Olen mormoni, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:47"]
Onko tämä totta?
[/quote]
Jos tässä on vähääkään totuuden hiventä ja tuo on oikeasti se, mihin uskotte niin voi pyhä sylvi... Olen sanaton.
Niin, Joseph Smith sai kultatauluja mutta sopivasti hukkasi ne. Ei muistanut mihin laittoi ja varmaan jonkun muuton yhteydessä tms. unohtuivat. Ehkä jäivät bussiin.
Mormonismin mukaan jeesus kävi Amerikassa. Mormonismia pidetään aika yleisesti monista höpöistä uskonnoista yhtenä höpöimmistä.
Oletko käynyt Salt Lake Cityssä?
Pidetäänkö niitä valkoisia alusvaatteita aina ? Pidittekö niitä hääyönä? Veikö se seksihaluja? Miksette saa kertoa, mitä temppelissä tapahtuu?
Mitä mieltä olet Charles Tate Russelista? Miksi hänen saamansa ilmestys ei ollut jumalasta? Millä perusteella Smithin oli?
Olen käynyt mm. Salt Lake Cityssä yhdellä Amerikanreissulla. Kävin sukulaisten luona.
-ap
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:17"]
Onko sinulla monta lasta?
[/quote]
Yksi lapsi, jonka sain 25-vuotiaana. Olen nyt 28.
AP mikset vastaa, onko video totta? Uskotteko oikeasti tuommoiseen?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:22"]
AP mikset vastaa, onko video totta? Uskotteko oikeasti tuommoiseen?
[/quote]
En ala katsomaan South Parkia töissä, voin ottaa siihen kantaa myöhemmin:)
Tähän väliin haluaisin kysyä, että miksi ihmiset suhtautuu mormoneihin niin aggressiivisesti? Onko joku mormoni joskus tehnyt teille jotain pahaa? Tai haittaavatko mormonit yleensä teidän elämäänne? Ymmärrän esim. islaminvastaisuuden, sillä islamin nimissä on monet ovat tehneet islamin nimissä hirveitä tekoja (en tuomiste uskontoa, sanon vaan että voin ymmärtää siihen liittyvän epäluulon), mutta joskus ihmettelen suomalaisten uskonnonvastaisuutta. Onko se joltain pois, jos ihminen saa uskosta jotain hyvää itselleen? Oon yrittänyt keksiä jotain hyvää syytä kaikelle tälle epäluuloisuudelle, mutta en ole keksinyt. Mormonikirkko tekee kuitenkin melkoisen laajaa hyväntekeväisyystyötä ja humanitaarista apua, senkin takia on jotenkin vaikea ymmärtää joidenkin mormonivihaa. Kertokaa siis!
-ap
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:30"]
Juotko kahvia tai kokista?
[/quote]
Kahvia en juo vakaumuksellisista syistä, kokista en juo koska en voi sietää hiilihapollisia juomia
En vihaa mormoneja, enkä mitään uskontoa, niin kauan kuin sen nimissä ei vahingoiteta ketään, eikä pakkokäännytetä ketään, eikä tuomita muuhun uskovia. Jokainen saa mielestäni uskoa omaan jumalaansa, se on henkilökohtainen asia. Olen siis se, joka sekoitti amishit ja mormonit. Tajusin heti kun viestin olin lähettänyt..
Miten suhtaudut mormonikirkosta eronneisiin entisiin mormoneihin? Uskotko, että he joutuvat suoraan kadotukseen?
Saako miehellä olla useampia vaimoja? Entä naisella miehiä? Miten suhtaudutte sukupuolirooleihin, miten näkyy arjessa? Saatteko harrastaa esiaviollista seksiä?
