Luisteluhiihdin tänään 1.5h
ja kulutin 842kcal. Olen syönyt todella kevyesti joten johan on kumma jos ei läskit ala sulaa.
Syke olisi voinut olla matalampi muttei voi mitään, vastatuuleen kun puskee niin nousee pakollakin.
Tavoittena 5 kiloa pois eikä haittaa vaikka lähtis 7
Kommentit (61)
[q[/quote] Pertsa onkin kovempaa, luistelu on sellaista lököttelyä. Ainakin tuolla vauhdilla.
[/quote]
Ihan oikeasti luistelu muuten on kovempaa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 08:24"]
[/quote] Pertsa onkin kovempaa, luistelu on sellaista lököttelyä. Ainakin tuolla vauhdilla.
[/quote]
[/quote]
Miten sen nyt ottaa. Pertsa kuormittaa kroppaa tasaisemmin. Molemmissa on omat hyvät puolensa ja molempia tyylejä kannattaisi käyttää suht tasapuolisesti.
Jos joku väittää, että luistelu on kovempaa, niin luultavasti tekniikassa on vikaa.
[q[/quote] Pertsa onkin kovempaa, luistelu on sellaista lököttelyä. Ainakin tuolla vauhdilla.
[/quote]
[/quote]mee vuorohiihtoa koko pitkä ja jyrkkä ylämäki ja tule sitten sanomaan.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 10:43"]
[/quote] Pertsa onkin kovempaa, luistelu on sellaista lököttelyä. Ainakin tuolla vauhdilla.
[/quote]
[/quote]
Miten sen nyt ottaa. Pertsa kuormittaa kroppaa tasaisemmin. Molemmissa on omat hyvät puolensa ja molempia tyylejä kannattaisi käyttää suht tasapuolisesti.
Jos joku väittää, että luistelu on kovempaa, niin luultavasti tekniikassa on vikaa.
[/quote]
Pertsaa on helpompi hiihtää hitaasti varsinkin vaativammassa maastossa, luistelutyylissä tulee helposti ikäänkuin itsestään hiihdettyä kovammalla temmolla. Tasamaalla luistelu on hyvällä kelillä aika kevyttä ja pertsa tuntuu työläämmältä varsinkin jos mitataan matkaa. Jos mitataan aikaa, ei ehkä niinkään.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 10:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Pertsaa on helpompi hiihtää hitaasti varsinkin vaativammassa maastossa, luistelutyylissä tulee helposti ikäänkuin itsestään hiihdettyä kovammalla temmolla. Tasamaalla luistelu on hyvällä kelillä aika kevyttä ja pertsa tuntuu työläämmältä varsinkin jos mitataan matkaa. Jos mitataan aikaa, ei ehkä niinkään.
[/quote]
Juuri näin. Eli vika löytyy hiihtotekniikasta. Hyvällä tekniikalla myös vapaata pystyy hiihtämään hitaasti ja matalalla sykkeellä.
"Juuri näin. Eli vika löytyy hiihtotekniikasta. Hyvällä tekniikalla myös vapaata pystyy hiihtämään hitaasti ja matalalla sykkeellä."
Tarkentaisitko vähän tuota "hyvää tekniikkaa". Eli miten hiihdetään ylämäet luistellen matalalalla sykkeellä. En epäile, alkoi vaan kiinnostaa, kun tuota keskustelua seurasin.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 11:12"]
"Juuri näin. Eli vika löytyy hiihtotekniikasta. Hyvällä tekniikalla myös vapaata pystyy hiihtämään hitaasti ja matalalla sykkeellä."
Tarkentaisitko vähän tuota "hyvää tekniikkaa". Eli miten hiihdetään ylämäet luistellen matalalalla sykkeellä. En epäile, alkoi vaan kiinnostaa, kun tuota keskustelua seurasin.
[/quote]
Tekniikan harjoittelu kannattaa aloittaa tasaisella. Ilman sauvoja, keskittyen pitkiin liukuihin. Potku suuntautuu eteenpäin, ei sivulle niin kuin usein näkee, ja paino on koko suksen päällä, ei sisäkantilla. Siinä ne itse opetelleiden yleisimmät virheet. Siis kaiken a ja o on tasapaino. Kun sujuu tasaisella, voi lähteä mäkiin.
Ja toki ylämäessä syke nousee väkisinkin, mutta silloin pitää vain mennä vähän hitaammin. Kunnon kasvaessa myös vauhti paranee.
