Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaasa ja ruotsinkieli

Vierailija
27.01.2014 |

Katsoin netistä, että neljännes on ruotsinkielisiä. Kuinka hyvin ruotsia pitäisi siis osata jos tonne muuttaa? Olisi kiva työpaikka sairaalassa siellä. Joku sanoi, että tietokoneilla olisi kaikki ruotsiksi, mutta ei kai se niin voi olla jos se on kuitenkin vähemmistön kieli? Mites muuten, onko paikalla siellä asuvia, onko viihtyisä paikka?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 11:21"]

Suomea voit puhua jokapaikassa, kaikkien kuuluu osata suomea.

[/quote]

Ei todellakaan kuulu.

Vierailija
22/42 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran joutunut Vaasan sairaalassa ruotsinkielisen lääkärin vastaanotolle. Hän ei puhunut sen vertaa suomea, että asiani olisi selvinnyt. Oli aika ikävä tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 10:20"]

Katsoin netistä, että neljännes on ruotsinkielisiä. Kuinka hyvin ruotsia pitäisi siis osata jos tonne muuttaa? Olisi kiva työpaikka sairaalassa siellä. Joku sanoi, että tietokoneilla olisi kaikki ruotsiksi, mutta ei kai se niin voi olla jos se on kuitenkin vähemmistön kieli? Mites muuten, onko paikalla siellä asuvia, onko viihtyisä paikka?

[/quote]

Vaasalainen vastaa, tosin en ole syntyperäinen vaasalainen eikä täällä lasketa aidoksi oikeaksi vaasalaiseksi kuin täällä syntyneet.

Tässä vähän faktaa: Vaasa on KAKSIKIELINEN kaupunki. Julkisen sektorin työmarkkinoilla ja myös yksityisellä sektorilla se tarkoittaa sitä, että ruotsia on osattava. Palvelualoilla tämä vaatimus on lähes ehdoton. Julkisen sektorin työpaikkaa taas ei voi saada, ellei omista todistusta ruotsin kielen taidosta eli ns. virkamiesruotsia. Vaasan sairaalat ovat kuuluja juuri siitä, että jokaisen vähäpätöisimmänkin juoksupojan on osattava ruotsia vaikka ei sitä ikinä työssään käyttäisi eikä puhuisi yhdenkään potilaan kanssa. Laki määrää näin.

Sairaaloissa (ja muillakin työpaikoilla) on työssä henkilöitä, jotka eivät välttämättä osaa suomea lainkaan tai jos osaavat, niin hyvin huonosti. He ovat kuitenkin ehdottomasti vähemmistö, eräänlaisia huonoja sattumia. Mutta jos tosiaan tänne haluat työhön hoitoalalle, hanki todistus virkamiesruotsista. Muuten hakuvaiheessa sinut ohittaa jopa epäpätevät, jotka ovat joko syntymäruotsinkielisiä tai joilla ko. todistus on.

Mitä vaasalaiseen katukuvaan tulee, niin suomea ja ruotsia kuulee ihan yhtä paljon. Joissakin kaupunginosissa toinen kieli on hallitsevampi, esim. rikkaiden Vikinga on ruotsinkielinen, köyhien Huutoniemi, Teeriniemi, Ristinummi jne ovat suomenkielisiä.

Vaasa on luonteeltaan hiukan äkkiväärä, sisäänpäinlämpiävä kaupunki, jolle on tyypillistä jonkinlainen kalseus muualta muuttavia kohtaan. Tyypillistä on myös se, että kaupungin hallinto jaarittelee ja jaarittelee ja molemmat kieliryhmät vahtivat etujaan, eikä mistään asiasta tahdota saada päätöksiä aikaiseksi. Vaasalaisuuteen kuuluu myös selän takana touhuttava kateus ja kyräily, vaikka monet yhdistävät sen

Hyviä puolia ovat kansainvälisyys ja välinpitämättömyys. Täällä saa olla kuten lystää, ja suuria, kansainvälisiä työpaikkoja on tarjolla. Niissä EI puhuta ruotsia valtakielenä, vaan niissä työkieli on englanti (Wärtsilä, ABB, Vacon, Switch jne.) ja jokainen tulee muuten toimeen äidinkielellään.

