Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Empatian löytämisen vaikeus: Miten lohduttaa ihmistä, joka tartutti itse sukulaiseensa koronan ja sukulainen kuoli?

Vierailija
20.10.2020 |

Miten lohduttaa ystävää, joka lähti itse reissuun, heilui palattuaan ympäri kyliä, tartutti koronan muun muassa vanhaan sukulaiseensa ja sukulainen kuoli?

En osaa sanoa mitään, en lohduttaa mitenkään. Olen hiljaa, koska en keksi mitään kaunista sanottavaa, enkä löydä empatiaa itsestäni. Kohta olisi varmaan syytä sanoa jotain. Ei oikein nyt löydy repertuaarista muuta kuin että "sulle ihmiset sanoi, että älä lähde ja sitten sulle ihmiset sanoi, että pysy karanteenissa tai mene testeihin, ja mitä sä teit ja mitä oletit että siitä seuraisi?"

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit olla varma että tartuttaja oli juuri tuo ulkomaanmatkailija?

No koska ne tartuntaketjut selvitetään aina kun mahdollista, ja tässä tapauksessa tilanne on täysin selvä. Enhän minä tietenkään mistään muusta ole henkilökohtaisesti varma kuin siitä, mitä kaveri mulle on itse kertonut. Ap

Vierailija
42/82 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensiksikin valehtelet, todennäköisin tartuttaja kevaaltä on joku joka vei viruksen keväälä laitokseen, ja niissa viejissä on henkilökunta mukana. Niin on aina ollut, myos influenssasta on laitosinfektioita, vaikka kuinka yritetään välttää.

Mutta koronasta on ollut paljon enemmän.

Turha hakea symppiksiä tuollaisilla aloituksilla, kun siirrät aiheen muuallle siitä mistä on todella ollut kyse. Ja silti siihen ongelmaan on ratkaisu ilman syyttelyita, ongelmia, ja muitten rajoituksia, kun vain halutaan. Jos halutaan siitä on kyse.

Kuka on sanonut, että vanhus oli laitoksessa?

Tilastosta kun katsot, niin käytännössä kaikki olivat. Lopeta valehtelu.

Missäs tää tilasto on :D ? Haha, hauska. No, mun 95-vuotias mummo ainakin asuu edelleen himassa. Samoin mun vanhemmat, jotka on tilastollisesti vanhusikäisiä päälle 70-vuotiaita. Täysin terveitä ja toimintakykyisiä. Mutta joo, ehkäpä tämä tästä, ei jaksa tuohon provoon lähteä enempää.

Valehtelet. 95 vuotias mummosi, jos asuu kotona ei kuulu niihin kevään koronakuolleisiin. Heistä puolet on THL-tilaston mukaan hoivakodeista, ja toisen puolen  tarvii olla sairaalainfektioita, jo siistakin syystä, etta niitä on ifluenssatehohoidetuistakin jopa 15%

Väitatko, että niitä olisi nyt koronan kyseen ollen ollut vähemmän? Ei todellakaan vaan eneammän. Ja monestakin eri syystä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voit olla varma että tartuttaja oli juuri tuo ulkomaanmatkailija?

No koska ne tartuntaketjut selvitetään aina kun mahdollista, ja tässä tapauksessa tilanne on täysin selvä. Enhän minä tietenkään mistään muusta ole henkilökohtaisesti varma kuin siitä, mitä kaveri mulle on itse kertonut. Ap

Julkaistu 27.11.2018

Influenssa vie vuosittain tehohoitoon keuhkosairaita, mutta myös terveitä

Influenssan vuoksi Taysissa tehohoitoon joutuneista noin neljäsosalla ei ole mitään diagnosoitua pitkäaikaissairautta. Influenssasta tehohoitoon joutuneiden sairauksista tavallisimpia ovat erityisesti krooniset keuhkosairaudet tai sydänsairaudet. Noin neljäsosalla Taysissa hoidetuista on krooninen keuhkosairaus ja viidesosalla sydänsairaus.

Influenssa vie teho-osastolle yhtä paljon terveitä ihmisiä kuin keuhkopotilaitakin. Pitkäaikaissairaudet lisäävät vaikean influenssan riskiä, mutta myös aiemmin terve voi joutua influenssan takia tehohoitoon.

Tiedot käyvät ilmi Taysin infektioyksikön vuosina 2009–2016 tekemästä selvityksestä, jossa tarkasteltiin influenssan vuoksi Taysissa tehohoitoon joutuneiden potilaiden taustatietoja ja ennustetta. Huomioon otettiin ne tehohoitoon päätyneet potilaat, joiden influenssanäyte oli positiivinen kaksi viikkoa ennen tehohoitoon joutumista tai kyseisen hoitojakson aikana.

Potilailta oli yhteensä 80. Heistä hiukan yli puolet oli miehiä, ja mediaani-ikä oli 59 vuotta. Iän vaihteluväli oli 4–86 vuotta.

Keuhkoahtauma altistaa

Keuhkosairaista erityisesti keuhkoahtaumapotilaat ovat alttiita joutumaan tehohoitoon. Keuhkoahtaumapotilaiden keuhkokapasiteetti on lähtökohtaisesti heikompi kuin terveellä ihmisellä, minkä vuoksi keuhkoahtaumapotilas tarvitsee herkemmin erilaisia hengitystukihoitoja.

Infektioyksikön selvityksen mukaan myös reilu ylipaino oli monella vaikeuttamassa hengitystä.

Muita pitkäaikaisdiagnooseja tai ongelmia, jotka vaikuttavat influenssan vuoksi tehohoitoon joutumisen taustalla, ovat diabetes, alkoholismi tai psykiatrinen taustasairaus.

Neljäsosa tehohoitoon joutuneista menehtyi

Infektioyksikön selvityksessä tehohoidon mediaanikesto oli 4,5 vuorokautta ja vaihteluväli 0–94  vuorokautta. Valtaosa eli 85 prosenttia sairasti A-influenssaa. Kahdellatoista henkilöllä eli 15 prosentilla influenssatartunta oli hoitoon liittyvä infektio, eli potilas oli jo edeltävästi ollut osastohoidossa.

Tehohoitoon joutuneista neljäsosa menehtyi kolmen kuukauden sisällä. Kuolintapauksista neljä oli sellaisia, joissa kuoleman katsottiin liittyvän influenssaan ja joissa potilaan eliniän ennuste ilman influenssaa olisi todennäköisesti ollut yli puoli vuotta. Kuusitoista kuoli pitkäaikaissairauksiinsa influenssan heikentämänä. Yhden potilaan kuoleman ei katsottu liittyvän influenssaan.

Vierailija
44/82 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kaveria tarvitse mitenkään alkaa paapoa? Tajuaako itse, että omalla toiminnallaan aiheutti tartunnan ja kuoleman, ja katuuko typeryyttään?

Voithan ottaa osaa suruun, mutta en minäkään kykenisi kovin suureen empatiaan tuossa tilanteessa.

Joo, siis tajuaa se, ja nyt onkin ihan lohduton. Ei mennyt jakeluun, että nämä jutut koskee myös itseä ennen kuin osui sitten omalle kohdalle. Ap

OT mutta suurin osa ihmisistä on oikeasti just näin pölvästejä. Mikään ei haittaa niin kauan kuin se ei koske itseä. Työttömyys, rahattomuus, yksinäisyys, sairaus, tapaturma, kuolemantapaus tai nyt riehuva virus. Ei kosketa heitä, ei tartte ottaa huomioon sitä eikä muita ihmisiä, kunnes ohhoh, nyt kosahti sonta tuulettimeen ja suoraan naamaan.

Samaa näkee mm. joillakin abortin kieltäjillä. Muut eivät saa aborttia, mutta minä ja minun läheiseni (tytär, vaimo, sisko, täti, äiti, ystätävär) kyllä saa, jos sattuu vahinko. Tai työttömyys; pois kaikki tuet niin alkaa työt maistua paitsi, kun joudun itse työttömäksi niin apua auttakaa tukia mulle muuten joudun sillan alle!

Vierailija
45/82 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntavastuu on sitä, että saataisiin vaikka koronakoirat jokaisen sairaalan sisään käyntiin, samoin jokaisen vanhainkodin.

Muu on maksanut Suomelle miljardeja, ja miljardeja, massatyöttömyyttä ja hankaluutta. Jolla ei tunnu olevan rajaa.[/quote]

Kyseiset laitokset ovat lähes yksin vastussa ilmoittamistaan vahingoista, mutta huonosti häpeävät auttaa itseään. Ei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä, jos vaikka koira haistaa lappua. Ei maksa paljoa, ja on tehokasta, mutta mieluummin huudetaan pakotusta ja maskeja naamalle.

Miettikää tilannetta sen Vaasalaisen hoivakodin suhteen josta eilen kerrottiin, että oli täynnä koronaa.

Vierailija
46/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, nyt mä kekkasin! Mietin tossa mitä tuliaisia ostais läheisille mut nii ainakin ap:lle vois tuua hesasta koronan! :D :D :D

Vierailija
47/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo mielenkiintoista miten ihminen itse, läheiset ja yhteiskunta suhtautuu aiheeseen. Etenkin tartuttajan omaa näkökantaa ja jaksamista olen miettinyt tietämässäni tapauksessa. Juurikin huvimatkalta tullessa epidemia-alueelta oli aikuinen lapsi mennyt tapaamaan vanhempaansa vastoin ohjetta vapaaehtoisesta karanteenista. Hautajaisiin päättyi se tapaus. Iäkäs ihminen, mutta siihen asti eleli kotona itsenäisesti.

Vierailija
48/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä olisi mun ystävä, jonka vanha sukulainen ei olisi mulle sukua tai tärkeä, tottakai yrittäisin lohduttaa ystävääni, vaikka toimikin väärin. Varmaan sanoisin, että "ethän voi olla varma, että juuri sinä tartutit" ja että "hän olisi voinut saada koronan mistä tahansa muutenkin". Sanoisin myös, että "jos kuitenkin kuvitellaan, että sinä sata varmasti aiheutit sukulaisesi kuoleman, niin vähintä mitä voit nyt tehdä on noudattaa karanteenisuosituksia ja ottaa opiksesi tästä. En usko, että sukulaisesikaan haluaisi sinun pilaavan omaa elämääsi tämän takia. Ethän tarkoittanut näin käyvän, olit vaan inhimillisen uppiniskainen ja ajattelematon. "

Jos taas myös kuollut olisi minulle tärkeä, voisi olla haastavampaa olla tsemppaava. Mutta jos kyseessä olisi ollut isoäitini, joka jo rukoilee kuolemaansa sänkypotilaana, niin hänelle koronan tarttuminen olisi palvelus. Niin hän itsekin sanoo, että iskispä häneen tuo korona niin pääsis jo täältä, ei määräänsä enempää jaksa elää. Hänen kohdallaan saattaisin siis olla empaattisempi tuota tartuttajaa kohtaan, koska hän olisi tehnyt sen, mihin hallitus ei vielä pysty (eutanasia).

Vierailija
49/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sitten on syyllisyyden raja?

Entä jos matkustaa Uudeltamaalta Kainuuuseen tapaamaan mummoa, ja mummo saa tartunnan ja kuolee? Onko sitten syyllinen?

Jonkun mielestä pitäisi pitää omaehtoinen karanteeni ennen mummon tapaamista, toisen ei.

Jonkun mielestä riittää, kun pesee käsiä, käyttää kasvomaskia ja ei mene tungokseen. Muuten elää normaalisti. Toisen koko normaalielämä on tauolla ja elämä hyvin eristettyä.

