Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen mormoni, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
24.01.2014 |

Vastaan mielelläni asiallisiin kysymyksiin:)

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:29"]

Tähän väliin haluaisin kysyä, että miksi ihmiset suhtautuu mormoneihin niin aggressiivisesti? Onko joku mormoni joskus tehnyt teille jotain pahaa? Tai haittaavatko mormonit yleensä teidän elämäänne? Ymmärrän esim. islaminvastaisuuden, sillä islamin nimissä on monet ovat tehneet islamin nimissä hirveitä tekoja (en tuomiste uskontoa, sanon vaan että voin ymmärtää siihen liittyvän epäluulon), mutta joskus ihmettelen suomalaisten uskonnonvastaisuutta. Onko se joltain pois, jos ihminen saa uskosta jotain hyvää itselleen? Oon yrittänyt keksiä jotain hyvää syytä kaikelle tälle epäluuloisuudelle, mutta en ole keksinyt. Mormonikirkko tekee kuitenkin melkoisen laajaa hyväntekeväisyystyötä ja humanitaarista apua, senkin takia on jotenkin vaikea ymmärtää joidenkin mormonivihaa. Kertokaa siis!

-ap

[/quote]

En näe yhtään vihaviestiä tässä ketjussa.

Kaikilla tuntemillani mormoneilla on kyllä varmuusvarastot maailmanlopun varalle, miksi teillä ei ole?

[/quote]

En puhunut spesifisti tästä ketjusta, vaan yleisestä hyökkäävästä asenteesta mihin usein törmää. Kenelläkään tuntemallani mormonilla ei ole varmuusvarastoa maailmanlopun varalle:) Kirkko kehottaa pitämään sellaista kotivarastoa, että pärjäisi esim. viikon tai kaksi, mikäli kotimaahan tulisi joku poikkeustila. Mielestäni tämä on ihan relevantti asia, eikä mitenkään ihmeellistä. Epätodennäköistähän se on, että Suomeen mitään tulisi, mutta better safe than sorry. Mutta en usko että kukaan varautuu mihinkään sen kummempaan:) On meilläkin sen verran ruokaa, että ainakin viikon verran pärjäisimme. Vettä pitäisi kyllä varastoida tehokkaammin.

Vierailija
82/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako sisarusta sulla on? Tunsin kerran yhden mormori tytön ja hän oli suurperheestä. Mukava tyttö ei eronnut oikeastaan meistä muista muuten kuin että osasi englantia erittäin hyvin. Osaatteko te kaikki puhua sujuvaa englantia? Kun eikö se usko ole sieltä amerikasta?

Mormoreihin suhtauden itse neutraalista. Ehkä se epäluulo mitä kohtaatte on vaan tietämättömyyttä. Olen saanut semmosen kuva etteivät mormonit pidä paljon melua uskostaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:57"]

Tähän väliin haluaisin kysyä, että miksi ihmiset suhtautuu mormoneihin niin aggressiivisesti? Onko joku mormoni joskus tehnyt teille jotain pahaa? Tai haittaavatko mormonit yleensä teidän elämäänne? Ymmärrän esim. islaminvastaisuuden, sillä islamin nimissä on monet ovat tehneet islamin nimissä hirveitä tekoja (en tuomiste uskontoa, sanon vaan että voin ymmärtää siihen liittyvän epäluulon), mutta joskus ihmettelen suomalaisten uskonnonvastaisuutta. Onko se joltain pois, jos ihminen saa uskosta jotain hyvää itselleen? Oon yrittänyt keksiä jotain hyvää syytä kaikelle tälle epäluuloisuudelle, mutta en ole keksinyt. Mormonikirkko tekee kuitenkin melkoisen laajaa hyväntekeväisyystyötä ja humanitaarista apua, senkin takia on jotenkin vaikea ymmärtää joidenkin mormonivihaa. Kertokaa siis!

-ap

[/quote]

Kaikilla tuntemillani mormoneilla on kyllä varmuusvarastot maailmanlopun varalle, miksi teillä ei ole?

