Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko stainer-koululaiset kurittomia?

Vierailija
24.01.2014 |

Mietin lapsille steiner-koulua. Onko stainer-kouluissa vapaa-kasvatus -meininki, eli lapset ovat villejä ja täysin kurittomia? Laittaako sinne lapsensa ne tyypin joiden mielestä omaa lasta ei saa kukaan rajoittaa, hyvässä tai pahassa?

Vai onko kouluissa sellainen rauhallinen tunnelma ja lapset otetaan paremmin huomioon? Itse ollaan hyvin jalat maassa -tyyppejä, mutta haluttaisiin että lapset saisivat ns. luovemman vaihtoehdon oppimiseen. On huonoja kokemuksia siitä, että peruskoulussa vaan päntätään asioita ulkoa ja edetään sen hitaimman oppijan mukaan.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni koulussa ei niinkään taiteilijoita, vaan opettajia, kaupallisen alan ihmisiä, sairaanhoitajia, lääkäreitä, atk-nörttejä, urheilijoita. Tosi tavallisia siis.

Koulu ei ole eliittikoulu. On kuitenkin yksityiskoulu, ja kk-maksu on muutaman kympin. Sillä kustannetaan tietääkseni eurytmia-opetus (en ole tästä ihan varma), lisäksi piirtämiseen käytetyt tarvikkeet ovat kalliimpia kuin peruskoulussa.

Se täytyy sanoa, että steiner-koulu on tietoinen valinta. Jos ei ole kiinnostunut lapsen koulunkäynnistä, niin silloin ei todennäköisesi tuo lastaan steineriin.

On mahdotonta antaa mitään yleispätevää kuvaa lapsista tai vanhemmista. Olisko sellaista kuitenkin aika paljon, että lapsuutta vaalitaan, olisko lapsilla vähän myöhemmin esim. tietokonepelit, älypuhelimet tms. Mutta siinäkin on niin paljon eroja, ja varmaan aina ihan luokkakohtaisia. Sosiaalinen paine vaikuttaa paljon.

Vapaata leikkiä arvostetaan monessa perheessä. Mutta löytyy myös niitä, joilla lapset harrastaa ahkerasti. Suurin osa lapsista on sekasyöjiä. Metsäretkiä harrastetaan ekoilla luokilla säännöllisesti.

Lämmin tunnelma. Koulun kannatusyhdistys järjestää myös aikuisille välillä luentoja yms.

Vierailija
22/31 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hyvin paljon lapsesta ja etenkin vanhemmista. Tiedän sellaisia oikein upeita "Steiner-lapsia", jotka on päässet tuollaisessa koulussa puhkeamaan kukkaan, kun painotetaan oikeita asioita. MUTTA sinne myös eksyy vapaan kasvatuksen (viittaan tässä termin nykyiseen merkitykseen puhekielessä, en viralliseen) hedelmiä, jotka vanhemmat ovat "pilanneet" jo ennen kyseistä koulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa kasvatus ei kuvaa steiner-koulua millään lailla.

Päinvastoin, vahva pedagoginen ote.

Ekoilla luokilla opettajan rooli on suuri ja opettaja on auktoriteetti.

Lasta kohdellaan arvostaen. Lasten keskinäinen erilaisuus otetaan huomioon.

Keskittymiskykyä on oltava, kuten joku kirjoitti.

Vierailija
24/31 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mitä tunnen aikuisia jotka on käyneet steiner koulun niin ovat todella itsekkäitä ja huonosti käyttäytyviä.. Ja muutaman lapsenkin tiedän niin ihan hirveitä ovat. Ei kotona mitään rajoja eikä sitten koulussakaan.. Ja mitä meillä peruskoulussa oli niin siellä ei menty kyllä hitaimman tahdissa vaan hitaammat sai sitten itse koulun jälkeen päntätä asioita erikoisopettajan kanssa.. 

Vierailija
25/31 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:18"]

Itse mitä tunnen aikuisia jotka on käyneet steiner koulun niin ovat todella itsekkäitä ja huonosti käyttäytyviä.. Ja muutaman lapsenkin tiedän niin ihan hirveitä ovat. Ei kotona mitään rajoja eikä sitten koulussakaan.. Ja mitä meillä peruskoulussa oli niin siellä ei menty kyllä hitaimman tahdissa vaan hitaammat sai sitten itse koulun jälkeen päntätä asioita erikoisopettajan kanssa.. 

[/quote]

Eiköhän se ole ollut vanhempien, ei koulun vika. T.18

Vierailija
26/31 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat, kuten edellä joku mainitsikin, melko etuoikeutetuista  kodeista lähtöisin. Lapsista välitetään ja vanhemmat osallistuvat paljon koulun toimintaan ja henkeen. Hyvä ja kannustava koti sekä omistautuva koulu on lyömäton tuki kasvavalle. Junavaunullinen vilkkaita  häliseviä ja terveitä lapsia on on mielestäni vain ilo kanssamatkustajalle.