Niinhän se on, että monet sellaiset asiat, jotka ovat vieraita itselle aiheuttavat epäluuloisuutta. Itse tunnen sattumoisin muutamia mormoneja, eivätkä ole muita ihmisiä kummempia;) Tämä siis positiivisessa mielessä! Oma mieheni on kasvanut mormoni-perheessä, mutta eronnut MAP-kirkosta tultuaan täysi-ikäiseksi. Mieheni ei ole kovin uskonnollinen, mutta se täytyy sanoa, että hän on mielestäni saanut kotoaan hyvät eväät elämää varten: on perhekeskeinen ja "tervehenkinen". Haluaa kehittyä monin tavoin ihmisenä ja elämässään on päämääriä. Uskon, että lapsuudenperheet tietyt arvot näkyvät elämässään vieläkin hyvällä tavalla:)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:42"]
Miten suhtaudut mormonikirkosta eronneisiin entisiin mormoneihin? Uskotko, että he joutuvat suoraan kadotukseen?
[/quote]
En suhtaudu mitenkään erityisesti. Jos kyseessä on ystäväni, niin pyrin olemaan ihan samanlaisissa väleissä kuin aina. En usko että jouduu kadotukseen siitä syystä, että eroaa kirkosta. Uskon kadotukseen joutuvan ainoastaan täysin pahat ihmiset, jotka täysin tietoisina tekevät järkyttäviä tekoja.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:45"]
Saako miehellä olla useampia vaimoja? Entä naisella miehiä? Miten suhtaudutte sukupuolirooleihin, miten näkyy arjessa? Saatteko harrastaa esiaviollista seksiä?
[/quote]
Moniavioisuus on kirkossa kiellettyä. Jos tällaista joku harjoittaisi (Suomessa varmaan mahdotonta) niin joutuisi erotetuksi kirkosta. Kirkko kehottaa säästämään seksin avioliittoon, mutta ei se tietenkään toteudu kaikkien kohdalla. Uskon kuitenkin, että mormonit ottavat tämän kehotuksen vakavammin, kuin monet muut uskonnot.
Vielä noista sukupuolirooleista. En koe että sukupuoliroolit korostuu mormonikirkossa. Kyllä meilläkin se on useimmiten äiti, joka on pienten lasten kanssa kotona, kuten suurimmassa osassa suomalaisia perheitä. Én muista esim. lapsuudenkodistani, että olisi ollut mitään kirkon määrittelemiä sukupuolirooleja. Molemmat vanhemmat olivat töissä, kaikki tekivät kotitöitä jne. Toki kirkossa pappeus annetaan vain miehille, ja naisten vastaava pyhä tehtävä on äitiys (isien roolia vähättelemättä). Tämä pappeusasia on esim. joissain feministiystävissäni herättänyt joskus jotain ihmetystä, mutta itse en ole koskaan ajatellut sitä epätasa-arvona. Toivottavasti vastasin kysymykseen.
-ap
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:29"]
Tähän väliin haluaisin kysyä, että miksi ihmiset suhtautuu mormoneihin niin aggressiivisesti? Onko joku mormoni joskus tehnyt teille jotain pahaa? Tai haittaavatko mormonit yleensä teidän elämäänne? Ymmärrän esim. islaminvastaisuuden, sillä islamin nimissä on monet ovat tehneet islamin nimissä hirveitä tekoja (en tuomiste uskontoa, sanon vaan että voin ymmärtää siihen liittyvän epäluulon), mutta joskus ihmettelen suomalaisten uskonnonvastaisuutta. Onko se joltain pois, jos ihminen saa uskosta jotain hyvää itselleen? Oon yrittänyt keksiä jotain hyvää syytä kaikelle tälle epäluuloisuudelle, mutta en ole keksinyt. Mormonikirkko tekee kuitenkin melkoisen laajaa hyväntekeväisyystyötä ja humanitaarista apua, senkin takia on jotenkin vaikea ymmärtää joidenkin mormonivihaa. Kertokaa siis!
-ap
[/quote]
En näe yhtään vihaviestiä tässä ketjussa.
Kaikilla tuntemillani mormoneilla on kyllä varmuusvarastot maailmanlopun varalle, miksi teillä ei ole?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:09"]
Jotenkin kuvittelisin, että et saa nettiä tms käyttää, jos olet oikea mormoni..
[/quote]
Mä en voi ymmärtää, miten ihmisillä on niin ihmeellisiä (ja näköjään vääriä) käsityksiä mormoneista:D Kyllä, saamme käyttää nettiä. Oma työni voisi olla aika hankalaa muuten;)
[/quote]
sorry, taisin sekoittaa amisheihin.