Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää, kun 2-vuotiaan syömisessä kestää ja kestää

Vierailija
27.01.2014 |

Haaveilee, juttelee, leikkii... syö kyllä aina lopulta kaiken ruuan, mutta keskimäärin lapsen ruokailussa kestää varmaan 45 min.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti hän käyttäytyy ihan eri lailla hoidossa kuin kotona.

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:29"]

Meillä ei ole leluja pöydässä, ei ole koskaan ollut. Syöttäminen käy joskus harvoin, lapsi on todella ylpeä siitä, että osaa syödä itse (on syönyt itse tosi kauan). Tappeluksi menee, jos aina yrittää syöttää.

Pelkään, että kun lapsi menee hoitoon, hänestä tulee silmätikku, kun ruokailussa kestää ja kestää.

Ap

[/quote]

Vierailija
22/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pieni lapsi saa haaveilla. Ja isompikiin. Jos sinua ärsyttä niin sille aina joku tausta löytyy-jos on väsymys tai on rankka muuten-ihmissuhdet..pieni lapsi on viaton,aikuisten murheet täytyy selvittää,ei näynä hyvältä-käy juttelemassa jossain,ei lasten syöminen tai nukkuminen tai leikkiminen pitäisi ärsyttää koska lapsi vaistoo kaikki ja sen seurauksena lapsikiin voi masentua jos tuntee,että lähinomainen ärtynyt tai vihainen. Hae apu ihmessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinä ilmastonmuutoksen aikoina on niin, että tuhlaavaisuus on lähinnä "so last season".

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:24"]

Ja kummallinen kommentti tuo, että kuka tekee enää niin, että lautanen pitää syödä tyhjäksi. Sehän on ihan peruskäytöstapoja. Hyvä opettaa lapselle, että lautanen syödään tyhjäksi. Sehän menee niin, että jos itse annostelee ruokansa lautaselle, on se syötävä pois. Jos joku muu annostelee eli saat valmiin annoksen, ruokaa saa jättää lautaselle silloin se ei ole loukkaavaa. Eli itse kun ottaa, pitää osata arvioida kuinka paljon syö.

[/quote]

Vain suomalaisessa kulttuurissa näin... Olet ilmeisesti syntynyt siellä -50 luvun tietämillä? Samaan lokeroonhan kuuluu myös se, ettei mitään ruokaa heitetä pois. Juustostakin voi homeet höylätä ja lopun syödä. Leivästä riittää kun homeet kopsuttaa pois. "Ei meillä ole koskaan heitetty mitään ruokaa roskiin..." Näitä riittää.

[/quote]

Vierailija
24/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:33"]

Noh, onhan tuo rasittavaa... Jos ajatellaan että lapsi käyttää päivässä 5h pelkästään syömiseen!!

Tulee päiväkodista kotiin, ehtii vaan syödä ja nukkua.... Auta sitä syömään, ja hoputus ja tiimalasi vois olla hyvä.

[/quote]

Mitä ihmettä sen 2-vuotiaan pitäis sitten ehtiä tehdä päivän aikana kuin nukkua, syödä ja leikkiä ja sit taas nukkua, syödä ja leikkiä?

Älkääkä surko, kyllä ne pienen mielikuvitushöpöttelyt loppuu, kun on koko ajan kiire, kiire ja kiire!

Vierailija
25/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:33"]

Noh, onhan tuo rasittavaa... Jos ajatellaan että lapsi käyttää päivässä 5h pelkästään syömiseen!!

Tulee päiväkodista kotiin, ehtii vaan syödä ja nukkua.... Auta sitä syömään, ja hoputus ja tiimalasi vois olla hyvä.

[/quote]

Mitä ihmettä sen 2-vuotiaan pitäis sitten ehtiä tehdä päivän aikana kuin nukkua, syödä ja leikkiä ja sit taas nukkua, syödä ja leikkiä?

Älkääkä surko, kyllä ne pienen mielikuvitushöpöttelyt loppuu, kun on koko ajan kiire, kiire ja kiire!

[/quote]

Just noita asioita pitäis tehdä, ei muuta. Mutta kun se syöminen ottaa kohtuuttoman paljon aikaa ja siis vie aikaa noilta muilta. Ja tosiaan, välillä pitää lähteäkin jonnekin.

Ap

Vierailija
26/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja dyykkaus on in?

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:40"]

Näinä ilmastonmuutoksen aikoina on niin, että tuhlaavaisuus on lähinnä "so last season".

[/quote]

Vierailija
27/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo lapsia niin sori jos on tyhmä kysymys, mutta miksi niitä muita asioita ei voi tehdä samalla kun toinen syö, kerta syö itse? Oletan siis et tarkoitat muilla asioilla kodin kunnossapitoa. Kun vilkasen omaa kotiani niin pitäs onnistua. Olohuoneen ja keittiötilan jakaa pelkkä liesitiski, ruokapöytä samassa tilassa olohuoneen kanssa. Jos mulla olis hitaasti tossa syövä lapsi, ehtisin odotellessa tyhjentää ja täyttää tiskikoneen, imuroida, pyyhkiä pölyjä ja pitää seuraa. Ehtisi  jopa ottaa ne paperityöt siihen pöydälle ja tehdä duunia. Ei pitäs monen asian yhtäaikaa tekeminen ja huomioiminen olla niin vaikeeta :D

Vierailija
28/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:02"]

Mulla ei oo lapsia niin sori jos on tyhmä kysymys, mutta miksi niitä muita asioita ei voi tehdä samalla kun toinen syö, kerta syö itse? Oletan siis et tarkoitat muilla asioilla kodin kunnossapitoa. Kun vilkasen omaa kotiani niin pitäs onnistua. Olohuoneen ja keittiötilan jakaa pelkkä liesitiski, ruokapöytä samassa tilassa olohuoneen kanssa. Jos mulla olis hitaasti tossa syövä lapsi, ehtisin odotellessa tyhjentää ja täyttää tiskikoneen, imuroida, pyyhkiä pölyjä ja pitää seuraa. Ehtisi  jopa ottaa ne paperityöt siihen pöydälle ja tehdä duunia. Ei pitäs monen asian yhtäaikaa tekeminen ja huomioiminen olla niin vaikeeta :D

[/quote]

Tämä ei nyt ollut se ongelmani ydin, että pitää saada kotityöt tehtyä. Teen kyllä usein kotitöitä, kun lapsi syö, mutta ne mun "paperihommat" ei ole kyllä mitään sellaisia, mitä saisin tehtyä samalla, kun lapsi juttelee kanssani.

:D

Ap

Vierailija
29/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummaa jos oma viaton pikkulapsi jo ärsyttää. Ei hän tee sinulle tahallaan mitään pahaa. Katsopa hetkisen peiliin.

Vierailija
30/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:20"]

Kummaa jos oma viaton pikkulapsi jo ärsyttää. Ei hän tee sinulle tahallaan mitään pahaa. Katsopa hetkisen peiliin.

[/quote]

Anteeksi, mutta sä sait mut nauramaan. Kiitos päivän piristyksestä :D

Ap

Vierailija
31/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap koskaan kysellyt äidiltäsi, millainen syöjä olit itse parivuotiaana? Jospa hidastelu pikkulapsena onkin perinnöllistä. Nythän et ilmeisesti enää hidastele, vaan kaiken pitäsi sujua suit sait sukkelaan.

Vierailija
32/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:36"]

Oletko ap koskaan kysellyt äidiltäsi, millainen syöjä olit itse parivuotiaana? Jospa hidastelu pikkulapsena onkin perinnöllistä. Nythän et ilmeisesti enää hidastele, vaan kaiken pitäsi sujua suit sait sukkelaan.

[/quote]

Mitä tällä on mitään tekemistä minkään kanssa? Sulla on paha olo ja haluat purkaa sen muhun? No, nyt on purettu.

Ap

Vierailija
33/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ärtymyksen, mutta ei se hitaus silti vakavaa ole. Jos olette kotona niin löysää vähän sitä teidän aikataulua, joka ei kuitenkaan sen vaativammista asioista koostu kuin syömisestä, nukkumisesta, leikkimisestä ja ulkoilusta. 

Tuollainen ärtymys kertoo ehkä enemmän sinusta ja sinun tarpeestasi tehdä asiat tietyn ajan sisällä, tiettyinä aikoina, tietyssä järjestyksessä. Tottakai lapset tarvitsevat rutiineja mutta ei niitä arkia tarvitse kaksivuotiaan kohdalla vielä kellottaa sentään.

Minussa herätti joskus valtavaa ärsytystä hitaasti syövä potilas jota piti syöttää. Hän purskutteli juomaakin montakymmentä kertaa ennen nielemistä. Sitten vaan kävin itseni kanssa neuvottelun asiasta ja ratkaisin sen niin että jos ehdin parissa tunnissa syöttää vain yhden potilaan niin sitten olkoon niin. Jos olisin vaatinut että hänen syömiseensä saa mennä vain puoli tuntia, hän ei olisi saanut siinä ajassa kuin pari lusikallista alas. Hän ei voinut hitaudelleen mitään, joten minä olin se jonka kuului sopeutua. Ja kun olin asian itselleni todennut, koko juttu lakkasi ärsyttämästä.

Olen luonteeltani muutenkin ikävällä tavalla tehokkuusajatteluun taipuvainen joten tuo oli minulle ihan tarpeellinen opetus.

Vierailija
34/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:43"]

[/quote]

Mitä tällä on mitään tekemistä minkään kanssa? Sulla on paha olo ja haluat purkaa sen muhun? No, nyt on purettu.

Ap

[/quote]

Täällä on moni muukin, jonka mielestä sulla AP on ihan henk.koht. ongelma kun sun 2-vuotias ärsyttää sua hitaalla syömisellään.

