En ole koskaan elämässäni käynyt Helsingissä. Kannattaako?
Pohjoisessa siis asun ja olen aina asunut. Ulkomaillakaan en ole koskaan käynyt enkä sinne haikailekaan.
Haluaisin silti seikkailemaan vaikka sinne Helsinkiin mutta ahdistaa jos en osaakaan liikkua siellä, eksyn sinne tai ylipäätään koskaan pääse perille, kun en osaa vaihtaa bussia tai junaa. Huimaa ja vatsassa kiertää pelkkä ajatus. Jotakuta varmaan nyt naurattaa tämä mutta asun ihan oikeasti keskellä ei mitään. Tuskin myöskään kukaan haluaa lähteä henkiseksi tueksi mukaani.
Kerran näin ahdistaa, pitäisikö unohtaa koko juttu? Ei ole nimittäin mikään pakko koskaan käydä pääkaupunkiseudulla eikä muuallakaan Suomessa. Menetänkö jotain?
Kommentit (24)
Et todellakaan menetä mitään vaikka et ikinä sinne tzadiin menekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se ole ollenkaan sama, että on käynyt Jyväskylässä mutta ei Helsingissä.
Se on niin, että Helsinkiin tottuneet näkevät muut kaupungit erikoisina ja toisin päin. Pieniä upeita paikkoja ihan etelässä, joissa olen kokenut wow-elämyksen ovar esim. Tammisaari, Porvoo ja Fiskars. Monta paikkaa on varmasti näkemättä enkä pidä itseäni mitenkään sivistyneenä siksi, että olen nähnyt Helsingin :D Yhtälailla sivistystä on nähdä vaikka pohjoisen pieniä kyliä ja erilaista luontoa eri puolella Suomea. Täällä etelässä monet kuvittelevat nähneensä kaiken nähtyään Helsingin tai maailman muita pääkaupunkeja. Ne itseasiassa ovat usein hyvin erilaisia kuin elämä niiden ulkopuolella eivätkä kerro kuin palan kokonaisuudesta. Sen näkeminen jostain syystä saa monet kuvittelemaan olevansa jotenkin parempia kuin toiset. Melestäni kokemukset ovat vain erilaisia.
Pääkaupunki on aina erityisasemassa. On paljon oleellisempaa käydä Helsingissä kuin Porvoossa. Metsässä on käynyt jokainen suomalainen, ei sitä tarvitse erikseen korostaa.
Pääkaupunki on erikoisasemassa koska siellä on byrokratiakeskittymä. Kun on toimittava byrokratian kanssa, on mentävä sinne. Siinäpä se erikoisuus sitten onkin. Turku oli aiemmin siinä asemassa ja vastaisuudessa voisi olla mikä tahansa muu kaupunki jos hallinto siirrettäisiin toisaalle. Kaupunki itse on kasa taloja ja katuja, eikä siitä muuksi muutu, ei erityisemmäksi tai tavallisemmaksi.
Helsingissä on paikoittain upeaa arkkitehtuuria.
Tuomiokirkko ja Uspeskin katedraali ovat vierailemisen arvoisia.
Esplanadilla on ihania kahviloita ja puistoja, sielä tulee aina jotenkin juhlallinen olo.
Näitä muutamia siistejä ja viehättäviä kaupunginosia lukuun ottamatta, et menetä mitään.
Jo Rautatientorilla haisee voimakas virtsa ja tupakka.
ri ka s tajat parveilevat ovien suussa, samaten pultsarit ja nistit kerjäämässä tupakkaa.
Kaikilla on kiire. Juostaan vaikka punaisia päin, että keretään ratikkaan, vaikka seuraava menee kolmen minsan päästä.
Kauppakeskukset ovat sitä samaa mitä muualla Suomessa, lukuunottamatta muutamia pikku putiikkeja ja isompien vaateketjujen firmoja, kuten Zara ja Mango.
Nuokin tosin taitavat löytyä pohjoisemmastakin päin, eli et menetä siinäkään mitään.
Kyn lähdet metrolla Itään, luulet päätyväsi Mogadishuun.
Se ruuhka ja kiire ahdisti itseäni aina eniten, kun asuin Helsingissä.
Se on niin, että Helsinkiin tottuneet näkevät muut kaupungit erikoisina ja toisin päin. Pieniä upeita paikkoja ihan etelässä, joissa olen kokenut wow-elämyksen ovar esim. Tammisaari, Porvoo ja Fiskars. Monta paikkaa on varmasti näkemättä enkä pidä itseäni mitenkään sivistyneenä siksi, että olen nähnyt Helsingin :D Yhtälailla sivistystä on nähdä vaikka pohjoisen pieniä kyliä ja erilaista luontoa eri puolella Suomea. Täällä etelässä monet kuvittelevat nähneensä kaiken nähtyään Helsingin tai maailman muita pääkaupunkeja. Ne itseasiassa ovat usein hyvin erilaisia kuin elämä niiden ulkopuolella eivätkä kerro kuin palan kokonaisuudesta. Sen näkeminen jostain syystä saa monet kuvittelemaan olevansa jotenkin parempia kuin toiset. Melestäni kokemukset ovat vain erilaisia.
Pääkaupunki on aina erityisasemassa. On paljon oleellisempaa käydä Helsingissä kuin Porvoossa. Metsässä on käynyt jokainen suomalainen, ei sitä tarvitse erikseen korostaa.