Karppajat, mitä tähän sanotte?
Perjantaina oli lehdessä amerikkalaisesta tutkimuksesta jossa oli analysoitu ylipainoisten ja hoikkien ruokavalioa. Tuloksena oli mm. että hoikkien ruokavalio koostuu n. 55% hiilihydraateista ja vähäisestä rasvasta. Harmi kun ei ole nyt sitä lehteä tässä joten en tarkkaan muista, mutta se pisti silmään että ne hoikat söivät kaikkien karppaajien oppien vastaisesti.
Kommentit (54)
hiilihydraattien sitoma neste kuuluu ihmiskehoon. Se, mitä karpit laihtuvat kuivumisensa lisäksi tuleekin sitten ihan normaalista efektistä, kalorivajauksesta.
Eli yhtä kaikki, laihdut kun syöt vähemmän kuin kulutat.
.. että mistä se ylipainoisten ravinto sitten koostui? Epäilenpä, että se koostui SEKÄ hiilareista ETTÄ rasvoista, mikä on tietysti pahin mahdollinen yhdistelmä.
Mitä enemmän hiilareita syö, sitä vähemmän rasvaa pitää nauttia. Ja päin vastoin.
Minä en niinkään ole painostani huolissani, vaan hyvinvoinnistani. Sen sanon, että mieli on paljon virkeämpi, kun ei ole syönyt noita " raskaita" aineksia.
Vierailija:
Eli yhtä kaikki, laihdut kun syöt vähemmän kuin kulutat.
Vai onko niin, että laihtuminen on " arvokasta" vain jos sen tekee kituuttamalla ja nälkää näkemällä? Helppo laihtuminen on väärä tapa laihtua?
Siinä taas asiantuntija kommentoi ;)
Karppaus ei ole mikään pikadieetti. Se on ELÄMÄNTAPA.
Itse en ole enää kuukausiin kaivannut leipää, pastaa, perunaa.. edes uusia perunoita en ole syönyt ainuttakaan. Ruisleipää syön joskus.
Voi rakkaat ihmiset, kun te käsittäisitte sen, että ei karppaus ole mikään RANGAISTUS tai kituuttamista. Se on elämäntapa, joka on niin helppo toteuttaa, ettei enää edes kuvittele ryhtyvänsä ns. virallisterveelliselle ruokavaliolle.
" Laihdun ja voin hyvin, kun tajusin lakata syömästä kevyesti!"
Jostain syystä laihduttamisen pitäisi olle kärsimystä. Pitää nähdä nälkää ja oppia kieltäytymään.
Karpatessakin pitää toki kieltäytyä, mutta se ei ole kärsimystä, sillä niitä kiellettyjä juttuja ei tee mieli!
Olen itse " laihduttamisen ammattilainen" ja toden totta kokeillut kaikki systeemit. Myös painonvartijat.
Ongelma vaan oli, että niin kauan kuin hiilarit pysyvät ruokavaliossa, ei nälänhallinta pysy kurissa. Mielestäni painonvartijoissa ei todellakaan opita terveellistä ruokavaliota - pisteet kun voi kerätä vaikka syömällä pelkkää leipää!
Edelleen sanon: mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Mielestäni on yhdentekevää, millä systeemillä joku laihtuu ja voi hyvin, kunhan itse on tyytyväinen! En siis sano, että karppaus on ainoa oikea tapa. Mutta se on MINULLE ainoa keino, joka toimii.
vähän ja sillä siisti. Olen siis opetellut kohtuusyömisen periaatteet ilman, että tarvitsee jättää mitään syömättä. Musta olisi vaikeaa rajoittaa ruokavaliostani yksi osa-alue kokonaan pois. Se rajoittaisi hurjasti elämääni, jossa myös ruokailutapahtumat ovat osa sosiaalista kanssakäymistä ja työnkuvaani.
Vierailija:
Vierailija:Eli yhtä kaikki, laihdut kun syöt vähemmän kuin kulutat.
Vai onko niin, että laihtuminen on " arvokasta" vain jos sen tekee kituuttamalla ja nälkää näkemällä? Helppo laihtuminen on väärä tapa laihtua?
Minä luulen tämän tutkimuksen tulos ei siis yllätä yhtäkään karppaajaa.
Laihduin viime syksynä karppaamalla 5kg ja sen jälkeen olen syönyt lähes normaalisti. Eli syön leipää riisiä jne, mutta ehkä hiukan pienempiä annoksia kuin aiemmin. Samoin syön paljon jäätelöä yms sokeripitoista. Paino ei ole tullut takaisin.
Samanlaisia tarinoita olen kuullut muualtakin.
Vierailija:
hiilihydraattien sitoma neste kuuluu ihmiskehoon. Se, mitä karpit laihtuvat kuivumisensa lisäksi tuleekin sitten ihan normaalista efektistä, kalorivajauksesta.Eli yhtä kaikki, laihdut kun syöt vähemmän kuin kulutat.
Vierailija:
Siinä taas asiantuntija kommentoi ;)Karppaus ei ole mikään pikadieetti. Se on ELÄMÄNTAPA.
Itse en ole enää kuukausiin kaivannut leipää, pastaa, perunaa.. edes uusia perunoita en ole syönyt ainuttakaan. Ruisleipää syön joskus.
Voi rakkaat ihmiset, kun te käsittäisitte sen, että ei karppaus ole mikään RANGAISTUS tai kituuttamista. Se on elämäntapa, joka on niin helppo toteuttaa, ettei enää edes kuvittele ryhtyvänsä ns. virallisterveelliselle ruokavaliolle.
" Laihdun ja voin hyvin, kun tajusin lakata syömästä kevyesti!"
Vierailija:
vähän ja sillä siisti. Olen siis opetellut kohtuusyömisen periaatteet ilman, että tarvitsee jättää mitään syömättä. Musta olisi vaikeaa rajoittaa ruokavaliostani yksi osa-alue kokonaan pois. Se rajoittaisi hurjasti elämääni, jossa myös ruokailutapahtumat ovat osa sosiaalista kanssakäymistä ja työnkuvaani.Vierailija:
Vierailija:Minä en ole huomannut karppauksen rajoittavan sosiaalista elämääni mitenkään - tai no, olen kyllä nykyään pirteämpi ja jaksan paremmin hoitaa sosiaalisia suhteitani. Myös työssä jaksan paremmin. Mitään ongelmaa ei ole ruoan suhteen ilmennyt, vaikka työskentelen itse ruoka-alalla!
Hienoa, että olet pystynyt " opettelemaan" kohtuusyöminen. Minäkin olen yrittänyt opetella sitä 20 vuotta. Valitettavasti se vaan ei onnistunut, sillä hiilarit pitävät yllä ahmimisvimmaa veren sokeritason heilahtelun myötä. Ei siis ole opettelu minun tapauksessani auttanut.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia - suvaitsevaisuutta kaivataan tälläkin saralla!
Minulle se karppaus oli kärsimystä. Eli mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle (niinkuin tämänkin lainaukseni kirjoittaja sanoi), ja on meitä, joiden elimistö nimenomaan tarvii runsaasti hiilareita hyvinvoidakseen ja sietää vain vähän proteiineja.
Vierailija:
Jostain syystä laihduttamisen pitäisi olle kärsimystä. Pitää nähdä nälkää ja oppia kieltäytymään.Karpatessakin pitää toki kieltäytyä, mutta se ei ole kärsimystä, sillä niitä kiellettyjä juttuja ei tee mieli!
Pyrin Atkinsiin mutta en ole vielä saanut hiilareita tarpeeksi alas, koska juon isot määrät kahvia ja sen kanssa maitoa/kermaa. Sinne ollaan kuitenkin menossa.
Olen jo tänä aikana huomannut sen, ettei ole nälkä, ähkyks tulee pienessä ajassa, olen pirteämpi. Jaksan hymyillä töissäkin, vaikka olen saanut potkut.
Olen kärsinyt pahasta akneselästä ja juuri tänään viimeksi katselin, etten tänä aikana ole saanut yhden yhtäkään uutta paisetta mihinkään.
Liian lyhyt aika tietenkin sanoa, että se auttaisi jopa siihen.
Kaikista pahinta on se, että olen antikarppi. Eli yksi suurimmista vastaanväittäjistä tällä palstalla, kun on puhuttu karppauksesta. Olisinpa vain uskonut aiemmin =)
Ja tunnistin itseni oireista: hirveä väsymys, vaikka nukkuis miten. Turvotus, ilmavaivat, jne.
Päätin sitten kokeilla. Vielä on paljon oppimista, mutta hiljaa hyvä tulee.
