Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajat hoi! Teille kysymys.

Vierailija
24.01.2014 |

Itse vasta opiskelen. Ja kysyisin että pidättekö lääkelaskuja tärkeänä?

Itse pidän ja minusta ne pitäisi osata hyvin. Itse osaan ne ja läpäisinkin kokeen. Mutta kuulin että yksi opiskelija oli uusinut kahdeksan kertaa kokeen. Ja osassa taas opettaja näyttänyt virheet ja on saanut mennä korjaamaan virheitään. Minusta tämä toiminta ei ole ihan oikeuden mukaista.

Olenko hirveän itsekeskeinen ja kärkäs jos ajattelen näistä ketkä eivät selkeästi osaa/opi laskemaan niitä laskuja niin ei kuuluisi saada jakaa lääkkeitä tms. ? Tälläistä pohditaa opiskelijalta. Mitäs sanovat työelämässä olevat?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 11:10"]

Tässä muutama:

- Potilas käyttää insuliinia 25 IU per annoskerta. Kuinka monta annosta potilas saa yhdestä esitäytetystä 100 IU/ml 3 ml:n kynästä?

- Potilaalle on annettu 0,3 ml lääkeaineliuosta. Täten hän on saanut 6 mg lääkeainetta. Minkä vahvuista liuosta on käytetty?

- Kuinka paljon natriumkloridia on 1 millilitrassa 0,45 %:sta NaCl-liuosta?

- Potilalle annetaan 0,5 %:n injektioliuosta. Kuinka monta millilitraa injektioliuosta on annettava, jotta se sisältää 40 mg vaikuttavaa lääkettä?

[/quote]

Olet sairaalassa, niinkö?

Onhan nuo hyvä osata hahmottaa, mutta inskakynässä on omat ohjeensa, joiden mukaan annostellaan. Kun täydennetään apteekista, pyydetään toimittamaan esim. kuukauden tai kolmen kuukauden edestä. Kun viimeinen paketti lääkkeitä alkaa, niin haetaan lisää (poikkeuksena pkv-lääkkeet). Silmämääräinen arvio riittää yleensä ihan hyvin.

Mitä oikeastaan teet tuolla kakkoskysymyksen vastauksella ihan käytännössä? Mihin sitä tarvitset? Olet ottanut liuosta ohjeen mukaan ruiskuun ja tarkastanut, että pullon kyljessä lukee 6 mg/ml ja tarkastanut ennen antoa, että ruiskussa on 0,3 ml.

Kerropa ihan käytännön esimerkki, mitä merkitystä tuolla nakkelilaskulla on? Meinaatko että suolan käytön rajoitus? Annos on merkityksetön muulloin kuin esim. vaikeasti munuaissairaan hoidossa, ja heille kyllä tiedotetaan tarkat ohjeet erikseen.

Viimeisellä voi olla käyttöä, jos tosiaan lähihoitajat mittaa ja injektoi, eikä selvempiä ohjeita anneta. Aika harvassa paikassa varmaan näin?

Ja edelleen ihan kaikki noi on helppoja, puhdasta päässälaskua. Tämän siis vastaan koska niin monesti lääkelaskujen vaikeutta yliarvioidaan (lähihoitajien ja opiskelijoiden toimesta).

Mä en ole ollut sairaalassa mutta noin lähtökohtaisesti lääkehoito suunnitellaan ainakin muissa oloissa aina mahdollisimman helpoksi toteuttaa. Sellaiseksi, että siitä selviää myös potilas itse, jos ei ole rajoitteita kuten muistisairaus. On ihan hyvä kun nämä asiat läpikäydään koulussa mutta liikaan lääkelaskujen painotukseen mä en näe järkeä.

Työpaikka ihan varmasti myös opettaa, jos toteutetaan tavallisesta poikkeavasti lääkehoitoa.

Lähihoitajan tutkinnossa on kyllä paljon, mitä olisi muutenkin syytä tarkastaa.

[/quote]

Nuo laskut vaan täytyy lähihoitajan osata jos toimii lähihoitajana paikassa missä lääkehoitoa toteutetaan ja noihin laskuihin tulee tietää oikea vastaus, merkitystä ei ole sillä toimitko sairaalassa, tai vaikkapa hoivakodissa. Ne kuuluvat lähihoitajan pätevyysvaatimuksiin ja lääkehoidon osaamisen ylläpitäminen / tenttiminen tulee jokaisessa em. työympäristössä jokaisen lähihoitajan kohdalle.

Tämä koulutus on laajenemassa ja jokaisen lähihoitajan on kohta suoritettava/tentittävä em. paikoissa työskennellessään  http://www.laakeosaaminen.fi/

[/quote]

Kyllä minä sen edelleen tiedän, koska olen lähihoitaja. Komppaan 21:stä. Kuuluu tutkintoon joo ja läpäistä pitää, jos ei muuten niin lisäharjoituksia tekemällä. Ja täytyy uusia säännöllisesti. Ei tuossa ole mitään uutta.

Mutta ei siinä mitään petämistäkään ole, helpoilla laskuilla, ja siinäpä se lähihoitajan matikkaosuus suunnilleen onkin. Turha tehdä ylitärkeäksi näitä lääkelaskuasioita kuten suunnilleen jokainen opiskelija tuntuu tekevän.

Mun työpaikoillani niillä ei edelleenkään ole tehnyt yhtään mitään. Eikä niitä kukaan oikeasti jatkuvasti laske kaavoilla paperille ja laskinta käyttäen. Se on teoriaa, jonka suurpiirteinen ymmärtäminen helpottaa työntekoa.

Täällä on jokunen opiskelija/vastavalmistunut nyt kyllä viisastelemassa taas.

Vierailija
22/38 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 13:55"]

Tässä muutama:

- Potilas käyttää insuliinia 25 IU per annoskerta. Kuinka monta annosta potilas saa yhdestä esitäytetystä 100 IU/ml 3 ml:n kynästä?

- Potilaalle on annettu 0,3 ml lääkeaineliuosta. Täten hän on saanut 6 mg lääkeainetta. Minkä vahvuista liuosta on käytetty?

- Potilalle annetaan 0,5 %:n injektioliuosta. Kuinka monta millilitraa injektioliuosta on annettava, jotta se sisältää 40 mg vaikuttavaa lääkettä?

[/quote]

Onhan nuo hyvä osata hahmottaa, mutta inskakynässä on omat ohjeensa, joiden mukaan annostellaan. Kun täydennetään apteekista, pyydetään toimittamaan esim. kuukauden tai kolmen kuukauden edestä. Kun viimeinen paketti lääkkeitä alkaa, niin haetaan lisää (poikkeuksena pkv-lääkkeet). Silmämääräinen arvio riittää yleensä ihan hyvin.

Mitä oikeastaan teet tuolla kakkoskysymyksen vastauksella ihan käytännössä? Mihin sitä tarvitset? Olet ottanut liuosta ohjeen mukaan ruiskuun ja tarkastanut, että pullon kyljessä lukee 6 mg/ml ja tarkastanut ennen antoa, että ruiskussa on 0,3 ml.

Kerropa ihan käytännön esimerkki, mitä merkitystä tuolla nakkelilaskulla on? Meinaatko että suolan käytön rajoitus? Annos on merkityksetön muulloin kuin esim. vaikeasti munuaissairaan hoidossa, ja heille kyllä tiedotetaan tarkat ohjeet erikseen.

Viimeisellä voi olla käyttöä, jos tosiaan lähihoitajat mittaa ja injektoi, eikä selvempiä ohjeita anneta. Aika harvassa paikassa varmaan näin?

Ja edelleen ihan kaikki noi on helppoja, puhdasta päässälaskua. Tämän siis vastaan koska niin monesti lääkelaskujen vaikeutta yliarvioidaan (lähihoitajien ja opiskelijoiden toimesta).

Mä en ole ollut sairaalassa mutta noin lähtökohtaisesti lääkehoito suunnitellaan ainakin muissa oloissa aina mahdollisimman helpoksi toteuttaa. Sellaiseksi, että siitä selviää myös potilas itse, jos ei ole rajoitteita kuten muistisairaus. On ihan hyvä kun nämä asiat läpikäydään koulussa mutta liikaan lääkelaskujen painotukseen mä en näe järkeä.

Työpaikka ihan varmasti myös opettaa, jos toteutetaan tavallisesta poikkeavasti lääkehoitoa.

[/quote]

Nuo laskut vaan täytyy lähihoitajan osata jos toimii lähihoitajana paikassa missä lääkehoitoa toteutetaan ja noihin laskuihin tulee tietää oikea vastaus, merkitystä ei ole sillä toimitko sairaalassa, tai vaikkapa hoivakodissa. Ne kuuluvat lähihoitajan pätevyysvaatimuksiin ja lääkehoidon osaamisen ylläpitäminen / tenttiminen tulee jokaisessa em. työympäristössä jokaisen lähihoitajan kohdalle.

Tämä koulutus on laajenemassa ja jokaisen lähihoitajan on kohta suoritettava/tentittävä em. paikoissa työskennellessään  http://www.laakeosaaminen.fi/

[/quote]

Kyllä minä sen edelleen tiedän, koska olen lähihoitaja. Komppaan 21:stä. Kuuluu tutkintoon joo ja läpäistä pitää, jos ei muuten niin lisäharjoituksia tekemällä. Ja täytyy uusia säännöllisesti. Ei tuossa ole mitään uutta.

Mutta ei siinä mitään petämistäkään ole, helpoilla laskuilla, ja siinäpä se lähihoitajan matikkaosuus suunnilleen onkin. Turha tehdä ylitärkeäksi näitä lääkelaskuasioita kuten suunnilleen jokainen opiskelija tuntuu tekevän.

Mun työpaikoillani niillä ei edelleenkään ole tehnyt yhtään mitään. Eikä niitä kukaan oikeasti jatkuvasti laske kaavoilla paperille ja laskinta käyttäen. Se on teoriaa, jonka suurpiirteinen ymmärtäminen helpottaa työntekoa.

[/quote]

Yksi "viisastelija" on hoivakodin palveluvastaava / terveydenhoitaja, joka ihmettelee työmoraalianne ja sitä, kuinka aliarvioitte lääkehoidon osaamisen tärkeyttä. Siihen kuuluu niin lääkelaskut, kuin teoriakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 13:55"]

Tässä muutama:

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Yksi "viisastelija" on hoivakodin palveluvastaava / terveydenhoitaja, joka ihmettelee työmoraalianne ja sitä, kuinka aliarvioitte lääkehoidon osaamisen tärkeyttä. Siihen kuuluu niin lääkelaskut, kuin teoriakin.

[/quote]

Teilläkö lasketaan jatkuvasti kaavoilla lääkkeenjako? Lääkkeenjako dosettiin on sitä suurempaa astrofysiikkaa? Minä nyt vaan olen katsonut reseptistä lääkärin ohjeen, tarkastanut että purkin kyljessä on sama ohje (jonka apteekki on osaltaan tarkastanut) kuten myös lääkelistassa, pitoisuus vastaa reseptiä ja sitten jakanut. Ei sen suurempaa matikka tai kemiaa, ei mitään vaikeaa. Sitten dosetti jätetään toisen hoitajan tarkastettavaksi, ja usko tai älä, harvemmin siellä mokia on.

Ajallaan oppii huomaamaan poikkeamia määrätyissä annoksissa, aluksi sitä on mahdotonta havaita. Silloin katsotaan että lukeeko reseptissä SIC.

Ohhoh, olenkin sitten huono hoitaja, kun en tämän ihmeellisempiä kaavoja tarvitse. (Ps. ei mulla ollut minkäänlaista ongelmaa läpäistä lääketenttejä, ne ovat peruskoulumatikkaa. Kiitettävät sain kaikista lääkehoidon teoriakokeista. Mutta jokainen tietää, että ne ovat vain kevyt pintaraapaisu, mitä koulussa käsitellään.)

Vierailija
24/38 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Minä nyt vaan olen katsonut reseptistä lääkärin ohjeen, tarkastanut että purkin kyljessä on sama ohje (jonka apteekki on osaltaan tarkastanut) kuten myös lääkelistassa, pitoisuus vastaa reseptiä ja sitten jakanut."

Lääkkeet jaetaan aina lääkärin ohjeen mukaisesti lääkelistalta katsomalla, eikä sen purnukan kyljestä katsota annosteluohjetta. Lääkitykseen saattaa tulla muutoksia, eikä se purnukan annostus välttämättä vastaa oikeaa.

Vierailija
25/38 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 14:22"]

" Minä nyt vaan olen katsonut reseptistä lääkärin ohjeen, tarkastanut että purkin kyljessä on sama ohje (jonka apteekki on osaltaan tarkastanut) kuten myös lääkelistassa, pitoisuus vastaa reseptiä ja sitten jakanut."

Lääkkeet jaetaan aina lääkärin ohjeen mukaisesti lääkelistalta katsomalla, eikä sen purnukan kyljestä katsota annosteluohjetta. Lääkitykseen saattaa tulla muutoksia, eikä se purnukan annostus välttämättä vastaa oikeaa.

[/quote]

Viilasitkos nyt hivenen pilkkua? Jos katsomme

a) lääkelistan

b) purnukan kyljen

c) reseptin (jos se on paperina saatavilla)

mikä on virhemarginaali?

Suosittelen lämpimästi tarkastamaan myös sen purnukan kyljen. Toisinaan nimittäin juuri lääkehoito muuttuu, eli lääkelistassa on esimerkiksi nostettu määrä lääkettä, joka ei vastaakaan purkin lääkkeiden lääkeainepitoisuutta. Tätä tapahtuu esimerkiksi sähköisissä resepteissä sekä nostamalla puhelimessa saadun ohjeen mukaan - edellinen vahvuus käytetään pois esimerkiksi puolitoistakertaisena, jos annosta on nostettu puolitoistakertaiseksi. Resepti on virtuaaliavaruudessa, lääkelistassa 15 mg lääkettä, mutta purkin vahvuus onkin 10 mg. Jos et sinä sitä purkin kylkeä vilkaise niin vikaan menee.

Mutta hyvä kun pääsit tyhjästä sanomaan. Kyllä minä lääkkeet osaan jakaa.

[/quote]

Viilataan nyt lisää pilkkua, kirjoitti ettei purnukan kyljestä katsota annosteluohjetta. Tottakai se purkissa olevan lääkeaineen vahvuus tarkistetaan, mutta lääkkeet jaetaan aina lääkärin ohjeen mukaisesti, lääkelistalta, jota päivitetään tarvittaessa.

[/quote]

Ja vielä vähän lisää: tarkastetaan se lääkepurkin sekä pitoisuus että määräys. Jos niissä on poikkeama, niin päivämäärä löytyy sekä siitä että lääkelistalta. Ja viime kädessä reseptistä. Ei se oikeasti ole yksi kerta kun listoissakin on virheitä. Kotihoidossa on jostain syystä yllättävän yleistä, että kun asiakas kotiutuu sairaalasta, lääkeasiat ovat ihan sekaisin. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta monta kertaa on saatu soitella että onko saatu lista oikeassa, vai haettu lääkepurkki uuden reseptin mukaan, vai missä on vika.

Niinhän se ei saisi olla, mutta sitä vaan tapahtuu. Onko siinä kotiuttamistilanteessa ehkä kiire tms.

Mutta moninkertainen varmistus, siinä se termi. Kun katsotaan joka kerta kaikki lähteet pintapuolisesti, ja sitten tarvittaessa päivämäärät, niin huteja ei juuri koskaan tapahdu.

Kun oliskin kaikki tiedot aina ajan tasalla, mutta ehkä esim. kotihoidossa on niin monta hämmentäjää sopassa, että asiat tahtoo mennä sekaisin, jos niitä ei koko ajan vahtaa...

Esimerkiksi tää on mun mielestäni paljon tärkeämpi asia, kuin lääkelaskut. Ihan kokemuksesta vaan sanon, että kannattaa noi kaikki tarkastaa, varmaan jokaisessa reseptejä lukuunottamatta on joskus ollut joku epäselvyys :) Ja jos reseptissä olisi virhe, niin se on jo farmaseuttien tiukan seulan läpi kulkenut ja yleensä jäänyt kiinni.

Vierailija
26/38 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opiskeluaikana niistä piti päästä läpi ilman yhtäkään virhettä, en tiedä miten on nykyään. Osa porukasta kävikin uusinnoissa, mutta en tiedä jäikö niillä, jotka eivät koskaan sitten valmistuneet, se pelkästä lääkelaskusta kiinni, tuskin.

Työelämässä joutuu tenttimään nuo uudestaan saadakseen luvat, joten parempi se olisi että olisi kerralla mennyt jakeluun. Verrantokin on idiottivarma, jos ei prosenttilaskua muuten meinaa käsittää.

Vierailija
27/38 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikoina minä kyllä selvisin lääkelaskuista hyvin, mutta en mä niitä tärkeinä pidä kun työskentelen päivähoidossa. Kaikki lähihoitajat ei tee sellaista duunia missä lääkkeitä tarvitsee jakaa. Ja toisaalta, jotkut vaan oppii pidemmän kaavan mukaan, ei kai se väärin ole?

Vierailija
28/38 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

a) lääkelistan

b) purnukan kyljen

mikä on virhemarginaali?

Suosittelen lämpimästi tarkastamaan myös sen purnukan kyljen. Toisinaan nimittäin juuri lääkehoito muuttuu, eli lääkelistassa on esimerkiksi nostettu määrä lääkettä, joka ei vastaakaan purkin lääkkeiden lääkeainepitoisuutta. Tätä tapahtuu esimerkiksi sähköisissä resepteissä sekä nostamalla puhelimessa saadun ohjeen mukaan - edellinen vahvuus käytetään pois esimerkiksi puolitoistakertaisena, jos annosta on nostettu puolitoistakertaiseksi. Resepti on virtuaaliavaruudessa, lääkelistassa 15 mg lääkettä, mutta purkin vahvuus onkin 10 mg. Jos et sinä sitä purkin kylkeä vilkaise niin vikaan menee.

Vierailija
29/38 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 21:47"]

[/quote]

a) lääkelistan

b) purnukan kyljen

mikä on virhemarginaali?

[/quote]

Viilataan nyt lisää pilkkua, kirjoitti ettei purnukan kyljestä katsota annosteluohjetta. Tottakai se purkissa olevan lääkeaineen vahvuus tarkistetaan, mutta lääkkeet jaetaan aina lääkärin ohjeen mukaisesti, lääkelistalta, jota päivitetään tarvittaessa.

Vierailija
30/38 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpöhöpö.työt mihinkään lopu,,loppuis hoitajat muuten.Elä kirjoittele perättömiä kun  et näy tietävän asiasta mitään!

Vierailija
31/38 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 21:48"]Itse vasta opiskelen. Ja kysyisin että pidättekö lääkelaskuja tärkeänä?

Itse pidän ja minusta ne pitäisi osata hyvin. Itse osaan ne ja läpäisinkin kokeen. Mutta kuulin että yksi opiskelija oli uusinut kahdeksan kertaa kokeen. Ja osassa taas opettaja näyttänyt virheet ja on saanut mennä korjaamaan virheitään. Minusta tämä toiminta ei ole ihan oikeuden mukaista.

