Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaveri ei ottanut Facebook-kaveriksi

Ihmeissään
22.10.2020 |

Tämä tapahtui jo ennen koronaa. Aloitin uudessa työpaikassa. Tutustuin nopeasti ihmisiin ja heiltä tuli myös Facebook-kutsuja. Pyysin itsekin lähimmän työparini Facebook-kaverikseni. Olin jo unohtanut jättäneeni hänelle pyynnön, kun kuulin hänen puhuvan Facebookista ja aloin noteerata hänen kommentointiaan yhteisille työkavereillemme. Yhtenä päivänä kuulin hänen selittävän, miten hän ei ota Facebook-kavereikseen sellaisia, joista ei pidä. Nyt minun on hankala suhtautua häneen. Tunnen oloni torjutuksi. Miten päästä takaisin hyvälle fiilikselle häneen liittyen? Teemme tiiviisti töitä yhdessä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook on niin last season. Mee pois sieltä. 

Vierailija
22/40 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n työkaveri todennäköisesti tarkoitti sitä ettei "kaveeraa" Facessa ketään jonka kaveri ei jo ole muuten. Jos ap on vasta aloittanut uudessa paikassa tänä vuonna, ei hän ole vielä sellainen kaveri tälle työkaverille. Ette taida, ap, olla työn ulkopuolella missään tekemisissä keskenänne? Oletko lisännyt työpaikkanne siivojat myös? Hehän ovat myös tärkeä osa työyhteisöänne? Joillekin kuten minulle se raja some-kavereissa menee siinä että ketkä ovat kavereita myös somen ulkopuolella. En voisi kuvitellakaan antavani kenenkään puolitutun stalkata minua, varsinkin kun minulla on kerran ollut ihan oikeasti mielenvikainen puolituttu stalkkerina, niin nyt olen todella tarkka somekavereistani.

Lässynsää, kuka oikeasti työpaikan siivoojia lisää faceen? Ja miksi pitäisikään? Miksi selittelet ummet ja lammet parhain päin tuon työkaverin käytöstä eli käytännössä tieten tahtoen seurassa ap:n kuulleen kailottamista, ettei ap:ta kaveriksi hyväksynyt, koska ei ap:sta pidä. Sellainen on erittäin huonoa käytöstä ja toista alentavaa, ja kertoo jonkilaisesta narsismista. Taidat itse olla samanlainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ole varuillasi jatkossa tuon työkaverisi kanssa. Veikkaan, että ongelmia on luvassa jatkossa. Taitaa olla sellainen kiusaajatyyppi. Ja tämähän ei tarkoita, että kaikki on hyväksyttävä kaveriksi, mutta tuo tapa oli kuvottava.

Vierailija
24/40 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta Instagram ja Twitter, siellä kun on ne finninaamaiset teinit, joilla on puhelin liimaantunut kiinni käteen. Kesällä katselin, kun rippilapsesta otettiin kuvia, ei edes siksi hetkeksi voinut puhelinta laskea kädestä.

Vierailija
25/40 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla face on lähinnä työkuvioiden takia ja kavereina siellä vain työkavereita. Jos joku työkaveri ei siellä ota kaveriksi, oletan että ottaa vaan niitä, joiden kanssa on vapaa-ajallakin läheinen, en loukkaantuisi.

Entä loukkaantuisitko siitä, kun joku selittää, ettei hyväksynyt siksi, ettei sinusta pidä? Vai onko sekin sinulle ihan ok?

Vierailija
26/40 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole työkavereiden facekaveri. Hyväksyn tai pyydän kaveriksi vain ne joiden kanssa vietän aikaani ilman maksuakin. 😚

Vierailija
27/40 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen sietämättömän säätämisen takia en ole liittynyt naamakirjaan ollenkaan.

Se tosin oli sosiaalinen itsemurha, naamakirjaton on epähenkilö.

Vierailija
28/40 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä ap:n tapauksessahan voi olla kyse siitä, että työkaveri ei halunnut ottaa fb-kaverikseen, kun ei vielä tuntenut kovin hyvin. Kyllähän tuollakin kutsun hylänneellä voi olla muitakin syitä kuin se, että ei pidä ihmisestä.

