Onko ok kävellä 22 asteen pakkasessa kouluun?
3.lk.kyseessä. Saattaisin kävellen kouluun asti ja kunnolla päälle.
Pakkanen yllätti.. seuraava bussi lähtee 8lta. Voin toki laittaa opelle viestiä, että lapsi 10min myöhässä pakkasen takia..
Kommentit (43)
On ihan ok. Kunnolla vaatteita vaan päälle, villasukat, välikalsarit, pipot, huivit ja hanskat. Reippaaasti kävelee ja kouluun päästettä vähentää vaatekerroksia. -22 asteella ei vielä saa edes mitään ulkotyövapautuksia.
Öööö... miksei olisi ok kävellä? Tietty koska kyseessä on ilmeisesti erityislapsi kun kolmannella vielä äiti saattaa kouluun, niin jos on joku perussairaus tms. niin sit sen ehdoilla tarvii tietty miettiä.
Voi kävellä jos matka ei ole pitkä. -45 pakkasta on sellainen ilma joka alkaa vahingoittaa keuhkoja vapaasti hengitettynä joten siihen on vielä matkaa ja senkin saa "ohitettua" kun laittaa kaulaliinan suun eteen..
Kävellä voi hyvin. Juosta ei kannata.
Itselläni on 4,5 km työmatka ja kävelen sen joka aamu ja iltapäivä.
Tuli telkkarista siperiasta. Sanoi kun pakkanen laskee -50 lasten ei anneta leikkiä pihalla kun 15min juuri tuon keuhko-jutun takia..samoja lapsia nekin on.
meillä on 500m koulumatka ja -26 nyt pakkasta. ekaluokkalainen kävelee, karvahattu ja huivi kasvoille.
Meillä nyt -25c ja lapset menevät tänään bussilla kouluun ja matkaa sen 1,5km...ovat juuri molemmat olleet kipeitä joten ei asiaa tollaseen säähän. Muutoin kyllä kävelisivät.
Meidän lapset kävelee joka päivä kouluun ja takas, matka 4 km suuntaansa. Ekaluokan ekasta aamusta lähtien itse ovat kulkeneet oli sää mikä hyvänsä. Välillä on ollut 30 astettakin pakkasta. Täällä ei kyytejä saa näin lyhyeen matkaan ja itse ei olla kuskaamassa vaan töissä joten ei jää vaihtoehtoja eikä tarvii miettiä miten järjestäisi.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 07:50"]
Meidän lapset kävelee joka päivä kouluun ja takas, matka 4 km suuntaansa. Ekaluokan ekasta aamusta lähtien itse ovat kulkeneet oli sää mikä hyvänsä. Välillä on ollut 30 astettakin pakkasta. Täällä ei kyytejä saa näin lyhyeen matkaan ja itse ei olla kuskaamassa vaan töissä joten ei jää vaihtoehtoja eikä tarvii miettiä miten järjestäisi.
[/quote]
Joo näin oli minullakin kun olin lapsi ja hyvin meni. Tosin se oli "ennen vanhaan" jolloin moni muukin lapsien tekemä/teetetty asia on joidenkin mielestä "kauheaa" tänä päivänä..oikee ennennennen vanhaanhan lapset hiihti sen 15km kouluun.
itse ei olla kuskaamassa vaan töissä joten ei jää vaihtoehtoja eikä tarvii miettiä miten järjestäisi.
[/quote]
vaikuttaa olevan aika kiireiset työt...
Eikö hänellä ole polkupyörää, vai millä tavallisesti kulkee? Yleensä yli 3 km:n matkalla on 3. luokkalaisille kuljetus.
Ei meilläkään -30 asteessa kovin pitkää matkaa käveltäis, mutta -22 asteessa vielä pari kilometriä menee.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 07:50"]
itse ei olla kuskaamassa vaan töissä joten ei jää vaihtoehtoja eikä tarvii miettiä miten järjestäisi.
[/quote]
Eihän sen työn tarvi olla kiireistä, riittää, että työajat on sellaiset ettei ole aamulla kotina, kun lapset lähtee kouluun.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 07:34"]
On ihan ok. Kunnolla vaatteita vaan päälle, villasukat, välikalsarit, pipot, huivit ja hanskat. Reippaaasti kävelee ja kouluun päästettä vähentää vaatekerroksia. -22 asteella ei vielä saa edes mitään ulkotyövapautuksia.
[/quote]
Omalla työpaikalla saa lämpimän- ja kylmän lisää vaikka puhutaan vaan uunin vieressä olemisesta joka hohkaa lämpöä tai jääkaappiviileässä. Sama sitten taukoon; saa lisätaukoja jos on kuumassa tai kylmässä.
Lisäksi on pakkaspuoli, siellä saa taas lisää palkkaa ja lisää taukoja/työtunti jona on tehnyt poikkeavaa työtä! :)
Mutta takaisin ap.n ongelmaan. Miksi ei mene bussilla? Tai miksi ei lähdetä ajoissa liikkeelle niin ei myöhästy? Jos lapsi on perusterve, niin ihan voi ulkona kävellä. Myöhästyminen tunnilta on kyllä minusta väärin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 07:55"]
[/quote]
Joo näin oli minullakin kun olin lapsi ja hyvin meni. Tosin se oli "ennen vanhaan" jolloin moni muukin lapsien tekemä/teetetty asia on joidenkin mielestä "kauheaa" tänä päivänä..oikee ennennennen vanhaanhan lapset hiihti sen 15km kouluun.
[/quote]Opettajat kertoi että lapseni on ainoa joka kävellyt kouluun tässä pakkasaikaan.. Ihmettelen vaan etteikö muiden vanhemmat käy töissä? Meilläpäin muuten kolukyyti raja on 5 km jos on valaistu reitti.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 08:05"]
[/quote]
[/quote]Mitä tarkoitat? Jos työaika vaikka 8-16 niin ei siinä lapsia kyyditä vaikkei erityisen kiireinen työ olisikaan.
Äiti on työttömänä ja haluaa lenkkeillä ja pysyä timminä, joten siksi saattelen :)
Laitettiin kunnolla päälle, huivi kaulaan ja kaulatuubi kasvojen suojaksi, kunnon toppahanskat jne.
ap
Mitenkähän sitä on aikaisempina vuosina pärjätty?? Meilläkin sisareni kanssa oli 0,5km linja-autopysäkille ja saattoi linkka olla hyvänkin aikaa myöhässä. Iltapäivällä takaisin tullessa taas pysäkillä odottamista ja sitten 1,5km kävellen kotiin pysäkiltä. Jos ei tajunnut pukea oikein, sen tunsi varpaissa, sormissa jne. Ja ei kukaan kysellyt, voinko kävellä. Vanhemmat töissä ja silleen. Tosiaan 80-90-luvulla )pakkasta 30 astetta taisi olla normaalitila johonkin aikaan talvella siihen aikaan
Lapsi olisi siis myöhässtynyt bussilla, koska bussi aikataulu ei täsmännyt. Kävellen kyllä ehdittiin. Joka aamu ollaan kävelty, se tekee hyvää itse kullekin. Iltapäivällä lapsi kävelee itsekseen. Tykkään saatella ja samalla jutella kahden kesken, jäi ehkä päälle ulkomailla vietettyjen aikojen aikana. Suomessa lapset onkin turhan itsenäisiä jo pieninä
ap
Riippuu kai vähän matkan pituudesta. Mun lapsilla koulumatka 1,3km ja ovat joka aamu ja iltapäivä kävelleet jaa aamulla saman verran pakkasta...5lk ja 3lk