Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Empatian löytämisen vaikeus: Miten lohduttaa ihmistä, joka tartutti itse sukulaiseensa koronan ja sukulainen kuoli?

Vierailija
20.10.2020 |

Miten lohduttaa ystävää, joka lähti itse reissuun, heilui palattuaan ympäri kyliä, tartutti koronan muun muassa vanhaan sukulaiseensa ja sukulainen kuoli?

En osaa sanoa mitään, en lohduttaa mitenkään. Olen hiljaa, koska en keksi mitään kaunista sanottavaa, enkä löydä empatiaa itsestäni. Kohta olisi varmaan syytä sanoa jotain. Ei oikein nyt löydy repertuaarista muuta kuin että "sulle ihmiset sanoi, että älä lähde ja sitten sulle ihmiset sanoi, että pysy karanteenissa tai mene testeihin, ja mitä sä teit ja mitä oletit että siitä seuraisi?"

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisikin provo, niin kysymys on hyvin ajankohtainen. Tuntuu, että on paljon sellaisia, jotka eivät edes usko koronan olevan muuta kuin flunssa ja käyttäytyvät sen mukaan vähät välittäen siitä, keneen mahdollisesti tartuttavat tausin. Samaten hoitohenkilökunnassa voi olla joku bilettäjä, joka ei mieti tartuntamahdollisuutta heikkoihin potilaisiin ja jos on bilettänyt, niin siinä vaiheessa pitäisi asia ottaa työnjohdon kanssa puheeksi, jos liikkeellä on virusta.

Aika moni itse asiassa on varmaan läheisensä (ainakin niissä maissa, joissa kuolemia oli paljon) tartuttanut ja jopa sinänsä välillisesti voinut kuoleman aiheuttaa.

Kyllähän ihminen varmaan hirveää syyllisyyttä tuntisi tuollaisen tapahtuman jälkeen. Mietin niitäkin, jotka ajavat tahallaan ylinopeutta tai ampuvat vahingossa metsästäessään toisen kuoliaaksi. Toki metsästäjä joutuu asiasta syytteeseen, samoin törkeästi liikenteessä käyttäytyvä ja tulee siten tuomituksi oikeudessa.

Nyt ei ainkaan ole pulaa tiedotuksesta tässä korona-asiassa, joten vähintäänkin tyhmyyttä ja vaaran vähättelyä on, jos ei voi noudattaa yksinkertaisi ohjeita tavatessaan riskiryhmässä olevia omaisiaan.

Sitten on tietysti vielä sen sairastujan omakin vastuu. Kävin kaupassa aamulla ns hiljaisena aikana, ja juurikin ne vanhukset pyöriskelivät kaupassa ilman maskia, eikä tuntunut olevan mitenkään tarvetta hoitaa asiointi nopeasti. Keski-ikäisillä kyllä oli maskit. Omassakin taloudessa asuu riskiryhmäläinen ja kyllä harkitsen tarkasti, missä käyn ja jos on altistumisvaaraa, niin ainakin käytän maskia ja pidän turvälejä.

Vierailija
62/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatian etsimisestä en ole aiemmin kuullutkaan, sehän on jos on ollakseen. Vai teeskentelevätkö jotkut olevansa empaattisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vanhainkotiin tulee Korona? Ei ne vanhukset itse käy sitä ulkoa hakemassa.

Vierailija
64/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit lohduttaa sanomalla vaikka, "koska sinulla ei ollut tarkoitus tahallaan tartuttaa koronaa ja vahingoittaa häntä, on itsensä syyllistäminen turhaa. Elämässä moni asia etenee sattumien kautta. Toimit sen tiedon varassa, joka sinulla oli tuolloin."

Vierailija
65/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta vapaa-ajan matkustusta ei ollut kielletty ja karanteeni ei ole ollut pakollinen. Näin kuvaillun lainen tilanne on mahdollinen. Lain edessä kyseessä ei ole kuolemantuottamus. Moraalisesti nyt voidaan toista mieltä olla.

Samoin käyttäytyneitähän on lukuisia, mutta on käynyt parempi tuuri.

Vierailija
66/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit lohduttaa sanomalla vaikka, "koska sinulla ei ollut tarkoitus tahallaan tartuttaa koronaa ja vahingoittaa häntä, on itsensä syyllistäminen turhaa. Elämässä moni asia etenee sattumien kautta. Toimit sen tiedon varassa, joka sinulla oli tuolloin."

Mutta olihan sillä tietoa, että karanteenissa olisi pitänyt olla. Ja vaikka ei välttämättä varsinaisesti halunnut, että toinen kuolisi, niin ei siitä yhtään välittänytkään.

Vierailija
67/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatian etsimisestä en ole aiemmin kuullutkaan, sehän on jos on ollakseen. Vai teeskentelevätkö jotkut olevansa empaattisia. 

Kyllä empatiaa voi etsiä. Empatia mm. lisääntyy, jos oppii ymmärtämään toista paremmin.

Vierailija
68/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on musta hyvin sanottu, ja varmaan johonkin tuon suuntaiseen pyrinkin. Valehtelen kuitenkin noin sanoessani, koska hän ei todellakaan ole toiminut sen tiedon varassa, joka hänellä oli, vaan on tahallisesti toiminut vastoin tietoa, koska ei suostunut uskomaan sitä. Ap

Vierailija
69/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanoisin, että se oli sen vanhan sukulaisen OMA päätös ja RISKI ottaa hänet vastaan. Tiesi varmasti kyllä, että hänen olisi pitänyt olla eristyksissä.

Vierailija
70/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai aina on viruksia ja jengiä kuolee influenssaankin, mutta mielestäni vastuullisuuden raja on siinä, että pandemia-aikana pitäisi huolen, että käyttäytyy ohjeiden mukaan. Jokaiselle meistä on annettu riittävästi tietoa siitä, kannattaako nyt matkustaa turhanpäiten, ja jos matkustaa, miten sitten tulee toimia. Ei voi tulla yllätyksenä, että omalla toiminnalla on seurauksia.

Tyhmempikin kun lukee niitä matkustusohjeita (2 viikon eristäytyminen matkan molemmissa päissä jne) jättää nyt matkustamatta.

Vierailija
71/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toisen ihmisen, tässä tapauksessa aloittajan, ei tarvitse mitenkään lohduttaessa selitellä parhain päin kaverin toimintaa. Voi vain sanoa, että olen tukenasi surussasi. Ei tarvitse ottaa suoraan tai epäsuoraan kantaa kaverin syyllisyyteen. Kaveri saa kertoa ahdistuksestaan ja surustaan millä tavoilla haluaa, lohdutuksen ei tarvitse sisältää esim. spekulaatiota siitä, mistä muualta tauti olisi voinut tarttua.

Kyllä kaverin tukena voi olla, vaikka hän olisikin tehnyt jotain väärin. Esim. mun paras ystäväni tunnusti mulle, että oli pahoinpidellyt entistä seurustelukumppaniaan. Ei ollut helppo tieto ottaa sisään. En voinut muuta kuin itkeä, kun sen asian kuulin, mutta mentiin eteenpäin elämässä. Eikä mun tarvinnut sanoa esim. että "sä varmasti satutit häntä vain vähän". (En siis tiedä, millä tavalla ystäväni pahoinpiteli kumppaniaan.)

Vierailija
72/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lohduttaisi.

Ihanaa. Yksi sukulaissielu ketjussa.

Vierailija
73/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano vaikka että: ”Miten meni noin niinkuin omasta mielestä?”

”Mitä teet ensi kerralla toisin?”

