Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.
Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.
Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.
Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.
– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.
Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.
Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.
LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen
Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!
Kommentit (5103)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas jotain aivan järkyttävää. Lähestulkoon sain asennoiduttua uudestaan syksyn tietomurron jälkeen ja olen ollut lähes sinut sen kanssa, että tietoni ovat jollain ulkopuolisella hallussa. Nyt taas se kaikki uudestaan, ja paljon pahempana....
Sama juttu. Syksyllä olin lamaantunut enkä oikein tiennyt mitä tehdä. Nyt ahdistusta on entistä vaikeampi käsitellä ja refluksi, joka on ollut monta vuotta aisoissa, paheni, johtuen silkasta stressistä. Yhdestä asiasta olen varma, enää en uskoudu kenellekään ulkopuoliselle.
Ja omasta terapiasta on sentään vuosia aikaa, surettaa niiden puolesta, joilla terapia on nyt käynnissä ja luottamus on rikottu, kenties lopullisesti.
Tässä on kyse myös virkamiestason vakavasta epäonnistumisesta. Miksi tällainen toiminta on sallittu tässä AVI- ja ELY-keskusten ja Valviroiden tms kaikkea mahdollista valvovien virkamiesarmeijoiden luvatussa maassa?
Tässä voi olla jonkun kohdalla kyse työuran ja yksityiselämän täydellisestä tuhoutumisesta. Kuka kantaa tästä vastuun? Löytyykö tästä maasta yhtään suoraselkäistä ihmistä, joka ei pakenisi heti tavoittamattomiin ongelmien iskiessä?
Hakkerit ovat kuin kyitä povellamme.
Ei me saada mitään apua tai oikeutta, ellei me itse sitä hankita. Niin se tässä maassa menee. Poliitikoilla ja virkamiehillä on omat elämänsä, ja kaikki pesevät kätensä kaikesta epämiellyttävästä.
Teki mieli kyllä ottaa loparit töistä kun alko taas tää paska pyörii uutisissa, ei vaan jaksais jatkuvasti näitä ikäviä ylläreitä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse myös virkamiestason vakavasta epäonnistumisesta. Miksi tällainen toiminta on sallittu tässä AVI- ja ELY-keskusten ja Valviroiden tms kaikkea mahdollista valvovien virkamiesarmeijoiden luvatussa maassa?
Tässä voi olla jonkun kohdalla kyse työuran ja yksityiselämän täydellisestä tuhoutumisesta. Kuka kantaa tästä vastuun? Löytyykö tästä maasta yhtään suoraselkäistä ihmistä, joka ei pakenisi heti tavoittamattomiin ongelmien iskiessä?
Tässä on kyseessä hieman hallitsemattomasti kasvanut yksityisyritys, jonka tietotekniset ratkaisut olivat itseoppineen koodarin, firman omistajan, tekemät. Virkamiehillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Vastuu asiasta on vain ja ainoastaan entisellä omistajalla/toimitusjohtajalla ja yhtiön hallituksella, joka viime kädessä toimarin tekemisistä vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vastuu asiasta on vain ja ainoastaan entisellä omistajalla/toimitusjohtajalla ja yhtiön hallituksella, joka viime kädessä toimarin tekemisistä vastaa.
Mitä näillä kaikilla tähtitieteellisen kalliilla valvontavirastoilla sitten tekee ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Missä kaikki apu ja tuki? Mediat ilmoittavat, että pahin on tapahtunut ja sen jälkeen jatketaan taas kuin ei mitään uusin uutisin. Uhrit on jätetty yksin.
Jokainen joutuu omalta kohdaltaan hakemaan itse apua ja on neuvottu kääntymään poliisin puoleen, jos huomaa tietojaan väärinkäytetyn, mutta suurimmalla osalla lienee kuitenkin pelko häpeästä pahinta, jotta voiko siihen edes antaa apua muutoin kuin terapiassa.
Apua terapiasta, mikä vitsi...
KRP varoittaa: Älä lataa Vastaamon tietoja - jo pelkkä lataus on rikos: https://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2021/01/28/krp-varoitta…
Olisi kiva saada jotain "selviytymisohjeita" vaikka terapeuteilta; miten asennoitua tulevaan, miten reagoida jos tiedot tulevat jossain vastaan, uskallanko enää koskaan hakea uutta työpaikkaa jne. Pahin pelko minulla on se, että joku tuttu/puolituttu on saanut tietoni käsiinsä ja alkaa häiriköidä, vihjailla jotain tai asiasta tulee tyyliin joku sukujuhlien päivittelyn kohde.
Itse olen miettinyt tällaisia helpottavia ajatuksia:
1. Tietojen laataminen, katselu, hallussapito ja levittäminen on RIKOS
2. Minulla ei ole mitään velvollisuutta kommentoida tai tehdä selvitystä terapiani sisällöstä kenellekään
3. Ihmiset tekevät virheitä ja elämässä sattuu kaikenlaista, on rohkeaa hakea apua.
4.Minulla on ollut tällaiset sairaudet ja tällaiset murheet, that's it. Oletko itse täydellinen?
Kertokaa kiltit, teittekö tai oletteko viime aikoina tehneet Vastaamosta rikosilmoituksen?
Firma taitaa mennä konkkaan, mutta mitäs jos jossain vaiheessa tuleekin ilmi, että niille jotka ovat juurikin firmasta tehneet rikosilmoituksen, voidaan maksaa (jollakin tavalla) korvauksia?
KRP tutkii jo firmaa, mutta mietin pitäisikö vielä viime tipassa tehdä rikosilmoitus, jotta voisi olla teoreettinen mahdollisuus korvauksiin. Muut ilmoitukset on tietenkin tehty, kiristyksestä ja tietomurtajasta.
En realistisesti odota korvauksia, mutta jos ihme tapahtuisi? Elämä on vedetty vessanpöntöstä alas, kai sitä jotain oikeuksia pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva saada jotain "selviytymisohjeita" vaikka terapeuteilta; miten asennoitua tulevaan, miten reagoida jos tiedot tulevat jossain vastaan, uskallanko enää koskaan hakea uutta työpaikkaa jne. Pahin pelko minulla on se, että joku tuttu/puolituttu on saanut tietoni käsiinsä ja alkaa häiriköidä, vihjailla jotain tai asiasta tulee tyyliin joku sukujuhlien päivittelyn kohde.
Itse olen miettinyt tällaisia helpottavia ajatuksia:
1. Tietojen laataminen, katselu, hallussapito ja levittäminen on RIKOS
2. Minulla ei ole mitään velvollisuutta kommentoida tai tehdä selvitystä terapiani sisällöstä kenellekään
3. Ihmiset tekevät virheitä ja elämässä sattuu kaikenlaista, on rohkeaa hakea apua.
4.Minulla on ollut tällaiset sairaudet ja tällaiset murheet, that's it. Oletko itse täydellinen?
Hyviä ajatuksia! Kannattaa psyykata itseään näin jo etukäteen.
Olen myös miettinyt, että jos joku tuttu lukee tietoni, hän ei siitä järkytyksestä ikinä toivu. Eli hän saa itsekin jatkossa kantaa vakavat traumani mielessään ja luulisin, että katuu syvästi luettuaan ne, koska ne eivät päästä enää pois pyyhkiydy. Tämä maailma ei nimittäin ole ollenkaan kaunis, vaan hyvin pahoja asioita tapahtuu ja ihmismielen kestokyky on rajallinen. Se on ihan faktaa.
Eikä kannata säästellä sanojaan, jos tuntematon tai tuttukin, kenties sukulainen, kertoo lukeneensa tietoja. RIKOS ja POLIISI kannattaa mainita, ja kertoa myös oikein tarkkaan, mitä mieltä on ko. ihmisen moraalista ja siitä, että hän kertoo asiasta sinulle kasvokkain.
Tsemppiä.
Onkohan Vastaamolla vastuuvakuutus, joka korvaa asiakkaille mahdollisesti aiheutuneita vahinkoja...?
Tällainen vakuutushan on yritystoiminnassa hyvin yleinen.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa kiltit, teittekö tai oletteko viime aikoina tehneet Vastaamosta rikosilmoituksen?
Firma taitaa mennä konkkaan, mutta mitäs jos jossain vaiheessa tuleekin ilmi, että niille jotka ovat juurikin firmasta tehneet rikosilmoituksen, voidaan maksaa (jollakin tavalla) korvauksia?
KRP tutkii jo firmaa, mutta mietin pitäisikö vielä viime tipassa tehdä rikosilmoitus, jotta voisi olla teoreettinen mahdollisuus korvauksiin. Muut ilmoitukset on tietenkin tehty, kiristyksestä ja tietomurtajasta.
En realistisesti odota korvauksia, mutta jos ihme tapahtuisi? Elämä on vedetty vessanpöntöstä alas, kai sitä jotain oikeuksia pitäisi olla.
Autetaan toisiamme täällä? Kertoisitteko, miten olette toimineet?
Mediassa puhutaan vahingonkorvauksista, mutta missään ei sanota, riittääkö rikosilmoituksen tekeminen vain hakkerista vai pitääkö tehdä myös Vastaamosta.
Eiköhän ilmoitus kannata tehdä vaikka olisikin epävarmaa. Ja onko Valtiokonttori mahdollinen maksaja. ??? Sitähän ei tarvitse osata ennakoida.
Jos vahinkoa aiheutuu kolmansille, ongelmana on etteivät he välttämättä halua esiintyä missään roolissa asiaan liittyen. On myös ennenaikaista tietää sitä. Itse tein rikosilmoituksen omaisteni nimien mainitsemisesta mutta laitoin mukaan maininnan siitä, ettei heillä ehkä olekaan vaatimuksia eivätkä he todennäköisesti halua tulla esiin millään tavalla. En tiedä hyödyttikö sellaista ilmoitusta tehdä, mutta näin nyt olen kuitenkin menetellyt.
Omassa tapauksessani (tai niiden kolmansien kohdalla jotka siihen liittyvät) ei ole kyse mistään raskauttavista tai erityisen arkaluonteisista asioista, mutta julkisuus voi silti silti olla aivan liikaa. Yksityisasiat ovat yksityisasioita, silloinkin kun kaapissa ei ole luurankoja tai muuta pelottavaa. Oma ”kaappini” tuottaa varmaan joillekin lukijoille ison pettymyksen.
Jos tekisi rikosilmoituksen Vastaamoa vastaan, mikä olisi se epäilty rikosnimike?
Vierailija kirjoitti:
Missä kaikki apu ja tuki? Mediat ilmoittavat, että pahin on tapahtunut ja sen jälkeen jatketaan taas kuin ei mitään uusin uutisin. Uhrit on jätetty yksin.
Mediat?
Minusta tuo on Vastaamon vastuulla antaa tukea ja apua. Heillä on siihen valmis organisaatiokin.
Tiedonhalu olisi tällä hetkellä kova, ja tarve keskustella asiasta myös :( mutta kaikki kanavat tuntuvat olevan tästä hiljaa.