Haluaisin matkustella, mutta en kehtaa/uskalla...
Haluaisin matkustella ympäri maailmaa lasten kanssa ja vihdoinkin se olisi taloudellisestikin mahdollista (en ole rikas, mutta nyt ei enää eletä ihan kädestä suuhun), mutta en kerta kaikkiaan uskalla!
En ole ikinä ollut lentokoneessa emmekä lapsuudenperheeni kanssa tehneet mitään matkoja. Minua on aina vanhempien taholta myös peloteltu kaikesta, mitä ulkomailla voi tapahtua.
Minulla ei ole myöskään mitään käsitystä, miten ihan normaalit käytännön asiat toimivat ja hävettää aivan uskomattoman paljon edes ajatella, että lähtisin sekoilemaan vaikkapa lentokentälle. Myös kielitaito mietityttää, puhun englantia kohtalaisesti ja mietin että puhuvatko kaikki matkustelevat ihmiset tosi hyvin ja monia kieliä..?
Onko kenelläkään muulla ollut samanlaista ongelmaa? Miten olette päässeet tästä pelosta yli? Oletteko löytäneet jotain hyviä neuvoja netistä, missä väännettäisiin rautalangasta matkustusohjeita ja sääntöjä?
Kommentit (37)
Rohkeasti vain. Minä puhun aika kehosti englantia mutta hyvin olen matkoilla pärjännyt. Monesti käy niin että se toinen keskustelukumppani ei osaa senkään vertaa, näitä tilanteista selviää vaikka kynän ja paperin tai elekielen avulla mainiosti. Lähde tosiaan ensiksi järjestetylle matkalle vaikka johonkin suomalaisten suosimaan kohteeseen. Siellä voit turvallisesti kokeilla tilanteiden hoitamista itse, jos et onnistu niin opas auttaa.Siellä paikallisetkin ovat tottuneet tyhmiin turisteihin joten nolostella ei tarvitse. :D Suorilla lennoilla on helppo aloittaa, pian huomaat ettei koneen vaihtaminen isolla kentällä ole mitenkään ihmeellistä. Lentokentällä riittää kun löydät kentältä jonkun samaa kieltä puhuvan. Hän osaa kertoa missä teet lähtöselvityksen ja sieltä neuvotaan turvatarkastukseen. Turvatarkastukseen jonottaessa ehdit tutustua turvatarkastusohjeisiin ja jos et, niin henkilökunta auttaa. Sieltä sinut osataan taas neuvoa oikealle portille. Jos osaat mennä kaukojunaan ja löytää oikean vaunun ja paikan, osaat todellakin mennä myös lentokoneeseen. Finavian sivuilla neuvotaan lentokentällä toimimisessa. Jos asut pääkaupunkiseudulla niin tehkää vaikka lasten kanssa retki lentokentälle. Voitte mennä katselemaan koneita ja samalla katsella miten ihmiset siellä toimivat, kuinka kauan pitää jonottaa, missä mikäkin tiski on jne... Porteillehan ette pääse ilman lippua mutta jonkun käsityksen saa. :) Jos teillä asuu sukulaisia vaikka Oulussa niin lentäkää harjoituksen vuoksi sinne.
Hyvin te pärjäätte. :) Lähtekää aluksi valmismatkalle. Käytte passikuvassa ja tilaatte passit. Varaat matkat matkatoimiston kautta, luet esitteitä ja matkaoppaita saadaksesi vinkkejä, kysyt matkakohteessa oppailta neuvoja ja tutustutte kohteeseen. Matkat, hotellit, kenttäkuljetukset ja retket saat matkatoimiston kautta. Jopa ateriat, jos valitset matkan, johon kuuluu aterioita.
Seuramatkalla aloittaminen oli hyvä ehdotus. Silloin huomaat, että yleisimmät matkakohteet (rantalomat, suurkaupungit) ovat täynnä kaltaisiasi turisteja. Kaikki ovat vähän hämmentyneitä, seisovat kadunkulmassa kääntelemässä karttaa, yrittävät otsa rypyssä selvittää mitä ruokalistassa lukee (siinä auttaa sanakirja).
Älä pelkää, äläkä mieti kehtaamista hetkeäkään. Ota selvää matkakohteestasi, lue matkaoppaita ja kaunokirjallisuutta, se on kivaa ja hälventää jännitystä. Opettele kohteesi kielellä seuraavat sanat: Päivää, Kiitos, Anteeksi, Ole/ Olkaa hyvä. Matkusta ensiksi maihin joissa on latinalaiset kirjaimet, sitten vasta Kiinaan, Kreikkaan, Japaniin tai Thaimaahan.
Vaikka maailmassa tapahtuu paljon pahaa, suurin osa maailman ihmisistä on ystävällisiä ja avuliaita. Autathan sinäkin eksynyttä turistia, miksei sinuakin autettaisi?
Tampereen työväeenopistossa on kurssi, mitenmatkustella ulkomailla turvallisesti. Ehkä sinunkin lähelläsi olevassa on sellainen.
Kuten täällä on sanottu, valitse ekaksi matkaksi suomalaisen matkatoimiston pakettimatka, johon sisältyvät kuljetukset lentokentältä hotellille ja sitten kotimatkalla taas hotellilta lentokentälle. Kun mukana on suomalainen opas, et voi eksyä tai mokata mitään! Lentokentillä check-innissä ja turvatarkastuksessa saat kyllä ihan kädestä pitäen neuvoja, jos teet jonkin asian "väärin" ja muutenkin.
Ilmailulainsäädäntö on myös hyvin tiukka, joten lentoemot opastavat matkustajia ihan kaikessa, vaikka nämä olisivat sadannella lentomatkallaan. Lentoemänniltä voit myös aina kysyä neuvoa, jos jokin askarruttaa. Sinun neuvomisesi ja perheesi matkan sujuvuuden takaaminen ovat heidän työtään. :)
Jos varaat matkan kohteesta, jossa on ollut turismia jo pitkään (esim. Kanariansaaret), kaikki on tosi helppoa: on supermarketteja, helppoja ravintoloita, järjestettyä ohjelmaa, siistit rannat, lapsille puuhaa...
Jos vain olet joka paikassa ajoissa etkä jätä asioita viime tippaan (kuten siis syöksy lentokentälle viime hetkellä juuri ennen lähtöportin sulkeutumista), et voi mokata. Varaa vain kaikkeen reilusti aikaa.
Muista, että lentäminen on tilastojen valossa turvallisin tapa matkustaa. Eivätkä ne ulkomaat nyt ole yhtään sen vaarallisempia paikkoja kuin Suomikaan, jos vain käytät maalaisjärkeä.
Hommaa pakettimatka ja hyvissä ajoin ennen matkaa myös jokin hyvä suomenkielinen opaskirja maasta/kaupungista. Opaskirjassa neuvotaan tärkeimmät kulttuurierot ja saa vinkkejä omatoimisiin retkiin yms.
Varaa aluksi valmis pakettimatka, siellä paikan päällä on oppaat mukana ym.:) Tai pyydä joku ystäväperhe mukaan myös, niin on jotain tuttua ja turvallistakin.
Jos lähdet johonkin länsimaahan, niin siellä ei ole sen vaarallisempaa kuin Suomessakaan, kunhan normaalin järjen pitää päässä. Tavaroistaan ja rahoistaan on hyvä pitää huolta eikä pimeille kujille kannata mennä, mutta sama pätee vaikkapa Helsingissäkin.
Luulen, että ap:ta jännittää nimenomaan lentokentällä ja lentokoneessa toiminta, ei se lomakohteessa paikan päällä olo.
tomaatilla, mutta niiden lähettyvillä on yleensä henkilökuntaa opastamassa. Mennään siis automaatille vahvistamaan, että on astumassa koneeseen, minkä istumapaikan koneesta valitsee ja kerrotaan, että on ruumaan menevää matkatavaraa. Koneesta tulee ulos paperiset laput kullekin matkustajalle, joissa kerrotaan minkänumeroisella paikalla kukin koneessa istuu. Tämä lappu on äärimmäisen tärkeä: sen avulla pääsee turvatarkastukseen ja sitten koneeseen. (Jotkut koneet tulostavat lisäksi tarraliuskat, jotka kiinniteään ruumaan meneviin matkalaukkuihin.) Sitten mennään lentoyhtiön Baggage drop tiskille luovuttamaan matkalaukut.
Tämä jälkeen mennään turvatarkastuksen läpi. Siellä neuvotaan kyllä, mitä pitää tehdä (takki ja käsilaukku muovikaukaloon ja hihnalle) itse kävellään metallinpaljastimen läpi.
