Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavani sanoo olevansa 29-vuotiaana nuori ensisynnyttäjä

pullava
22.10.2020 |

Sanokaapas nyt kätilöt ynnä muut, että jos teidän osastolle tulee synnyttämään nainen 29-vuotiaana, ajatteletteko hänen olevan nuori ensisynnyttäjä?

Tuttavani on kouluttautunut keskiluokkainen nainen, joka asuu pääkaupungissa. Ehkä tässä joukossa, siis sosioekonomisesti, häntä voidaan pitää nuorena ensisynnyttäjänä, mutta millään muulla mittarilla hän ei mielestäni ole.

Biologisesti synnyttäjien keski-ikää omasta näkökulmastani.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille termeille on varmaan joku ammattilainen kyllä tehnyt määritelmät pohjautuen naisen biologiseen lisääntymisterveyteen ja tilastoihin.

Hämminkiä se voi aiheuttaa sosiaalisesti ja kulttuurisesti, että jos ajattelemme noin 30-vuotiaan naisen olevan edelleen nuori synnyttämään ensimmäisen lapsensa, saattaa se entisestää lykätä lapsen tekemistä. Siis tämä ilmiö, että 29-vuotias kokee olevansa nuori ensisynnyttäjä ilmentää hyvin sitä tunneilmastoa jossa elämme, joka ei kuitenkaan taida pohjautua biologiaan.

Niin se hämminki sitten saattaa vain lisätä sitä, että lapsia hankitaan yhä myöhemmin ja myöhemmin, ja sitten petytään kun raskautta ei ehkä näy ja kuulu. Juuri 30-vuotiaana alkaa tilastollisesti ensimmäinen raju lasku siinä todennäköisyydessä, että nainen vuoden sisällä aloittamisesta raskautuu. Toinen rajapyykki on 35-vuotiaana.

Vierailija
22/27 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on yksi tyhjän kanssa. Mikä ihmeen tarve on rajata ikää? Mielestäni 29v on nuori ensisynnyttäjä. On ihan eriasia jos puhutaan että 40 vuotias ensisynnyttäjä olisi nuori. Noin yleensäkin nykyään 30 vuotiaat pitävät itseään kovin vanhoina. Pilkunviilajille oikeita töitä kiitos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin olevani nuori ensisynnyttäjä 20-vuotiaana, siis ainakin Suomessa, yleisesti naisena kuitenkin ihan kypsässä iässä synnyttäjäksi. 29 v on normaalimpi ikä ensisynnyttäjälle, mutta ei se ole oikein millään mittapuulla nuori enää. Normaali ikä.

Vierailija
24/27 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain lapsen 35-vuotiaana, kaverini sai 34-vuotiaana ja toinen kaveri 36-vuotiaana. Yksi on saanut jo 30-vuotiaana. Eli kyllä 29-vuotias on nuorehko.

T. Hki

Onko sulla hiki?

Vierailija
25/27 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut esikoisen 27-vuotiaana ja nuorimmaisen 41-vuotiaana.

Aika väsynyt olin viimeisestä lapsosesta ja eka meni sillein kaikin puolin mukavasti ja helposti.

Suosittelen tekemään lapset nuorena. Jää sitten sitä omaa elämää edettäväksi.

Oliko sinulla kaikki veriarvot hyvät, jos olit väsynyt jo 41-vuotiaana? Vai johtuiko väsymys liikunnan puutteesta, työstä ym.? Itse olen saanut kolme lasta, esikoinen syntyi kun olin 24-vuotias ja kuopus syntyi kun olin 42-vuotias. Olin kaikkein väsynein keskimmäisen aikoihin, koska hän kärsi refluksitaudista. Ennemminkin ajattelen niin, että ei se ikä, vaan äidin ja vauvan terveys ym. vaikuttavat jaksamiseen.

Vierailija
26/27 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näille termeille on varmaan joku ammattilainen kyllä tehnyt määritelmät pohjautuen naisen biologiseen lisääntymisterveyteen ja tilastoihin.

Hämminkiä se voi aiheuttaa sosiaalisesti ja kulttuurisesti, että jos ajattelemme noin 30-vuotiaan naisen olevan edelleen nuori synnyttämään ensimmäisen lapsensa, saattaa se entisestää lykätä lapsen tekemistä. Siis tämä ilmiö, että 29-vuotias kokee olevansa nuori ensisynnyttäjä ilmentää hyvin sitä tunneilmastoa jossa elämme, joka ei kuitenkaan taida pohjautua biologiaan.

Niin se hämminki sitten saattaa vain lisätä sitä, että lapsia hankitaan yhä myöhemmin ja myöhemmin, ja sitten petytään kun raskautta ei ehkä näy ja kuulu. Juuri 30-vuotiaana alkaa tilastollisesti ensimmäinen raju lasku siinä todennäköisyydessä, että nainen vuoden sisällä aloittamisesta raskautuu. Toinen rajapyykki on 35-vuotiaana.

Jonkin verran on liikkeellä ajattelua, että lapseton parikymppinen eläisi pidemmän nuoruuden. Säilyisikö näin jopa nuorena pidempään? Käytännössä vanhenemme samaa tahtia ja nuorta aikuisuutta elämä on lapsenkin kanssa. Ellei aloittajan ystävä tarkoita olevansa nuorekas synnyttäjä, mutta ei kai kukaan alle keski-ikäinen käyttäisi milloinkaan sanaa nuorekas? Tarkoitan tällä vaikkapa sitä, että vaikka lapsuus loppuu toisille aikaisemmin kuin toisilla niin lapsia he ovat yhtä pitkään ja samanikäisinä. "Pitkä nuoruuskaan" ei tarkoita, että olisi pidempään nuori kuin kukaan muu. 29-vuotias on jo aikuinen ja kun puhutaan synnyttäjistä, puhe on synnyttäjistä ellei viiteryhmä ole erikseen rajattu töölöläisiin opiskelijapiireihin.

Vierailija
27/27 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan terveydenhoitaja kertoi että vuonna 2018 nuorin odottava äiti hänen asiakkaistaan oli 26-vuotias (kyseessä pieni kaupunki).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan