Haluaisin matkustella, mutta en kehtaa/uskalla...
Haluaisin matkustella ympäri maailmaa lasten kanssa ja vihdoinkin se olisi taloudellisestikin mahdollista (en ole rikas, mutta nyt ei enää eletä ihan kädestä suuhun), mutta en kerta kaikkiaan uskalla!
En ole ikinä ollut lentokoneessa emmekä lapsuudenperheeni kanssa tehneet mitään matkoja. Minua on aina vanhempien taholta myös peloteltu kaikesta, mitä ulkomailla voi tapahtua.
Minulla ei ole myöskään mitään käsitystä, miten ihan normaalit käytännön asiat toimivat ja hävettää aivan uskomattoman paljon edes ajatella, että lähtisin sekoilemaan vaikkapa lentokentälle. Myös kielitaito mietityttää, puhun englantia kohtalaisesti ja mietin että puhuvatko kaikki matkustelevat ihmiset tosi hyvin ja monia kieliä..?
Onko kenelläkään muulla ollut samanlaista ongelmaa? Miten olette päässeet tästä pelosta yli? Oletteko löytäneet jotain hyviä neuvoja netistä, missä väännettäisiin rautalangasta matkustusohjeita ja sääntöjä?
Kommentit (37)
Luottokortti kannattaa kyllä olla. Isoa määrää käteistä ei pidä kuljettaa mukana.
Matkoilla on aika vaikeaa ilman luottokorttia. Johan se vaaditaan monia nettivarauksia tehdessäkin, hotellivarauksissa, auton vuokrauksessa ym. Mikä siinä niin tökkii ettei sitä voi hommata? Eihän sitä pakko ole käyttää, mutta on kuitenkin olemassa tarvittaessa.
Ihmiset eivät hanki luottokorttia, koska pelkäävät, että se varastetaan, kopioidaan tai sille huijataan ylimääräisiä laskuja ja sit on itse pulassa. Ihmisiähän pelotellaan korttikopioinneista ja identiteettivarkauksista koko ajan. Siksi pelko sinänsä ei ole mikään ihme. Tosiasia kuitenkin on, että mitään isoja ongelmia sattuu hyvin vähän ja jos nyt itse olet toiminut edes suurinpiirtein järkevästi, luottoyhtiö hoitaa asian (eli kestää tappiot ja käy riskosprosessit ja korvausvaateet rosvoja vastaan) puolestasi.
Toisaalta suurimmassa osassa Eurooppaa debitkortilla selviää ihan yhtä hyvin kuin luottokortilla/maksuaikakortillakin. Luottokorttia tarvii lähinnä Euroopan ulkopuolella. Mut toki aina jossain paikoissa Euroopassakin. Tosin sit Euroopassakin on niitäkin paikkoja, joissa luottokortti ei käy, esim Saksassa vieläkin aika paljonkin.
Hotellit eivät ota itse luottokorttia vaan sen tiedot vakuudeksi siitä, että loman lopuksi varmasti saavat rahansa. Jos olet maksanut hotellin etukäteen, kuten esim.mainituilla pakettimatkoilla, sitä ei välttämättä vaadita. Lentokentällä toimimisesta löytyy ohjeita myös Finavian sivuilta http://www.finavia.fi/fi/lentomatka/ennen-matkaa/
Hyviä vinkkejä muut ovatkin antaneet. Tosiaan passit kantsii poliisiasemalta hoitaa kuntoon ja muistat vaan mennä lentokentälle tarpeeksi aikaisin, vähintään tuntia ennemmin mutta ei kuitenkaan yli kahta tuntia. Olen matkustellut paljon ja nykyään tykkään matkustaa yksin, mutta oon välillä semmonen tumpelo että ihan naurattaa, voiko muka näin "kokeneena" tehdä hassuja pikku mokia lentokentällä. Mutta niitä sattuu kaikille :D
Joku neuvoi nesteistä ja kannettavasta. Itse jättäisin nesteet suosiolla ruumaan menevään laukkuun, jos jänskättää se turvatarkastuksen hoituminen. Vaikka metallinpaljastuskone piippaisikin, niin ei se haittaa, yleensä kysytään vaan että onko metallia ja jos syytä ei löydy niin vaatteiden päältä kokeillaan, ettei hihoihin tai lahkeisiin ole piilotettu mitään. Joskus käskettiin ottaa jopa tennarit pois, mutta pari kertaa sanottiin ettei vyötä tarvitse ottaa pois. Eli jonossa ollessasi otat takin ja mahdolliset paksut neuletakin tai vastaavan pois, vyö varuksi ja isot metalliset esineet. Katsele edellä meneviä ja sitten kun olet pöydän luona, laitat takit ja vyöt yhteen laatikkoon, sitten mahdolliset suurelektroniikat eli kannettavat yms omaan laatikkoon ja käsilaukku omaansa. Jälleen jos tässä kohtaa odotetaankin toisenlaista toimintaa, kuten passin ja lippuje näyttöä, henkilökunta kyllä ohjeistaa ja jono liikkuu hitaasti eli turhautuneita ja tuomitsevia kanssamatkustajia ei tarvitse pelätä.
En ole pitkään aikaan matkustanut pakettimatkalla, eli en tiedä, pitääkö niillä itse tehdä check in netissä tai automaateilla? Jos joku tietää niin näistä olisi varmaan kiva tietää etukäteen, vaikka jälleen ohjeita saa kyllä paikan päällä.
Itse olen jännittäjä luonteeltani, eli uuteen tilanteeseen saapumista helpottaa se, kun tietää etukäteen mitä odottaa! :) juttele myös enemmän matkustaneen kaverisi kanssa, jolle voit myöntää että tämä on aivan uutta, häneltä saa varmasti myös kelpo vinkkejä!
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:23"]
Kiitos ihanat vastauksista! Heti tuli hivenen rohkeampi olo, kun näin moni kannustaa lähtemään. :)
Pakettimatkat olivat hyvä idea ja kuulostaa sellaiselta, josta voisimme mieluiten aloittaa. Varsinkin se, että kuljetukset järjestetään ns. ovelta ovelle, tuntuu turvallisimmalta.
Minulla ei ole mitään ehdotonta kohdetta jossa tahtoisin käydä (paitsi vaellus sademetsässä, mutta se ei ehkä ole ihan ensimmäisen matkan kohteena...), johonkin lämpimään kuitenkin ja niin, että on mahdollisuus sekä rannalla oloon että kaupungin ja nähtävyyksien katseluun.
Loppupään vastaajista yksi (se jonka viesti harmillisesti oli katkennut keskeltä) osui oikeaan, eli kaikista eniten jännittää juuri se lentokentällä toimiminen ja sellaiset yksinkertaiset, muille takuulla itsestäänselvät asiat. Kuten tuo turvatarkastus ja metallinpaljastin. Pitääkö siinä riisua kaikki, missä on metallia? Korut, kellot, hiuspinnit, kengät, kaarituelliset rintaliivit..? Mitä jos se laite kuitenkin piippaa? Naurettavaa, mutta tällaisia asioita minä murehdin. :)
Pitääkö muuten paikkansa, että hotelliin pitää aina jättää saavuttaessa luottokortti takuuksi tms. tiskille, vai olenko ymmärtänyt väärin..? Mitä jos ei ole luottokorttia?
ap
[/quote]
Me ollaan nykyään omatoimi- ja työmatkaajia ja checkataan matkatavarat itse. En tunne pakettimatkojen nykykäytäntöjä. Mutta automaattejakin on helppo käyttää ja sitäpaitsi vieressä on aina joku kokeneempi matkustaja tai henkilökunnan edustaja, joka auttaa. Lisäksi on peruutusnappi, jonka avulla pääsee yrittämään uudelleen. No problem. Jos ei osaa jotain, niin ei siihen maailma lopu. Vain tyhmä ei kysy jos ei jotain osaa. Kanssamatkaajat ovat kiinnostuneita omista asioistaan, eivät he sinua vahdi, ap. Vanhan sanonnan mukaan ihminen ei eksy niin kauan kuin hänellä on kieli suussa = osaa kysyä.
Pidä saamasi boarding card (= eräänlainen lippu, jossa lentosi tiedot ja istumapaikkasi numero koneessa) helposti saatavilla.
Ole lentoasemalla hyvissä ajoin, se vähentää stressiä.
Turvatarkastuksessa on ohjeet, joiden mukaan on helppo toimia. Matkustaessa kannattaa välttää paljon metallia sisältäviä asusteita ja koruja. Avaimet käsimatkatavaroihin, jotka menevät läpivalaisuun samalla kun sinä kuljet metallinpaljastimen läpi. Silloin ne eivät kilise metallinpaljastimessa. Muista, että maailmassa on vaikka kuinka paljon ihmisiä joilla on kehossaan metalliosia ja jotka saavat lentokenttien metallinpaljastimet suorastaan ulvomaan. Sinun kaarituelliset rintaliivisi eivät piipahdusta tee. :)
Katso Ilmailuhallituksen sivuilta ohjeet nesteiden kuljettamisesta käsimatkatavaroissa (= ne jotka otat matkustamoon mukaan). Pakkaa ohjeiden mukaan. Se sujuvoittaa usein hidasta turvatarkastusjonoa.
Kun olet päässyt transithalliin (turvatarkastuksen ja lentokoneen välinen alue), sinulla ei enää ole huolen häivää. Selvitä missä lähtöporttisi on (kentällä on selkeät kyltit), istahda juomaan kuppi kahvia (tai hermoja rauhoittava konjakki). Mene lähtöportin luo, ota esille hyvä kirja tai lehti ja syvenny siihen kunnes matkustajat kutsutaan koneeseen. Tai katsele nousevia ja laskeutuvia koneita ulkona kiitoradalla. Lentosi numero, lähtöaika ja määränpää näkyy lähtöportin luona monitorissa.
Hyvää matkaa!
16
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 11:40"]
Hotellit eivät ota itse luottokorttia vaan sen tiedot vakuudeksi siitä, että loman lopuksi varmasti saavat rahansa. Jos olet maksanut hotellin etukäteen, kuten esim.mainituilla pakettimatkoilla, sitä ei välttämättä vaadita. Lentokentällä toimimisesta löytyy ohjeita myös Finavian sivuilta http://www.finavia.fi/fi/lentomatka/ennen-matkaa/
[/quote]
Minulta ei ole yksikään hotelli ottanut mitään tietoja luottokortista hotelliin saapuessani. Joskus olen maksanut samantien, joskus olen maksanut etukäteen ja joskus vasta lähtiessä, mutta mitään "vakuuksia" en ole koskaan tarvinnut. Missä olet tällaiseen käytäntöön törmännyt? Kuulostaa oudolta.
Lähde ekana jonnekin perusseuramatkalle. Siellä ei tarvi osata juuri mitään ja voit aina kysyä oppaalta. Siitä se taito karttuu, rohkeasti vaan :)
Et voi tehdä mitään tyhmää tai väärää. Menet vain. Siitä se seikkailu alkaa :)
No niin! Nyt vain matkaa varaamaan!
Varaat Finnairin lennot. Tällöin et todennäköisesti lennolla tarvitse muuta kuin rakasta suomen kieltä. Luet nettisivuilta kaikki lähtöselvitys- ja matkatavaraohjeet.
Lentokoneessa sanot moi henkilökunnalle ja etsit paikkasi. Sit katsot mitä muut tekevät, jos vielä jännittää.
Lentokentillä on HELPPOA ja kivaa, kuka tahansa lukutaitoinen pärjää. Näyttötaulussa lukee lennon numero, määränpää ja portti.
"Ulkomaa" on toisten samanlaisten ihmisten kotipaikka eikä siellä mitään tapahdu. Sinähän et tietenkään lapsinesi lähde pimeällä seikkailemaan mihinkään epäilyttäviin valaisemattomiin puistoihin, niin kuin et Suomessakaan.
Lähde, lähde, kaikki sujuu hyvin!
Englannilla pärjää lähes joka paikassa.
Lentokentällä sinun tarvitsee tietää lentosi numero, sitten katsot mille check-in tiskille pitää mennä. Menet joko sinne tiskille tekemään lähtöselvityksen tai sitten todennäköisimmin automaatilla joita on runsaasti -ja myös henkilökuntaa siinä auttamassa. Kysyt rohkeasti, henkilökunta on sitä varten että auttavat.
Ei ole lentokentällä toimiminen vaikeaa.
Valmismatka on paras vaihtoehto, jos haluaa selvitä mahdollisimman helpolla. Riittää, että Helsingin päässä selviydyt suomen kielellä lähtöselvityksen kautta koneeseen. Perillä sinua on jo lentokentällä vastassa matkaopas ja bussi. Halutessasi voit täyttää päiväohjelmasikin valmiilla retkillä, mutta aika pian huomaat pärjääväsi omatoimisestikin. Valitse kohteksi jokin pienempi paikka suurkaupungin sijasta, niin ympäristö tulee nopeasti tutuksi. Siitä se lähtee!
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 14:01"]
Haluaisin matkustella ympäri maailmaa lasten kanssa ja vihdoinkin se olisi taloudellisestikin mahdollista (en ole rikas, mutta nyt ei enää eletä ihan kädestä suuhun), mutta en kerta kaikkiaan uskalla!
En ole ikinä ollut lentokoneessa emmekä lapsuudenperheeni kanssa tehneet mitään matkoja. Minua on aina vanhempien taholta myös peloteltu kaikesta, mitä ulkomailla voi tapahtua.
Minulla ei ole myöskään mitään käsitystä, miten ihan normaalit käytännön asiat toimivat ja hävettää aivan uskomattoman paljon edes ajatella, että lähtisin sekoilemaan vaikkapa lentokentälle. Myös kielitaito mietityttää, puhun englantia kohtalaisesti ja mietin että puhuvatko kaikki matkustelevat ihmiset tosi hyvin ja monia kieliä..?
Onko kenelläkään muulla ollut samanlaista ongelmaa? Miten olette päässeet tästä pelosta yli? Oletteko löytäneet jotain hyviä neuvoja netistä, missä väännettäisiin rautalangasta matkustusohjeita ja sääntöjä?
[/quote]
Rohkeasti vaan matkalle!! Sinulle ne paljon parjatut pakettimatkat on (ainakin näin alkuun) erinomaisia vaihtoehtoja: kuljetukset yms hoidettu puolestasi eikä tarvitse kuin nauttia. Voi itse päättää ottaako all inclusiven vai uskaltaako rohkeasti lähteä itse tutustumaan ympäristöön ja paikallisiin ravintoloihin tms.
Jos et ihan eteläamerikan pikkukyliin lähde reppureissulle niin matkustaminen on hyvin turvallista.
Hyviä neuvoja. Ei tosiaankaan tarvitse ensimmäiseksi yrittää olla joku Madventures-tason seikkailija. Eikä välttämättä koskaan. Seuramatkailu on todella helppoa. Arkielämä on paljon vaikeampaa.
Olisko joko kokeneempi kaveriperhe matkaseuraksi ekalle reissulle? Seuraava reissu sujuukin sitten jo omatoimisemmin.
Osaat näköjään kirjoittaa järkeviä lauseita -> osaat selviytyä lentokentällä. Aina voi kysyä henkilökunnalta, jos ei löydä jotakin tiettyä luukkua tai porttia. Kaikki muutkaan eivät heti välttämättä osaa toimia juuri täydellisesti oikealla tavalla, mutta ainoastaan suomalainen häpeää sitä. ;) Eivätkä kaikki myöskään puhu täydellisesti useita kieliä. Varsinkaan ne ulkomaalaiset (jotka siis tästä paskat nakkaavat).
Pakettimatkassa ei ole mitään vikaa, ota sellainen aluksi. Pitäkää hauskaa!
Ei matkalle tarvi aina lentää. Niitä on valmiita bussimatkoja myös. Ne on todela helppoja, eikä tarvi säheltää missään lentokentillä ollenkaan. Aloittakaa sellaisesta.
Minä olen matkustanut useissa maissa, enkä ole koskaan jättänyt passia saati luottokorttia hotellin vastaanottoon. Enkä jättäisi vaikka pyydettäisiin, mutta ei ole koskaan pyydetty.