Itse olen asunut täällä jo 30 vuotta avioiduttuani vaasalaisen miehen kanssa. Puolisoni on täysin kaksikielinen ja kolmesta lapsestamme kaksi on käynyt suomenkieliset koulut ja yksi ruotsinkielisen yläasteen ja lukion. Kaikki lapset ovat myös kaksikielisiä ja heillä on sekä suomen että ruotsinkielisiä kavereita.

Vierailija
24/42 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:50"]

Olen kerran joutunut Vaasan sairaalassa ruotsinkielisen lääkärin vastaanotolle. Hän ei puhunut sen vertaa suomea, että asiani olisi selvinnyt. Oli aika ikävä tilanne.

[/quote]

Eipä kuitenkaan ollut suomenruotsalaisen lääkärin vastaanotto vaan näitä hätäpäissään lääkäripulaa paikkaamaan palkattuja lähinaapureita. Tai sitten ihan vain lämpimiksesi valehtelet.

Vierailija
25/42 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen muuttanut itä-Suomesta Vaasaan 15 vuotta sitten, pohjana kouluruotsi. Kaksikielisyydestä voi tehdä ongelman halutessaan, riippuu miten siihen itse suhtautuu. Olen itse töissä teollisuuden palveluksessa, enkä olisi missään tehtävässä välttämättä tarvinnut Ruotsia, mutta sen osaamisesta on kyllä ollut hyötyä. Kun vain rohkeasti avaa suunsa ja alkaa puhua, niin kielitaito kehittyy kyllä nopeasti. Ja yhtälailla suomea puhuessaan ruotsinkieliset tekevät virheitä, ei kannata niihin liikaa takertua. Ja kielethän ovat vain rikkaus :-)..

Vaasaa on haukuttu sisäänpäin lämpeäväksi jo silloin, kun muutin tänne. Tottakai sillä on vaikutusta, että tulin tänne opiskelemaan, jolloin suurin osa uusista ystävistäni oli myös tänne muuttaneita, mutta joka tapauksessa en ole sisäänlämpeävyyttä havainnut näiden vuosien aikana. Päinvastoin, tämän pääosin ruotsinkielisten asuttaman koti"kyläni"  naapurusto on ottanut meidät hyvin vastaan. Mukaan ja sisään yhteisöön pääsee nopeasti, jos vain haluaa. Mutta sekin, edelleen, on ihan itsestä ja asenteesta kiinni.

Kannattaa hakea työtä täältä ja jos tärppää, niin avoimin mielin vain uusiin haasteisiin :-)!

Vierailija
26/42 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelliseen vielä lisäyksenä: mannermaassa Pohjanmaalla ja Vaasan alueella työttömyys on maan matalinta. Teollisuus on vientivoittoista ja menestyy hyvin verrattuna muuhun Suomeen. Täällä tehdään, eikä vain meinata.

Vierailija
27/42 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele vaasaan muuttoa. Partaterien kulutus taitaa olla Suomen huippuluokkaa, sen verran masentava paikka. Lisäksi vaasalaiset ei osaa ajaa autolla ja ovat muutenkin idiootteja, etenkin nämä nokka pystyssä kulkevat rantaruottalaiset.

Vierailija
28/42 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ hahah komppaan edellistä! vaasa on kyllä harvinaisen masentava paikka, täynnä pelkkiä maalaistolloja. eipä ole yhtä sisäsiittoista paikkaa tullut vielä suomessa vastaan kuin vaasa

Vierailija
29/42 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:03"]

[/quote]

Eipä kuitenkaan ollut suomenruotsalaisen lääkärin vastaanotto vaan näitä hätäpäissään lääkäripulaa paikkaamaan palkattuja lähinaapureita. Tai sitten ihan vain lämpimiksesi valehtelet.

[/quote]

Samaa mieltä. Täytyy olla ruotsin ruotsalainen. Korkeakoulun käynyt suomenruotsalainen ei voi olla täysin suomea osaamaton. maalaisjunteista näitä ummikkoja kyllä taas löytyy. Mutta myös paljon täysin kaksikielisiä, joilla toinen vanhemmista suomenkielinen.

[/quote]

Kyllä näitä ummikkoja tai lähes ummikkoja suomenruotsalaisia lääkäreitä löytyy ruotsinkielisistä kunnista. Olen itsekin yhteen törmännyt Kristiinankaupungin päivystyksessä. Oli jo lähellä eläkeikää oleva henkilö. Muistaakseni vielä paikan ylilääkäri tai johtava lääkäri, mikä se virkanimike sitten olikaan. Päivystävä hoitaja toimi tulkkina.

