Mille alalle kouluttaudun, jotta kuukausipalkka olisi 3000-4000 euroa?
Olen kulttuurialan pätkätyöläinen -ja lopen kyllästynyt todella pieneen palkkaan. Haluaisin kouluttautua/muuten muuttaa alaani niin, että saisin rahaa sen 3000-4000 euroa kuukaudessa. Mutta missä työssä tuommoisia palkkoja saa? Insinööriksi minusta ei ole, sitä on turha ehdottaa.
Kommentit (66)
Millainen koulutus sulla on? Kannattaa miettiä mitä hyötyä aiemmista opinnoista on jatko-opinnoissa? Ihan alusta ei aikuisen kannata aloittaa. Jos sinulla on kulttuurialalta AMK tutkinto, mieti mitä teet siihen päälle, että työllistyt. Esim ammatillisen open pedagogiset opinnot. Jos olet amispohjalla tällähetkellä, niin mihin AMK opintoihin voi koulutuksellasi hakea. jne.
Olisiko kuitenkin viisaampaa lähte liikkeelle toisesta päästä? Mihin sinulla on taipumuksia? Mikä sinua kiinnostaa? Käy työkkärin ammatinvalinnanohjauksessa, niin ehkä asia alkaa selvitä. sitä paitsi, jos opiskelet muutaman vuoden, niin palkkaus on saattanut muuttua melkoisesti. Harvoin aloittelija saa kovin korkeaa palkkaa, ellei sitten saa paikkaa reittä pitkin kiipeämällä.
Oikeastaan sama mille alalle. Olen oppinut av:lta että jopa lähärit tienaavat päälle 3 tonnia helposti. He tekevät hyvin vastuullista työtä, lähes samaa kuin lääkärit. Ja AMK:n käyneetkin ovat hyväpalkkaisia, akateemisia. Kysyt juuri oikealta palstalta!
Lääkäri, hammaslääkäri, eläinlääkäri? Noista helpoiten rahaa saa hampaalla ( helpoimmin sisään, mukavimmat työajat jne). Toki pitkä koulutus noissa kaikissa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 11:56"]
Olisiko kuitenkin viisaampaa lähte liikkeelle toisesta päästä? Mihin sinulla on taipumuksia? Mikä sinua kiinnostaa? Käy työkkärin ammatinvalinnanohjauksessa, niin ehkä asia alkaa selvitä. sitä paitsi, jos opiskelet muutaman vuoden, niin palkkaus on saattanut muuttua melkoisesti. Harvoin aloittelija saa kovin korkeaa palkkaa, ellei sitten saa paikkaa reittä pitkin kiipeämällä.
[/quote]
3000-4000 euron palkka on korkeakoulutetuille aika lailla normaali taso. Eli pelkän palkan perusteella ei alaa kannata valita. Kulttuurialan pätkätyöläiseen verrattuna melkein mikä tahansa korkeakoulutusta vaativa työ tuottaa 3000-4000 euroa. Sitten kun aletaan puhua 4000-6000 euron palkoista, niin kyse alkaa olla jo paremmin tienaavista akateemisista. Silloin raha voisi olla yksi motivoiva tekijä, mutta 3000-4000 euron palkkahaarukkaan en lähtisi raha ykkösmotiivina. Jos esimerkiksi opetustyö ei tunnu omalta, on jokaisen euron edestä pidetty tunti työn ja tuskan takana.
Luin viestintää yliopistolla, valmistuin maisteriksi. Helpot opinnot. Pari sivusinetta tulemasb, mm. markkinointi ja kieliä. Viestintäpäällikkö kunnalla, lähtöpalkka 3400, lisineen (työkokemus yms.) lähemmäs 3800. Yksityisellä lähtöpalkka 4000 ylöspäin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 22:59"]
Olen kulttuurialan pätkätyöläinen -ja lopen kyllästynyt todella pieneen palkkaan. Haluaisin kouluttautua/muuten muuttaa alaani niin, että saisin rahaa sen 3000-4000 euroa kuukaudessa. Mutta missä työssä tuommoisia palkkoja saa? Insinööriksi minusta ei ole, sitä on turha ehdottaa.
[/quote]
bussikuski, putkimies
Erityisluokanopettaja tai erityisopettaja töitäkin riittää. Itse olen erityisluokanopettaja, opetusvelvollisuus 22t, 3 ylituntia niin palkka noin 3900€/kk. Kokemusvuosia tosin jo reiku 15 opetusalalla. rankka työ mutta hyvät lomat ja suht lyhyet työpäivät (teen kotona ison osan suunnittelutöistä). Nyt opintovapaalla luen psykologiaa ja aikuiskoulutustuki pari euroa vajaa 2000€.
toimittaja maakuntalehdessä, bruttoperuspalkka 3900 euroa ja vuorolisät päälle noin 600 euroa kk
Musta tuntuu, että moni valehtelee yläkanttiin täällä. Se todellisuus missä minä elän, niin 3000+ tienaa vaan hyväpalkkaiset. Normitaso on 2000-3000.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:57"]
Musta tuntuu, että moni valehtelee yläkanttiin täällä. Se todellisuus missä minä elän, niin 3000+ tienaa vaan hyväpalkkaiset. Normitaso on 2000-3000.
[/quote]
Millä alalla? Monella alalla normitaso on tavallista korkeampi. Esimerkiksi lähäreistä puhutaan huonopalkkaisina mutta se on vain propagandaa jotta palkankorotukset saataisiin vauhtiin. Todellisuudessa 3-vuorotyötä tekevä lähäri tienaa helposti lähes 4000 €/kk etenkin kunnallisella puolella.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:08"]
graafinen suunnittelija
[/quote]
Muuten hyvä ehdotus, mutta alalla ei ole töitä kovin monelle valmistuneelle. Myös esim. media-assistentit kilpailevat usein samoista töistä, ja heitähän riittää.
T: työtön graafikko, yksi monista
Psykologi, vastavalmistuneella voi palkka olla hieman alle 3000e, mutta varsinkin yksityisellä sektorilla työskennellessä palkat ovat 4000-6000e. Erinomainen työtilanne.
sairaanhoitaja keikkalaisena
itse vaihdoin vakiduunin keikkahommiin viitisen vuotta sitten ja tienestit tuplaantuivat, bonuksena saan itse valita lomani ajankohdat
viime vuonna tienasin 67 000 euroa
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 22:59"]
[/quote]
Tule Espooseen, kuvataiteen opettaja (harjoittelija 2900) vakkari 4200 +
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:57"]
[/quote]
Millä alalla? Monella alalla normitaso on tavallista korkeampi. Esimerkiksi lähäreistä puhutaan huonopalkkaisina mutta se on vain propagandaa jotta palkankorotukset saataisiin vauhtiin. Todellisuudessa 3-vuorotyötä tekevä lähäri tienaa helposti lähes 4000 €/kk etenkin kunnallisella puolella.
[/quote]
Laita yhdenkin lähärin palkkatiedot, joka tollaisia summia palkkaa saa. Itse sairaanhoitajana 3-vuorotyötä ja palkka keskimäärin 2400e sisältäen siis kaikki lisät ja tuo tietenkin bruttopalkka ennen veroja. Ja kunnallisella puolella minäkin, missä sinun mukaasi siis lähihoitajanakin saa vielä "helposti" lähes 4000e Ei ne lisät mitään huimia ole. Esim. iltalisät on 15% korotuksella eli muutama kymppi kuussa niistä irtoaa.
mies on myös ihan perusduunari. mutta niinpä me asutaan rivitalossa parin kilsan päässä keskustassa, kolme lasta ja oon ollut monta vuotta kotona.
kunhan tästä pääsen töihin kohtapuolin niin helpottuu vieläkin :) että eiköhän se palkka ole kiinni työnteosta, mutta ymmärrän apn kysymyksen hyvin.
on varmasti aloja, joissa voi vaikka seisoa päällään ja ei millään yllä hyville liksoille..