Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita soolopolyamorisia?

Vierailija
22.10.2020 |

Soolopolyamorialla tarkoitetaan siis sellaista monisuhteisuutta, jossa ei muuteta yhteen tai muuten yhdistetä elämän infraa kenenkään kumppanin kanssa. Minulle sopii aivan fantastisen hyvin tämä malli, mutta ainakaan suomenkielinen termi ei ole kauhean tuttu, niin sitä joutuu välillä selittämään.

Tuossa on hyvä englanninkielinen artikkeli aiheesta: https://solopoly.net/2014/12/05/what-is-solo-polyamory-my-take/

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko polyamoriaan. Lopulta joku rakastuu kuitenkin ja tulee mustasukkaisuutta ja raivoa. Lisäksi en voisi koskaan luottaa siihen, että kumppani harrastaisi suojaseksiä eikä tartuttaisi minuun kaiken maailman tippureita.

Sekoitat nyt polyamorian irtoseksiin tai vapaaseen suhteeseen. Polyamoriassa nimenomaan rakastutaan ja rakastetaan useampaa kumppania samaan aikaan. Suhteet voivat olla heterosuhteita tai bi-suhteita, jossa kaikilla osapuolilla on rakkaussuhde keskenään.

Elän itse ihan tavallisessa avioliitossa, mutta haaveilen polyamorisesta elämästä ystäväpariskunnan kanssa. Rakastan omaa miestäni, mutta olen rakastanut tätä toistakin miestä jo 10 vuotta. Nämä tunnesiteet eivät minulla sulje toisiaan pois. Hänen vaimonsa on minulle myös hyvin läheinen, tosin ei romanttisessa mielessä. Voisin hyvin kuvitella, että asuisimme kaikki kommuunityyppisesti yhdessä, silloin olisin täydellisen onnellinen. Tämän toisen miehen tiedän haluavan samaa ja hänkin haluaisi olla minun kanssani. Muidenkin osapuolten kanssa asiaa on sivuttu vitsillä monta kertaa. Tämä tuskin silti toteutuu, sillä olen liian nössö tullakseni oikeasti "kaapista" polyamorian kanssa.

Toivon kaikkea hyvää teille <3 Polyamoria voi olla ihan täydellinen suhdemuoto. Itse olen ollut vuosia rakastunut mieheni lisäksi toiseen mieheen, mutta valitettavasti mies ei ole poly ainakaan nykyisen kumppaninsa kanssa. Eli haaveeksi jää itseltä, älä sinä hukkaa tilaisuutta jos olisi mitään mahdollista syventää suhdetta.

Kiitos!

Vierailija
42/60 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pari- tai monisuhdetta tarvitsee eritellä millään sooloilla ja erillisyyksillä, kun se yhdessäasuminen avioliiton ulkopuolella on sekin jo määritelty avoliitoksi?

No ihan vaikka siitä käytännön syystä, että haluaa löytää kumppaneita, joilla on samanlaiset parisuhdetavoitteet ja -arvot. Jos sanoo olevansa soolopoly, ja muut ymmärtävät termin sisällön, ei tarvitse joka kerta erikseen selittää, etten ole kiinnostunut yhteen muutttamisesta tai triadiin kuulumisesta.

Sanat ovat kommunikaation työkaluja.

Juurihan aloituksessa valitettiin että joutuu selittämään. Joten tilanne on lose-lose.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soolopolyamoria eroaa polyamoriasta siis siten, että siinä ollaan yksin.

Vierailija
44/60 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen semisoolopoly demiseksuaali agender lesbo ❤️

Vierailija
45/60 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaappisolopolyamorikkomuunsukupuolinen. Kaapin ulkopuolella ihan vaan Make, muija ja pari lasta.

Vierailija
46/60 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soolopoly = FWB, jossa nainen kuvittele olevansa sutheessa.

Vierailija
47/60 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pari- tai monisuhdetta tarvitsee eritellä millään sooloilla ja erillisyyksillä, kun se yhdessäasuminen avioliiton ulkopuolella on sekin jo määritelty avoliitoksi?

No ihan vaikka siitä käytännön syystä, että haluaa löytää kumppaneita, joilla on samanlaiset parisuhdetavoitteet ja -arvot. Jos sanoo olevansa soolopoly, ja muut ymmärtävät termin sisällön, ei tarvitse joka kerta erikseen selittää, etten ole kiinnostunut yhteen muutttamisesta tai triadiin kuulumisesta.

Sanat ovat kommunikaation työkaluja.

Juurihan aloituksessa valitettiin että joutuu selittämään. Joten tilanne on lose-lose.

Polypiireissä (etenkin englanninkielisissä) termi on useimmille tuttu. On ihan huomaavaista selittää se ihmisille, jotka eivät polyamoriaa tunne.

Vierailija
48/60 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soolopolyamorinen transfobinen taisteluhelikopteri-identifioituvainen pölynimuripussittaja täällä terve. 💙

Vierailija
49/60 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soolopolyamoria tarkoittaa sitä, että olet suhteessa henkilön kanssa, joka on suhteessa useampien ihmisten kanssa. Sinä olet kuitenkin suhteessa vain tämän yhden ihmisen kanssa. Ei siihen asumisjärjestelyt liity mitenkään, soolopolyamoristi voi asua kumppaninsa ja kumppaninsa kumppaneiden kanssa, mutta hän on suhteessa vain oman kumppaninsa kanssa.

Vierailija
50/60 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soolopoly-sanan pystyisin ehkä vielä kestämään, mutta oksentaisin, jos joku käyttäisi sanaa pesäkumppani.

Pesäkumppani on se tautipesä kun tuodaan kotiin seikkailuilta kaikenmaailman pöpöt hänelle .

Vierailija
51/60 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko polyamoriaan. Lopulta joku rakastuu kuitenkin ja tulee mustasukkaisuutta ja raivoa. Lisäksi en voisi koskaan luottaa siihen, että kumppani harrastaisi suojaseksiä eikä tartuttaisi minuun kaiken maailman tippureita.

Ja tuo polyamoria vaikuttaa jotenkin keskenkasvuisen ja vastuuta ottamattoman sitoutumiskammoisen ihmisen selitykseltä miksi suhteista ei koskaan tule yhtään mitään.Tunteeko kukaan 60+ polyamoria ihmistä, jolla ei mtongelmia tai elämänhallinnan ongelmia?

Vierailija
52/60 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sitoutumiskammoisia?

Vierailija
53/60 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soolopolyamoria tarkoittaa sitä, että olet suhteessa henkilön kanssa, joka on suhteessa useampien ihmisten kanssa. Sinä olet kuitenkin suhteessa vain tämän yhden ihmisen kanssa. Ei siihen asumisjärjestelyt liity mitenkään, soolopolyamoristi voi asua kumppaninsa ja kumppaninsa kumppaneiden kanssa, mutta hän on suhteessa vain oman kumppaninsa kanssa.

Tarkoittaako tämä siis samaa, kun teininä ja nuorena aikuisena pidin yllä montaa seksisuhdetta ilman muita tapaamisia, kiintymystä, viestittelyä, ihastumista ja halusin vaan seksiä? En kysynyt enkä halunnut tietää kuinka monta kumppania näillä seksikamuilla oli, enkä mitään heidän elämästään, se oli heidän asiansa. Lemppasin heidät heti jos alkoivat osoittaa ihastumista ja omistushalua minuun.

Arvatenkin jollakin saattoi olla monta kumppania lisäkseni, joillekin olin ainut eli oliko tämä tyyppi sitten polyamorikko? 

Vierailija
54/60 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panen kaikkia.

Vierailija
55/60 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Panen kaikkia.

Olet siis poly. Monipoly.

Vierailija
56/60 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä näissä termeissä ihmisiä niin häiritsee. Tinderissä on kätevämpi sanoa esimerkiksi se, että on demiseksuaali soolopoly, kuin selittää että haluaa asua yksin mutta olla useammassa suhteessa, ja näissä suhteissa pystyy menemään sänkyyn vasta kun tuntee toiset osapuolet hyvin ja on kasvattanut jotain tunteita heitä kohtaan. Monissa paikoissa (esimerkiksi juuri deittisovelluksissa)  on merkkirajoitus, niin on mukavampaa kun muita asioita ei tarvitse jättää pois termien välttelemisen takia.

Vierailija
57/60 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mikä näissä termeissä ihmisiä niin häiritsee. Tinderissä on kätevämpi sanoa esimerkiksi se, että on demiseksuaali soolopoly, kuin selittää että haluaa asua yksin mutta olla useammassa suhteessa, ja näissä suhteissa pystyy menemään sänkyyn vasta kun tuntee toiset osapuolet hyvin ja on kasvattanut jotain tunteita heitä kohtaan. Monissa paikoissa (esimerkiksi juuri deittisovelluksissa)  on merkkirajoitus, niin on mukavampaa kun muita asioita ei tarvitse jättää pois termien välttelemisen takia.

Ei seksissä mitään tunteita tarvita, hormonit vaikuttaa siihen haluamiseen.

Vierailija
58/60 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tämä siis samaa, kun teininä ja nuorena aikuisena pidin yllä montaa seksisuhdetta ilman muita tapaamisia, kiintymystä, viestittelyä, ihastumista ja halusin vaan seksiä? En kysynyt enkä halunnut tietää kuinka monta kumppania näillä seksikamuilla oli, enkä mitään heidän elämästään, se oli heidän asiansa. Lemppasin heidät heti jos alkoivat osoittaa ihastumista ja omistushalua minuun.

Arvatenkin jollakin saattoi olla monta kumppania lisäkseni, joillekin olin ainut eli oliko tämä tyyppi sitten polyamorikko?&nbs

No polyAMORIAAN liittyy yleensä se romanttinen puoli, eli suhteet voivat olla vakavia ja syviä, vaikka niitä on enemmän kuin yksi ja asutaan yksin. Jotkut saattavat varmaan kutsua seksisuhdettakin polyilyksi, mutta itse en oikein näe että miten se eroaa tavallisesta fb-suhteesta, jossa ei olla toiselle tilivelvollisia.

Vierailija
59/60 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kehenkään voi luottaa normisuhteessakaan, jos noin ajattelee.

Vierailija
60/60 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarkoita. Ap selitti jo asian oikein. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän