Pitäisi vähentää tavaraa. Mistä lähtisi liikkeelle?
Haluaisiko joku jakaa eli raportoida omaa tavaranvähennysprojektiaan täällä Vauva-palstalla ja pitää niin tätä ketjua pinnalla?
Kommentit (52)
Mitä ihmeen koriste-esinerihkamaa teillä on kodit täynnä? Luette blogeja ja sitten ryntäätte ostamaan roinaa?
Kannattaisi lähteä toimimaan täysin toisinpäin: älkää ostako! Ihan turha selittää, että liinavaatekaappi pitää siivota, jos olette menneet ostamaan sinne 82 froteepyyhettä ostamisen ilosta.
Vaatteet. Äkkiä huomaat ne, joita et ole vuoteen tarvinnut. Kiertoon vaan.
Astiakaappeihin tulee säilöttyä astioita, joita ei ole käyttänyt myöskään vuoteen. Kiertoon.
Kulahtaneet liinavaatteet. Ota rievuiksi mitä tarvitset ja muut pois.
Rikkinäiset lelut. Ei niistä ole iloa kenellekään.
Vanhat joulukortit. Ja mikä ettei muutkin kortit. Et katsele niitä kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:13"]Mitä ihmeen koriste-esinerihkamaa teillä on kodit täynnä? Luette blogeja ja sitten ryntäätte ostamaan roinaa?
Kannattaisi lähteä toimimaan täysin toisinpäin: älkää ostako! Ihan turha selittää, että liinavaatekaappi pitää siivota, jos olette menneet ostamaan sinne 82 froteepyyhettä ostamisen ilosta.
[/quote]
Ihme agressioita sinulla!
Jos kotoa löytyy skanneri, sillä pääsee helposti eroon papereista, joita ei raaski heittää pois. Minulla on jonkin verran ulkomaalaisia muotilehtiä, joita olen nyt käynyt läpi, ja skannannut koneelle talteen jutut, joihin uskon haluavani joskus palata. En tiedä luenko noita juttuja enää koskaan, mutta nyt ei ole ainakaan enää tekosyytä säästellä lehtipinoja.
Nyrkkisääntö on, että tarvitset huomenna sitä paperia, jonka tänään viskot pois.
Jos ryhtyisin tavaranvähentämiskampanjaan, niin lääkekaapista vanhentuneet kuulosti hyvältä idealta, samoin opiskeluaikaiset paperit voisi käydä läpi ja heittää pois turhia.
en raaski luopua kirjoista, ja jaksan kuvitella mahtuvani vanhoihin farkkuihin joskus vielä. ehkä toiveajattelua. Myöskään kosmetiikkaa tai astioita en ole kerännyt nnurkkiin liikaa.
Minä lähdin liikkeelle siitä, että kaappi kerrallaan katsoin mitä siellä on sellaista tavaraa jota en tarvitse. Keräsin tavarat ja lajittelin ne kolmeen kasaan: myytävät, poislahjoitettavat (hyväntekeväisyyskirppis) ja roskiin/jätteidenlajitteluun menevät. Seuravaaksi laitoin myytävät myyntiin, lahjoitettavat roudasin sinne kirppikselle ja jätteidenlajitteluun menevät roudasin roskahuoneeseen.
Aika rankalla kädellä laitoin pois tavaraa, ihan jo senkin takia että minulla on muutto tulossa noin puolen vuoden sisällä.
Mä harrastan sitä, että päätän heittää pois tai laittaa eteenpäin kierrätykseen tietyn lukumäärän tavaroita per huone. Vaikka kakskytviis tavaraa, ihan mitä vaan. Keittiö ja kylppäri on helppoja aloittaa.
Katsoin sen "Tavarataivas" dokumentti elokuvan ja jäin miettimään monia asioita. Itse olen asunut aika ahtaasti kun lapsia tuli ja silloin alkoi ahdistaa tavaramäärä, vaikka meillä ei edes paljon tavaraa ollut.Nyt on enemmän tilaa mutta silti lähinnä lasten myötä kertynyt tavara täytyis saada eteenpäin ja miettiä missä on se raja mitä muistoksi säilötään. Kirpparilla myyminen on turhauttavaa ja siihen lajitteluun ja järjestelyyn tai valokuvaukseen ja ilmoitusten tekoon käytetty aika on suhteeton hintaan nähden.Täytyisi vaan antaa lahjoituksena eteenpäin tai myydä isompana pakettina halvalla. Nyt koitan miettiä että ostan vaatteita lapsille vain tarpeeseen ja mieluisia, jotta ne tulee käytettyä lppuun, niin ei tartte miettiä myymistä.
Kannattaa katsoa kotia myös sillä silmällä, onko siellä mitään suurempaa, kuten huonekaluja, mitä voisi heittää pois ja saada siten lisää tilaa. Tai seiniä ja sitä, ovatko ne täyteen ahdetut (tai voisiko asiat seinällä ryhmitellä eri tavoin). Sillä tapaa voi saada nopeasti selkeämmän näköistä ilmettä kotiin. Voi miettiä, mitkä toiminnot ovat keskeisiä ja mitkä on tärkeintä saada toimiviksi ja helpoiksi (eli väljiksi, pois turha kama niihin liittyen).
Edellinen jatkaa... täytyisi hetken pitää "älä ostaa mitään" kuukausia, siis muuta kuin ruokaa ja käyttää shoppailuun menevä aika raivaamiseen. Toimisiko myös sellainen käänteisenä kun dokumentissa, että luopuisi joka päivä yhdestä tavarasta?
Aloitin yks ilta koska muutto tulee.
Nyt viety 5 kassia papereita ja lehtiä.
Lisää tulee.
Siis 22 ja 24 oli sama kirjoittaja, joku kiilasi väliin ;)
No ehkä joillekin sopii luopuminen yhdestä tavarasta per päivä, mutta mä mielummin heitän pois sitä mukaa tavaroita kun vaan keksin mistä luopua, olen koko ajan "tutka" päällä, jos havaitsen jotain turhaa, etsin sille jatkosijoituspaikan muualta. Olen tätä hommaa tehnyt nyt varmaan 10 vuotta eikä loppua näy...lapsiperheessä tavara kiertää, joten usein on hankinnassa jotain tai sitten eroon pääsemisessä.
Kannattaa antaa tarpeettomat, hyväkuntoiset vaatteet sekä kirjat sekä lasten lelut jollekin sellaiselle kaverille tai sukulaiselle, joka voisi niistä tykätä ja jonka kotitaloudessa niille olisi käyttöä. Olen antanut hyväkuntoisia/laadukkaita, mutta itselläni liikaa tilaa vieviä keittiötavaroita ja lakanoita esim. vanhemmilleni ja he ainakin oikeasti tykkäsivät niistä ja toisaalta sanoivat suoraan, jos eivät tarvinneet. Selkeästi epäkuntoinen tavara tai oikeasti kulahtaneet vaatteet kannattaa laittaa sen sijaan suoraan kierrätykseen (elektroniikkaromu tai energiajäte/lumppukeräys tms.).
Uskokaa jo, valheella on lyhyet jäljet
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:26"]
Ei hyvää päivää näitä juttuja
[/quote]
Käsittämättömän paljon fiksumpi avaus kun joidenkin nobody-bloggareiden feikkielämän spekulointi :) Ne musta on ei-hyvää-päivää-juttuja.
Ensin talo tyhjäksi, ja sitten hankkii mitä oikeesti tarvitsee. Pelkkä pajta yleensä riittää
Minä voin alkaa kaveriksi. Henkinen tuki on aina hyvästä. :)
Tammikuun projektina on ollut käydä läpi lehtivuoret. Tykkään lukea ja olen tilannut todella montaa eri lehteä. Niitä onkin sitten ollut ihan ongelmaksi asti... Nyt aion siirtyä mahdollisimman paljon iPad-lehtiin. :) Joku vähän normaalimpi varmaan heittäisi lehdet noin vain lukematta pois, mutta minun tietysti täytyy selata ne kaikki lävitse.
Viikolopun tavaranvähennyssaldo on puolitoista paperikassillista paperinkeräykseen meneviä lehtiä ja yksi suihkutettava hiustenhoitoaine, joka on jäänyt vain kaapintäytteeksi.
Ehdottomasti kannattaa aloittaa tavaranvähennys siitä, mikä tuntuu helpoimmalta. Joku liinavaatekaappi voisi olla hyvä aloitus. Minä alan olla hommassa jo sen verran veteraani, että olen jo luopunut osasta rakkaimpia rojujani kuten kosmetiikkaa ja lehtiä. :D