Kun turvatarkastus on läpikäyty, voi tarkistaa kaikkialla näkyviltä näytöiltä, miltä portilta oma lento lähtee. Portit on muenroitu ja niille opastavat hyvin selvät opasteet. Lennon numeroa ei tarvitse tietää (tosin lukeehan se siinä koneeseen nousu -kortissa), riittää, että muistaa minne ja milloin lento lähtee. Näytöllä kerrotaan myös, milloin konetta aletaan lastata (boarding time). Silloin viimeistään on oltava portilla. Siitä lähtien ei tarvitse osata mitää itse: lentoemännät ja oppaat ovat koko ajan neuvomassa. Sitä ennen voi lentokentällä kysyä henkilökunnalta neuvoa. Neuvominen on heid
än tehtävänsä.
Reippaasti matkaan vain!
Luulen, että ap:ta jännittää nimenomaan lentokentällä ja lentokoneessa toiminta, ei se lomakohteessa paikan päällä olo.
tomaatilla, mutta niiden lähettyvillä on yleensä henkilökuntaa opastamassa. Mennään siis automaatille vahvistamaan, että on astumassa koneeseen, minkä istumapaikan koneesta valitsee ja kerrotaan, että on ruumaan menevää matkatavaraa. Koneesta tulee ulos paperiset laput kullekin matkustajalle, joissa kerrotaan minkänumeroisella paikalla kukin koneessa istuu. Tämä lappu on äärimmäisen tärkeä: sen avulla pääsee turvatarkastukseen ja sitten koneeseen. (Jotkut koneet tulostavat lisäksi tarraliuskat, jotka kiinniteään ruumaan meneviin matkalaukkuihin.) Sitten mennään lentoyhtiön Baggage drop tiskille luovuttamaan matkalaukut.
Tämä jälkeen mennään turvatarkastuksen läpi. Siellä neuvotaan kyllä, mitä pitää tehdä (takki ja käsilaukku muovikaukaloon ja hihnalle) itse kävellään metallinpaljastimen läpi.
Kun turvatarkastus on läpikäyty, voi tarkistaa kaikkialla näkyviltä näytöiltä, miltä portilta oma lento lähtee. Portit on muenroitu ja niille opastavat hyvin selvät opasteet. Lennon numeroa ei tarvitse tietää (tosin lukeehan se siinä koneeseen nousu -kortissa), riittää, että muistaa minne ja milloin lento lähtee. Näytöllä kerrotaan myös, milloin konetta aletaan lastata (boarding time). Silloin viimeistään on oltava portilla. Siitä lähtien ei tarvitse osata mitää itse: lentoemännät ja oppaat ovat koko ajan neuvomassa. Sitä ennen voi lentokentällä kysyä henkilökunnalta neuvoa. Neuvominen on heid
än tehtävänsä.
Reippaasti matkaan vain!
Onko sinulla ketään kokeneempia tuttavia joista joku voisi lähteä mukaan? Mutta joo seuramatkoilla pärjää kyllä aika hyvin kuka tahansa, joten ei kannata jännittää liikaa.
Mene pakettimatkalle. Itse suosin omatoimimatkoja tai äkkilähtöjä ja yksin. Vaikea saada kaveria mukaan koska kenenllä rahaa niin on töitä ja päinvastoin jne. Tykkään matkustella yksin ja ai na saa seuraa halutessaan.
Kiitos ihanat vastauksista! Heti tuli hivenen rohkeampi olo, kun näin moni kannustaa lähtemään. :)
Pakettimatkat olivat hyvä idea ja kuulostaa sellaiselta, josta voisimme mieluiten aloittaa. Varsinkin se, että kuljetukset järjestetään ns. ovelta ovelle, tuntuu turvallisimmalta.
Minulla ei ole mitään ehdotonta kohdetta jossa tahtoisin käydä (paitsi vaellus sademetsässä, mutta se ei ehkä ole ihan ensimmäisen matkan kohteena...), johonkin lämpimään kuitenkin ja niin, että on mahdollisuus sekä rannalla oloon että kaupungin ja nähtävyyksien katseluun.
Loppupään vastaajista yksi (se jonka viesti harmillisesti oli katkennut keskeltä) osui oikeaan, eli kaikista eniten jännittää juuri se lentokentällä toimiminen ja sellaiset yksinkertaiset, muille takuulla itsestäänselvät asiat. Kuten tuo turvatarkastus ja metallinpaljastin. Pitääkö siinä riisua kaikki, missä on metallia? Korut, kellot, hiuspinnit, kengät, kaarituelliset rintaliivit..? Mitä jos se laite kuitenkin piippaa? Naurettavaa, mutta tällaisia asioita minä murehdin. :)
Pitääkö muuten paikkansa, että hotelliin pitää aina jättää saavuttaessa luottokortti takuuksi tms. tiskille, vai olenko ymmärtänyt väärin..? Mitä jos ei ole luottokorttia?
ap
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:23"]
Kiitos ihanat vastauksista! Heti tuli hivenen rohkeampi olo, kun näin moni kannustaa lähtemään. :)
Pakettimatkat olivat hyvä idea ja kuulostaa sellaiselta, josta voisimme mieluiten aloittaa. Varsinkin se, että kuljetukset järjestetään ns. ovelta ovelle, tuntuu turvallisimmalta.
Minulla ei ole mitään ehdotonta kohdetta jossa tahtoisin käydä (paitsi vaellus sademetsässä, mutta se ei ehkä ole ihan ensimmäisen matkan kohteena...), johonkin lämpimään kuitenkin ja niin, että on mahdollisuus sekä rannalla oloon että kaupungin ja nähtävyyksien katseluun.
Loppupään vastaajista yksi (se jonka viesti harmillisesti oli katkennut keskeltä) osui oikeaan, eli kaikista eniten jännittää juuri se lentokentällä toimiminen ja sellaiset yksinkertaiset, muille takuulla itsestäänselvät asiat. Kuten tuo turvatarkastus ja metallinpaljastin. Pitääkö siinä riisua kaikki, missä on metallia? Korut, kellot, hiuspinnit, kengät, kaarituelliset rintaliivit..? Mitä jos se laite kuitenkin piippaa? Naurettavaa, mutta tällaisia asioita minä murehdin. :)
Pitääkö muuten paikkansa, että hotelliin pitää aina jättää saavuttaessa luottokortti takuuksi tms. tiskille, vai olenko ymmärtänyt väärin..? Mitä jos ei ole luottokorttia?
ap
[/quote]
Lentokentällä tai koneessa toimimista ei tarvitse pelätä tai hävetä jos ei osaa. Kaikki meistä ovat joskus olleet matkalla ensimmäisen kerran. Toiset jo 6 kk ikäisenä, toiset vasta 60-vuotiaana. Kysyt rohkeasti apua ja henkilökunta kyllä neuvoo esim. turvatarkastuksessa.
Nesteet (alle 100 ml purkeissa) kirkkaaseen muovipussiin (saa kentältä), tietokone pois laukusta ja laatikkoon, joita on turvatarkastuksen lähellä, taskut tyhjiksi, vyöt pois ja kengät jos pyydetään.
Voit jo rohkeasti kertoa matkatoimistossa matkaa varatessa, että olette matkalla ensimmäistä kertaa ja haluaisit jotain vinkkejä. Ja täältäkin voi aina kysyä. :) Eli ei muuta kuin rohkeasti matkaan - jokainen on tehnyt matkalla virheitä, ei niitä tarvitse hävetä. :)
Kaikki metallia sisältävä pitää riisua turvatarkastuksessa, mutta harvoin pinnit sentään hälyyttää:) Mutta vyöt , avaimet, kännykät tms erilleen. Tosin mulla hälyyttää portit aina (!) ja yleensä ei syytä löydy, mutta aina olen lennolle kuitenkin päässyt. Ikinä en ole luottokortiia hotellille takuuksi jättänyt, valmismatkathan on maksettukin yleensä etukäteen, passi on usein ollut yön yli respassa.
Mutta tosiaan reissuun vaan rohkeasti, lentoyhtiöiden sivuilta saa hyviä vinkkejä:)
Lentokentällä on aina muitakin ihmisiä edelläsi, katso heistä mallia. Eikä siellä lentokentällä ole montakaan "rastia": ensin lähtöselvitys, sitten turvatarkastus ja seuraavana onkin jo lähtöportti. Ei ole mutkikasta - etenkään Helsingin kaltaisella selkeällä ja pienhköllä kentällä.
Ja nykyisin on myös sikäli helppoa, että kaiken, siis KAIKEN (kuten millä konstilla pääsen Barajasin lentokentältä hotelli Nyhverö-Nyyssöseen, kauanko menee aikaa, paljonko maksaa ja millä pysäkillä jään pois) saa ainakin Euroopan kohteissa selville netistä.