Vierailija
27/31 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:28"]

Lapset ovat, kuten edellä joku mainitsikin, melko etuoikeutetuista  kodeista lähtöisin. Lapsista välitetään ja vanhemmat osallistuvat paljon koulun toimintaan ja henkeen. Hyvä ja kannustava koti sekä omistautuva koulu on lyömäton tuki kasvavalle. Junavaunullinen vilkkaita  häliseviä ja terveitä lapsia on on mielestäni vain ilo kanssamatkustajalle.

[/quote]

Tämä on totta.

Koulu on iso osa perheiden elämää. Toki pitää myös osallistua joihinkin varainkeruutempauksiin, mutta koulu on muullakin lailla osa lapsen perheen elämää. Ainakin itse koen, että myös itse saan koululta tosi paljon.

Vierailija
28/31 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stainer-koulu on saanut nimensäkin siitä, että lapset on niin kurittomia, että tahraavat vaatteensa (stains). 

Steiner-kouluun en tässä viittaa lainkaan .

Vierailija
29/31 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:52"]

Hei

Kannattaa mennä tutustumaan kouluun. Kouluilla on avoimia päiviä.

Otan kantaa vain oman lapseni koulusta, ja siellä meno ei ole villinpää. En tiedä, mistä tällainen on käsitys on saanut alkunsa. Ehkä joskus steinerkoulun alkuaikoina ollut tällaista, en tiedä.

Koulunkäynti on yhteisöllisempää. Vanhemmat tuntevat toisensa.

Koulunkäynti on erilaista lapselle. Ei ole ulkoapänttäämistä, läksyjä on selvästi vähemmän kuin peruskoulussa.

Asioita opetellaan monin eri tavoin. Paljon kirjoittamalla käsin, piirtämällä, liikkeen avulla jne. Kaikki on mietitty pedagogisesti. Kaikella tekemisellä on jokin tarkoitus.

Ehkä voisi yleistää, että lukemaan saattavat hitaimmat oppia myöhemmin kuin peruskoulussa, matematiikassa sen sijaan ollaan käsitykseni mukaan ala-asteella yhtä pitkällä tai pidemmällä.

Sama opettaja on 8 vuotta, joten opettajan persoonalla on suuri merkitys.

[/quote]

Minun tuntemani steinerkoulussa opiskelleet ei pärjänneet ollenkaan yliopistossa. Ehkä ne ei koskaan oppineet siihen opiskelutyyliin, mitä yliopistossa tarvittiin.

Vierailija
30/31 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan yksi kavereista on steinerkoulussa ja on todella hyväkäytöksinen, fiksu ja kiva.

Vierailija
31/31 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 16:23"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:52"]

Hei

Kannattaa mennä tutustumaan kouluun. Kouluilla on avoimia päiviä.

Otan kantaa vain oman lapseni koulusta, ja siellä meno ei ole villinpää. En tiedä, mistä tällainen on käsitys on saanut alkunsa. Ehkä joskus steinerkoulun alkuaikoina ollut tällaista, en tiedä.

Koulunkäynti on yhteisöllisempää. Vanhemmat tuntevat toisensa.

Koulunkäynti on erilaista lapselle. Ei ole ulkoapänttäämistä, läksyjä on selvästi vähemmän kuin peruskoulussa.

Asioita opetellaan monin eri tavoin. Paljon kirjoittamalla käsin, piirtämällä, liikkeen avulla jne. Kaikki on mietitty pedagogisesti. Kaikella tekemisellä on jokin tarkoitus.

Ehkä voisi yleistää, että lukemaan saattavat hitaimmat oppia myöhemmin kuin peruskoulussa, matematiikassa sen sijaan ollaan käsitykseni mukaan ala-asteella yhtä pitkällä tai pidemmällä.

Sama opettaja on 8 vuotta, joten opettajan persoonalla on suuri merkitys.

[/quote]

Minun tuntemani steinerkoulussa opiskelleet ei pärjänneet ollenkaan yliopistossa. Ehkä ne ei koskaan oppineet siihen opiskelutyyliin, mitä yliopistossa tarvittiin.

[/quote]

Steinerkoulu nimenomaan sopii yliopistoon pyrkiville. Opiskelumetodi on sama, lapsen on itse muodostettava käsitelty asia päässään sitä ei pureskella valmiiksi. Yliopiston opettajat kehuvat. Steinerkoulun oppilaat sijoittuvat hyvin koulun jälkeen sekä opiskelun että työelämän kannalta. Työttömyysprosentti on aivan olematon. 

Tiivistetysti voi sanoa että Steinerkoulusta valmistuu elämänmyönteisiä, eteenpäin pyrkiviä nuoria joilla on hyvä itsetunto ja käytöstavat. Poikkeuksiakin varmaan on mutta en ole itse tutustunut tälläisiin yksilöihin. Suomen lisäksi kyseisestä koulumuodosta on minulla kokemusta kolmesta eri maasta.