Kannattaa mennä suoraan asian ytimeen ja sanoa "Olen pahoillani, että olet noin itsekeskeinen idiootti"

Vierailija
74/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toisen ihmisen, tässä tapauksessa aloittajan, ei tarvitse mitenkään lohduttaessa selitellä parhain päin kaverin toimintaa. Voi vain sanoa, että olen tukenasi surussasi. Ei tarvitse ottaa suoraan tai epäsuoraan kantaa kaverin syyllisyyteen. Kaveri saa kertoa ahdistuksestaan ja surustaan millä tavoilla haluaa, lohdutuksen ei tarvitse sisältää esim. spekulaatiota siitä, mistä muualta tauti olisi voinut tarttua.

Kyllä kaverin tukena voi olla, vaikka hän olisikin tehnyt jotain väärin. Esim. mun paras ystäväni tunnusti mulle, että oli pahoinpidellyt entistä seurustelukumppaniaan. Ei ollut helppo tieto ottaa sisään. En voinut muuta kuin itkeä, kun sen asian kuulin, mutta mentiin eteenpäin elämässä. Eikä mun tarvinnut sanoa esim. että "sä varmasti satutit häntä vain vähän". (En siis tiedä, millä tavalla ystäväni pahoinpiteli kumppaniaan.)

Hyi helvetti. Kuka pitää pahoinpitelijää parhaana ystävänään??!!

Vierailija
75/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti. Kuka pitää pahoinpitelijää parhaana ystävänään??!!

Mä voin vastata sulle jotain, jos sä edes yrität pohtia tuota asiaa jotenkin. Jos nyt mietit omia tekojasi, niin tuskinpa ne kaikki kestävät päivänvaloa. Et myöskään tiedä yksityiskohtia omian ystäviesi elämästä. Ovathan he voineet tehdä vaikka mitä ja jättäneet kertomatta.

Vierailija
76/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jokaisen päällimmäinen tehtävä ole ensisijaisesti huolehtia itsestään ja sitten muista. Meillä jokaisella on velvollisuus huolehtia terveydestämme, eikä sitä voi siirtää kenenkään muun tehtäväksi. Jos ihminen kuuluu riskiryhmään, niin hän noudattaa ITSE erityistä varovaisuutta. Onko tässä jotakin vaikeaa? Jotkut vanhukset ovat silti ottaneet tietoisia riskejä korona-aikanakin. He suhtautuvat monesti eri tavalla kuolemaan kuin nuoremmat.

Vierailija
77/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarvitseeko tuota lohduttaa jos puoli tahallaan tartutti? Vai ottiko opikseen?

Vierailija
78/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä siitä sitten. Tuskin edes tartutti ja vanhuksia nyt kuolee. Se on vähän niin kuin ideaali, että kuollaan vanhana. Nuorena kuoleminen on sitten ikävämpi juttu.

Vierailija
79/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että ei hän ole ainoa joka on vastuuttomasti käyttäytynyt, ja jostakin ne 350 muutakin kuollutta tartunnan saivat, ikävämpi homma, ei tätä tautia moni muukaan vakavasti ota... Nyt on jotain opittu, ja se että itse katuu on hyvä merkki. Joku toinen taatusti kieltäisi oman vastuunsa loppuun asti.

Vierailija
80/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jokaisen päällimmäinen tehtävä ole ensisijaisesti huolehtia itsestään ja sitten muista. Meillä jokaisella on velvollisuus huolehtia terveydestämme, eikä sitä voi siirtää kenenkään muun tehtäväksi. Jos ihminen kuuluu riskiryhmään, niin hän noudattaa ITSE erityistä varovaisuutta. Onko tässä jotakin vaikeaa? Jotkut vanhukset ovat silti ottaneet tietoisia riskejä korona-aikanakin. He suhtautuvat monesti eri tavalla kuolemaan kuin nuoremmat.

Kyllä ihmisellä on oikeus olettaa, että kylään tuleva pitää itse huolen siitä, ettei leiki muiden terveydellä. Varsinkaan jollekin vanhukselle tuskin tulee mieleen kysyä, että oletkos muuten reissussa viime aikoina käynyt ja olethan karanteenisi pitänyt.