Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voin tehdä? Teini tekee muun perheen elämästä helvettiä

Vierailija
26.01.2014 |

Uusin vitsaus on tuoda talo täyteen "kavereita" kun vanhemmat töissä ja nämä kaverit varastaneet mm. pikkuveljen PS-pelejä.

Lastensuojeluun on aika parin viikon päästä, syynä ettei käy koulussa/ myöhästelee jatkuvasti eikä hoida koulutehtäviään.

Olen aivan loppu! Koko muu perhe kärsii!

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:02"]Mun mies pistäisi sen kerralla ojoon, on ex-linnakundi, pelotteli poikaammekin siitä mitä voi tapahtua jos ei ota itseään niskasta kiinni ja ole kunnolla, kertoi vielä millaista vankilassa on ja miten se vaikuttaa loppu elämään.. Poikasi saattaisi tarvita tälläistä herättelyä?

[/quote]

Saattaisi tarvitakin. Kommentti tuohonkin kun sanoin että olen soittanut lastensuojeluun ja kerroin mahdollisesta koulunkäynnin tukemisohjelmasta oli että "ei ne voi mulle mitään". Myös kommentit poliisista (esim. katoamistempputapauksissa) ovat että "ne ei voi mulle mitään kun en ole mitään tehnyt".

Mua niin surettaa sekin että poika ei ole tyhmä, kaikki opettajat ovat samaa mieltä. Suututtaa katsella tuollaista alisuoriutumista kun kapasiteettia olisi ainakin 9 keskiarvon päästötodistukseen mutta kaikki lyödään läskiksi ja tulevaisuus menee pilalle.

Vierailija
22/44 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:06"]Voi ap, ymmärrän sun tuskan ihan täysin. Meidän teini oli myös ihan kamala. Ihanasta lapsesta tuli ryminällä aivan hirveä.

Rajoja oli ollut aina ja oli edelleen, mutta ei Se niistä välittänyt.

Ei edes välittänyt siitä että otettiin etuudet pois tai jos tuli arestia niin karkaa. Mikään ei auttanut, oli myös meitä vanhempia kohtaan todella ilkeä, nimittelyä jne. fyysistä väkivaltaa ei onneksi ollut.

Saisin pitkän tekstin aikaan.

Me jaksettiin, jaksettiin jankata vaikka Se tuntu välillä turhalta. Pidä rajat, älä luovuta.

Meidän teinihirviö on nykyään ihan fiksu ja ihana ja mukava ja kiva nuori nainen.

Tsepppiä ap!

[/quote]

Kiitos!

Ja kiitos kaikille muillekin keskustelijoille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:06"]Voi ap, ymmärrän sun tuskan ihan täysin. Meidän teini oli myös ihan kamala. Ihanasta lapsesta tuli ryminällä aivan hirveä.

Rajoja oli ollut aina ja oli edelleen, mutta ei Se niistä välittänyt.

Ei edes välittänyt siitä että otettiin etuudet pois tai jos tuli arestia niin karkaa. Mikään ei auttanut, oli myös meitä vanhempia kohtaan todella ilkeä, nimittelyä jne. fyysistä väkivaltaa ei onneksi ollut.

Saisin pitkän tekstin aikaan.

Me jaksettiin, jaksettiin jankata vaikka Se tuntu välillä turhalta. Pidä rajat, älä luovuta.

Meidän teinihirviö on nykyään ihan fiksu ja ihana ja mukava ja kiva nuori nainen.

Tsepppiä ap!

[/quote]

Kiitos!

Ja kiitos kaikille muillekin keskustelijoille!

[/quote]ole hyvä ap! Toivottavasti poikasi rauhoittuu ennen pitkään

Vierailija
24/44 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, vaikutat fiksulta ja välittävältä vanhemmalta.

Voimia teinin kanssa elämiseen ja muista myös omat voimarajat. Vaikka lapset olisi maailman napa, niin ei se tarkoita sitä että koko elämän pitää pyöriä sen yhden navan ympärillä.

Joskus on hyvä tehdä päätöksiä jotka on jopa kipeitä, mutta kaikki perheet tietää omat rajansa.

Vierailija
25/44 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Odota hetki ja katso kun vaihe menee ohi

Vierailija
26/44 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin ainakin omasta puolesta kertoa, että olin teininä aivan samanlainen. Yläasteelle päästyäni alkoi arvosanat laskea, koulu lakkasi kiinnostamasta ja "vääränlaiset" kaverit vei pahoille teille, vaan en sitä itse silloin tietenkään tajunnut ajatella muuten kun että elämä on v*itun siistiä, enkä välittänyt mistään.

Tappelut vanhempien kanssa oli kauheita, huusin ja raivosin, kiroilin ja olin ihan oikeesti täysi hirviö. Eikä mikään ois auttanu, vaikka ne ois mitä yrittäny, jos mä jotakin halusin tehdä. Äidin kanssa keskustelu välillä rauhoitti, kun tajusin, että vaikka tekisin mitä, se anto anteeksi ja sano ymmärtävänsä, selitti miksi ei hyväksy, saatiin joku yhteys kaiken sen tappelun välissä aina kuitenkin. Äitillä tyyli oli sellainen, että se esimerkiksi anto mun polttaa sitten tupakkaa, kun ties ettei kieltäminen mitään auta, ja mä uskalsin sitten kertoa sille asioita. Kotoa kun muutin 15-vuotiaana pois, niin riidat loppui, kun sai omaa tilaa ja luottamusta. ENhän mä sen luottamuksen arvoinen aina ollut, mutta jotenkin sitä selvittiin niistä vuosista ja kun vähän vanheni, heräsi siihen että ei elämä olekaan niin vaikeeta ja kasvo ottamaan vastuuta itsestään.

Ehkä se teilläkin vaatii aikaa, joillakin teini-ikä vaan on ihan kamala ja vaikea, ja ei se tarkota että te oisitte huonoja vanhempia. Koittakaa kestää, ja osoittakaa rakkautta, älkää hylätkö vaikka miten vaikea olisi. Se menee ohi vielä.

Vierailija
27/44 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 22:41"]Aika vähän taustoja tässä tietää. Oletteko koskaan asenttaneet rajoja ja rankaisseet niiden rikkomisesta? Onko kännykkä, pelit, tabletit takavarikoitu? Onko kerrottu, mitä tarkoittaa lastensuojelun puuttuminen asiaan? Tietääkö, mikä on koulukoti? Esitteitä saatte ihan netistäkin. Oletteko puhuneet, selittäneet, kuunnelleet?

Aloittaisin homman nyt niin, että veisin teiniltä kaikki yhteydenpitovälineet, kotiavaimen ja rahat ja pitäisin hänen kanssaan palaverin, jossa kerrottaisiin, mitä häneltä odotetaan ja miten hän voi saada tavaransa takaisin. Kun on kolme päivää käynyt koulua ja elänyt ihmisiksi, saa takaisin esim. kännykän. Edelleen pitäisin tiukan saldorajan ja vain muutaman numeron, johon voi soittaa. Hyvästä käytöksestä palkitaan, huonosta rangaistaan. Rangaistuksetkin kertoisin tarkkaan. Karkaamisesta soitto poliisille ja sitten näyttäisin kuvia koulukodeista ja kertoisin, mitä tarkoittaa, kun teini sijoitetaan muualle. Ero kavereista on välttämätön ja näissä laitoksissa on tiukka kuri.

Yrittäisin vedota järkeen, mutta jos mikään ei auttaisi, vastaisin kovaan kovalla. Jokaisesta varkaudesta pitäisin teiniä syypäänä enkä todellakaan antaisi hänelle enää kotiavaimia. Jos olisi pakko ottaa töistä palkatonta vapaata, ottaisin, kunnes saisin tilanteen haltuun. Kyse on lapsesi tulevaisuudeesta ja teidän perheenne turvallisuudesta. Tällaisen eteen on pakko tehdä isojakin uhrauksia. Teinille voisi olla melkoinen kolaus, kun äiti vie viikon ajan kouluun ja koulusta pois ja muuten vaan istua könötetään kotona äidin valvovan silmän alla.

