Ihana asunto "huonolta" alueelta?
Ollaan muuttamassa miehen työn perässä uuteen kaupunkiin, joka on meille entuudestaan suht tuntematon. Tilanne on se, että asuntoon käytettävissä olevalla summalla saa kolmenlaisia kohteita, ja nyt pitäisi valita, että ottaako...
A) meidän perheen tarpeisiin sopivan kokoisen (neliö, koska ei olla valmiita muuttamaan parin vuoden sisään uudestaan lasten vähän kasvaessa), mutta karmeassa kunnossa olevan asunnon hyvältä/normaalilta alueelta. Molemmilla on peukalo aivan keskellä kämmentä, eli kaikki tapetoinnista/maalauksesta lähtien pitäisi teettää ammattilaisella ja nuo kohteet ovat siis sellaisia, että vaihtoon menee ihan kaikki kylppäristä ja keittiöstä aina makuuhuoneiden kaapistoihin, lattioihin ja ikkunanpieliin asti. Näissä on sitten vielä useimmissa taloyhtiönkin osalta isot remontit tekemättä, eli putkiremppaa, ulkoasuremonttia, parvekkeita, ikkunanvaihtoja sun muita edessä jos nyt ei ihan viiden vuoden säteellä, niin kymmenen varmaan ainakin.
B) kolmion, joka tarkoittaisi sitä, että joko meidän lapsilla (nyt 6 ja 4) tulee olemaan yhteinen huone vielä silloinkin, kun toinen menee kouluun ja jota olen pitänyt oman huoneen takarajana, tai sitten muutto on edessä ihan pian uudestaan. Haaveissa olisi vieläpä se, että nyt kun vakiinnutaan, niin kolmaskin lapsi olisi tervetullut jossain vaiheessa
C) Sisältä täysin remontoitu, riittävän iso asunto "huonolta" alueelta. Omistusasuntotaloja kaikki, ja tuo mikä kaikista eniten kiinnostaisi on näköjään opiskelija-asuntosäätiön naapuritalo, eli ei nyt mitään narkkariporukkaa ainakaan siinä ihan kulmilla. Ei siis ole ihan kiinteimmin siinä ostarin kupeessa (missä ne huonoimmat talot kai yleensä ovat), vaan vähän syrjemmässä, mutta selkeästi sitä aluetta X kuitenkin. Keittiöremontit tehty, parketit joka huoneessa, joko jo valmiiksi kivat väriratkaisut tai sitten avaran valkoista...
Äh, mitä tehdään? Mies on itse asunut opiskeluajan just sellaisella huonomaineisella alueella eikä se kuulemma ollut yhtään niin kurjaa kuin voisi kuvitella, mutta mulla itselläni ei ole mitään kokemusta.
Kommentit (25)
Ja nuo alueet ovat nimeltään mitkä? Opiskelija-asuntojakin löytyy lähes joka puolelta kaupunkia.
Tällä hetkellä asuntomarkkinoilla on ostajan markkinat ja tarjontaa erittäin runsaasti. Luulisi, että Tampereen kokoisesta kaupungista löytyisi paremmin teidän tarpeisiin sopiva vaihtoehto kuin mikään noista kolmesta. Omistusasunto on aina iso investointi. Sen kanssa toki joutuu tekemään kompromisseja, mutta itse en olisi valmis tekemään sellaisia myönnytyksiä, joiden kanssa on vaikea elää.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 21:51"]
Voitko kertoa mistä kaupungista on kyse? Olisi hieman helpompi hahmottaa tilannetta jos vaikka sattuisi olemaan tuttu paikka...noita ns. huonoja alueitakin on kovin monenlaisia...
[/quote]
Tampere. Mies on asunut opiskeluaikansa Kontulassa Helsingissä.
Mikä asuinalue epäillyttää? Haluatteko välttämättä tampereelle? Onhan siinä 20-30 kilometrin säteelläkin vaikka mitä, ja asunnot voisi olla halvempia
[/quote]
Selvitä, millaiset koulut siellä huonolla alueella on. Ne vaikuttavat kuitenkin lastesi tulevaisuuteen paljon.
No,
itse olen asunut Turussa, ja siellä vastaavanlainen alue on Varissuo. En kyllä ihan helpolla sinne haluaisi muuttaa, vaikka olen asunut lapsuutenikin toisessa (rauhallisemmassa) lähiössä. Tätä ei kai saisi ääneen sanoa, mutta minun ja lapsieni lapsuudessa on muutamia eroja: alkoholin ja huumeitten käyttö on mielestäni paljon yleisempää, myös niistä johtuvat ongelmat yleisempiä tai ainakin näkyvämpiä tms., sosiaalinen syrjäytyminen näkyy ja tuntuu eri tavalla. Osa tätä kuviota sellaisella alueella on myös ns. heterogeenisempi asukasrakenne, joka vaikkapa koulunkäynnissä saattaa olla haaste, samalla luokalla voi olla monta eri kieltä puhuvaa oppilasta ja opettajan aika ja huomio on menee osittain näihin. Iltaisin alueella saattaa olla levottomampaa jne.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 21:55"]
Hervanta?