Vierailija
35/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:43"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Täällä on moni muukin, jonka mielestä sulla AP on ihan henk.koht. ongelma kun sun 2-vuotias ärsyttää sua hitaalla syömisellään.

[/quote]

Täällä on paljon ihmisiä, joita kaikki toisten ihmisten ongelmat ärsyttää - henk.koht. ongelma taitaa olla sekin. Pitää kaivella ja ylipsykologisoida yksinkertaisia juttuja. Niin kuin tämä: aika ei meinaa riittää, kun syömisen sijaan lauleskellaan ja lennätetään leipälentokonetta. Tietenkin se tekee äidistä raivopään. 

Voinhan mäkin yrittää sitten haukkua toisia äitejä, jos haukkuminen tuntuu olevan hyvä näkökulma lähestyä asiaa: ne, joiden lapset voivat ruokailla tuntikaupalla, istuvat varmastikin koko päivän sisällä nuhjottamassa. Mitään päivärytmiä ei ole, vaan kakarat tuupertuvat unilleen kuka mihinkin. Suurimman osan päivästä lapset tankkaavat itseään suklaamuroilla videoitten ääressä. Sitten illalla ihmetellään, kun illalla ei tule uni silmään ja lapset riehuvat sekavina pitkin kämppää.

No, mulle ei tullut tästä yhtään parempi olo. Ehkä jollekulle tulee.

Ap

Vierailija
36/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:44"]

Ymmärrän ärtymyksen, mutta ei se hitaus silti vakavaa ole. Jos olette kotona niin löysää vähän sitä teidän aikataulua, joka ei kuitenkaan sen vaativammista asioista koostu kuin syömisestä, nukkumisesta, leikkimisestä ja ulkoilusta. 

Tuollainen ärtymys kertoo ehkä enemmän sinusta ja sinun tarpeestasi tehdä asiat tietyn ajan sisällä, tiettyinä aikoina, tietyssä järjestyksessä. Tottakai lapset tarvitsevat rutiineja mutta ei niitä arkia tarvitse kaksivuotiaan kohdalla vielä kellottaa sentään.

Minussa herätti joskus valtavaa ärsytystä hitaasti syövä potilas jota piti syöttää. Hän purskutteli juomaakin montakymmentä kertaa ennen nielemistä. Sitten vaan kävin itseni kanssa neuvottelun asiasta ja ratkaisin sen niin että jos ehdin parissa tunnissa syöttää vain yhden potilaan niin sitten olkoon niin. Jos olisin vaatinut että hänen syömiseensä saa mennä vain puoli tuntia, hän ei olisi saanut siinä ajassa kuin pari lusikallista alas. Hän ei voinut hitaudelleen mitään, joten minä olin se jonka kuului sopeutua. Ja kun olin asian itselleni todennut, koko juttu lakkasi ärsyttämästä.

Olen luonteeltani muutenkin ikävällä tavalla tehokkuusajatteluun taipuvainen joten tuo oli minulle ihan tarpeellinen opetus.

[/quote]

Mä en ole yhtään tehokas ihminen. Mutta kun kaikissa pukemisissa, syömisissä ja muissa siirtymisissä tuppaa uhmaikäisellä kestämään, ei päivästä oikein tulisi mitään, jos en hoputtaisi jatkuvasti.

Mulla ei ole hajuakaan, millaisia päivärytmejä muilla perheillä mahtaa olla, meillä on vakiona lähinnä lounas- ja nukkumisajat. Muut on rukattavissa. Kuitenkin on kivaa, jos päästään pihalle ja lapsi ehtii sisälläkin leikkimään kunnolla, ettei tarvitse jatkuvasti olla hoputtamassa seuraavaan vaiheeseen. Niitä kun on päivässä aika paljon, kun on useampi ateria, päiväunet, vessassa käymiset, iltatoimet ja nukkumaanmeno.

Ap

Vierailija
37/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt toki te äidit, joiden lapset saa syödä pöydässä hoputtamatta niin kauan kuin haluaa, miten te järjestätte päivänne! Siis jos jokaiseen syömiseen menee tunti, mitä muuta ehditte tehdä?

Ap

Vierailija
38/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:43"]

[/quote]

Ap

[/quote]

[/quote]

Samaa mieltä!

Vierailija
39/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:43"]

[/quote]

Ap

[/quote]

[/quote]

Samaa mieltä!

[/quote]

No jos olet samaa mieltä, niin vastaapa sitten tuohon kysymykseeni, joka on esitetty viestissä 38.

Ap

Vierailija
40/63 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap alkoi kunnon vastarintaan. Et ilmeisesti huomannut, että sen sijaan että kertoisimme sinulle taikasauvasta, jolla lapsen syöminen supistuu 10 minuuttiin, yritimme saada sinut ymmärtämään että voit muuttaa omaa suhtautumistasi. Ja sehän se paras ratkaisu olisikin, mutta sinä et vain hyväksy sitä.