[/quote]

En puhunut spesifisti tästä ketjusta, vaan yleisestä hyökkäävästä asenteesta mihin usein törmää. Kenelläkään tuntemallani mormonilla ei ole varmuusvarastoa maailmanlopun varalle:) Kirkko kehottaa pitämään sellaista kotivarastoa, että pärjäisi esim. viikon tai kaksi, mikäli kotimaahan tulisi joku poikkeustila. Mielestäni tämä on ihan relevantti asia, eikä mitenkään ihmeellistä. Epätodennäköistähän se on, että Suomeen mitään tulisi, mutta better safe than sorry. Mutta en usko että kukaan varautuu mihinkään sen kummempaan:) On meilläkin sen verran ruokaa, että ainakin viikon verran pärjäisimme. Vettä pitäisi kyllä varastoida tehokkaammin.

[/quote]

Miksi (mormoni)kirkko kehoittaa valmistautumaan johonkin poikkeustilaan? Mikä se poikkeustila sitten voi olla?

Vierailija
84/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:16"]

Montako sisarusta sulla on? Tunsin kerran yhden mormori tytön ja hän oli suurperheestä. Mukava tyttö ei eronnut oikeastaan meistä muista muuten kuin että osasi englantia erittäin hyvin. Osaatteko te kaikki puhua sujuvaa englantia? Kun eikö se usko ole sieltä amerikasta?

Mormoreihin suhtauden itse neutraalista. Ehkä se epäluulo mitä kohtaatte on vaan tietämättömyyttä. Olen saanut semmosen kuva etteivät mormonit pidä paljon melua uskostaan.

[/quote]

Mulla on kolme sisarusta. Pitää paikkansa, että kirkkopiireissä osataan englantia keskimääräistä paremmin. Johtuisiko sitten siitä, että suurin osa Suomessa olevista lähetyssaarnaajista tulee Jenkeistä ja ainakin omassa nuoruudessani hengailin usein heidän kanssaan, pelattiin milloin mitäkin jne. Silloin tuli puhuttua paljon englantia.

Vierailija
85/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:00"]

"Mitä mieltä olet siitä, että Joseph Smith luki teidän pyhän kirjan hatusta? Miksi luulet, ettei kukaan koskaan saanut nähdä niitä kultatauluja, ja ettei Joseph Smith voinut lukea sieltä hatusta kahta kertaa samaa tarinaa? Eikö oikeasti vaikuta epäuskottavalta, jos joku sanoo saaneensa Jumalalta ilmoituksen, jonka vain hän voi vastaanottaa, eikä voi näyttää tai todistaa toisille siitä yhtään mitään. Siis miksi ihmeessä uskoa johonkin tuollaiseen?" En näe asiassa mitään ristiriitaa. Uskoni ei perustu todistettavissa oleviin faktoihin, vaan henkilökohtaiseen todistukseen, jonka olen saanut rukoilemalla ja tutkimalla pyhiä kirjoituksia.

[/quote]

Kai sulla olla on joku mielipide noihin asioihin? Onhan ne sun kirkon oppeja.  Mitä tarkoitat henkilökohtaisella todistuksella?

Vierailija
86/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko että vain mormonit pääsevät taivaaseen ja KAIKKI muut miljardit ihmiset joutuvat helvettiin?

Vierailija
87/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:42"]

Mitä mieltä olet siitä, että Joseph Smith luki teidän pyhän kirjan hatusta? Miksi luulet, ettei kukaan koskaan saanut nähdä niitä kultatauluja, ja ettei Joseph Smith voinut lukea sieltä hatusta kahta kertaa samaa tarinaa?

[/quote]

Olekkos katsonut South Parkia? :D "dumb-dumb-dumb-dumb-dumb" :D

Vierailija
88/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:21"]

Pitää paikkansa, että kirkkopiireissä osataan englantia keskimääräistä paremmin. Johtuisiko sitten siitä, että suurin osa Suomessa olevista lähetyssaarnaajista tulee Jenkeistä ja ainakin omassa nuoruudessani hengailin usein heidän kanssaan, pelattiin milloin mitäkin jne. Silloin tuli puhuttua paljon englantia.

[/quote]

Ja lähetyssaarnaajat pitivät monissa kaupungeissa englannintunteja (vieläkö pitävät?). Minulla oli 80-luvulla lukiossa ystävä, joka oli mormoni ja hänen kanssaan kävin englannintunneilla, koska rakastin puhua englantia. Tuli sitä sitten tutustuttua niin moniin eldereihin kuin sistereihinkin, niin synnyinkaupungissani kuin sitten myöhemmin opiskelukaupungissanikin. Se oli ihan hauskaa aikaa, vaikka koettivathan ne minua käännyttää, mutta mikäs sen perusateistin käännyttäisi - tosin en silloin teini-ikäisenä ollut vielä siitä niin suuna ja päänä kuin nykyisin. :D

Se, mikä kaikkein parhaiten on niistä ajoista jäänyt mieleen (hih, valokuvia on vielä jäljellä :D), on hokema "arm's length"; sen lähemmäs tyttöjä ei kukaan elder saanut tulla. :D

Vierailija
89/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tietty kiellettyä koska se on tiukasti laitonta. Näistä on ollut kiistaa kirkon ja liittovaltion välillä vaikka kuinka ja erittäin todennäköisesti polygamia olisi edelleen lallista koska sitä voi pitää keskeisenä oppina mormonikirkossa alusta asti.

Polygamy (called plural marriage by Mormons in the 19th century or the Principle by modern fundamentalist practitioners of polygamy) was taught by leaders of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (LDS Church) for more than half of the 19th century.

Monet käsitykset muuttuvat näkyjen kautta jotka sopivasti tulevat vähän niin kuin pakon sanelemina. Toinen esimerkki on mormonikirkon suhtautuminen mustiin.

From the mid-1800s until 1978, The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (LDS Church) had a policy which prevented most men of black African descent from being ordained to the church's lay priesthood.

In 1978, church leaders led by Spencer W. Kimball declared they had received a revelation instructing them to reverse the racial restriction policy.

Nämä ovat vain esimerkkejä.

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:45"]

Saako miehellä olla useampia vaimoja? Entä naisella miehiä? Miten suhtaudutte sukupuolirooleihin, miten näkyy arjessa? Saatteko harrastaa esiaviollista seksiä?

[/quote]

Moniavioisuus on kirkossa kiellettyä. Jos tällaista joku harjoittaisi (Suomessa varmaan mahdotonta) niin joutuisi erotetuksi kirkosta. Kirkko kehottaa säästämään seksin avioliittoon, mutta ei se tietenkään toteudu kaikkien kohdalla. Uskon kuitenkin, että mormonit ottavat tämän kehotuksen vakavammin, kuin monet muut uskonnot.

[/quote]

Vierailija
90/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko kehottaa säästämään seksin avioliittoon, mutta ei se tietenkään toteudu kaikkien kohdalla.

[/quote]

Ei toteudu, itsekin olin todistamassa tällaista 80-luvulla. Saman seurakunnan tyttö ja poika rakastuivat ja tuloksena oli lapsi ja siitä tietysti avioliitto. Tytön ja pojan vanhemmat kohtelivat toisiaan hyvin jäisesti, mikä tietysti aiheutti hankausta pienen kaupungin pienessä seurakunnassa. Mutta kun tuloksena oli kumpienkin lapsenlapsi, niin täytyi sitä ulospäin näytellä mukautuvaa, vaikka kuinka olisi sisällä kiehunut. :D

Ystävältäni näitä kuulin ja aina joskus olin itsekin paikalla ihmettelemässä. ;)

47

Vierailija
91/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:57"]

-ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ollut tarkoitus alkaa inttää asiasta, hämmästelin vain, kun itse tunnen jonkun verran mormoneita ja heillä tosiaan on aika kattavat varustukset, kerrostaloasujilla hiukan vaatimattomammin, mutta heilläkin kellarin irtaimistovarastossa useita satoja litroja vettä (jonka tietysti vaihtavat tuoreeseen tasaisin väliajoin)

Vierailija
92/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minulla taas hämmästys suurenee, mitä enemmän tietoa saan, esim. sijaiskastamiset jne.