Olenko hirveän itsekeskeinen ja kärkäs jos ajattelen näistä ketkä eivät selkeästi osaa/opi laskemaan niitä laskuja niin ei kuuluisi saada jakaa lääkkeitä tms. ? Tälläistä pohditaa opiskelijalta. Mitäs sanovat työelämässä olevat?

Niitähän lääke laskuja tentitään uudelleen kun on jo työssä, ja silloin saa kokeilla vain 2 krt. Eli työt loppuu siinä vaiheessa jos ei osaa.

Eikä lopu. Silloin sinulla vain ei ole lääkelupaa, jolloin jaat vain valmiiksi pussitettuja lääkkeitä (=suurin osa lääkkeistä).

Vierailija
32/38 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vasta opiskelen. Ja kysyisin että pidättekö lääkelaskuja tärkeänä?

No jos lääkelaskut sujuvat, voit käyttää loppuajan opiskelusta siihen, että sitten osaat valmistuessasi kirjoittaa "oikeudenmukaista" oikein...

Vierailija
33/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Viitsisikö joku vielä antaa noihin lääkelaskentatehtäviin vastaukset? Itse tässä harjoittelen noita kun edessä tuo Love-tentti. Kiitos! : )

Vierailija
34/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apukoulumatikalla pääsee läpi, ei me ole sen kummempia kuin laskea montako omenaa ostanut.

Taitaa vaan hoitsut olla sitä tasoa ettei omaa ikäänsä tiedä .

Ja kyllä,olen itse nuita tehnyt ja aina heti läpi,ei mene kuin muutama minuutti per koe.

SH vm 2001

Vierailija
35/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

* 100iu/ml x 3 = 300iu koko kynässä. 300iu/25iu = 12. Vastaus siis 12 annosta (tosin käytännössähän asia ei ole näin :D)

* 0,3ml = 6mg 

1ml    =  x

-> 0.3x = 6 :0,3

-> x = 20 

Vastaus siis 20mg/ml. 

* 1% = 10mg/ml

0,45% = 4,5mg/ml

Vastaus 4,5mg/ml

* 1% = 10mg/ml eli 0.5% = 5mg/ml

40mg:5mg/ml = 8ml

Vastaus 8ml 

36/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkelaskujen suorittaminen on suuri hyöty, varsinkin kotihoidossa. Mieheni ei suorittanut sitä lääkelasku-juttua loppuun asti koulussa (se minkä jälkeen saa luvan jakaa lääkkeitä, en ole lähäri enkä opiskeli lähäriksi joten en osaa termistöä :D Lääkelaskuihin ja -jakoihin liittyvää kuitenkin), joten ei voinut jakaa asiakkaille lääkkeitä yksin. Se hidasti työntekoa reilusti, kun lääkkeenjakotilanteessa piti soittaa työkaverit läpi ja etsiä joku jolla oli aikaa käydä vahtimassa lääkkeidenjako. Lopulta onnistui suorittamaan lupansa ikään kuin oppisopimuksena, eli joku johtavampi osastonhoitaja vahti muutaman lääkkeidenjaon. Samoin insuliinipistokset, katetroinnin yms. teki samalla tavalla, että joku isompi pomo vahti muutaman kerran ja antoi luvan tehdä sitä yksin.

Anteeksi jos joku ammattilainen huomaa puhuin ihan palturia, en ole varma edes onko lääkelaskuilla ja lääkkenjaoluvalla mitään yhteyttä toisiinsa :D Kaikki lähihoitajien hommat, luvat ja opiskelut olen kuullut mieheltäni.

Vierailija
37/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta alalla ja ei oo tarvinnut kertaakaan lääkelaskuja käyttää.

Vierailija
38/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä joudun työssä antamaam myös nestemäisiä lääkkeitä ja täytyy osata laskea oikea annos. Lääkettä voi olla monessa eri vahvuudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi