinkaan tarkoitus, kun AMK:t perustettiin. Tarkoitus oli luoda käytännönläheisille, työssä oppiville suorittajille oma linja korkeaankin koulutukseen. Käytännössä tämä sitten tietenkin johti tittelinkipeään perisuomalaiseen tapaan siihen, että AMK:sta tuli eräänlainen wannabe-yliopisto, jossa koitetaan huonolla menestyksellä matkia yliopistotutkimusta ja käytännön osaamisenkin kehittäminen siinä sivussa on jäänyt vähän niin ja näin.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 19:37"]
Loppuuko se verenkaivuu nenästä?Kannattaisi varmaan olla ihan hiljaa, jos ei osaa muuta kuin arvostella ihmisiä, jotka eivät ole opiskelleet yliopistossa, tai jotka eivät halua yliopistoon. Aika harva lähtee lukion tai ammattikoulun jälkeen yliopistoon, jos tietää jo valmiiksi mihin ammattiin haluaa. Meidänkään lukiosta, jossa meitä oli yli 500 oppilasta, vain 5 oppilasta meni yliopistoon, loput hakeutu amk:hon, kk:ho, amiksiin ja vastaaviin koulutuksiin.
[/quote]
No miksi ihmiset eivät saisi sitten mennä yliopistoon samalla logiikalla, jos tietävät mitä aikuisena haluavat tehdä? Miksi en saa sanoa, etten halunnut AMK:hon jos sieltä ei kouluttauduta haluamalleni alalle? Miksi se on heti lyttäämistä ja väheksymistä?