Mies haluaa isyystestin
Esikoinen tulossa ja tovi sitten mies keroi halunneensa testata isyyden. Ei ongelmaa itse testissä, se on varma että on hänelle. Meillä ei ole koskaan ollut uskottomuutta (9 vuotta yhdessä ja 4 vuotta naimisissa) ainakaan minun puoleltani. Toivottavasti ei myöskään miehen.. puhuimme uskottomuudesta tuolloin eikä sanojensa mukaan epäile mitään mutta haluaa vain testata. Miten tähän tulisi reagoida? En oikein osaa käsitellä asiaa järkevästi.. helvetin hormoonit!
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:28"]
30% on oikea luku eli ei ole pieni prosenttimäärä.
Dna-testiin ei tarvita näytetä äidiltä ja sen voi nykyään tilata netin kautta ilman että äiti tietää eikä ole laitonta jos sen tekee lapsen isäksi merkitty henkilö. Ei nykyaikana harvinainen toimenpide.
[/quote]
Mun käsitykseni on se, että tuo luku on, mitä miehet toisten lapsia perheessä elättää. Eli kattaa uusperheet ym.
10 % on niitä lapsia, joiden isyys on "tunnustettu" mutta biologinen isä onkin eri. Siis pettämisten tuloksia.
Sanoisin että niin kauan kun ollaan yhdessä en testiä tee.
Ehkä miehelläsi on tietämättäsi ja sinulle kertomatta käsitys, ettei voisi saada lapsia? Strerilisaatio, ei siittiöitä, sikotauti aikuisena tms. Ja nyt miettii voisko sittenkin olla isä?
Itse kuulin tällaisesta tapauksesta (en tunne itse), jossa mies vaimon tietämättä oli tehnyt strerilisaation (kun ei halunnut lapsia, oli helpompi kitkutella strategisia vuosia näin vaimon vauvahaaveiden kanssa kuin kertoa vaimolle oma mielipide). Sterilisaatio fuskas kuitenkin ja isäksi tuli. Luuli että asialla olisi ollut joku toinen mies, kunnes isyystesti paljasti että oma on.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:53"]
Me juteltiin aika paljon miehen kanssa jo ennen kuin olin raskaana eikä ollut tarkoituskaan raskautua vielä. Juteltiin siitä kuinka paljon itse asiassa miehet elättävät lapsia joiden luulevat olevan heidän mutta eivät olekaan. 30% on iso prosentti.
Sitten kun tulin raskaaksi niin mies kysyi että mitä jos hän haluaa isyystestin. Sanoin että se on ihan okei mulle. En mä osannut siitä ottaa nokkiini. Mies ei kuitenkaan tehnyt sitä eikä siitä ole puhuttu muuten kuin olen sanonut että jos hän haluaa joskus testin tehdä niin mulle sopii aina.
Tätäkin palstaa lukiessa tulee mieleen että miesten ei todellakaan kannata luottaa naisiin. Olen tosi pettynyt oman sukupuoleni edustajiin rehellisyyden suhteen:/
[/quote]
Toi sun prosenttilukus on kyllä ihan toisesta ulottuvuudesta, oikea luku on alle 10%.
Se on vähän sama asia kuin avioehdonkin kanssa. Eihän sitä kukaan myönnä tehtäessä tarvitsevansa, mutta sillä ikäänkuin varmistetaan tulevaisuus.
Sama se on tässäkin, varmistetaan vaan että on oma lapsi. Sitten siitä on mustaa valkoisella jos tulee ero eikä nainen voi enää alkaa kikkailemaan lapsen kanssa.
Tuo joka kolmas lapsi on muun kuin aviomiehen siittämä - testitulos on saatu Brittein saarilta.
Jep. Siellä joku oli tuomassa markkinoille pikatestin jolla voi nopeasti tutkia onko lapsensa isä ja se kiellettiin kovan kohun saattelemana. Samalla paljastui tutkimus jossa todettiin että melkein 30 prosenttia lapsista ei ole isiensä lapsia oikeasti.
"Brittiläisen Liverpoolin kansanterveyskeskuksen johtaja Mark Bellis analysoi laajan joukon kansainvälisiä tutkimuksia, joissa arvioitiin väärän isyyden yleisyyttä väestössä. Varhaisimmat tutkimuksista olivat 1950-luvulta, uusimmat vuodelta 2004.
Tulokset vaihtelivat suuresti, selvisi Bellisin ryhmän meta-analyysistä Journal of Epidemiology and Community Health -lehdessä. Muutamissa tutkimuksissa harhaisäksi luokittui vain yksi prosentti, joissakin jopa kolmekymmentä prosenttia. Bellis arvioi oikean luvun olevan lähellä neljää prosenttia."
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/sinun_lapsesi_ei_ole_sinun
Tämä oli se artikkeli joka julkaistiin kun ensin oli kerrottu totuus. Ilmeisesti yritettiin välttää koko englantia ravisteleva kriisi, ja sen vuoksi toimittiin näin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:17"]
Jep. Siellä joku oli tuomassa markkinoille pikatestin jolla voi nopeasti tutkia onko lapsensa isä ja se kiellettiin kovan kohun saattelemana. Samalla paljastui tutkimus jossa todettiin että melkein 30 prosenttia lapsista ei ole isiensä lapsia oikeasti.
[/quote]
Nuo tutkimukset on silleen hauskoja, että niihin harvemmin osallistuu sellaiset miehet jotka ovat siitä isyydestään varmoja. Jolloin tutkittavien joukko ei ihan edusta sitä perusväestöä, vaan mukana on liikaa niitä joilla on ehkäpä aihetta epäillä sitä isyyttään. Jos on aihetta epäillä niin silloin myös useampi epäilys osoittautuu oikeaksi.
Ja kun testifirma mainostaa että 30% testatuista ei ole oikeita isiä niin tulos on todellakin vääristynyt. Niitä testejä kun tekee vain ne jotka epäilevät isyyttään, ei suinkaan kaikki miehet. Ei voida sanoa, että koko väestöstä 30% miehillä on väärä lapsi hoidettavanaan. Ei se niin mene.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:19"]
"Brittiläisen Liverpoolin kansanterveyskeskuksen johtaja Mark Bellis analysoi laajan joukon kansainvälisiä tutkimuksia, joissa arvioitiin väärän isyyden yleisyyttä väestössä. Varhaisimmat tutkimuksista olivat 1950-luvulta, uusimmat vuodelta 2004.
Tulokset vaihtelivat suuresti, selvisi Bellisin ryhmän meta-analyysistä Journal of Epidemiology and Community Health -lehdessä. Muutamissa tutkimuksissa harhaisäksi luokittui vain yksi prosentti, joissakin jopa kolmekymmentä prosenttia. Bellis arvioi oikean luvun olevan lähellä neljää prosenttia."
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/sinun_lapsesi_ei_ole_sinun
[/quote]
Kuule, on vähän vanhaa tietoa tämä sinun "tietosi".
Myös maiden sisällä prosentit vaihtelevat ja sodan jälkeen miehitetyissä maissa syntyneistä lapsista jopa yli puolet saattoivat olla jonkun muun kuin biologisen isän lapsia. Eräinä vuosina näitä on paljastunut todella paljonkun äidit ennen kuolemaansa ovat halunneet kertoa lapselle ettei isä olekaan oikea isä.
Mä olen nähnyt näitä draamoja niin paljon että mun mielestä tuo 30% on alakanttiin ja miesten todellakin kannattaa tehdä isyystesti ihan varmuuden vuoksi. Oikeastaan koska miehillä on elatusvastuu niin testin voisi automaattisesti mielestäni tehdä suoraan synnärillä. Ei meillä naisilla ole mitään erityisoikeuksia tässä asiassa vaan tuo olisi selkeä tasa-arvoisuuden mitta yhteiskunnassa.
Me ollaan käyty molempien lasten kanssa testeissä. Oltiin oltu kuusi vuotta yhdessä kun esikoista aloin odottamaan. Molemmat on testattu omasta aloitteesta, toki siis itse tiesin aivan varmaksi, että muita vaihtoehtoja ei ole. Mutta ihan tosi naiset, mistä se toinen voi sen varmaksi tietää... Joo, pitää luottaa jne. mutta ei silti sinisilmäinen tartte olla.
Tällä varmistettiin myös se, että jos tulevaisuudessa ero tulee, ei kumpikaan voi sotkea lapsia ainakaan tollasilla jutuilla siihen mukaan. Yhdet tutut juuri erosivat, ja eron yhteydessä tuli ilmi, ettei perheen 11-vuotias iltatähti ollutkaan miehen lapsi.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:16"]
Esikoinen tulossa ja tovi sitten mies keroi halunneensa testata isyyden. Ei ongelmaa itse testissä, se on varma että on hänelle. Meillä ei ole koskaan ollut uskottomuutta (9 vuotta yhdessä ja 4 vuotta naimisissa) ainakaan minun puoleltani. Toivottavasti ei myöskään miehen.. puhuimme uskottomuudesta tuolloin eikä sanojensa mukaan epäile mitään mutta haluaa vain testata. Miten tähän tulisi reagoida? En oikein osaa käsitellä asiaa järkevästi.. helvetin hormoonit!
[/quote]
No onhan tuo törkeä luottamuspulan osoitus,jos kerran ei ole syytä epäillä mitään. Sinunan en suostuisi isyystestiin,ellei miehellä ole todella hyvät perustelut vaatimukselleen.
Jos olisin mies niin kyllä minäkin sen testin tekisin. Tosin salaa, etten loukkaisi vaimoa.
No ihan satavarmasti ei tälläisissä stabiileissa suomalaisissa oloissa ole prosentti tuo 30, johan sen nyt tajuaa vähälläkin järjellä?
Mun lapseni on mun mieheni, ja koska meitä tälläisiä on varsin paljon, niin meitä vastaan pitäisi olla äitijoukko, joiden kaikki lapset ovat jonkun muun kuin perheen isän.
Ei toimi, ei.
Yleensä jos toinen epäilee toista pettämisestä noin paljon, niin pettää itse.