sairastin lapsena tuhkarokon, mitä sitten?
Kommentit (64)
Mun isällä oli syöpä, parani siitä.
Veljellä oli kanssa, mutta se kuoli siihen.
Terveydenhuoltoalan ammattilaisena ei voi kun järkyttyneenä seurata näitä keskusteluja. Sen sijaan että uskottaisiin faktatilastoja, perustellaan asioita sillä että "minä sairastin eikä tullut jälkitauteja". Mulle on aivan sama miten aikuset ihmiset vaarantavat itsensä, mutta kun vaarantavat lapsensa.. :(
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:55"]
Terveydenhuoltoalan ammattilaisena ei voi kun järkyttyneenä seurata näitä keskusteluja. Sen sijaan että uskottaisiin faktatilastoja, perustellaan asioita sillä että "minä sairastin eikä tullut jälkitauteja". Mulle on aivan sama miten aikuset ihmiset vaarantavat itsensä, mutta kun vaarantavat lapsensa.. :(
[/quote]
Muuta varaa ei ole tällä hetkellä,paitsi hiirrrrrrvveä tuhkarokko.
Et käsitä sinä nuorempi vaikka oot ammattilainen,
että rokoista ei panikoitu silloin. Lapset sairastivat
lastentaudit ja sillä siisti.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:25"]
Ei sitä pidetty mitenkään pahana silloin. Rokot tulivat ja menivät.
[/quote]
Mitä ihmeen mummonkurppanoita täällä palstalla seilaa horisemassa entisajoista??? Menkää vaikka seurakunnan kirkkokerhoihin kertomaan siitä miten ennen oli kaikki paremmin.
Tänne voi ja kirjoittaa kaiken ikäiset. On hyvä lukea, omakohtaisia kertomuksia. Itse olen 49-vuotias, ja oli ihanaa saada sairastaa kaikki lastentaudit, kotona oman äidin hoivissa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:34"]
Minä ja naapurin 3 poikaa sairastettiin 60 luvun puolivälissä yhtäaikaa tuhkarokko. Ei oltu edes kuultu rokotuksista silloin.
[/quote]
Rokotuksia ei ollut, teillä ei ollut muuta mahdollisuutta. Ilmeisesti haluatte lastennekin nauttivan taudista.
Mulla oli myös tuhkarokko. Ja kurkunkannen tulehdus, johon meinasin kuolla. Lapseni olen rokotuttanut.
Saimme sairastaa rauhassa. Rokotteen suoja ei vastaa sairastuneen immuniteettia. Immuniteetti on tasan 100.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:34"]
Minä ja naapurin 3 poikaa sairastettiin 60 luvun puolivälissä yhtäaikaa tuhkarokko. Ei oltu edes kuultu rokotuksista silloin.
[/quote]
Rokotuksia ei ollut, teillä ei ollut muuta mahdollisuutta. Ilmeisesti haluatte lastennekin nauttivan taudista.
[/quote]
Mitä sää aina tota samaa jankkaat? Minä olin lapsi kun sairastin rokot. Ei se edes ollut suuri juttu.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:59"]
Et käsitä sinä nuorempi vaikka oot ammattilainen,
että rokoista ei panikoitu silloin. Lapset sairastivat
lastentaudit ja sillä siisti.
[/quote]
Ei niistä panikoitu kun niihin ei ollut parannuskeinoakaan. Ja jos pari lasta kuoli tai vammautui, niin so what? lapsiahan sai aina lisää, kun ei ollut ehkäisyäkään. Moni muukin asia kuului elämään toisella tavalla silloin, ei siihen ymmärtämistä tarvita. Kyse onkin nyt siitä, että jos vaarallisen taudin voi nykymenetelmillä jokseenkin vaivatta välttää, niin silloin se kait kannattaa tehdä. Faktaahan nimittäin on sekin, että kehitysmaissa ja alkeellisissa oloissa tuhkarokko jälkitauteineen on edelleen tappava sairaus. Ei se suomalaislapsia tuhansittain tappanut, mutta joitakin se tappoi ja joillekin aiheutti inhottavia vammoja. Ne jotka itse vain sairastivat sen, voivat viitata sille kintaalla mutta veikkaanpa että toinen ääni olisi kellossa jos heidän oma taaperonsa saisi tuhkarokon ja lääkäri tulisi kertomaan, että se lapsi nyt on saanut sitten aivokalvonkalvontulehduksen jälkitautina ja on vaarassa kuolla... Johan alkaisi huuto siitä, että miten Suomessa voi olla näin vaarallista tautia ja miksei kukaan tee mitään ja on paska terveydenhuolto jne. Eipä taidettaisi silloin muistella että voivoi kun sillon mamman nuoruudessa nämä vaan sairastettiin.