En minäkään ole hyväksynyt fb-kaveriksi naapurikaupungin terveyskeskuksen osastonhoitajaa, johon en ole koskaan ollut yhteydessä, vaikka terveyskeskuksessa itsekin työskentelen. En ole myöskään hyväksynyt potilaista kavereiksi, näitäkin pyyntöjä tulee.

Vierailija
29/40 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä ap:n tapauksessahan voi olla kyse siitä, että työkaveri ei halunnut ottaa fb-kaverikseen, kun ei vielä tuntenut kovin hyvin. Kyllähän tuollakin kutsun hylänneellä voi olla muitakin syitä kuin se, että ei pidä ihmisestä.

En minäkään ole hyväksynyt fb-kaveriksi naapurikaupungin terveyskeskuksen osastonhoitajaa, johon en ole koskaan ollut yhteydessä, vaikka terveyskeskuksessa itsekin työskentelen. En ole myöskään hyväksynyt potilaista kavereiksi, näitäkin pyyntöjä tulee.

Mitään syitäkään toisaalta ei ole miksei voisi hyväksyä. Orjallisesti noudatetaan jotain pölyistä fraasia - näin ei saa koska nönnönöö tai tuo nyt vaan ei ole mun tasolla ihmisenä yms. Ystävällisyys ja toisten huomioiminen on piene ele. Ei ihme kun ihmisillä vaikeaa kun toisen lajitoverin kohtaamisetkin on suurin piirtein jotain rakettitiedettä. Omat agendat vaan vahvasti pinnassa.

Vierailija
30/40 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään syitäkään toisaalta ei ole miksei voisi hyväksyä. /quote]

Muuta kuin ettei vaan halua antaa itselleen ihan vieraiden ihmisten nähdä sun yksityiselämää? Facella on paha tapa pyyhkiä yksityisyysasetukset aina kun tulee isompi päivitys, en todellakaan halua jonkun Lissu Lässyn töistä näkevän mitä teen yksityiselämässäni, koska sitten se ei olisi pelkästään työyhteisön tiedossa vaan myös lähikaupan kassan ja Lissun kaikkien hyvänpäiväntuttujen tiedossa. Ei minulla ole mitään hirveän noloa siellä, mutta en vain halua ventovieraiden sitäkään minusta tietävän, ellen itse heille kerro.

Vierailija
31/40 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin kyllästynyt Facebookiin. Siivoan kaverilistaani parin kuukauden välein ja kohta siellä onkin enää vain ne, joita tapaan muutenkin viikottain. Työkaverit poistin heti ensimmäisessä erässä ;) 

Olen kuullut että minun sivulta yksityisasetuksin julkaistuja kuvia on näytelty vaikka ja kenelle.

Ainoastaan muutaman todella tärkeän ryhmän takia enää viitsin siellä roikkua. 

Vierailija
32/40 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebook alkaa olla jo eilispäivää, älä ole moksiskaan

Ai, näinkö Suomessa?

Meillä on tätä päivää, tärkeä ajankohtaisuutisten ja tiedotteiden julkaisukanava, jota hallinnon eri asteet, sekä erilaiset muut toimijat ja vaikkapa yritykset varsin aktiivisesti käyttävät. Moninaiset ryhmät ovat erittäin aktiivisia. Sieltä on löytynyt myös niin paikallisia uusia f2f-ystäviä, apua käytännön pulmiin kuin vaikkapa tarvittaessa kiinteistövälittäjiäkin.

Erinomainen työkalu, mutta ei kai sitten ihan joka maailman kolkassa.

Nykyajan nuoret kommunikoi vain näyttämällä persettä toisilleen niin ei ymmärrä formaatteja joissa ihmiset kommunikoivat puheen ja tekstin muodossa.

Paviaaneista polveutuneita. 😁

Vierailija
33/40 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin hyväksyin ennen työkavereita fb-kavereiksi vasta sitten, kun olimme tekemisissä myös vapaa-ajalla tai tunsimme henkilökohtaisella tasolla.

Nykyisessä työssäni fb on taas niin tiiviisti mukana, että se on muuttunut hyvin julkiseksi kanavaksi, missä en oikeastaan enää voi julkaista kauhean henkilökohtaista sisältöä. Kavereina on työelämäverkostosta satoja ihmisiä.

Olen minäkin joskus pahoittanut vähän mieltäni siitä, että joku ei ole hyväksynyt kaveripyyntöäni. Lohduttaudun sillä, että ihmiset käyttävät somea tosi erilaisin tavoin ja tarkoituksiin. Joillekin se on oikeasti hyvin rajattu, vain henkilökohtaisille ystäville tarkoitettu kanava.

Voisiko tuossa tilanteessa olla Facebookissa erikseen työtili ja yksityistili?

Vierailija
34/40 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa tuo Facebook-uskovaisten kiihko puolustaa iänikuista vanhahtavaa

somesovellustaan. Luulevat kaiketi sen olevan  edelleenkin jotain "erikoista ja nykyaikaista"

FB kaveruus? - Hoh hoijaa, Yawn...

FB on työkalu? - Jaaha, ja missähän työssä muka?

Vierailija
35/40 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon facessa ryhmien takia, jos harrastaa mun lajeja on vähän oltava. Muuten on ihan pihalla jutuista, eikä tule kutsutuksi tapahtumiin. Kaverit harrastus kavereita, pari oikeaa kaveria ja lähimmät sukulaiset. Työkaverit sitten linkedinissä. Faceen en halua työkavereita.

Vierailija
36/40 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työkaverien kanssa pitäisi jakaa mitään? Olen ollut 20 vuotta samassa työpaikassa ja valtaosa on samoja tyyppejä siellä. Ei tulisi pieneen mieleenkään jakaa mitään yksityiselämän tietoa heille. YT:t kun osuu firmaan niin voit uskoa että joka tiedon murua käytetään kaverin kampittamiseen että oma työ pysyis. Nähty on.

Vierailija
37/40 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin muutama vuosi sitten yhden peruskouluaikaisen "kaverini". Hän oli koulussa "kaveri", mutta vapaa-ajalla kiusaaja. Eli silloin, kun hänellä ei ollut muita kavereita, hän tarjoutui minun kaverikseni, koska olin aina yksin. Vapaa-aikana tämä kaveruus loppui kuin seinään, kun joku hänen oikea kaverinsa tuli paikalle, ja minut ajettiin tämän "kaverini" toimesta kotiin.

Nyt sitten muutama vuosi sitten hän sanoi tavatessamme, että hän on odottanut, milloin minä tulen facebookiin, ja hän voisi pyytää minua kaverikseen.

Totesin, että siinä on nyt yksi syy lisää, miksi en mene facebookiin. Vaikka tiedän kyllä, että kaveripyynnöistä voi kieltäytyä.

Edelleenkin, jos tarvitsen joskus esim. työni vuoksi facebookia, perustan sinne ns. virallisen tilin, jossa hoidan työasioitani. En laita sinne mitään yksityiselämäni juttuja.

Vierailija
38/40 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa tuo Facebook-uskovaisten kiihko puolustaa iänikuista vanhahtavaa

somesovellustaan. Luulevat kaiketi sen olevan  edelleenkin jotain "erikoista ja nykyaikaista"

FB kaveruus? - Hoh hoijaa, Yawn...

FB on työkalu? - Jaaha, ja missähän työssä muka?

Esim. markkinointikanava. Jos iso osa kohderyhmästä on facebookissa, sillä tavoittaa heidät hyvin.

Vierailija
39/40 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs työkaveri joka bilettää vapaa ajalla porukasta sen yhden kanssa eniten ja ei ota sitä fb kaveriksi mutta toiset ottaa. Aikuiset ihmiset. Haluaako noin oudon tekstiviestiin myöhemmin vastata ja kertoo pokkana mitä kuuluu ( ja valitsi saman alanvaihdon) ?

Vierailija
40/40 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on enään Facebookissa? Twitter ja Instagram on ne, missä nykyisin ollaan. Vähän noloo puhuu jostakin Facebookista, kun siellä on vain vanhuksia ja keski-ikäisiä juntteja.

Ootsä niinku viistoist?

Sä olet ilmeisesti se keski-ikäinen juntti, kun noin meni tunteisiin. :DDDDd

Harrastaksää sitä snäppichättii? Sielthän saa vissiin jotain pisteitäki ku tarpeeks on aktiivinen, fantsuu.