Vierailija
30/42 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 vielä täydentää: piti sanomani että selkään puukottaminen ja kyräily luetaan yleensä suomenkielisten eteläpohjalaisten ja savolaisten ominaisuudeksi, mutta Vaasassa tämä on kyllä jalostettu huippuunsa ja nuo kaksi ryhmää ovat ihan aloittelijoita vaasalaisiin verrattuna. :=))

Vierailija
31/42 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasassa sairaaloihin ei tule suomenkielistä sanomalehteä ollenkaan, vaan ainoastaan Vasabladet.

*been there, seen that*

Vierailija
32/42 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 10:56"]

Vaasan sairaanhoitopiiriin kuuluu monia sellaisia kuntia, joissa yli 80 tai jopa yli 90 asukkaista on ruotsinkielisiä (Pedersöressä noin 90%, Korsnäsissä 98%, Vöråssa noin 85% jne) . Jossain kaupassa Vaasan keskustassa voi hyvin työskennellä osaamatta ruotsia, mutta mielestäni olisi asiatonta hakeutua sairaalaan töihin jo ennalta tietoisena siitä, että ei pysty hoitamaan potilaita näiden äidinkielellä.

[/quote]

Ruotsinkielisten pitää saada hoitoa ruotsiksi, mutta suomenkielisten ilmeisesti ei tarvitse, koska täällä on jo lääkäreitä ja hoitajia muualtakin maailmasta?

Vierailija
33/42 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 10:31"]

Siis osaan sillä tasolla ruotsia, mitä nyt lukion oppimäärällä on oppinut. 

[/quote]

Ruostunut lukioruotsi ei ole se pohja jolla voisi sairaanhoitajana työskennellä jossa täytyy oikeasti osata ruotsia. Lukioruotsissahan esim. sanasto on tosi suppea, eikä todellakaan kata esim. sairaanhoitosanastoa.

Vierailija
34/42 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomella on pärjättävä. Piste.

Vierailija
35/42 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 10:31"]

Siis osaan sillä tasolla ruotsia, mitä nyt lukion oppimäärällä on oppinut. 

[/quote]

Ruostunut lukioruotsi ei ole se pohja jolla voisi sairaanhoitajana työskennellä jossa täytyy oikeasti osata ruotsia. Lukioruotsissahan esim. sanasto on tosi suppea, eikä todellakaan kata esim. sairaanhoitosanastoa.

[/quote]

Kaikkien koulutukseen taitaa kuulua myös ruotsin kielen opiskelu, sjuksköterska svenskan kurssi. Kyllähän ruotsin kielisiä on muuallakin suomessa, mistä sitä tietää kuinka hyvin ap on siellä muualla saanut potilaansa hoidettua.

Missä voi muuten suorittaa sen tjänstemans svenskan? Yliopistoon se taitaa kuulua eikä muualle?

Vierailija
36/42 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:07"]

Vaasassa sairaaloihin ei tule suomenkielistä sanomalehteä ollenkaan, vaan ainoastaan Vasabladet.

*been there, seen that*

[/quote]

Kyllä sinne tulee Pohjalainen, been there, seen that, too!

Olen työskennellyt Vaasan keskussairaalassa. Pärjäät ihan hyvin ruostuneella ruotsilla, kun kuitenkin osaat kieltä. Äkkiä se vetreytyy. Kahvihuoneessa puhuttiin yleensä niin, että jokainen puhui omaa äidinkieltään eli toinen sanoi lauseen suomeksi, toinen vastasi ruotsiksi. Mielestäni loistava tapa, kaikki saavat puhua omaa kieltään ja ymmärtävät toisia. Ainoastaan silloin puhuttiin vain yhtä kieltä, jos joku pöydässä oli ihan ummikko.

Vierailija
37/42 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tunnistaa Vaasaan muuttaneen (oli sitten äidinkieli suomi tai ruotsi)? Hän penää suureen ääneen oikeuttaan käyttää omaa äidinkieltään, eikä ole ymmärtävinään alkeellisintakaan toisen kotimaisen kielen edustajan ulosantia. Jaksaa myös aina kertoa kuinka Vaasassa kuulee vain sitä toista kieltä ja palvelua saa vain sillä toisella kielellä.

Vaasassa syntyneet (oli sitten äidinkieli suomi tai ruotsi) eivät jaksa jauhaa kieliasioita, vaan ottavat kaupungin kaksikielisyyden luonnollisena asiana. Ihmiseen suhtaudutaan ihmisenä oli sitten äidinkieli kumpi tahansa. Kieltä voidaan tarvittaessa vaihtaa luontevasti eikä siitä tarvitse tehdä isoa numeroa. Jos joltain ei toinen kotimainen luonnistu, niin myös sitä kunnioitetaan.

Vierailija
38/42 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasassa pärjää ihan hyvin pelkällä suomella. Keskussairaalaan jos tulet töihin, siellä saa opiskella ruotsia (tai suomea) työajalla. Äkkiä ruotsisi vetreytyy töissä riittävälle tasolle.

Vaasassa on hyvä tapa esim. kokouksissa siinä, että jokainen voi puhua omaa äidinkieltään ja tarvittaessa löytyy tulkkaajia, niin paljon täällä on kaksikieisiä.

Ei tarvitse yhtään kainostella, tervetuloa vaan tänne töihin! Vaasalaisten sisäänpäinlämpiävyydestä olen paljon kuullut, itse muualta muuttaneena en mitenkään voi sanoa samaa. Ei vaasalaiset sen kummempia ole kuin muutkaan, poikkeuksena ehkä hyvinkasvatettujen suomenruotsalaisten miesten harvinaisen kohtelias käytös naisia kohtaan :) Se kiinnittää huomiota kun on tottunut tasa-arvoisena itse avaamaan ovet, kantamaan kassit ja riisumaan takkinsa!

Vierailija
39/42 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:03"]

[/quote]

[/quote]

Samaa mieltä. Täytyy olla ruotsin ruotsalainen. Korkeakoulun käynyt suomenruotsalainen ei voi olla täysin suomea osaamaton. maalaisjunteista näitä ummikkoja kyllä taas löytyy. Mutta myös paljon täysin kaksikielisiä, joilla toinen vanhemmista suomenkielinen.

Vierailija
40/42 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jo vanha aihe mut pakko kommentoida tähän. Itse olen kesällä muuttanut Vaasaan ja olen nyt töissä juurikin keskussairaalassa. Oma äidinkieli on suomi, ruotsin taidot on siis peruja juurikin lukiosta ja amk:sta. Kielitodistusta en tarvinnut koska amkin todistuksessa oli riittävän hyvä numero (4 asteikolla 1-5). Omalla osastollani on mututuntumalla enemmän ruotsia äidinkielenään puhuvia, kuin suomenkielisiä. Juttu sujuu silti ihan ok, itse puhun työkavereille suomea ja he minulle ruotsia elleivät tykkää suomea puhua. Potilaiden kanssa toki pitää pyrkiä aina hoitamaan sillä potilaan äidinkielellä mutta hyvin ymmärtäväisiä ovat olleet kun oma ruotsikin ja varsinkin hoitoalan sanasto on hiukan ruosteessa. 

Kaupungin rekrytoinnista joku mainitsi että ei ole oikein "toimiva" ja sen voin kyllä allekirjoittaa. Mitään työtä ei ole sieltä tarjottu (poislukien yksi ainut, yksittäinen iltavuoro!) joten tulkitsen sen niin, että kaupungin puolella ei siis ole pulaa pätevästä hyvällä työkokemuksella varustetusta sairaanhoitajasta...joka sit taas kuulostaa todella erikoiselta. Keskussairaalan rekryssä kävin niin töitä löytyi heti. 

Potilaista ehkä reilu puolet on ruotsinkielisiä. Kaikki tietokoneasiat yms. esitteet on sekä ruotsiksi että suomeksi, yleensä kuitenkin se ensimmäinen vaihtoehto on ruotsi. Vaasan sisäänpäin lämpeävyydestä en ehkä vielä tällä lyhyellä kokemuksella osaa sanoa, mutta eipä täältä kyllä mitään uusia tuttavuuksia ole saanut. Itsellä ajatus että katsotaan nyt tätä kaupunkia vähintään vuosi, ellei maistu niin takas etelämmäs ;) Se muakin nyppii että täältä on vaikea kulkea minnekkään muualle päin Suomea, junalla kallista ja tosi aikaavievää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme