Onko täällä muita soolopolyamorisia?
Soolopolyamorialla tarkoitetaan siis sellaista monisuhteisuutta, jossa ei muuteta yhteen tai muuten yhdistetä elämän infraa kenenkään kumppanin kanssa. Minulle sopii aivan fantastisen hyvin tämä malli, mutta ainakaan suomenkielinen termi ei ole kauhean tuttu, niin sitä joutuu välillä selittämään.
Tuossa on hyvä englanninkielinen artikkeli aiheesta: https://solopoly.net/2014/12/05/what-is-solo-polyamory-my-take/
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pari- tai monisuhdetta tarvitsee eritellä millään sooloilla ja erillisyyksillä, kun se yhdessäasuminen avioliiton ulkopuolella on sekin jo määritelty avoliitoksi?
No ihan vaikka siitä käytännön syystä, että haluaa löytää kumppaneita, joilla on samanlaiset parisuhdetavoitteet ja -arvot. Jos sanoo olevansa soolopoly, ja muut ymmärtävät termin sisällön, ei tarvitse joka kerta erikseen selittää, etten ole kiinnostunut yhteen muutttamisesta tai triadiin kuulumisesta.
Sanat ovat kommunikaation työkaluja.
Joutuuhan sitä monogamiseen suhteeseenkin halutessaan selittämään, jos ei halua muuttaa yhteen tai mennä naimisiin tai perustaa perhettä tai hankkia yhteistä omakotitaloa tai mitä kaikkea sitä nyt voikaan oletuksena olla.
Sanat nimenomaan ovat kommunikaation työkaluja. Kannattaa käyttää useampaa kuin yhtä. Noita kaikenmaailman termejä sitä vasta joutuukin avaamaan, vaikka sisällön luulisi olevan ratkaisevaa.
Ja jatkan vielä, että ole hyvä ja lainaa koko tekstini. Jos haluat kommentoida jotakin tiettyä osaa siitä, lihavoi se.
Ihan vaan asiayhteyden säilyttämisen vuoksi.
Sama
Soolopoly-sanan pystyisin ehkä vielä kestämään, mutta oksentaisin, jos joku käyttäisi sanaa pesäkumppani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pari- tai monisuhdetta tarvitsee eritellä millään sooloilla ja erillisyyksillä, kun se yhdessäasuminen avioliiton ulkopuolella on sekin jo määritelty avoliitoksi?
No ihan vaikka siitä käytännön syystä, että haluaa löytää kumppaneita, joilla on samanlaiset parisuhdetavoitteet ja -arvot. Jos sanoo olevansa soolopoly, ja muut ymmärtävät termin sisällön, ei tarvitse joka kerta erikseen selittää, etten ole kiinnostunut yhteen muutttamisesta tai triadiin kuulumisesta.
Joutuuhan sitä monogamiseen suhteeseenkin halutessaan selittämään, jos ei halua muuttaa yhteen tai mennä naimisiin tai perustaa perhettä tai hankkia yhteistä omakotitaloa tai mitä kaikkea sitä nyt voikaan oletuksena olla.
Sanat nimenomaan ovat kommunikaation työkaluja. Kannattaa käyttää useampaa kuin yhtä. Noita kaikenmaailman termejä sitä vasta joutuukin avaamaan, vaikka sisällön luulisi olevan ratkaisevaa.
Polyamorisissa piireissä soolopoly-käsite kyllä ymmärretään kokemukseni mukaan aivan hyvin. Avasin sen tuossa aloitusviestissä muille, jotka eivät siitä välttämättä tiedä. Termit ovat myös siitä käteviä, että niitä voi käyttää tiedonhakuun, jos haluaa oppia lisää.
Soolopolyamoriahan tarkoittaa masturbointia molemmilla käsillä ja lisäksi välineillä.
Eiks tota kutsuttu vielä 80-luvulla seukkaamiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Olen tällaisessa suhteessa. Itsellänikin myös useita kumppaneita, mutta muut ovat enemmän fb/fwb-tyyppisiä. Haluaisin pesäkumppanin, mutta sopivaa ei ole vielä tullut vastaan. Takana on 20 vuotta monosuhteita ja tämä polymalli tuntuu nyt parhaalta.
Hauska kuulla! Mitkä seikat ovat johtaneet siihen, että juuri soolopoly tuntuu tällä hetkellä parhaalta vaihtoehdolta?
Voisin olla soolopolyamorinen, mutta tavallinen polyamoria riittää minulle tällä hetkellä :) Asun yhdessä mieheni kanssa ja miehelläni on tyttöystävä, itse deittailen satunaisesti rakkauden toivossa. Olisi mukavaa asua yhdessä monen rakastavan ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ympäriinsä paneskelu on se perinteisempi termi.
Joo, siis 'pelimiestä/naista' itse hahmottelin.
Ja peräkamarin poika on sitten 'soolopolyvonkaaja'?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polyamorisissa piireissä soolopoly-käsite kyllä ymmärretään kokemukseni mukaan aivan hyvin. Avasin sen tuossa aloitusviestissä muille, jotka eivät siitä välttämättä tiedä. Termit ovat myös siitä käteviä, että niitä voi käyttää tiedonhakuun, jos haluaa oppia lisää.
En tiedä, mitä ovat polyamoriset piirit ja että sellaisiakin on. Olen itse monisuhteinen tarvittaessa, mutta monogamiakin käy mikäli toinen sitä välttämättä haluaa. Yhteen en kuitenkaan muuta.
Luokittelen itseni vapaamieliseksi heteronaiseksi sen enempää missään piireissä liikkumatta. Samalla lailla luokittelen itseni kasvispainotteiseksi sekasyöjäksi, enkä ovo-lakto-pesco-vegaaniksi.
Tässä ketjussa olin kiinnostunut tosiaan kritisoimaan oletuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko polyamoriaan. Lopulta joku rakastuu kuitenkin ja tulee mustasukkaisuutta ja raivoa. Lisäksi en voisi koskaan luottaa siihen, että kumppani harrastaisi suojaseksiä eikä tartuttaisi minuun kaiken maailman tippureita.
Sekoitat nyt polyamorian irtoseksiin tai vapaaseen suhteeseen. Polyamoriassa nimenomaan rakastutaan ja rakastetaan useampaa kumppania samaan aikaan. Suhteet voivat olla heterosuhteita tai bi-suhteita, jossa kaikilla osapuolilla on rakkaussuhde keskenään.
Elän itse ihan tavallisessa avioliitossa, mutta haaveilen polyamorisesta elämästä ystäväpariskunnan kanssa. Rakastan omaa miestäni, mutta olen rakastanut tätä toistakin miestä jo 10 vuotta. Nämä tunnesiteet eivät minulla sulje toisiaan pois. Hänen vaimonsa on minulle myös hyvin läheinen, tosin ei romanttisessa mielessä. Voisin hyvin kuvitella, että asuisimme kaikki kommuunityyppisesti yhdessä, silloin olisin täydellisen onnellinen. Tämän toisen miehen tiedän haluavan samaa ja hänkin haluaisi olla minun kanssani. Muidenkin osapuolten kanssa asiaa on sivuttu vitsillä monta kertaa. Tämä tuskin silti toteutuu, sillä olen liian nössö tullakseni oikeasti "kaapista" polyamorian kanssa.
Toivon kaikkea hyvää teille <3 Polyamoria voi olla ihan täydellinen suhdemuoto. Itse olen ollut vuosia rakastunut mieheni lisäksi toiseen mieheen, mutta valitettavasti mies ei ole poly ainakaan nykyisen kumppaninsa kanssa. Eli haaveeksi jää itseltä, älä sinä hukkaa tilaisuutta jos olisi mitään mahdollista syventää suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Voisin olla soolopolyamorinen, mutta tavallinen polyamoria riittää minulle tällä hetkellä :) Asun yhdessä mieheni kanssa ja miehelläni on tyttöystävä, itse deittailen satunaisesti rakkauden toivossa. Olisi mukavaa asua yhdessä monen rakastavan ihmisen kanssa.
Ymmärrän tuota toivetta oikein hyvin, ja polykuvastossa onnellinen polykuvio esitetään usein juuri rakkaudentäyteisenä kotina ja hiton isona sänkynä, johon kaikki mahtuvat. :D Itse en vain halua asua kenenkään toisen kanssa, ja itsenäisyys on minulle hyvin tärkeää. Siksi soolopoly sopii minulle parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tällaisessa suhteessa. Itsellänikin myös useita kumppaneita, mutta muut ovat enemmän fb/fwb-tyyppisiä. Haluaisin pesäkumppanin, mutta sopivaa ei ole vielä tullut vastaan. Takana on 20 vuotta monosuhteita ja tämä polymalli tuntuu nyt parhaalta.
Hauska kuulla! Mitkä seikat ovat johtaneet siihen, että juuri soolopoly tuntuu tällä hetkellä parhaalta vaihtoehdolta?
Kuten laitoin, ei ole löytynyt sopivaa elämänkumppania saman katon alle. En myöskään odota, että sellainen ihan heti löytyy, koska olen jo 4-kymppinen. Kaipaan kuitenkin hauskaa seuraa ja seksiä, niin useampi poikakaveri ajaa asian ihan hyvin. Tämä läheisin kumppanini ei halua perinteistä parisuhdetta. Hänen syitään voin vain arvailla. Haluaa kuulemma elää yksin jne. Onhan täällä nytkin pitkiä ketjuja, joissa ihmiset selittävät miksi haluavat asua yksin ja parisuhteeksi riittää tapailu kerran tai pari viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten laitoin, ei ole löytynyt sopivaa elämänkumppania saman katon alle. En myöskään odota, että sellainen ihan heti löytyy, koska olen jo 4-kymppinen. Kaipaan kuitenkin hauskaa seuraa ja seksiä, niin useampi poikakaveri ajaa asian ihan hyvin. Tämä läheisin kumppanini ei halua perinteistä parisuhdetta. Hänen syitään voin vain arvailla. Haluaa kuulemma elää yksin jne. Onhan täällä nytkin pitkiä ketjuja, joissa ihmiset selittävät miksi haluavat asua yksin ja parisuhteeksi riittää tapailu kerran tai pari viikossa.
Eli oikeastaan läheisin kumppanisi on soolopoly ja sinä olet sellaisin olosuhteiden pakosta?
Vierailija kirjoitti:
En usko polyamoriaan. Lopulta joku rakastuu kuitenkin ja tulee mustasukkaisuutta ja raivoa. Lisäksi en voisi koskaan luottaa siihen, että kumppani harrastaisi suojaseksiä eikä tartuttaisi minuun kaiken maailman tippureita.
Mä en usko rakkauteen joten jokin tunnekylmä panorinki sopii ihan hyvin.
Ja mielelläni tutustuisin vakavamminkin näihin fb/fwb-kavereihin, mutta he eivät ole kiinnostuneita syvällisemmästä suhteesta. Ylipäätään suhteiden solmimisen ongelmana on ollut, että tapaamani miehet eivät ole kiinnostuneita minusta ihmisenä tai etsi myös henkisesti läheistä kumppania itselleen. Vain seksi kelpaisi. t: 35
Vierailija kirjoitti:
Ja mielelläni tutustuisin vakavamminkin näihin fb/fwb-kavereihin, mutta he eivät ole kiinnostuneita syvällisemmästä suhteesta. Ylipäätään suhteiden solmimisen ongelmana on ollut, että tapaamani miehet eivät ole kiinnostuneita minusta ihmisenä tai etsi myös henkisesti läheistä kumppania itselleen. Vain seksi kelpaisi. t: 35
Minulle taas osuu aina kaikki jotka haluaa jutella ja vuotaa sielunsa. Joo ei kiitos.
Siis ympäri kyliä paneminenkin on nykyisin seksuaalinen suuntaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oikeastaan läheisin kumppanisi on soolopoly ja sinä olet sellaisin olosuhteiden pakosta?
Näin toin esille jo ensimmäisessä viestissä. Haluaisin "pesäkumppanin", mutta sopivia ei ole joka nurkalla. En ole itse soolopoly vaan tavallinen poly. Tykkään olla useamman miehen kanssa ja koen sen rikastuttavan elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi monisuhteisuus tulisi määritellä asumismuodon perusteella? Eihän parisuhdettakaan määritellä. Erillään asuvat ovat ihan yhtä lailla yhdessä kuin saman katon alla asuvat. Voivat olla jopa naimisissa.
Niinpä. Soolopolyamorisesta tuli ensimmäisenä mieleen, että tyyppi on polyamorinen, mutta sen kumppanit ei ole.