Tulinko huijatuksi koirakaupassa?
En laita nimiä enkä edes koiranrotua ylös yksityisyyden vuoksi.
Olen jo vuoden verran katsonut kenneleistä ja netistä ylipäätään pentuja. Tiesin että pennun osto on aina pitkä prosessi ja vie aikaa. Tietysti oli hyvä myös kerätä säästöjä itse koiran ostoon sekä muihin tuleviin kuluihin.
Minulla on aiemmin ollut koira joka eli pitkän elämän, joten kokemusta löytyy ja kertauksen vuoksi etsin paljon tietoa tietyn rodun pennuista sekä ylipäätään koiran kasvatuksesta ja katselin paljon videoita ja ahmin tietoa. Niin kuin vastuullinen tuleva koiranomistaja tekisi, eikö?
No haaveilun, tiedonhankinnan ja säästämisen jälkeen olin valmis, ja aloin toden teolla etsimään pentuja. Kyseinen rotu on suosittu Suomessa, ja tällä hetkellä kenelläkään kasvattajalla lähellä ei ollut pentua. Ok, ei hätää, voin ottaa yhteyttä turvallisen tuntuisiin kenneleihin ja odottaa pentua, olin valmistautunut pitkään prosessiin. Olin kuitenkin tehnyt paljon taustatutkimusta ja tutkinut kaikki netin syöverit ja karsinut mahdolliset pentutehtailijat ilmoituksista pois, moni varmaan tietää yleisimmät varoitusmerkit ja jos yksikin kello soi, hommaa oli turha jatkaa. Vieläkin kuulostaa hyvältä.
Asia, jossa mahdollisesti mokasin..
Kyseisen rodun pentuja googletellessa vastaan tuli ilmoitus jossa hinta alle 1000e. Ilmoitus näytti hyvältä ja siinä oli selvät kuvat terveen näköisistä koirista. Hinta kuitenkin arvelutti sillä nämä pennut ovat olleet suosittuja sekä kenneleistä halvimmillaan varmasti yli 1000 euroa. Pennut eikä vanhemmat kuulu rekisteriin. Huolestuttavaa ehkä, mutta en itsekkään pitänyt rekisteröintiä ehtona sillä etsin vain harrastuskaveria.
Jätin kuitenkin ilmoituksen huomiotta ja jatkoin kaivelua, ja jätin jopa koko homman pois pariksi päiväksi mielestä.
Ilmoituksen pennut jäi kuitenkin vaivaamaan, ja ajattelin että eihän siitä haittaakaan ole jos laitan viestiä, aina voi perääntyä jos alkaa epäilyttämään.
Googlasin myyjän nimen ja tiedot täsmäsi, ei mitään epäilyttävää. Ok, laitoin viestiä ja kerroin kiinnostukseni pentua kohtaan, ei mitään tarkempia tietoja. Myyjä näki viestin seuraavana päivänä, muttei vastannut mitään. Outoa, muttei epätavallista kun koirankasvattajat kuitenkin saa paljon myös hupivarailuja sekä kyselyitä. Laitoin itse seuraavana päivänä vielä viestin jossa kerroin itsestäni ja millaiseen kotiin pentu tulisi. Taas myyjä katsoi viestin muttei vastannut, ajattelin että jaaha, eiköhän tämä ollut tällä selvä. Kuitenkin parin päivän päästä myyjä laittoi viestin että yksi pentu vapautui edellisen ostajan peruuttaessa. Jatkettiin siinä keskustelua ja kaikki vaikutti hyvältä ja myyjä herätti luottamusta, sain kuvia pennuista ja pennun vanhemmista, myyjän yhteystiedot sekä myyjä puhui selkeää suomea. Kuulemma he muiden ostajien kanssa ovat tehneet kennelliiton kauppakirjan kun varausmaksu (300e) näkyy tilillä. Taas googlettelin ja sain selville että tämä on normi käytäntö ja perustuu kasvattajan sekä ostajan luottamukseen. Ajattelin että koronan vuoksi en voisi muutenkaan matkustella kaupunkien välillä edestakaisin ja asun itse pienemmässä kunnassa kauempana kun pennut sijaitsevat Helsingissä.
Ajattelin että myyjä on luotettavan oloinen, tarjonnut kaikki tiedot jota olen pyytänyt eikä minulla ollut mitään syytä epäillä mitään vilppiä.
Jatkuu
Kommentit (22)
Ap pakko sanoa että vaikka toimitkin höhlästi niin on arvostettavaa että opit omista virheistäsi ja pystyt tunnustamaan sen! :) harvoin näkee kaltaisiasi ihmisiä :)
Mitä tähän nyt sanois 😅 eka sanot että oot ottanu selvää etkä tee sitä ja tätä etkä osta epäilyttäviltä mutta seuraavaks ostat tai yrität ostaa epäilyttävältä ja tulit huijatuks.
Menikö hyvin?