Entä jos mummo terve 65-v? Entä jos laitoksessa oleva 90-v? Entä jos mummo mielummin toivoo "tavallisia" vierailijoita kuin sitä, että hänet tavataan vain eristyksen kautta/kasvomaskein kahden metrin päästä?

Entä jos ap:n tuttu matkusti maahan, jossa koronaa piti olla yhtä vähän kuin Suomessa?

Lain mukaan tuomio tulee tietääkseni vain tahallisesta tartuttamisesta.

Vierailija
50/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te tiedätte kuka on kenetkin tartuttanut? Se tauti on ollut joka puolella vuoden 2019 marraskuusta asti. Se ei myöskään ole poistunut välillä ja sitten tullut ulkomailta uudelleen, vaan se on ollut täällä koko ajan mutta kuten muutkaan virukset, se ei ole aktiivisimmillaan kesällä.

Vierailija
51/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointahan se on tuomita, juoruta ja julistaa kautta rantain että minähän nyt en ainakaan ole noin tyhmä, hyvä minä. Kyllä näitä tuomitsijoita ja halveksujia on maailma pullollaan.

Sata kertaa vaikeampaa on kuvatun kaltaisessa tilanteessa harjoittaa sitä paljon puhuttua lähimmäisenrakkautta ja ymmärrystä. Kuka pystyy siihen ja kuka ei. Ystävät on aika tavalla harvassa.

Tämä pätee ihan kaikkeen. Jokainen murhaajakin ansaitsee sen ystävän.

Vierailija
52/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyn kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhat matkailijaa toi elokuussa koronan toisen aallon Suomeen

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tuhat-lomailijaa-toi-elokuussa-koro…

Voi voi. Kun ois vaan ollut maskit niin ei ois tullut yhtään tartuntaa. Oi voi.

Ja Euroopan maskipakkomaissa ei ole ollenkaan koronaa?!

Vierailija
53/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi tällainen kuvitteellinen tilanne, niin en sanoisi mitään ystävälle muuta kuin "voimia". Mitä siinä osaisi sanoa, shit happens.

Vierailija
54/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi tällainen kuvitteellinen tilanne, niin en sanoisi mitään ystävälle muuta kuin "voimia". Mitä siinä osaisi sanoa, shit happens.

Taitais olla entinen ystävä sit sen jälkeen. "Voimia". Ok.

Vierailija
55/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktahan on se että noita tartuntaketjuja ei voi täydellä varmuudella selvittää. Koska on oireettomia kantajia jotka eivät tietenkään ole käyneet testeissä. Kuka sinne nyt oireettomana menis.

Vierailija
56/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkailu on kuitenkin ollut sallittua kun valtiovalta on antanut siihen luvan. Jos taas kyse olisi Uudenmaan mökkikarkurista, joka livahti mökille juuri ennen Uudenmaan sulkua, vaikka pääministeri TV:ssä sanoi että nyt ei ole oikea aika lähteä mökille, ei hänelle heruisi lainkaan empatiaa.

Nyt olis syytä toimia ihan oman itsesuojeluvaiston varassa, eikä kuunnella näitä sekoilijoita, jotka kuuntelevat "herkällä korvalla" asiantuntijoiden riitelyä.

Vierailija
57/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, nyt mä kekkasin! Mietin tossa mitä tuliaisia ostais läheisille mut nii ainakin ap:lle vois tuua hesasta koronan! :D :D :D

No mä oon jo täällä "hesassa". Hihii, hauskaa toivoa toisille vaarallista sairautta! Hymiöhymiöhymiö. Ap

Vierailija
58/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos uskot, että tämä aloitus on totta, niin laitan sinulle muutaman nigerialaiskirjeen tulemaan.

Mitä väliä, onko totta vai ei? Voi olla kumpaa vain, ei se meille selviä, kun anonyymeinä kirjoitellaan. Kiinnostavaa keskustelua kuitenkin.

Vierailija
59/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nice story bro.

Luulet ettei noin ole käynyt monta kertaa?

Vierailija
60/82 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lohduttaisi.