Vierailija
93/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:29"]

[/quote]

Minulla taas hämmästys suurenee, mitä enemmän tietoa saan, esim. sijaiskastamiset jne.

[/quote]

Minulla myös. Lueskelin tämän ketjun johdosta tuosta ko. uskonnosta, ja olen lähinnä äimistynyt siitä, että ihmiset voivat tosissaan uskoa vaikkapa näihin Smithin hatusta lukemisiin, tuohon kultalevyjuttuun yms. Menee ihan samaan kastiin scientologian uskomusten kanssa. Käsittämätöntä. 

Vierailija
94/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastatko pyllyseksiä?

Vierailija
95/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaapa minun tarinaani mormoneista. 

Muutimme nuorena perheenä pienelle paikkakunnalle, jossa ei meillä ollut 300km säteellä ketään tuttuja, hyvin pian mieheni tutustui työpaikallaan muutamaa vuotta meitä vanhempaan mieheen, joka iloisesti kutsui meidän oman nuoren perheensä luokse vierailulle.

Menimme ja hyvin pian totesimme että kyseessä oli mormoniperhe, avarakatseisina tapauskovina se ei meitä häirinnyt. Kutsuimme perheen meille vierailulle ja tuliaisina saimme mormoninkirjan, otimme mielenkiinnolla vastaan.

Muutamaa viikkoa myöhemmin tämä miehen työkaveri alkoi töissä puhua miehelleni uskostaan, keskustelun aikana mieheni totesi että meitä on turha yrittää käännyttää uskomme omalla tavallamme, mutta meistä on todella mukava tavata teitä muissa merkeissä.

Miksi siis tämä pariskunta ei enää vastannut meidän vierailupyyntöihimme tai kutsunut meitä enää vierailulle, eikö mormoneilla saa olla muita ystäviä kuin mormonit? Ainakin meille jäi kurja maku mormoneista ja varsinkin kun luimme mormonien kirjan alun diipadaapaa luolasta löytyneistä kultalaatoista, tajusin oikeastaan että kaikki uskonnot ovat samaa diipadaapaa eli mormonit tavallaan veivät minulta omankin uskon.

Vierailija
96/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:45"]

Saako miehellä olla useampia vaimoja? Entä naisella miehiä? Miten suhtaudutte sukupuolirooleihin, miten näkyy arjessa? Saatteko harrastaa esiaviollista seksiä?

[/quote]

Moniavioisuus on kirkossa kiellettyä. Jos tällaista joku harjoittaisi (Suomessa varmaan mahdotonta) niin joutuisi erotetuksi kirkosta. Kirkko kehottaa säästämään seksin avioliittoon, mutta ei se tietenkään toteudu kaikkien kohdalla. Uskon kuitenkin, että mormonit ottavat tämän kehotuksen vakavammin, kuin monet muut uskonnot.

[/quote]

mormonismi on jakaantunut ja hajaantunut useisiin suuntauksiin, joissa suhtautuminen tuonkin asian suhteen vaihtelee. Ilmeisesti kirkolla tarkoitat tätä Suomessa toimivaa "Myöhempien aikojen pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkkoa" Kaikkihan tiedämme, että joissakin fundamentalistisissa mormoniyhteisöissä (jotka eivät käsittääkseni Suomessa toimi) On hyvinkin outoja valtavirrasta poikkeavia tapoja, joita niinikään perustelevat profetioilla.

Vierailija
97/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä puhe uskonnosta, niin mormoneista, kuin muistakin.

http://m.youtube.com/watch?v=_qJDd-2tM-A&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D_qJDd-2tM-A

Vierailija
98/99 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihannoitteko Amerikkaa? Tunnen yhden mormoniperheen. Pitävät englantia hirveän hienona kielenä ja syövät amerikkalaisia erikoisruokia jne. Onko se teille vähän kuin katolisille Vatikaani?

Vierailija
99/99 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan