Hormonikierukka! Muutama kysymys.
Lihottaako? Onko sulla itselläsi? Meinasin lihomisella sitä että onko nälkä useammin tjtn?
Tärkein: Sattuiko laitto?
Ja nyt siis ihan juu on kyse siitä viiden vuoden hormonikierukasta
Kommentit (12)
Ei ole ollut mitään vaikutusta painoon, käyttöaikaa mulla takana 9 vuotta.
Kaksi laittoa ja yksi poisto eivät sattuneet, eivät yhtään.
Kuukautiset hävisivät lähes nollaan (mikä tarkoittaa, että joskus voi pyyhintäpaperissa näkyä jotain) mutta tiputtelu kesti aika kauan (jopa yli puoli vuotta) sen ekan kierukan kanssa. Silloinkaan en juuri käyttänyt kuin ehkä joskus phs, niin vähäistä oli vaikkakin toki hiukan ärsyttävää. Mutta tällä käyttökokemuksella se alun puoli vuotta on unohtunut jo kauan sitten. Kuukautisten ajan huomaa finnistä, joka ilmestyy samoihin aikoihin kuin se mahd. parin millilitran veriliru.
Otin ennen laittoa Buranan, kuten suositeltiin. Ei sattunut muuta kuin aivan alle sekunnin ajan tuntui pieni vihlaisu. Samanlainen kuin Papa-näytettä otettaessa, ei sen pahempi. Parin päivän ajan oli menkkamaisia supistuksia, ei voi oikein sanoa että ne olisivat sattuneet, mutta tuntuivat kuitenkin. Ei lihottanut, laittamisesta on nyt kaksi vuotta ja olen laihtunut yli kymmenen kiloa - toki laihdutin, mutta se kävi helposti. Tiputteluvuotoa oli todella pitkään, melkein vuoden ajan. Kuukautisetkin olivat melko runsaat ekat puoli vuotta ja kävinkin ultrakontrollissa sen takia, katsottiin, että kierukka varmasti on oikeassa paikassa. Sitten vähän alle vuosi laitosta tiputtelut loppuivat ja kuukautiset niukentuivat. N. runsas vuosi laitosta kuukautiset alkoivat jäädä pois ja nyt on ehkä 2-3kk välein pari päivää pientä tiputtelua. Tätä ennen minulla oli todella runsaat, hankalat ja kivuliaat kuukautiset, jotka haittasivat töissäkäymistä ja nukkumista ja kestivät puolitoista viikkoa. Siksi olen _todella_ tyytyväinen kierukkaan! Minulle ei ole oikeastaan tullut mitään muita haittavaikutuksia kuin se, että välillä naama pienesti kukkii, mitä tätä ennen ei ole teini-iän jälkeen ollut. Ja se päivittäinen tiputtelu tuossa alkuvaiheessa kävi tietysti hermoille, mutta onneksi en ottanut kierukkaa hätäpäissäni pois.
En ole lihonut, ei ole vaikuttanut ruokahaluun. Tosin olen aina ollut painotietoinen, eikä mielihalut vaikuta käytännön toteutukseen.
Laittaminen ei sattunut, nipisti vähän.
Ekalla kerralla (kierukka oli 4 vuotta) vuodot jäi kokonaan pois. Raskaus välissä ja nyt uusi kierukka ollut vuoden, vuotoja on välillä. Yhteen aikaan riesaksi asti, nyt on taas rauhoittunut.
Kiitokset! Itselläni myös runsaat vuodot ja todella kivuliaat.
Milloin kierukan asentaminen synnytyksen jälkeen on mahdollista? Infoavat siitä kyllä sit lääkärissä... Houkuttais kyllä. Ap
Ei vaikuttanut painoon. Asettaminen tuntui pienenä vihlaisuna ja alavatsa oli jonkin aikaa kipeä. Alussa oli pientä tiputtelua joitain kuukausia, sittemmin kuukautisten aikaan.