Jos oikeasti pelkäät teiniäsi etkä uskalla olla kahden hänen kanssaan, on syytä vaatia kiireellistä sijoitusta  lapsellesi. Teidän ei kuulu elää pelossa ja toisaalta tämä lapsi tarvitsee apua, jota te ette kykene antamaan.

Jälkiviisaana totean, että rajattomat teinit ovat olleet rajattomia lapsia. Siksi niitä rajoja asetetaan ja niistä pidetään kiinni, jotta ne teini-iässä viimeistään tajuavat, että teoilla on seurauksia. Teinitkin ovat vielä lapsia ja tarvitsevat ymmärräyksen lisäksi selkeitä rajoja.

[/quote]

Ei kaikki rajattomat teinit ole olleet rajattomia lapsia. Mä olin itse aivan kamala teini, koska lapsuus oli yhtä rajaa ja kontrollia. Kapinoin. Kyllä musta sittemmin ihan kohtuu mallikas kansalainen tuli.

Vierailija
28/44 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaimet pois noin ensi alkuun. Teini korvaamaan kaikki varastetut tavarat esim vaikka viikkorahoistaan.

Vierailija
29/44 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo varastelu on sen verran vakavaa, että saattaisin ottaa teiniltä kotiavaimen vähäksi aikaa pois. Kouluun on aamulla mentävä, ja iltapäivällä pääsee kotiin vasta kun joku muukin tulee.

Vierailija
30/44 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän taustoja tässä tietää. Oletteko koskaan asenttaneet rajoja ja rankaisseet niiden rikkomisesta? Onko kännykkä, pelit, tabletit takavarikoitu? Onko kerrottu, mitä tarkoittaa lastensuojelun puuttuminen asiaan? Tietääkö, mikä on koulukoti? Esitteitä saatte ihan netistäkin. Oletteko puhuneet, selittäneet, kuunnelleet?

Aloittaisin homman nyt niin, että veisin teiniltä kaikki yhteydenpitovälineet, kotiavaimen ja rahat ja pitäisin hänen kanssaan palaverin, jossa kerrottaisiin, mitä häneltä odotetaan ja miten hän voi saada tavaransa takaisin. Kun on kolme päivää käynyt koulua ja elänyt ihmisiksi, saa takaisin esim. kännykän. Edelleen pitäisin tiukan saldorajan ja vain muutaman numeron, johon voi soittaa. Hyvästä käytöksestä palkitaan, huonosta rangaistaan. Rangaistuksetkin kertoisin tarkkaan. Karkaamisesta soitto poliisille ja sitten näyttäisin kuvia koulukodeista ja kertoisin, mitä tarkoittaa, kun teini sijoitetaan muualle. Ero kavereista on välttämätön ja näissä laitoksissa on tiukka kuri.

Yrittäisin vedota järkeen, mutta jos mikään ei auttaisi, vastaisin kovaan kovalla. Jokaisesta varkaudesta pitäisin teiniä syypäänä enkä todellakaan antaisi hänelle enää kotiavaimia. Jos olisi pakko ottaa töistä palkatonta vapaata, ottaisin, kunnes saisin tilanteen haltuun. Kyse on lapsesi tulevaisuudeesta ja teidän perheenne turvallisuudesta. Tällaisen eteen on pakko tehdä isojakin uhrauksia. Teinille voisi olla melkoinen kolaus, kun äiti vie viikon ajan kouluun ja koulusta pois ja muuten vaan istua könötetään kotona äidin valvovan silmän alla.

Jos oikeasti pelkäät teiniäsi etkä uskalla olla kahden hänen kanssaan, on syytä vaatia kiireellistä sijoitusta  lapsellesi. Teidän ei kuulu elää pelossa ja toisaalta tämä lapsi tarvitsee apua, jota te ette kykene antamaan.

Jälkiviisaana totean, että rajattomat teinit ovat olleet rajattomia lapsia. Siksi niitä rajoja asetetaan ja niistä pidetään kiinni, jotta ne teini-iässä viimeistään tajuavat, että teoilla on seurauksia. Teinitkin ovat vielä lapsia ja tarvitsevat ymmärräyksen lisäksi selkeitä rajoja.

Vierailija
31/44 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v

Ja kotiavain on jo pois mutta jos pienempiä sisaruksia tullut jo koulusta kotiin niin päästävät sisään kun muuten mesoaa oven takana.

Vierailija
32/44 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 22:43"]

16v

Ja kotiavain on jo pois mutta jos pienempiä sisaruksia tullut jo koulusta kotiin niin päästävät sisään kun muuten mesoaa oven takana.

[/quote]

Olisiko pienempien sisarusten mahdollista olla koulun jälkeen muualla, esim. jollain kaverilla tai isovanhemmilla? Tai sitten tähdennät heille, ettei ovea saa avata.

Vierailija
33/44 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut uhkailla koulukodilla, ei lastensuojelulla. Koulu menee hyvin. Kohta täysi-ikäinen.

Vierailija
34/44 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä tuolla rajat on, varmasti olisin voinut olla tiukempikin mutta esim. kotiintuloajat on ollut aina ja pölöilystä seuraa rangaistus (aresti, kuukausirahan menetys tms).

Mutta nyt on mennyt aivan mahdottomaksi, lisäksi vain haistattelee ja suoraan sanoen vittuilee minulle, uhkailee väkivallallakin.

Pienempiä sisaruksia on muutama ja ei ole kovin terve esimerkki heille :(

Oma isänsä on kuollut ja mieheni (ja pienempien lasten isä) ei saa yhtään sen enempää kuin minäkään otetta teiniin :(

Olen henkisesti aivan loppu tilanteeseen.

Vierailija
35/44 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain näin jenkkiläisen ohjelman, missä teinin (vai oliko lapsi?) huoneesta otettiin kaikki pois. Vain patja, tyyny ja lakana jätettiin.Taisi ovikin lähteä. Olemalla kiltisti sai sitten aina tavaroita ja vaatteita takaisin.

jos meillä menisi moiseksi voisin toteutta tuon, vaatii tosin säilytystilaa. Myös ne kaikkein kivoimmat vaatteet lähtisivät.

Vierailija
36/44 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 22:43"]

16v

[/quote]

Olisiko pienempien sisarusten mahdollista olla koulun jälkeen muualla, esim. jollain kaverilla tai isovanhemmilla? Tai sitten tähdennät heille, ettei ovea saa avata.

[/quote]

Ei ole mahdollista olla muualla :(

Ja jos eivät avaa niin tuo tulisi varmaan ikkunasta läpi.

Vierailija
37/44 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä pellolle

Vierailija
38/44 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 22:53"]Heitä pellolle

[/quote]

Kuule arvaa onko tehnyt mieli!!! Kamala ja epäonnistunut äiti varmasti olen kun en oman lapseni kanssa pärjää :(

Oikeasti voin tunnustaa haaveilevani siitä että tuo muuttaisi vaikka koulukotiin tai kuluisi pari vuotta ja olisi täysikäinen ja voisi muuttaa omilleen ja muu perhe saisi olla kotonaan rauhassa. Ilman pelkoa siitä että joku vittuilee, huutaa ja raivoaa ja tuo "kaverinsa" rosvoamaan tavarat.

Vierailija
39/44 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samanlainen. Kyse oli masennuksesta, pahasta olosta ja itsemurha-suunnitelmista. Kukaan ei vain tuntunut ymmärtävän sitä, laitettiin vain huonon käytökseni piikkiin. Purin pahaa oloa lisää. Kierre jatkui, kunnes muutin omilleni.

Vierailija
40/44 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti? Kellään mitään ideaa?

Lopputilikö tässä pitää ottaa että voi vahtia teiniä 24/7?

Soittelen huomenna sinne lastensuojelutyöntekijälle ja kysyn neuvoa. Itse siis alunperinkin olen sieltä apua tilanteeseen pyytänyt.

Teini on aivan mahdoton :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi