sairastin lapsena tuhkarokon, mitä sitten?
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:05"]
Mitä sää aina tota samaa jankkaat? Minä olin lapsi kun sairastin rokot. Ei se edes ollut suuri juttu.
[/quote]
Kumma kun siihen kuitenkin jotkut kuolivat tai vammautuivat.
[/quote]
Meitä on suurin osa,jotka eivät saaneet jälkitauteja, ja selvisivät joka ainoasta rokosta.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:11"]
Olen vm 1971, olen sairastanut ainoastaan vesirokon alle vuoden iässä, en muita rokkoja. Onko minut rokotettu vai olenko vain säästynyt hyvällä tuurilla kaikesta?
Omat lapset ovat rokotettu neuvolan ohjelman mukaan, eivät ole sairastaneet muuta kuin myös vesirokon kuten minä... Sikapiikin saivat silloin taannoin myös.
[/quote]
Todennäköisesti et ole rokotettu, olisit varmaan ollut jo sen verran vanha, että muistaisit asian. Kannattaa hoitaa asia kuntoon, epidemioita tulee vielä enemmän.
Oletteko te lukeneet mitään kirjoja? Edes Montgomeryn Uuden kuun Emiliaa? Kyllä tuhkarokosta todellakin panikoiitiin "ennenkin".
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:15"]
Mitä sää aina tota samaa jankkaat? Minä olin lapsi kun sairastin rokot. Ei se edes ollut suuri juttu.
[/quote]
[/quote]
Meitä on suurin osa,jotka eivät saaneet jälkitauteja, ja selvisivät joka ainoasta rokosta.
[/quote]
Eli ei haittaa, jos muutamia kymmeniä kuolee täysin estettävissä oleviin tauteihin?
Saiastin tuhkarokon alle kouluikäisenä ja muistan kuinka kipeä olin. Äiti ei antanut minun katsoa peilikuvaani. Kuume oli nelissäkymmenissä monta päivää. Iho oli kauttaaltaan punaisilla pilkuilla. Muistan äidin huolestuneet kasvot. Onneksi ei tullut jälkitauteja.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:16"]
Oletteko te lukeneet mitään kirjoja? Edes Montgomeryn Uuden kuun Emiliaa? Kyllä tuhkarokosta todellakin panikoiitiin "ennenkin".
[/quote]
Olikos Vihervaaran Annassa hinkuyskä? Itse olen lukenut Kansat ja kulkutaudit, oli hyvin mielenkiintoinen selostus tautien historiasta.
Olen vm 1971, olen sairastanut ainoastaan vesirokon alle vuoden iässä, en muita rokkoja. Onko minut rokotettu vai olenko vain säästynyt hyvällä tuurilla kaikesta?
Omat lapset ovat rokotettu neuvolan ohjelman mukaan, eivät ole sairastaneet muuta kuin myös vesirokon kuten minä... Sikapiikin saivat silloin taannoin myös.
[/quote]
Todennäköisesti et ole rokotettu, olisit varmaan ollut jo sen verran vanha, että muistaisit asian. Kannattaa hoitaa asia kuntoon, epidemioita tulee vielä enemmän.
[/quote]
Liittyikö se joku sokeripala tähän??? Mikä se oli?
ps. pitääkö pelätä nyt vielä jotain sikotautia yms kun en ole rokotettu/sairastanut?
Sokeripalassa annettiin poliorokote.
Minua reilut kymmenen vuotta vanhempi serkkuni kuuroutui tuhkarokon vuoksi pikkulapsena 70-luvun lopulla.
Todellakin tulen rokottamaan lapseni, jos joskus sellaisia saan. Minutkin on rokotettu kaikkilla Suomen rokotussuunnitelman mukaisilla rokotteilla ja niiden lisäksi olen ottanut myös hepatiitti-piikit.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:13"]
Hieno kuulla, että teille ei jäänyt mitään seurauksia tuhkarokon sairastamisesta. Minulta on kuollut veli tuhkarokkoon v. 1972, veli oli silloin 6-vuotias enkä itse ollut vielä syntynyt tuolloin.
[/quote]
EI OLE MAHDOLLISTA KUOLLA SIIHEN KUN NRO 30 EI KUOLLUT!! NIH!
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:27"]
[/quote]
[/quote]
Liittyikö se joku sokeripala tähän??? Mikä se oli?
ps. pitääkö pelätä nyt vielä jotain sikotautia yms kun en ole rokotettu/sairastanut?
[/quote]
Sokeripala liittyi polioon, 1985, jos oikein muistan. Koulussa nitä jaettiin, mutta olin jo isän kanssa hakenut sen aikaisemmin.
MPR-rokote suojaisi tuhka- ja vihurirokolta ja sikotaudilta.
Niin ja jos meinaat vielä matkustellakin, niin kannattaa huomioida tämä: "Rokotteiden vastustajat ovat aiheuttaneet tuhkarokon, sikotaudin, vihurirokon ja hinkuyskän yleistymisen Euroopassa ja Yhdysvalloissa, kirjoittaa yhdysvaltalainen Los Angeles Times."
http://www.hs.fi/tiede/Rokotepelko+on+lis%C3%A4nnyt+hankalia+tauteja+/a1390274987696
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 17:44"]
Niin, mitä sitten?
[/quote]
Niin mitä sitten. Minä sairastin myös ja sikotaudin ja angiinakierteen ja rs-viruksen ja monta oksennustautia.
Onneksi nyt on rokotteita, niin omien lasten ei ole tarvinnut sairastaa näitä kaikkia.
Siis oikeasti, pitäisikö mun nyt rokotuttaa itseni kaikkea vastaan???
Onneksi lapseni on rokotettu, mutta mulla varmaan vaan jäykkäkouristus ja polio hoidettu?
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Nimenomaan. .
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:39"]
Siis oikeasti, pitäisikö mun nyt rokotuttaa itseni kaikkea vastaan???
Onneksi lapseni on rokotettu, mutta mulla varmaan vaan jäykkäkouristus ja polio hoidettu?
[/quote]
Kannattaa ainakin ottaa asiasta selvää. Saatat myös sairastua vaikka syöpään ja silloin vastustuskykysi ym. voi heiketä sen verran, että "vaaraton lastentautikin" muuttuu vaaralliseksi. Ja vanhenethan muutenkin, ja mitä enemmän on rokottamattomia, sitä varmemmin epidemioita tulee enemmän.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Nimenomaan. .
[/quote]
Isorokostakin suurin osa selvisi, haluatteko senkin takaisin?
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:47"]
Isorokkoon mut rokotettiin.
[/quote]
Eikö nyt sekin olisi kannattanut sairastaa, niin olisit selvinnyt siitäkin?
[/quote]
[/quote]
idiootti, ei siihen voi kuolla tai vammautua kun tuolle yhdelle ei käynyt niin, eihän silloin koko taudilla ole mitään väliä vaan rokottaminen on vaan suurentelua