Oma perse on aina se lähin.
Miksi sitten se rokko ei ollut mitään eikä puhuttu mistään aivokalvontulehduksista..
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:30"]Ihmeellistä pelottelua. Onneksi 70-luvulla sai sairastaa rauhassa ja näin ollen saada immuniteetin, joka ei ole verrattavissa rokotteen suojaan. Lietsokaa paniikkia, me rokot kokeneet emme panikoi.
[/quote]
Näin on. Nykypolvi ei tiedä vanhoista ajoista kuten me. Kaikki lapset kävivät rokot läpi eikä panikoitu.
[/quote]
Nykypolvi tajuaa, että vaikka suurin osa sairasti rokot ilman jälkitauteja, niin kaikki eivät selvinneet. Toiset kuolivat niihin, eivätkä ole täällä kertomassa kohtalostaan. Teidän nuoruudessanne ei ollut rokotteita, joten tuhkarokot ja muut oli parempi sairastaa lapsena, sillä vanhempina ne ovat yleensä vakavampia. Siksi asiasta ei panikoitu, eikä kerrottu teille lapsille, että kyllähän se mun paras kaveri lapsena kuoli silloin, kun me oltiin kipeitä.
Eikö ole myös tutkimuksia (ihan päteviä), joiden mukaan mm tuhkarokon sairastamisella on positiivisia terveysvaikutuksia. Jonkinlainen yhteys alleegioihin ja yliherkkyyksiin. Rokotteetkaan eivät ole riskittömiä. Lääkäritätini, joka tehnyt kv-uraa ja siis kuullut muutakin propagandaa kuin lääke teollisuuden ja suomalaisen terveydenhuoltoviranomaisten, suhtautuu rokottamiseen huomattavasti rennommin kuin neuvolat ja kouluterveyshuolto. Itse olen rokot lapsena sairastanut, samoin sisarukseni ja serkkuni. Meitä on 15, eikä kenellekään ole koitunut vakavia seurauksia. Omat lapseni olen rokotuttanut, mutta en tuomitse niitä, jotka valitsevat toisin.
Ei silloin 70-luvulla pidetty turvavöitäkään. Mitä niitä nytkään sitten pitämään muuta kuin poliisin pelosta.
Olen vm 1971, olen sairastanut ainoastaan vesirokon alle vuoden iässä, en muita rokkoja. Onko minut rokotettu vai olenko vain säästynyt hyvällä tuurilla kaikesta?
Omat lapset ovat rokotettu neuvolan ohjelman mukaan, eivät ole sairastaneet muuta kuin myös vesirokon kuten minä... Sikapiikin saivat silloin taannoin myös.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:05"]
Mitä sää aina tota samaa jankkaat? Minä olin lapsi kun sairastin rokot. Ei se edes ollut suuri juttu.
[/quote]
Kumma kun siihen kuitenkin jotkut kuolivat tai vammautuivat.
Hieno kuulla, että teille ei jäänyt mitään seurauksia tuhkarokon sairastamisesta. Minulta on kuollut veli tuhkarokkoon v. 1972, veli oli silloin 6-vuotias enkä itse ollut vielä syntynyt tuolloin.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:30"]Ihmeellistä pelottelua. Onneksi 70-luvulla sai sairastaa rauhassa ja näin ollen saada immuniteetin, joka ei ole verrattavissa rokotteen suojaan. Lietsokaa paniikkia, me rokot kokeneet emme panikoi.
[/quote]
Näin on. Nykypolvi ei tiedä vanhoista ajoista kuten me. Kaikki lapset kävivät rokot läpi eikä panikoitu.