OLis kyllä mainiota jos joku laittas karppiyhdistyksen kokoon samalla tavoin kuin paikkarit kokoontuu...
t: se antikarppi
Mutta pitää sanoa että minulle tulee jostain syystä juuri ennen menkkoja sellainen olo, että pakko saada hiilareita jossain muodossa. Eilen vedin pizzan ja jäätelön (muuten söinkin salaattia yms hiilaritonta) naamaan ja tänään väsyttää, olen turvoksissa ja kasvoihin oli ilmestynyt yön aikana kymmeniä minifinnejä ja muutama oikein kipeä hiukan isompi. Että näin sitten silloin kun hetkellisesti joutuu kiusauksen valtaan. :/
Minulla on ollut aina paljon finnejä, mutta karpatessani ne hävisivät alle viikossa KOKONAAN. Ei ollut finnin finniä ja olen voinut todella hyvin. Kiloja lähtenyt 2kk aikana (jos ei oteta huomioon tämän päiväistä menkkaturvotusta) 4kpl. Tiedän että enemmänkin voisi olla, mutta olenkin ns hyväkarpannut ja olen kyllä sallinut itselleni silloin tällöin kesän herkuista jäätelöä ja uusia perunoita (joskin pieninä annoksina, enkä joka päivä).
Vierailija:
Ja tunnistin itseni oireista: hirveä väsymys, vaikka nukkuis miten. Turvotus, ilmavaivat, jne.
Päätin sitten kokeilla. Vielä on paljon oppimista, mutta hiljaa hyvä tulee.
OLis kyllä mainiota jos joku laittas karppiyhdistyksen kokoon samalla tavoin kuin paikkarit kokoontuu...t: se antikarppi
Mä oon ollut aina oikeestaan hoikka. Ennen olin rasvakammoinen ja rakastin leipää, pastaa, perunaa. Pysyin kuitenkin jotakuinkin hoikkana. Sitten kokeilin karppausta, ja kas, pysyin edelleen hoikkana, hiukan jopa laihduin, mutta se ELÄMÄNLAATU! Jestas, miten ihania ruokia ja mitä määriä saan nykyään syödä! Poissa ovat myös iho-ongelmat ja mielialanvaihtelut.
T. Pitkäaikaiskarppi
Ihmiset ovat yksilöitä, ja jokaiselle sopi oma tapansa. Minulla hiilareiden mässääminen aiheutti pahan ahmimis-oksentamiskierteen ja tällä keinolla olen siitä päässyt eroon, ja ensimmäistä kertaa elämässäni syön terveellisesti.
Se että perunan vaihtaa parsakaaliin esimerkiksi... mitä pahaa siinä voi olla????
Nyt meni viikonloppu hiilarilinjalla ja olo sen mukainen.: turvottaa, kiukuttaa, väsyttää ja masentaa. Mutta nyt taas tiukempaa linjaa niin mieli piristyy ja turvotus ja ilmavaivat häviää.
Ajatuksena lähinnä että olenko ennen ollut aina näin väsynyt??? Vanhalla ruokavaliolla.
Luojan kiitos pääsin siitä eroon....
Joku tuolla aiemmin kirjoitti, että ne pisteet voi kuluttaa vaikka syömällä pelkkää leipää. Voi tietty, mutta silloin ei noudata Painonvartijoiden ohjeita. Ohjeiden mukaan joka päivä tulee syödä tietty määrä rasvaa ja tietty määrä kalkkia sekä lisäksi joka päivä puoli kiloa kasviksia.
T: Painonvartijoissa 6 kk ja nyt -10 kg
Tietenkään se ei ollut ohje, mutta periaatteessa näin.
t: entinen pv, -13 kg/5 kk (sittemmin +30kg siitä)
se antikarppi
Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.
Mun mielestäni on hienoa, jos pystyy syömään hiilihydraatteja ilman että ne saavat " vallan." Itse olen hiilariaddikti eli jos syön niitä, elimistöni suorastaan huutaa niitä enemmän ja enemmän.. eli käytännössä eläisin leivällä, pastalla, karkilla.
Mutta silloin kun syöminen on hallinnassa, voi hiilarit tottakai kuulua ruokavalioon! Silloinkin tietysti kannattaa miettiä, millaisesta ruoasta ne hiilarit saa ;)
Itselleni karppaus on ainoa keino pitää syöminen hallinnassa. Siksi karppaan.