Mulla sattui laittaminen, oli todella ikävän tuntuista. Se ja seuraava päivä meni kans kipuillessa, ei auttanu burana :/
En ole lihonut, ihan samassa painossa pysynyt. Ensimmäiset kuukaudet oli menkat melko sekaisin, runsaampaa ja tiputteli. Jossain vaiheessa palautui ihan normaaliksi. Kierukka ollut mulla vasta vähän alle vuoden, mutta ihan tyytyväinen oon ollu :)
Neljäs asennettiin just. Ensimmäinen ja toinen olivat paikallaan kaksi vuotta ennen poistoa, kolmas luiskahti pois paikaltaan (ilmeisesti onnistuin sen vahingossa lankoja kokeillessani kiskaisemaan paikaltaan) ja neljäs tosiaan asennettiin torstaina.
Mä olen tyytyväinen. Kuukautiset on jääneet kokonaan pois, paitsi ton paikaltaan lähteneen kohdalla, alkuun oli tiputteluja. Nälkään, ihoon tai painoon ei ollut vaikutusta. Mieliala pysyy parempana kun pms jää pois. Laitto ja poisto eivät sattuneet, tuntuivat vaan vähän epämukavalta, kuten papa-koe.
Mulla laitettiin 3kk synnytyksestä. Ei tuntunut pahasti, kuk otti buranan ennen laittoa. Mitään muuta ikävää säkierukka ei ole aiheuttanut kuin sen, että leukani on aina menkkojen aikaan täynnä isoja punaisia finnejä.
Kierukka ollut nyt puolitoistavuotta. Alkuun tiputtelua monta kuukautta yhteen menoon. Kipeitä finnejä selkään ja naamaan ilmestyy joka kuukausi. Ensiviikolle varattu gynelle aika, kierukka otetaan pois. En jaksa enää kipeitä finnejä, jotka pilasivat ihoni.
Mun mielestä se laittaminen kyllä sattui aika paljon (en oo synnyttänyt että tietysti en ole ehkä kaikkia kipuja kokenut...), mutta sen kesti silti ihan hyvin, koska se kipu kesti vain noin 10-30 sekuntia suunnilleen.
Menkat loppui ihan heti, mulla ei tullut tiputteluakaan mutta pari ekaa kuukautta vatsasta vihlaisi aina välillä ikävästi, mutta sekin oli aika pientä ja satunnaista. Sitten kun hormonin teho vähenee (mulla noin 4 vuoden jälkeen), menkat alkoi tulla takaisin taas, tosin oli silti hyvin niukat. Muuten en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia, pillerit vaikutti paljon paljon enemmän esim. mielialaan ja ihon kuntoon (kuivatti liikaakin).
Ainoa huono puoli hormonikierukassa on, että se ilmeisesti voi lisätä kystia, ja mullakin on ollut munasarjakystia nyt. Ilmeisesti tämä on aika tavallista eikä sinänsä vaarallista, koska ne kystat eivät ole mitenkään pahanlaatuisia ja yleensä menevät pois itsestään. Ei silti kivaa kun pitää juosta gynellä parin kuukauden välein seuraamassa tilannetta.
Mulla on hormonikierukasta tosi hyviä kokemuksia. Ei sattunut laittaminen eikä poisotto, eikä kuukautisia tullut ollenkaan sen 2,5 vuoden aikana, jonka se sai paikallaan olla (poistettiin siis kesken, kun haluttiin lisääntyä). Niin kätevää verrattuna pillereihin, kun ei tarvinnut muistaa mitään vaan siellä se vaan itse hoitaa hommansa :)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 08:27"]Lihottaako? Onko sulla itselläsi? Meinasin lihomisella sitä että onko nälkä useammin tjtn?
Tärkein: Sattuiko laitto?
Ja nyt siis ihan juu on kyse siitä viiden vuoden hormonikierukasta [/quote]Lapsiluku alkaa olla toistaiseksi täynnä eikä pillerien popsiminen sovi tälle dementikolle.
Hävisikö kuukautiset?
Kiitti!
Ap