Onko ok kävellä 22 asteen pakkasessa kouluun?
3.lk.kyseessä. Saattaisin kävellen kouluun asti ja kunnolla päälle.
Pakkanen yllätti.. seuraava bussi lähtee 8lta. Voin toki laittaa opelle viestiä, että lapsi 10min myöhässä pakkasen takia..
Kommentit (43)
Olen itsekin pohjois-suomesta. Ja ollaan mekin ulkoiltu, pulkkailtu ja luistelu kovillakin pakkasilla. Mutta kyllä jos yli 18 on pakkasta niin on ihan mukavakin olla sisällä..
ap
Ei kyllä mun lapsuudessa kyseenalaistettu sitä, missä pakkasessa kävellään kouluun. Pyöräily vaihdettiin tosiaan kävelyyn sitten kun pakkanen kiristyi. Muistan kävelleeni tammikuun -87 hirmupakkasillakin kouluun n. 1,5 km matkan, pakkastahan oli Oulun seudulla yli -35. Miksi ei siis yli kymmenen astetta lämpimämmässä voisi kävellä kunhan on riittävästi vaatetta päällä ja vaikka kaulahuivi / kauluri naaman edessä.
Ja käveltiinkin :)
Toisinaan ihmettelen kyllä tätä suomalaista mentaliteettia. Jos huolehditaan lapsista, saatellaan kouluun ja vaikka vähän hemmotellaankin niin heti täytyisi olla erityislapsi tms.kyseessä. Tai äiti muuten kajahtanut
ap
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 08:51"]
Ja käveltiinkin :)
Toisinaan ihmettelen kyllä tätä suomalaista mentaliteettia. Jos huolehditaan lapsista, saatellaan kouluun ja vaikka vähän hemmotellaankin niin heti täytyisi olla erityislapsi tms.kyseessä. Tai äiti muuten kajahtanut
ap
[/quote]
Ennenvanhaan ei ollut erityislapsia vaan vammasia. Nekin hiihtivät pakkasessa kouluun 50 km suuntaansa kesät talvet.
Meillä 2., 4. ja 5. luokkalaiset + kerholainen ja häntä minun kanssa hakenut pikkusisko 2 v ollaan joka päivä/kolme päivää viikossa kävelty tuommoisissa pakkasissa. Sehän on pukeutumiskysymys! Koululaiset saa täällä olla aamulla sisällä jos pakkasta yli 20 astetta. Matkaa noin 1 km. Hyvin ovat pärjänneet. Kerholle matkaa vajaa 1 km ja hyvin on mekin pärjätty. Tärkeää on laittaa jotain suun eteen (kauluri, kaulaliinaa) ettei hengitä noin kylmää ilmaa suoraan. Ja kyllä sitä kannatttaa muutenkin suojata leukaa ja poskia paleltumiselta. Onneksi ei tuule!
Huomaa, että uusi sukupolvi lapsentekoiässä.
Riippuu tietysti matkasta, mutta eihän 23 astetta ole mitään, jos ja kun kunnon vaatteet eikä hengästytä liiaksi itseään.
Mutta veikkaan provoa, koska niin älytön aloitus.
Koulumatka ei voi olla niin pitkä etteikö sitä voisi kävillä. Jos on liian pitkä niin silloinhan kuljetus on järjestetty.
Mulla ainakin tulisi paljon kylmempi värjöitellä bussipysäkillä odottelemassa. Muutamakin minuutti. Sen sijaan kun koko ajan kävelee reippaasti ei tule kylmä. Bussia odotellessa on jo pitkällä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 07:32"]
Pakkanen yllätti.. seuraava bussi lähtee 8lta. Voin toki laittaa opelle viestiä, että lapsi 10min myöhässä pakkasen takia..
[/quote]
riippuu varmaan matkan pituudesta
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 08:26"]
Lapsi olisi siis myöhässtynyt bussilla, koska bussi aikataulu ei täsmännyt. Kävellen kyllä ehdittiin. Joka aamu ollaan kävelty, se tekee hyvää itse kullekin. Iltapäivällä lapsi kävelee itsekseen. Tykkään saatella ja samalla jutella kahden kesken, jäi ehkä päälle ulkomailla vietettyjen aikojen aikana. Suomessa lapset onkin turhan itsenäisiä jo pieninä
ap
[/quote]
Näköjään muutamaa muukin vanhempi tunsi piston sydämessään, kun ei ole ap:n kaltaista mahdollisuutta viettää aikaa lapsensa kanssa. Ei se omatunto ja syyllisyys pyyhkiydy pois, vaikka toisia uusavuttomiksi haukkuisikin. Itselleni tuli hyvä mieli, kun joku vielä ymmärtää, että lapsi, oli minkä ikäinen tahansa, arvostaa vanhemman läsnäoloa. Ei se ole paapomista - rakkaudeksi minä sitä "haukkuisin". Siihen itsenäisyyttä ja kiirettä ihannoivaan aikuisten maaimaan ehtii myöhemminkin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 07:32"]
[/quote]
Riippuu matkasta.