Tyypillinen itse luisteluhihidon opetellut etenee maastosta riippumatta sellaisella leveällä loikkivalla kuokalla, lyhyillä liu'uilla, aina kaasu pohjassa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] En oikein ymmärtänyt tuota jos mitataan matkaa niin pertsa tuntuu työlläämmältä, mutta jos aikaa niin ei ehkä niinkään. Pertsahan on joka tapauksesas hitaampi tapa edetä tasamaalla.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 11:41"]
[/quote]
Tekniikan harjoittelu kannattaa aloittaa tasaisella. Ilman sauvoja, keskittyen pitkiin liukuihin. Potku suuntautuu eteenpäin, ei sivulle niin kuin usein näkee, ja paino on koko suksen päällä, ei sisäkantilla. Siinä ne itse opetelleiden yleisimmät virheet. Siis kaiken a ja o on tasapaino. Kun sujuu tasaisella, voi lähteä mäkiin.
Ja toki ylämäessä syke nousee väkisinkin, mutta silloin pitää vain mennä vähän hitaammin. Kunnon kasvaessa myös vauhti paranee.
Tyypillinen itse luisteluhihidon opetellut etenee maastosta riippumatta sellaisella leveällä loikkivalla kuokalla, lyhyillä liu'uilla, aina kaasu pohjassa.
[/quote]
joo kannattaa opetella wassut ja mogrenit sun muut. ja pertsaakin moni puolisesti.
Luistelutyylin raskaus on myös kiinni kelistä. Nihkeällä kelillä luistelu on huomattavsti pertsaa rankempaa.
Missä päin muuten pääsee hiihtämään? Isoilla paikkakunnilla varmaan tykkilatuja, mutta muualla?
Aika hidas vauhti sulla etenkin jäällä hiihtoon.
Viime talvena vedin pururadalla 17km lenkkejä 75minuuttiin.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:25"]
[/quote]Joo minäkin ihmettelin. Hiihdin eilen huonolla jääladulla pertsaa samaa vauhtia ja kyllä luistelijat järestään ohittivat. Ja 15 km menee mäkiseen maastoon 70 min. En tiedä miten mäkinen tuo sinun pururatasi on. Itse hiihtelen puijolla. Mutta jos pahoja ylämäkiä, niin tuossa on kyllä vauhtia.
[/quote]
[/quote]
Ei tässä mitään uutta. Menee kyllä Mogren ihan kohtalaisesti tasaisella ja loivassa ylämäessä. Luistellenkin voi toki mennä hitaasti ylämäet, mutta tavallaan pertsalla sellainen hidas meno ylämäissä käy luonnollisemmin. No, ehkä tämä on sellainen juttu, että miten kenelläkin.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 11:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] En oikein ymmärtänyt tuota jos mitataan matkaa niin pertsa tuntuu työlläämmältä, mutta jos aikaa niin ei ehkä niinkään. Pertsahan on joka tapauksesas hitaampi tapa edetä tasamaalla.
[/quote]
Niinpä. Siis sama matka on kevyempi hiihtää luistellen tasamaalla, mutta jos hiihdetään yhtä kauan ( jolloin luistellen pitempi matka), eroa ei taida olla
Voi kun pääsis hiihtämään. Täällä ei vieläkään ladut hiihtokunnossa, vaikka pakkasta ja lunta on kohtuullisesti. Ladut on vaan niin puuston seassa, ettei sinne saa hyvälaatuista latua vähäisestä lumesta eikä tykkilumikaan ole ratkaisu.
:/
[/quote]
[/quote]
Onko kirjoittaja sitä mieltä, että luistelutekniikassa on vikaa, jos ylämäessä (ei aivan loiva) joutuu käyttämään ns kuokkaa?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:19"]
[/quote]
So? Saisinko kuitenkin itse valita vauhtini? Mun puolestani sinä saat mennä niin kovaa kuin kykenet, mua ei haittaa. Vai oletko ehkä sitä mieltä että noin hitaalla kannattaa jäädä kotiin sohvalle syömään suklaata?
ap. tänään meni 1h 4omin ja 17km. Koko paluumatkan aivan järkyttävä vastatuuli että meinas voimat loppua
[/quote]Mitä hemmettiä sinä selittelet? Kyllä se muillakin tuulee vastaan. Enkä edes tajua mitä hemmettiä hiihdät niin kovaa tai niin kauan että meinaa voimat loppua.
Jos olet taas jäällä luistellut tuollaista vauhtia niin jossain on ja pahasti vikana. Et kai luistele liian istuvassa asennossa tai jotain? Ei kuulosta kovin taloudelliselta hiihdolta. Oletko ns. päällä sauvaiskuissa? Luisteletko ilman sauvoja... Jäällä hyvässä vauhdissa kyllä menee välillä ilman sauvoja ja kun ilman sauvoja menee, niin ei vauhti turhaa hidastu...
