Pienin palkka jolla suostuisit tekemään töitä
Kommentit (69)
Korostan, että kyse on meidän perheen kokonaistilanteesta kaikkineen (mitä en avaa tähän), olisi mun tienattava ihan vähintään 2000€/kk bruttona, jotta selvittäisiin edes likimain nykytasolla.
1800e/kk sillä oletuksella, että joutuisin elättämään ainoastaan itseni.
Tällä hetkellä bruttopalkkani on 10,62€/h + lisät. Myyjän työtä siis. En tällaista paskaduunia tekisi yhtään pienemmällä palkalla. Jotain oikeasti mielekästä voisin tehdä pienemmälläkin palkalla kyllä, esim. 8€/h. Mieluisat työt ovat toki paremmin palkattuja, mutta mikäli eivät olisi niin tuollakin voisin selvitä. :)
Minä toimin ppt.na niin ,että käteen jäi n.800€/kk tuosta ostin hoitolapsille ruuat.
Tuolloin oli toki vain kaksi lasta hoidossa.
Oon tehnyt 8€/h. Eipä sitä oikein alussa ollut varaa valita eikä valittaa, kunhan oli duuni siinä lukion ja yliopiston välissä, ettei tarvinnut olla sossun elättinä. Nyt olen yliopisto-opiskelija ja teen iltaisin lasten- ja koiranhoitokeikkaa.
Niin ja mitään lisiä ei ollut.
- 8
Hmm...jos pitäisin työstä ja ei olisi muita elätteviä niin 1200 kuussa.
Mulle riittäisi 5 euroa tunti, jos se olisi pyöräilymatkan päässä (max. 10 km). Asun maalla "mummonmökissä", on sähköä, mutta vesi on kaivossa ja vessa ulkona kompostoiva biovessa. Minulla on sähkövalo, tv, radio ja jääkaappipakastin. Vesi menee ulos reiästä seinässä putkea pitkin, mutta sisään se täytyy kantaa. Peseytyminen on pihalla saunassa, kun viitsii tehdä tulta muuripadan alle. Omasta maasta saan perunat, juurekset ja marjat. Marjoja ja sieniä on naapureiden metsissä. Omasta ja naapureiden metsistä saan tehdä ilmaiseksi harvennushakkaamalla talven polttopuut. Niitä menee muutama motti uuniin, hellaan ja saunaan.
MUTTA: Töitä ei ole tarjolla kuin 80 km päässä. Sinne pääsee, jos ajan pyörällä 30 km ja bussilla 50 km. Matka-aikaa tulee päivässä 5-6 tuntia, joten toistaiseksi olen kieltäytynyt siitä, enkä siis saa työttömyyskorvauksia.
Olen onnellinen maalla-asuja. Onni on sitä, kun nauttii siitä mitä on, eikä kadehdi sitä, mitä minulla ei ole, vaikka muilla on.
2500 kun jäisi käteen niin sitten olisin todella tyytyväinen. teen vuoro- hoitotyötä erityisaikuisten kanssa.
Riippuen työmatkan pituudesta/matkakuluista 1000-1500 euroa.
Saan osa-aikatyöstä 9,50 tunti. Mulle työssäkäynnin idea on se, et ku on jossain töissä, saa aina uuden työn, ja töissä/työyhteisössä on mukava olla. Työtöntä ei välttis töihin haluta. Eli en valita.
Hö, jos vaihtoehtona olisi 0 euroa niin aika pienellä lähtisin mihin tahansa palkkatyöhön, säästöjä ei ole.
Mulle jää nyt nettona n. 1550€/kk ja tää on aivan liian pieni palkka. 2000€/kk netto olis sellainen mihin olisin suht tyytyväinen, (jolla pystyisin elämään suht normaalia elämää, miettimättä joka senttiä) mikä on vähän pienempi kuin edellisen työni nettopalkka (se oli 2100-2600€/kk, riippuen vuorolisistä).. Isoista rahoista ei ole kyse, mutta näin pienissä tuloissa tuokin raha on melko tuntuva...
Opiskelijana olin ikionnellinen kun sain kolmeksi kuukaudeksi töitä ja palkka oli 1150€/kk. Sillä pärjäsi ja matkusteli oikein mukavasti. Nyt en vaihtaisi työpaikkaa ellei uusi työnantaja tarjoaisi yli 7000€/kk. Kulut aivan eri luokkaa kun silloin 7 vuotta sitten.
Riippuu niin olosuhteista. Ihan mahdotonta antaa tuohon yksiselitteistä vastausta.
Jos mieheni saisi parempipalkkaisemman työn, voihin ihan hyvin jäädä osa-aikaiseksi tai tehdä hyvin pienellä palkalla työtä ihan vain harrastuksena. Näin ei kuitenkaan tule varmaan ikinä käymään, joten kun minä olen se parempipalkkaisempi osapuoli, olisin valmis pudottamaan palkkani korkeintaan 2700€ asti alaspäin. Sen alle emme pystyisi maksamaan asuntoamme & kulujamme.
Mikä on ppt?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:40"]
Minä toimin ppt.na niin ,että käteen jäi n.800€/kk tuosta ostin hoitolapsille ruuat.
Tuolloin oli toki vain kaksi lasta hoidossa.
[/quote]
Mitä ihmettä? Mihin tarvitsette noin paljon rahaa? Meillä 3 hengen perhe, rahaa tulee n. 2100€\ kk eikä ole ollenkaan tiukkaa ja ylimääräistäkin jää joka kuukausi, eli emme ole "pihistelijöitä".
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:14"]
Jahas... No, mene sinä sitten sinne kasvihuoneeseen, minä taidan jatkaa omanlaisteni hommien hakemista. Enpä taida alkaa opiskelemaan uutta kieltä ihan vaan siksi, että pääsisin kausiluonteisiin alipalkkahommiin.
[/quote]
Jos olisin presidentti laittaisin sinut vankilaan surkean asenteesi vuoksi vuodeksi miettimään uutta asennetta.
[/quote]
Minä valitettavasti käytin lähes kaikki asenteeni osin loppuun siinä vaiheessa kun luin itseni insinööriksi ja myöhemmin diplomi-insinööriksi. Loput asenteestani taisi sitten kadota lukiuisissa kehitys- ja johtotehtävissä, joihin ylenin nopeati valtavilla ponnistuksilla tunteja laskematta ja joiden jälkeen jäin sitten työttömäksi, kun koko yksikkö myytiin ulkomaille.
Seuraavaksi kerään asennetta tohtorinväitöskirjaan, samalla kun haeskentelen niitä omanlaisiani hommia.
Jonka jälkeen olen muuten taas ja varmasti työtön, koska pääsääntöisesti kaikkien noiden pöydän toisella puolella istuvien työllisten mielestä työtön ei osaa mitään ja mitä tärkeintä, häneltä puuttuu asennetta.
Tosin, minkäänlaiseen pöytään en nyt olekaan päässyt pitkään aikaan keskustelemaan asiasta.
Mikäs muuten sinun tekosyysi on kirjoitella täällä kesken työajan?