Mutta selitykset on vaan huonoja, pakkanen ei yllättänyt. Te ette vaan valmistautuneet asiaan.
Rutisevat mammat. Pakkanen ihanaa ja normaalia. Asennekysymys. Minä asun Siperiassa ja kävelen -50 pakkasessa työmatkat leikiten. Matkaa on 30 km suuntaansa. Vittu vaatetta päälle ja lopettakaa se rutina. Itse hiihdin lapsena 100 km puusuksilla Utsjoella. Pakkasta -41. Oli helvetin komiaa. Nykyisin on tää pullamössösukupolvi.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 07:34"]On ihan ok. Kunnolla vaatteita vaan päälle, villasukat, välikalsarit, pipot, huivit ja hanskat. Reippaaasti kävelee ja kouluun päästettä vähentää vaatekerroksia. -22 asteella ei vielä saa edes mitään ulkotyövapautuksia.
[/quote]
Raksalla ei kyllä tehdä tuolla pakkasella töitä ja koululiikassa raja myös -15
Aivan liikaa pakkasta käveltäväksi. Ap,jos on kotona,ja auto käytössä,niin miksei lasta voi kyyditä. Itse en edes ulkoile näillä lukemilla. Kuka nauttii kylmästä,en kävele edes 500 metriä kylmällä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:50"]
Aivan liikaa pakkasta käveltäväksi. Ap,jos on kotona,ja auto käytössä,niin miksei lasta voi kyyditä. Itse en edes ulkoile näillä lukemilla. Kuka nauttii kylmästä,en kävele edes 500 metriä kylmällä.
[/quote]
Vaikene, sinä trolli!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:53"]
[/quote]
Vaikene, sinä trolli!
[/quote]
Täyttä totta,meiltä on matkaa pysäkille 1 km.Ei täällä alueella, juuri kukaan kävele,eihei aina auto alla.Täällä ulkoilevat vain syrjäytyneet,jotka eivät autoile.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 08:22"]
Äiti on työttömänä ja haluaa lenkkeillä ja pysyä timminä, joten siksi saattelen :)
Laitettiin kunnolla päälle, huivi kaulaan ja kaulatuubi kasvojen suojaksi, kunnon toppahanskat jne.
ap
[/quote]
Mutta myöhästytte sitten? Ettekö osaa ajallaan lähteä ulos?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:53"]
[/quote]
Vaikene, sinä trolli!
[/quote]
Täyttä totta,meiltä on matkaa pysäkille 1 km.Ei täällä alueella, juuri kukaan kävele,eihei aina auto alla.Täällä ulkoilevat vain syrjäytyneet,jotka eivät autoile.
[/quote]Peltilehmän sisällä ihminen vasta syrjäytyykin. Ja todellisuudentaju hämärtyy.
Kävellen siis ehdittiin. Bussilla olis myöhästynyt, koska puoli 8n bussiin ei olis ehtinyt ja 8n bussilla olis n.10min myöhästynyt.
Pakkanen tavallaan yllätti, kun ei tullut illalla katsottua ennustetta.. ;)
Nyt onkin hieno ja aurinkoinen ilma, pakkasta vain 16. Pian lenkkivaatteet päälle ja lasta vastaan. Ei näin hienolla ilmalla auta sisällekään jäädä!
ap
Ei jumaliste, että ihmiset on nykyään uusavuttomia. Meillä oli lapset eilen luistelemassa ihan omasta vapaasta tahdostaan ja pakkasta oli 23 astetta. Ainakin tunnin olivat ennen kuin soittelin heidät syömään. Eikä ollut kuulema palellut yhtään. Jos liikkuu ja on riittävästi päällä, voi aivan hyvin ulkoilla... oli keli mikä hyvänsä. Itse muistan, kun lukioaikana kävelin kouluun 2,5 km ja pakkasta oli yli 50 astetta. Vaatteet jäätyi sellaisiksi rapiseviksi tönköiksi, mutta en muista, että olisi palellut. Naaman eteen piti vetää pari kerrosta huivia (vain silmät näkyi), kun ilma oli liian raakaa hengitettäväksi. Ei käynyt edes mielessä, että olisin jäänyt pois koulusta kelin takia. Ja tuli sinne muutkin. Tämä kyllä tapahtui Pohjois-Suomessa... siellä ei kellään tule mieleenkään, ettei kouluun voisi mennä yli kahenkympin pakkasilla. Pahimmassa tapauksessa koulusta pitäisi olla pois viikkotolkulla, kun pakkaset saattaa kestää pitkään. Voi aikoja, voi tapoja!