Lue hiihtotekniikasta, jotain teknista vibaa on oltava että noin hiljaa voit mennä (luistellen) tai sitten kilometrit ovat väärin!!!
http://www.hiihto-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3511
Oliko muita hiihtelemässä yhtä aikaa? Ohititko ketään vai menikö ihmiset pääas. sinun ohi? Siitä voin jotian päätellä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:19"]
[/quote]
So? Saisinko kuitenkin itse valita vauhtini? Mun puolestani sinä saat mennä niin kovaa kuin kykenet, mua ei haittaa. Vai oletko ehkä sitä mieltä että noin hitaalla kannattaa jäädä kotiin sohvalle syömään suklaata?
ap. tänään meni 1h 4omin ja 17km. Koko paluumatkan aivan järkyttävä vastatuuli että meinas voimat loppua
[/quote]Mitä hemmettiä sinä selittelet? Kyllä se muillakin tuulee vastaan. Enkä edes tajua mitä hemmettiä hiihdät niin kovaa tai niin kauan että meinaa voimat loppua.
Jos olet taas jäällä luistellut tuollaista vauhtia niin jossain on ja pahasti vikana. Et kai luistele liian istuvassa asennossa tai jotain? Ei kuulosta kovin taloudelliselta hiihdolta. Oletko ns. päällä sauvaiskuissa? Luisteletko ilman sauvoja... Jäällä hyvässä vauhdissa kyllä menee välillä ilman sauvoja ja kun ilman sauvoja menee, niin ei vauhti turhaa hidastu...
Lue hiihtotekniikasta, jotain teknista vibaa on oltava että noin hiljaa voit mennä (luistellen) tai sitten kilometrit ovat väärin!!!
http://www.hiihto-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3511
Oliko muita hiihtelemässä yhtä aikaa? Ohititko ketään vai menikö ihmiset pääas. sinun ohi? Siitä voin jotian päätellä.
[/quote]
Kauheesti asia tuntuu sua vaivaavan=)
Olosuhteita tällä hetkellä jäällä ei voi verrata mihinkään pururataan(juu, kyl määki pururadall), jään päällä on irtolunta eikä luisto mikään paras mahdollinen. Ketään muita ei ollut liikkeellä, tiedän että kilometrit on oikein koska mulla on GPS mukana.
ps. varo ettei sulta katkee suoni pääsät, tunnut kovin kireältä tyypiltä.
Aina saa lukea jotain uutta - minä kun olen haaveillut ett joskus olisin niin hyvässä kunnossa että jaksaisin hiihtä luistelutekniikalla. Nyt en jaksa kuin pikku pätkiä, sitten pitää vaihtaa takaisin pertsaan.
Ja nyt täällä väitetään että pertsa olisi raskaampaa.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 18:40"]
Komppaan kolmosta..mäkin olisin halunnu tietää lisää hiihtoladusta ja sen maisemista plus oliko millanen sää.. näkyks muita hiihtäjiä? Tääl kaakonkulmalla kun ei vielä hiihdelläkkään, niin kiinnostaa :)
[/quote]
Olen pahoillani =)
Ei ollut latua, Päijänteen jäällä hiihdin. Onneksi luistellessa ei tarvitse latuja. Pakkasta -8 astetta, yksi ainut pilkkijä kaukaisuudessa koko 14km reissulla. Maisemathan oli tietenkin upeat, mahtavia kallioisia rantoja ja paljon saaria. Aurinkoa ei tänään näkynyt, innolla odotan helmikuun aurinkoisia päiviä, silloin vetäisen kevyesti useamman tunnin lenkkejä ja pidän kahvitaukoja tuulensuojassa kallionkolossa. Haaveilen että olisi joskus rahaa mökkiin Päijänteellä, mielellään niin isoon ettei naapureista ole haittaa. Jossain rannalla niitä oli nyt melko tiheään, suora näköyhteys naapuriin.
Olen aivan hurahtanut luisteluun, melkein parasta mitä voi housut jalassa tehdä=)
[/quote]
Pertsa on niin tylsää. Ja tarvitsee ladun. Mua ei myöskään huvita voitelun kanssa hifistely. Täällä ei ole juuri latuja eikä mua kiinnosta lähteä jotain 3km:n lenkkiä hinkkaamaan ympäri. Tää vauhti on mulle hyvä, jaksan pidempikestoisesti.
[/quote]joo on kyllä hemmetin vaikeeta ja tympeetä pertsan voitelu. Nätti tyyli, mutta ärsyttää kamalasti, jos on voitelut väärin ja p**ka latu niin saa lähinnä tasatyöntöä lykkiä. Tai mäkisellä sitten ei tuu mäen noususta mitään (ladulla), jos ei ole voitelu onnistunut.
sama