[/quote]
Joo, tai Kaukajärvi. Se "unelmakämppä" on Hervannassa, Kaukajärveltäkin löytyy oikein hyvä vaihtoehto.
Taitaa tuo hervannan huono maine olla jo vanhanaikaista...ainakin jos katsoo kuinka paljon ihmiset siellä uusista asunnoista maksaa, ei voi kovin huonoa seutua olla...
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 21:58"]
Selvitä, millaiset koulut siellä huonolla alueella on. Ne vaikuttavat kuitenkin lastesi tulevaisuuteen paljon.
[/quote]
Fiksut koulutettujen vanhempien lapset pärjäävät missä tahansa.
Jos kyse on Hervannasta tai Nekalasta, ovat kumpikin miljoonasta mainettaan parempia! Hervannassa on ihan ostarin kulmalla rauhatonta, kauempana normaalia perheasuinaluetta.
Jostain syystä muuten oon Tampereella huomannut, että mitä arvostetumpi alue, sitä paskemmat palvelut! Kaveri asuu ihan suoranaisessa ökytalossa todella hyvällä alueella eikä siellä ole 3 km säteellä edes pientä ruokakauppaa.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 22:06"]
Jos kyse on Hervannasta tai Nekalasta, ovat kumpikin miljoonasta mainettaan parempia! Hervannassa on ihan ostarin kulmalla rauhatonta, kauempana normaalia perheasuinaluetta.
Jostain syystä muuten oon Tampereella huomannut, että mitä arvostetumpi alue, sitä paskemmat palvelut! Kaveri asuu ihan suoranaisessa ökytalossa todella hyvällä alueella eikä siellä ole 3 km säteellä edes pientä ruokakauppaa.
[/quote]
Missäpäin ei ole kauppaa liki? Jäi hämään... jossain Ranta-Kaarilassa?
Huomattavasti mielummin muuttaisin itse Hervantaan kuin kaukajärvelle!
Olen asunut Kaukajärvellä jo jonkin aikaa ja kuljen siellä usein yksin myöhäänkin (koiran kanssa lenkillä) enkä ole KOSKAAN törmännyt mihinkään hämärään. Olen asunut niillä paremmillakin asuinalueilla Tampereella, mutta todella nautin kyllä olostani tuollakin enkä koskaan ole joutunut pelkäämään. Minullakin on ihana ja kaunis asunto siellä, bussit menevät alle 10 minuutin välein keskustaan, ja siellä on rauhallista ympäri vuorokauden kaikkialla muualla paitsi ehkä siinä S-marketin viereisten pubien edustalla, jossa en tosin sen enempää ole mitään häiriköintiä nähnyt. Hervanta ei ole huono sekään (tai no, riippuu myös missä päin Hervantaa asunto olisi), mutta se on vielä vähän kauempana keskustasta ja väestö siellä vähän vaihtelevampaa kuin nyt esim. Kaukajärvellä. Kyllä esim. Tesoma on paljon Hervantaa ja Kaukajärveä huonompaa aluetta.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 22:06"]
[/quote]
[/quote]
Joo siellä päin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 22:06"]
[/quote]
[/quote]
Joo siellä päin.
Nyt huonolle alueelle, ja muutto pois ennenkuin vanhin lapsista menee yläkouluun...?
Hervanta on nostanut paljon profiiliaan, toki muutamia alueita senkin sisällä missä ns huonompaa aluetta mutta paljon myös hyviä alueita. Palvelut lähellä!
Sijainti on tärkein. Asuminen
huonomaineisella alueella ärsyttää pidemmän päälle vaikka olisi kiva kämppä jos lähikaupan edusta on aina pulsia täynnä
ja auton peilit potkittu yöllä. Mikä kaupunki ja mitkä asuinaluevaihtoehdot?
Tottakai se täydelliden asunto "huonommalta" alueelta! Ei Suomessa ole niin huonoja alueita ollenkaan etteikö siellä voisi turvallisesti asua. Ja koska asunnon hyväkuntoisuus on teille tärkeätä koska ette halua remppakohdetta, niin tähän on aivan selvä päätös.
Voitko kertoa mistä kaupungista on kyse? Olisi hieman helpompi hahmottaa tilannetta jos vaikka sattuisi olemaan tuttu paikka...noita ns. huonoja alueitakin on kovin monenlaisia...
Olisko toi c sit hervannassa? Entä noi kaks muuta?