Oletko mittauttanut d-vitamiinitasot?
Mittautin ensimmäistä kertaa ja arvo on 35. Eikö tuo ole aika huono? Olen ottanut d vitamiinia ympäri vuoden, mutta ilmeisesti liian vähän 35-100
Kommentit (29)
Joo, oli hyvät. Joka päivä otan 100 mcg tabletin. Myös kesällä!
Olen saanut yhteiskunnan piikkiin. Syönyt 125-500 mikroa satunnaisen säännöllisesti, oli korkea edellisessä mittauksessa. NowFoodsin d:lla olen itse nostanut arvon, saa iHerbista tilattua
Onko sulla rasvaa tabletissa tai syötkö vitamiinin kanssa rasvaa? Arvo on liian vähän, kannattaa panostaa.
Olen mittauttanut useammankin kerran.
Viisi vuotta sitten arvo oli 28 ja olokin sen mukainen.
Tankattuani siitä lähtien D-vitamiinia 100mcg päivässä olen saanut arvot nostetuksi niin, että luku on nyt 80. Hitaasti se nousee ja tunnen itseni vuosi vuodelta terveemmäksi.
Jos olisin syönyt D:tä virallisten suositusten mukaan, en tiedä olisinko enää hengissä.
En. Olen nyt säästökuurilla ja joka pennille on käyttöä. Mittaan kuitenkin kunhan rikastun vuoden kuluttua. Muutaman muunkin arvon haluan mitata kuten homokysteenin ja raudan. Ajattelin ~200 € satsata. Lisäksi menen yksityiselle pään magneettikuvaukseen. Eräs elämänhaaveistani nähdä aivoni. Ja dna:n haluan sekvensoida ja tutkia.
on kyllä aika alhainen. Mä olen syönyt monivitamiineja, niistä saanut sen 10 mikrogrammaa, ja tuolla en saa d-vitamiinitasoja lähellekään sitä suositeltua (lähemmäs 100 olisi vissiin hyvä taso). Syyskuussa mittautin, ja oli 78, ja kuitenkin aurinkoinen kesäkin takana. Nyt olen nappaillut (en kuitenkaan joka päivä) 100 mikrogramman d-vitamiineja.
Jostain luin joskus, että vuorokausiannoksella 10 mikrogrammaa d-vitamiinia, veren arvo saadaan keskimäärin johon 75 tasolle.
D-vitamiini on rasvaliukoinen eli kertyy elimistöön
Liian suurina määrinä terveysriskejä
Vierailija kirjoitti:
Olen mittauttanut useammankin kerran.
Viisi vuotta sitten arvo oli 28 ja olokin sen mukainen.
Tankattuani siitä lähtien D-vitamiinia 100mcg päivässä olen saanut arvot nostetuksi niin, että luku on nyt 80. Hitaasti se nousee ja tunnen itseni vuosi vuodelta terveemmäksi.
Jos olisin syönyt D:tä virallisten suositusten mukaan, en tiedä olisinko enää hengissä.
Mulla mitattiin muiden tutkimusten yhteydessä pari vuotta sitten ja lukema oli suositusten rajoissa, mutta lähempänä ala- kuin yläpäätä (en valitettavasti enää muista lukua). Olen koko aikuisen ikäni syönyt D-vitamiinia purkista suositusten mukaan ja viimeiset viitisen vuotta pääsääntöisesti 50 -100 mikrogrammaa/vrk. Kalaa tulee syötyä harvoin, mutta muuten ruokavalioni on kyllä ihan terveellinen, kasviksia se puolisen kiloa päivässä, maitotuotteita (tai korvaavia soija/kaurapohjaisia, joihin lisätty myös d), pehmeitä rasvoja jne. ja siltikään arvo ei ollut lähimainkaan yli sallitun. Eli todellakin nuo Suomen viralliset suositukset D-vitamiinin suhteen on ihan höpöhöpöä, suorastaan vaaralliset ottaen vielä huomioon, että täällä ei auringon iholla tuottamasta D;stä voi iloita kuin optimistisesti arvioiden 1/4 osan vuodesta.
Mittautan joinakin vuosina satunnaisesti.
Ainakin minullu kesti yli kaksi vuotta 100mikrog päivittäiskäyttöä nostaa arvo 45 -> 125.
En käytä maitoa enkä levitteitä. Näihinhän D vitaa lisätään tehtaalla?
Eli vaara ylettömästä kertymisestä vaatii sitten jotain älyttlmiä päiväannoksi.
Kaverillani tuli yliannostus 100 ug:lla. Oli toki syönyt tuota määrää jo vuosia, ei mikään lyhyt kuuri.
Mitä oireita kaverillasi oli? Keväällä mittautin, 20,1 nmol.
joos monta vuotta sitten. Oli syksyllä jotain 75, talven jälkeen 125. Söin muistaakseni 100mikrog talven. Hoitaja ohejisti, että jatka sadalla tavikaudet ja kesät 50.
Vierailija kirjoitti:
Kaverillani tuli yliannostus 100 ug:lla. Oli toki syönyt tuota määrää jo vuosia, ei mikään lyhyt kuuri.
Sydänpysähdyskö? Niitähän ne on, mutta nykyään kai tunnetaan "eteisvärinänä", kun eivät osaa sanoa, mistä sellainen johtuu:-X
Vierailija kirjoitti:
joos monta vuotta sitten. Oli syksyllä jotain 75, talven jälkeen 125. Söin muistaakseni 100mikrog talven. Hoitaja ohejisti, että jatka sadalla tavikaudet ja kesät 50.
Työterveyslääkäri mittautti viime syksynä kun olin ihan voimaton enkä jaksanut käydä normaalisti lenkillä. Tulos oli noin 35, vaikka ei ollut montaa viikkoa Kreikan aurinkoloman jälkeen. Sain saman ohjeen, talvella 100 ja kesällä 50. Ei ole mitattu uudelleen, mutta tänä syksynä ei tullut samanlaista nuutumista.
Otattehan tabletin rasvaisen ruoan kanssa. Ymmärtääkseni se vaikuttaa imeytymiseen paljon, vai tietääkö joku paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 90
Ja se on ilmeisesti oikein hyvä arvo. En ymmärrä alapeukutusta tässäkään tapauksessa.
Lohta kerran pari viikossa deetä purkista 1-2 .
Maitoa juon. Ulkoilu ja terveellinen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli todellakin nuo Suomen viralliset suositukset D-vitamiinin suhteen on ihan höpöhöpöä, suorastaan vaaralliset ottaen vielä huomioon, että täällä ei auringon iholla tuottamasta D;stä voi iloita kuin optimistisesti arvioiden 1/4 osan vuodesta.
Tuossa on se ongelma että eri etniset ryhmät hyödyntävät D-vitamiinia eri tavalla. Nimenomaan pohjoismaalaisilla tulee helpommin liikaa elimistöön koska sitä varastoituu tehokkaammin kuin vaikka afrikkalaisilla. Pahimmillaan ongelmia (mm. munuaisiin) on tullut jo 50 mikrogramman päiväsaannilla. Mittaus on erityisen tärkeää jos käyttää kovin suuria määriä.
Mistä olet moista keksinyt? Saisiko lähteen?
Miksi noita suosituksia ei muuteta, kun sillä suosituksen 10 ei saa nostettua veren d-vitamiinipitoisuutta sinne 75:een, mikä olisi se vähimmäisraja mikä torjuu mm. koronaa. Jopa terveyskirjastossa tuo tieto ihan suoraan kuitenkin.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Minulla oli 90